De Ierse hunter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

De Ierse hunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:03

{{ras|Ierse hunter
|hoofdfoto=
|standfoto=
|stokmaat=160-172 cm
|kleur=Alle behalve bont
|herkomst=Ierland
|link=link naar het stamboek
}}

''De Ierse hunter is ook wel bekend onder de naam ‘Irish horse’.''

== Geschiedenis ==

''De Ierse hunter is, de naam zegt het al, ontstaan in Ierland. Dit ras is het gevolg van kruisingen tussen het Engelse Volbloed en de Irish draught. Het aantal van de Irish Draught nam af door de mechanisatie. Vroeger werd hij in Ierland vooral als vervoer of op het land gebruikt. Tijdens de mechanisatie werd de behoefte naar dit paard kleiner, en naar een rijpaard groter. Daarom werd de Ierse hunter gefokt. De beste eigenschappen uit de Irish Draught werden verenigd met die van het Engelse Volbloed tot er een rijpaard ontstond.
In 1917 werd het stamboek opgericht. ''

== Exterieur ==

''De Ierse hunters zijn er in drie categorieën, afhankelijk van welk gewicht ze kunnen dragen. Deze groepen zijn licht, midden en zwaar.
Verder hebben de paarden een convexe neuslijn en een gespierde, licht gebogen hals. De schouders liggen wat schuin en zijn erg sterk. De rug is compact en het kruis gespierd. De benen zijn gespierd en de hoeven sterk.
Ierse hunters mogen alle kleuren hebben, behalve bont. De lengte is meestal tussen 160 en 172 cm.''

== Karakter ==

''Dit paardenras is verstandig, eerlijk en charismatisch. Dit heeft hij geërfd van het Engelse Volbloed. Zijn atletische vermogen, snelheid en uithoudingsvermogen heeft hij van de Irish Draught geërfd. Verder is de Ierse hunter kalm en gevoelig, maar ook energiek en levendig. Dit ras is taai en heeft talent voor springen. ''

== Gebruik ==

''De Ierse hunters zijn geboren springpaarden. Ze hebben kwaliteit, vaardigheid en moed. Door deze combinatie zijn ze erg populair op Ierse springevenementen.''

== Foto's ==

<gallery caption="''naam van het soort paard''">
Afbeelding:''naamvandefoto.jpg''|''beschrijving van de foto''
</gallery>

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
<Titel: Paarden&pony’s; Auteur: Tamsin Pickeral; Uitgave: Paggeron, Bath, UK, 2003 />

[[categorie:paardenras]]
[[categorie:Ierse hunter]]

Ik ben nog op zoek naar foto's. Commentaar, tips en aanvullingen zijn zeer welkom!

Marlies1

Re: De Ierse hunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:15

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:29

{{ras|Ierse hunter
|hoofdfoto=
|standfoto=
|stokmaat=160-172 cm
|kleur=Alle behalve bont
|herkomst=Ierland
|link=link naar het stamboek
}}

''De Ierse hunter is ook wel bekend onder de naam ‘Irish horse’.''

== Geschiedenis ==

''De Ierse hunter is, de naam zegt het al, ontstaan in Ierland. Dit ras is het gevolg van kruisingen tussen het Engelse Volbloed en de Irish draught. Het aantal van de Irish Draught nam af door de mechanisatie. Vroeger werd hij in Ierland vooral als vervoer of op het land gebruikt. Tijdens de mechanisatie werd de behoefte naar dit paard kleiner, en naar een rijpaard groter. Daarom werd de Ierse hunter gefokt. De beste eigenschappen uit de Irish Draught werden verenigd met die van het Engelse Volbloed tot er een rijpaard ontstond.
‘The Irish Horse Board’ is een organisatie met meer dan 15.000 leden. Deze organisatie promoot het Ierse sportpaard. Het is hun doel the Irish Horse Register te behouden. Dit Irish Horse Register is verenigd met ‘the Irish Sport Horse Studbook’ en ‘the Irish Draught Horse Studbook’. Ze willen ook de sportprestaties van dit ras nationaal en internationaal promoten en in de Ierse hunters handelen. Ze willen natuurlijk de kwaliteiten van het ras nog meer verbeteren en tot slot willen ze het toerisme te paard en de paardrijlessen promoten.
Wat de fokkerij betreft wil deze organisatie een fijn te rijden sportpaard te creëren dat fijn is om te rijden voor plezier of voor sportprestaties. Het moet in staat zijn om te kunnen springen, voor eventing en dressuur te rijden. Zowel nationaal als internationaal.''

== Exterieur ==

''De Ierse hunters zijn er in drie categorieën, afhankelijk van welk gewicht ze kunnen dragen. Deze groepen zijn licht, midden en zwaar.
Verder hebben de paarden een convexe neuslijn en een gespierde, licht gebogen hals. De schouders liggen wat schuin en zijn erg sterk. De rug is compact en het kruis gespierd. De benen zijn gespierd en de hoeven sterk.
Ierse hunters mogen alle kleuren hebben, behalve bont. De lengte is meestal tussen 160 en 172 cm.''

== Karakter ==

''Dit paardenras is verstandig, eerlijk en charismatisch. Dit heeft hij geërfd van het Engelse Volbloed. Zijn atletische vermogen, snelheid en uithoudingsvermogen heeft hij van de Irish Draught geërfd. Verder is de Ierse hunter kalm en gevoelig, maar ook energiek en levendig. Dit ras is taai en heeft talent voor springen. ''

== Gebruik ==

''De Ierse hunters zijn geboren springpaarden. Ze hebben kwaliteit, vaardigheid en moed. Door deze combinatie zijn ze erg populair op Ierse springevenementen.''

== Foto's ==

<gallery caption="''naam van het soort paard''">
Afbeelding:''naamvandefoto.jpg''|''beschrijving van de foto''
</gallery>

<Tamsin Pickeral, Paarden&pony’s, Bath: Paggeron, 2003 />
<http://www.irishsporthorse.com/>

[[categorie:paardenras]]
[[categorie:Ierse hunter]]

Dit heb ik tot zover, bedankt voor de bron Marlies! Ik ga later nog verder werken, voor vandaag stop ik even.
edit: bronvermelding aangepast
Laatst bijgewerkt door Denise op 12-03-08 22:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:35

Graag gedaan. Ja
Nog een tip voor de bronvermelding: dat kun je het beste zo doen:
Auteur, titel, plaats van uitgave: uitgever, jaar van uitgave
Dat wordt dan bijvoorbeeld:
Jan Jansen, Het leven van de Ghanese Gestippelde Bospony, Leiden: Uitgeverij Bokt, 2007

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:38

Ah, op die manier. Ik vroeg me al af hoe dat nou eigenlijk moest, ga het meteen even editten in m'n laatste bericht Knipoog
dan heb ik nog een vraagje over de bronvermelding: moet elke bron apart tussen de < en /> of moet dat eenmalig om de hele rits heen?

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:46

Afbeelding

een Raszuivere Ierse Hunter!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:48

Ah wat fijn! Heb je toevallig ook een duidelijke hoofdfoto en een iets duidelijkere standfoto Schijnheilig ?

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:49

hmmm die zal ik dan moeten maken,stal staat vol met ierse hunters bij ons alleen nou net geen mooie standfoto..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:51

Als je dat doet, zou dat heel fijn zijn *LOL*

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:53

Als je op deze site een inlog naam aanvraagt kun je er heel veel foto.s van halen http://www.knjv.com/ Ik heb ook foto.s van hun maar weet niet of ik die zo maar op internet kan plaatsten zonder toestemming van de eigenaar..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:59

In dat geval mag ik ze natuurlijk ook niet zomaar op de wiki plaatsen zonder toestemming Huilen van het lachen

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:15

Ziet er ook weer goed uit Ja nu je hw nog he Knipoog

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 22:33

Denise schreef:
dan heb ik nog een vraagje over de bronvermelding: moet elke bron apart tussen de < en /> of moet dat eenmalig om de hele rits heen?
Nee, het moet zo Lachen :

<references/>
*Tamsin Pickeral, Paarden & pony’s, Bath: Paggeron, 2003
*http://www.irishsporthorse.com

Waar nu <references/> staat, komen, als je voetnoten maakt, de voetnoten te staan. Zie: http://www.bokt.nl/wiki/Help:Bronvermelding

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 23:13

Ok, ik snap het, bedankt Knipoog

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 11:15

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:22

Hij staat erop dus dat is gelukt Duivel

Ziet er goed uit Denise en welkom als Wiki-schrijver Doei!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 01:24

Dankjewel, ik vind het echt heel leuk als wikischrijver Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:26

Misschien nog even in de tekst "lengte" vervangen door "hoogte" of "schofthoogte" Lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 01:28

O, haha, slordigheidsfoutje Huilen van het lachen
Ik zal het meteen op de wiki aanpassen Lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 01:32

Dus ik me inloggen, kom ik bij het artikel, blijk ik het al eerder verbeterd te hebben Huilen van het lachen Je had zeker het artikel hierboven gelezen en niet die van de wiki?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 01:40

Denise schreef:
Dankjewel, ik vind het echt heel leuk als wikischrijver Haha!

Ja dat blijkt, als je zo laat nog op de Wiki-pagina zit Duivel

Citaat:
Dus ik me inloggen, kom ik bij het artikel, blijk ik het al eerder verbeterd te hebben Huilen van het lachen Je had zeker het artikel hierboven gelezen en niet die van de wiki?

Klinkt bekend Haha! Ik open alvast 3x Bokt als ik op de Wiki ga, zo kan ik makkelijk mijn linkjes of andere dingen opzoeken tijdens het plaatsen of aanpassen Knipoog

Eve_Nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:38

hier nog een originele ierse hunter Vingers aflikken

Afbeelding

Afbeelding

andere foto's kan ik evt. nog wel even maken

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:04

hier nog twee ierse hunters..

1.
Afbeelding

Afbeelding

2.
Afbeelding

Afbeelding

Ik wil trouwens ook nog even toevoegen dat Ierse Hunters dr ook in het bont zijn.. En dat de stokmaat wel degelijk boven de 1.72 m. kan komen (ruim zelfs Knipoog)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 23:17

@Nadua: heb je ook betrouwbare bronnen die aantonen dat Ierse hunters (voor het stamboek) ook bont mogen zijn? Want ik heb in meerdere bronnen gevonden dat ze alles behalve dat mogen zijn, maar als je een goede bron hebt wil ik het wel aanpassen Lachen
Er staat 'de stokmaat ligt meestal tussen de *** en 172 cm". Ik weet niet meer precies waar ik dit gevonden heb, maar ik denk dat dit op de website van het stamboek te vinden is en er wordt ook niet ontkend dat er geen exemplaren van dit ras boven die schofthoogte voorkomen Knipoog Dus als blijkt dat ik de schofthoogte fout heb, zou ik ook hiervoor graag een bron willen horen.
Ik moet alles wat foto's betreft nog even uitzoeken, maar wel vast bedankt voor het meedenken!
edit: ik zie dat de stokmaat al aangepast is in de wiki. Voor nog meer commentaar liever op het wiki-artikel reageren, want wat hierboven staat is mogelijk al vervangen of verwijderd of aangevuld.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:58

Ierse hunter, direct van de site:
Height:
Stallions: Generally taller than 1.6m
Mares: Generally 1.51m to 1.61m
Bone:
Good, strong, clean bone.
Colour:
Any colour is acceptable

http://www.irishsporthorse.com/_fileupl ... 27c71e.pdf