Subforum africhting/groene paarden?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Subforum africhting/groene paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 17:41

Hoi,

Ik was aan het zoeken naar goede, bruikbare tips voor het africhten van jonge paarden. Natuurlijk heb ik op het 'grote' Bokt wel het een en ander kunnen vinden, maar er staat overal een beetje. Omdat toch veel mensen hier met jonge paarden en africhten bezig zijn, lijkt het mij een waardevolle toevoeging aan dit forum. Ik hoop graag jullie mening te horen!

Groetjes!

Angela

Re: Subforum africhting/groene paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:42

Dat lijkt me een erg goed plan! Nu is het vaak her en der zoeken naar info over paarden t/m 3 jaar.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:45

Ik denk dat een sticky een betere keuze is. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:47

Denk ik ook ja. Een sticky over echt jonge paarden op Omgang, een sticky over zadelmak maken en inrijden op RT-P...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:03

Misschien is dat ook wel een idee ja. Maar nu mis ik een 'plek' om duidelijk en gericht te kunnen zoeken en vragen hier op Bokt Lachen En vandaar ook dit topic! Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:10

Ik vind het ook zeer handig :d

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:04

Zit me iets van bij dat de aanvraag voor een forum over jonge paarden/africhten eerder ingediend is, maar die is er toen niet gekomen.

Vinden jullie niet dat dit onder RT zou kunnen? evt. door middel van een sticky?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 09:28

Op RT zou opzich wel kunnen, maar ik denk dat het werken met jonge paarden meer punten omvat dan alleen een sticky op RT.

Ik zie ook "matchpunten" met:
* HAR (met welke materialen werk jij? Welke hulpteugels?),
* BEW(trainingschema's, ontwikkeling spieren)
* VSW (vaak op de wei?, verveling op stal door onwennigheid),
* OMG.(hoe reageren op bepaalde situaties, veranderingen namate harder werken).

Ik noem maar wat, maar vandaar dat ik persoonlijk denk dat een sticky niet helemaal voldoet Lachen Stel dat je alle vragen op een ‘jonge paarden’ gooit. Je zult dan wel varia aan onderwerpen krijgen, maar uiteindelijk wel antwoorden waar je met een jong paard de meeste baat bij hebt. Ook de discussies over op welke leeftijden je een paard bepaalde dingen leert zouden daar niet misstaan Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:30

Een jonge paarden gedeelte lijkt mij ook wel wat! Vooral omdat veel vragen al wel eens gesteld zijn en die nu moeilijk terug te vinden zijn, waardoor veel vragen heel vaak gesteld worden. Op een jonge paarden gedeelte zou dat makkelijker terug te vinden zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:34

sticky is niet handig, niet overzichtelijk, dan kun je geen info meer terug vinden.
Zoubest wat zijn een subforum. Ik heb volgend jaar ook een jong dier te beleren, en dan kun je best tips en ervaringen van anderen gebruiken...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:08

Een sticky is idd niet handig. Er zit nogal een verschil in de soorten vragen bij jonge paarden. Zo speelt rijtechnisch en harnachement niet echt bij jaarlingen.. Een apart tabblad is denk ik een goede aanvulling, waar veel mensen een hoop van kunnen leren en nuttige discussies gevoerd kunnen worden over omgang, wel of niet in de opfok, leeftijd inrijden, zadels en groeiende paarden enz.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:58

Ik ben ook voor een subforum! En eventueel met extra subs van harnachement, gedrag, etc. Ik ben wel tegen sticky, dat heeft denk ik niet genoeg nut voor wat er nu gezocht wordt. Ik = voor!!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:34

Lijkt mij ook een goed plan! Ja Alles in een. En niet allemaal aparte forums voor de jonge paarden

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:40

Ik sluit mij hier ook bij aan. Leuk èn handig!!

Groetjes,

Aline

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:56

Sinti__LoveU schreef:
Lijkt mij ook een goed plan! Ja Alles in een. En niet allemaal aparte forums voor de jonge paarden

ook helemaal mee eens, bij mij komt straks ook een jong paard, altijd handig beetje info, hoeven we niet heel bokt af te zoeken Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:02

Even wat tegengas van mijn kant: er komen heel veel vragen van jongeren/jongvolwassenen op bokt die via bokt willen weten hoe je een paard in moet rijden, en het standaard antwoord is dan meestal dat je begeleiding nodig hebt en het beslist niet zomaar zelf moet gaan doen. Ik ben van mening dat het uitermate gevaarlijk is om dergelijke informatie op het internet en op bokt te zetten, voor degenen die wel weten waar ze mee bezig zijn misschien leuk, maar het grootste gros van de bokkers is tegenwoordig jonger en onderschat het gevaar en het belang van de goede basisopvoeding, goed inrijden en de risico's die daar aan gekoppeld kunnen zijn. Voor ruiter en voor paard.

Teveel informatie, die soms maar half begrepen wordt of half gelezen wordt, is heel gevaarlijk in de verkeerde handen. Niet iedere trainingsmethode komt hier op bokt aan bod en hoeft op bokt ook niet aan bod te komen. En trainingsmethodes kunnen ook haaks op elkaar gaan staan.

Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn. Een forum is geen vervanging voor les, begeleiding en ervaring. En inrijden, en omgang met een jong paard wordt nog veel te vaak onderschat.

Een goede basis is de levensverzekering voor ieder paard! En die basis haal je niet van het internet!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:52

Tsja, dan kopen ze een boekje en doen het daaruit. Mensen die klooien hou je altijd, en naar mijn mening is het juist waardevol om advies te vragen aan anderen en ervaringen te delen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:22

ben het met billy eens; jongeren die willen inrijden doen dan toch wel, met of zonder goeie info.

Ik ben erg voor een eigen subforum, sticky is niet handig, en ik merk dat ik op bokt eigenlijk overal zoek op de jonge paardentopics (en die staan idd overal verdeeld). een eigen subforum zou heel handig zijn, omdat het toch heel specifieke info is. een dergelijk topic raakt nu al gauw ondergesneeuwd in de veelheid van berichten op bokt.

Ik ben dus voor!!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:51

Dan zou je heel bokt moeten afschaffen. Zo wordt er ook voeradvies, rijadvies, advies over zadels en over zelfs medische kwesties gegeven. Ik denk dat het wel duidelijk is dat goede begeleiding door een DA of instructie nooit vervangen kan worden door een forum. Juist door de info te bundelen worden zaken als jong inrijden e.d. tot een halt geroepen, en kan er goed advies gegeven worden over de verschillende zaken die bij jonge paarden spelen.

edit: een subforum met weer allemaal verschillende onderdelen is weer niet handig, maar zoiets als op naturals/western/gangenpaarden enz. zie ik wel zitten, dezelfde opzet, maar dan voor jonge paarden!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:55

mee eens met angela!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:58

Medische kwesties heb ik ook zo mijn twijfels over( Help!!!! Dringend!!!!!, mijn paard heeft koliek, wat nu?) maar over dat voeradvies en rijadvies: die verkloten een paard niet als de basis goed is, en zadeladvies resulteert negen van de tien keer in de waarschuwing om geen zadel via de zadelmarkt te kopen en er een expert/zadelpasser naar te laten kijken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:21

Tsja, maar dan kun je alle fora wel opheffen. Er zullen altijd mensen zijn die zelf gaan klooien, er zijn mensen die advies aan willen nemen, er zijn mensen die hele verstandige adviezen geven en er zijjn mensen die zo'n dom antwoord geven dat je dat van tevoren niet had kunnen bedenken.
Dat hou je altijd.
Je moet zelf uitfilteren wat voor jou werkt, en ieder doet dat op zn eigen manier..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:30

Er zullen anders ook wel sites genoeg zijn hoe je het moet doen "zogezegd" dus lijkt me een subfora met "eigen ervaringen" beter, ben volledig voor, en als je je paard wilt opleren via een site, tja het is jou paard... alsof men het anders niet zou doen via een boek ofzo.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:12

Geef mij maar een subforum *LOL*.
Dat is heel handig om ervaringen uit te wisselen inderdaad en tips te geven oid
Maar mensen die gewoon wat aanklooien heb je en blijf je houden ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:15

Ik ben het met Cassidy eens, er zijn al genoeg suffe topics over het beleren van 1,5 jarigen.
Een jong paard hoort niet thuis in de handen van iemand die zijn kennis over beleren en trainen van bokt moet halen.