My Little Pony

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

My Little Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 21:52

‘’’My Little Pony’’’ is een kleurrijke product lijn van het bedrijf Hasbro. De eerste pony’s werden in 1982 geïntroduceerd en werden erg populair gedurende de jaren 80.

== MLP uiterlijk ==
Een MLP (speelgoed paardje) is een kleine plastic pony voorzien van zachte manen en staart. De lichaampjes zijn egaal en in een vrolijke kleur. Het haar komt zowel in één kleur, als in meerdere gecombineerde kleuren voor. Het tekentje/symbooltje op de bil van de pony heet een cutiemark. Elke pony heeft zijn eigen cutiemark. Daarnaast zijn de officiële Hasbro pony’s voorzien van Hasbro informatie aan de onderkant van de hoefjes.

De MLP heeft (afhangend van de generatie) nog andere uiterlijke kenmerken:
Diamant oogjes: In plaats van een geschilderd oog is het oog ingezet met een steentje.
Hoofheart: Een hartje op het hoefje van een voorbeen. Meestal te vinden aan de display-side van de pony.
Magneet: Een magneetje in een hoefje van de pony. Te zien vanaf de onderkant en altijd geplaatst in de hoef met de hoofheart. Dit hoefje kan er in speelsets voor zorgen dat bijvoorbeeld deuren open kunnen.

Wanneer een pony geen echte My Little Pony is, maar de fabrikant doormiddel van uiterlijk en sfeer wel wil doen als of, word deze pony een ‘fakie’ genoemd.

== Accessoires ==
MLP worden (afhangend van de generatie) ook verkocht met accessoires. Dat kunnen bijvoorbeeld zijn: borsteltjes, lintjes, speldjes, hangertjes en kleding. Maar ook worden er pony’s met gehele speelsets verkocht.

== Generaties ==
Binnen My Little Pony zijn er verschillende generaties met pony’s. Deze pony’s hebben elk hun uiterlijke kenmerken. Binnen de generaties zijn er ook varianten van unicorns, gevleugelde pony’s, zeepony’s enzovoorts.

=== Generatie 1 – Dream Valley ===
Afgekort: G1 - Van 1981 tot en met 1992.
Typisch jaren 80 speelgoed met grote ronde en mollige vormen. De G1 heeft op beide billen een symbool.

=== Generatie 2 – Friendship Garden ===
Afgekort: G2 - Van 1997 tot en met 1999.
Deze pony’s zijn wat smaller en hebben een langere nek en langere benen dan de voorgaande generatie. Ook de G2 heeft op beide billen een symbool.

=== Generatie 3 – Ponyville ===
Afgekort: G3 Van 2003 tot en met Heden.
De G3 is in verhouding tot de G1 een stuk slanker. Heeft op 1 bil een symbool (aan de display-side). Daarnaast een magneetje in de hoef en op die zelfde hoef een hoofheart.

== Exclusieve pony’s ==
Naast de normale serie pony’s zijn er ook diverse exclusieve pony’s. Bijvoorbeeld uitgaven welke voorzien zijn van een seizoen of feest thema: Winter/kerst, Pasen, Valentijnsdag. Daarnaast zijn er diverse pony’s die slechts in een bepaald werelddeel of land geproduceerd en verkocht worden. Exclusieve pony’s zijn er altijd maar in een beperkte oplage te koop in grotere winkels of via mail order.

== Overige producten ==
Naast de plastic pony’s heeft Hasbro nog andere My Little Pony producten. Bijvoorbeeld: pluche knuffels, tinnen pony’s met blik, films, TV serie, speelsets, boekjes, grotere speel poppen , Mc Donalds speeltjes, kussens, schoolmaterialen, dekbedovertrekken, T-shirts,

== Verzamelaars ==
Sinds het begin van My Little Pony zijn er altijd verzamelaars geweest. Sommige verzamelen slechts één bepaalde generatie, anderen verzamelen het liefst alle generaties. Ook zijn er verzamelaars die alleen de pony’s verzamelen, maar ook verzamelaars die alle andere producten ook willen hebben. Ook zijn er verzamelaars die inmiddels zo veel spullen hebben dat er speciaal een ‘pony kamer’ gemaakt is, waar alle My Little Pony spulletjes in kunnen.
Er zijn dus allerlei soorten verzamelaars.

== Restaureren ==
Wanneer een oude pony schimmel of roest heeft zijn er diverse mogelijkheden om de pony weer terug te brengen naar haar originele staat. Binnen het restaureren van pony’s valt bijvoorbeeld ook het herschilderen van cutiemarks en ogen, het verwijderen van pen en stift strepen (veelal bij oude G1’s welke als kinderspeelgoed hebben gefunctioneerd), het rehairen (opnieuw haar geven) van de pony. Dit laatste kan gedaan worden met donorhaar van de zelfde of van een andere pony. Daarnaast zijn er ook diverse online shops welke synthetisch haar verkopen wat redelijk over een komt met de originele Hasbro haren.

== Customizen ==
Het customizen van een MLP wil zeggen dat een originele pony uit elkaar word gehaald en opnieuw wordt geschilderd, voorzien van nieuw haar en daarna weer in elkaar wordt gezet. Met behulp van klei of plastic kunnen er ook dingen als vleugels, hoorntjes en andere dingen gemaakt worden. De originele pony word voorzien van een nieuw uiterlijk. Het customizen wordt voornamelijk gedaan door de creatievere MLP liefhebbers en is voor vele een leuke hobby geworden.

Afbeeldingen customizen:
- http://www.mireillejansen.nl/gallery/mlp/c_007.jpg
- http://www.mireillejansen.nl/gallery/mlp/c_006.jpg

Bronnen:
http://www.hasbro.com
http://kimsites.net/dreamvalley
http://www.ponytopia.com
http://www.mlpland.com

Mireille

Re: My Little Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 21:56

De informatie wilde ik zo veel mogelijk kort houden omdat er op internet heel veel over MLP te vinden is. Zelf 'weet' ik het meeste van de G3's. Als iemand specifieke en belangrijke dingen van de G1's en/of G2's weet? Laat het even weten! Lachen

Verder heb ik ook contact gezocht met iemand ivm foto's van G1/G2/G3. Echter heb ik nog geen reactie terug. Iemand anders die de wiki van een G1/G2/G3 foto kan voorzien? Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:00

Er staat een mooie foto van 'Lemondrop' op Aikarin.com,...

Of mag dat niet? Moeten het foto´s van bokkers zijn?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 22:02

Liever pak ik niet zonder te vragen een foto van Aikarin. Maar ik kan haar natuurlijk ook altijd vragen. De persoon die ik had gemailt verzamelt volgens mij alle 3 de generaties vandaar dat ik haar had gemailt. Ik heb nog wel een kennisje die in iedergeval G1 en G3 spaart. G2 weet ik niet, maar ik zal haar eens mailen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:08

Nee zo een foto pakken mag niet dat begrijp ik Knipoog maar je kunt idd wel contact opnemen, zijn mooie duidelijke foto´s.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:21

goed stuk Fairy... Lachen Ik denk dat het zo al wel de Wiki op kan... Lachen Doe je het zelf, of zal ik het doen?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 02:45

Hij kan er sowieso wel op, maakt me niet uit wie dat doet. Clown

Ik denk dacht het nog wel even na gekeken moet worden op spelfouten... als in 'word(t)' etc.... *zucht* Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 03:30

OOOOOO, die gepimpte pony's zijn echt stoer!! Die wil ik ook wel sparen Ja
Doe je dat zelf?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:21

Fairie schreef:
Hij kan er sowieso wel op, maakt me niet uit wie dat doet. Clown

Ik denk dacht het nog wel even na gekeken moet worden op spelfouten... als in 'word(t)' etc.... *zucht* Haha!

daar kijk ik in mijn lunchpauze even naar... Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:41

Ziet er goed uit Fairie Lachen Ik zal kijken of ik een g1 voor je op de foto heb.

Wel één opmerking: er zitten nu heel veel tussenkopjes in het stuk. Ik denk dat het rustiger wordt om te lezen als je dat iets verminderd. Dus het stukje acessoires onder het eerste stukje posten bijvoorbeeld.

En misschien achter 'fakie' nog (nepperd) tussen haakjes toevoegen aangezien het om een engels woord gaat?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:18

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 13:05

Ik zie dat Banjer al tussenkopjes er uit heeft gesloopt + een uitleg mbt 'fakie'. Thanks Banjer. Lachen

Zou handig zijn als je nog een nette G1 voor op de foto hebt Ellende. Zo niet dan ken ik wel mensen die me eventueel er aan kunnen helpen. Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:16

astu... Haha!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:43

Ik heb nog een heel handje. Verschillende series. Zal even kijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:45

Afbeelding 2 G1-ponies. Uit '83. Heb er nog meer van.
Afbeelding 4 G2-ponies. Uit '03 behalve de gele, Her Majesty Pearl, die is uit '02. Heb er nog meer van.
Afbeelding 1 G3-pony. Uit '03. Jetje. Heb er maar één van.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:00

Het artikel is nog niet aan een categorie toegevoegd. Ik vraag me alleen af of het bij Beroemde paarden thuis hoort of bij Mythische paarden, of bij allebei. Hij staat in de lijst van beroemde paarden namelijk in de categorie 'beroemde paarden (fictie)', maar uit deze zelfde categorie staat The Pie bij Beroemde paarden en Witje bij Mythische paarden. Indien mogelijk lijkt het me handiger om één lijn te trekken.
Laatst bijgewerkt door Marlies1 op 10-07-07 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:03

mythisch lijkt me niet

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:48

lastig geval... mijn gevoel zegt fictie... Lachen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:11

Bedoel je dan 'mythische paarden'?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:50

mythische paarden denk ik niet... ik ken geen enkele mythe die betrekking heeft op een MLP... Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:52

Nee, inderdaad,... Fictie, fantasie, speelgoed?

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:13

Ok, maar we hebben maar twee categorieen:
Beroemde paarden en Mythische paarden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:15

Is het dan geen idee om paarden zoals Black Beauty en het paard van Lucky Luke onder het kopje Fictie/Fantasie te zetten incl MLP?

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:31

We hebben nu:

1. Lijst van beroemde paarden met 4 afdelingen:
a. Beroemde paarden (werkelijkheid)
b. Beroemde paarden (fictie)
c. Historische paarden
d. Mythische paarden
Hierin staan alleen de namen van de verschillende paarden opgesomd. MLP valt hierbij onder afdeling b.

2. categorie: beroemde paarden: hierin staan de paarden genoemd onder 1.a.

3. categorie: mytische paarden: hierin staan de paarden genoemd onder 1.d.

In de categorieen 2 en 3 staan de complete artikelen betreffende de paarden.

De paarden vallend onder 1.b en 1.c staan gedeeltelijk in 2 en gedeeltelijk in 3. Dat zijn dus eigenlijk de 'probleemgevallen', 1.b en 1.c. Waar plaats je de artikelen over de paarden genoemd in 1.b en 1.c? In categorie 2 of 3 of moeten er één of twee nieuwe categorieen komen?

We moeten in ieder geval proberen om het zoveel mogelijk gelijk te houden lijkt mij.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:59

Witje is wat mij betreft ook geen mythisch paard, die moet dus ook naar een andere. Ik denk dat de MLP en Witje het beste onder beroemde paarden kunnen vallen. Als die catgorie dan te groot wordt, kunnen we hem opdelen naar fictie/werkelijkheid/historisch.