Polo

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeltje

Polo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:31

Polo

Polo is ongeveer 2000 jaar geleden onstaan in Perzië en werd aan het einde van de 19e eeuw in Engeland geïntroduceerd door cavalerie-officieren die terugkeerden uit Noord-west-India.
De paarden die voor deze sport gebruikt worden, moeten hard kunnen lopen en snel kunnen stoppen en wenden. Een poloteam bestaat uit 4 spelers.
De nummers 1 en 2 zijn aanvallers, nummer 3 valt aan en verdedigt en nummer 4 , ‘’the back’’ zoals die ook wel genoemd word, verdedigt het doel. Alle spelers hebben een handicap, van min 2 tot en met 10.
De doelen staan aan weerszijden van het veld, en de bal moet met een stick tussen de palen door worden geslagen om een doelpunt te scoren.
Zodra er een doelpunt is gescoord, wisselen de teams van speelhelft.
Het speelveld is 274 bij 183 meter. Een speler gebruikt tijdens een wedstrijd meerdere paarden.

De uitrusting

Er wordt gespeeld met een bal die niet groter mag zijn dan 8,8cm in doorsnede en niet meer mag wegen dan 134 gram.
De stick heeft een lange bamboe steel en een hard kop in de vorm van een hamer.
Het is de bedoeling dat de spelers met de zijkant van de hamer tegen de bal slaan.
De spelers zijn verplicht een helm met kinband te dragen, en speciale pololaarzen met kniebescherming.
Ook voor de paarden gelden een aantal regels.
Pijpkousen en bandages zijn verplicht ter bescherming van de benen.
De staart word ingevlochten, zodat er geen stick in kan blijven haken.
Soms word er in de achterijzers een kalkoen gedraaid om extra grip te krijgen.

Chukka

Een polowedstrijd bestaat uit vier tot zes periodes van elk 7½ minuut die ook wel Chukka’s worden genoemd. Er zijn rustperiodes van 3 minuten tussen deze ‘’chukka’s.’’

Aanvullingen zijn welkom! Lachen
Laatst bijgewerkt door Ingeltje op 29-06-07 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Re: Polo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:36

Je mist een letter in het eerste kopje, 3e regel, de 'n' achter 'kunne'. Voor de rest vind ik het een leuk stukje, maar kan je verder niet verbeteren omdat ik er bar weinig van weet.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 19:11

Gewijzigd! Lachen
Bedankt, ik heb er zelf overheen gekeken Knipoog

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:46

Afbeelding

Misschien is dit een goeie foto die erbij kan?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 17:41

Is dat je eigen foto?

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 17:43

Nee ik heb hem via google gevonden.. maar ik weet niet of ik hem mag gebruiken dus vandaar dat ik het even vroeg Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:43

we kunnen op de Wiki alleen foto's gebruiken die je zelf hebt gemaakt, of met (schriftelijke) toestemming van de fotograaf... Lachen

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 20:48

Oke Bloos ik ben zelf niet in het bezit van foto's, dus die kan ik dan iig niet plaatsen.
Misschien dat andere boktleden die zelf aan polo doen foto's hebben?

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:01

Wat zijn de bronnen die je gebruikt hebt voor het stuk, Ldinalover?

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 03:05

Ik heb nog polo gespeeld Haha!
Hierbij wat fotootjes ; mag je gerust gebruiken, mijn mama was de fotograaf Pling
Moest je er nog willen ; PM me gerust..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes !

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:52

Misschien ook leuk om erbij te vermelden wat voor paarden ervoor de polo gebruikt worden? Vaak criollo X volbloed, het wendbare van de criollo en de extra snelheid van de volbloed!

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 13:53

Marlies1 schreef:
Wat zijn de bronnen die je gebruikt hebt voor het stuk, Ldinalover?

Ik wist er zelf al vrij veel van, omdat ik er in Groep 8 een werkstuk over gemaakt heb, het meeste heb ik dus daarvan.

Ook is dit een bron waar ik veel informatie vandaan heb

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 13:54

Caballos schreef:
Misschien ook leuk om erbij te vermelden wat voor paarden ervoor de polo gebruikt worden? Vaak criollo X volbloed, het wendbare van de criollo en de extra snelheid van de volbloed!

Dankjewel voor deze informatie! Ik zal even kijken of er nog andere rassen veel gebruikt worden voor de polosport

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:23

Goof89: kan je de foto's per email sturen naar smithsgirl@planet.nl ? dan kan ik ze vanavond zonder "mijn album" op de Wiki zetten... Lachen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:35

Banjer, als je op de foto klikt met je rechtermuisknop en dan kiest voor 'eigenschappen' zie je het internetadres van de foto, als je dat kopieert en in de 'internet-balk' bovenaan plakt en op enter drukt, krijg je de foto. Als je vervolgens in de balk "grote" typt vóór "foto" heb je het maximale formaat, zonder tekst erin. Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:54

is dat zo? weer wat geleerd... Haha! Is de resolutie dan wel acceptabel?
dan ga ik dat vanavond doen, want mijn baas wil graag dat ik verder ga met de orders en zendingen... Verdrietig

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:02

Haha! Die lastige bazen ook altijd! Haha!

Probeer het maar! Ik doe het ook altijd zo. Vervolgens bewerk ik de foto dan in photoshop zodat de afmetingen conform de bokt-richtlijn maximaal 800x600 pixels zijn. Zo krijg je de mooiste foto's, vind ik. Lachen

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:18

Ik heb in de paardenencyclopedie van Josée Hermsen het stuk over Polo gelezen en daarna het artikel op Wiki. En wat blijkt? Op Wiki staat nu precies hetzelfde als in de paardenencyclopie van Josée Hermsen! Dan kan echt niet! Zo wordt inbreuk gemaakt op het auteursrecht van Josée Hermsen! Ik heb het artikel dan ook direct verwijderd en alleen de foto's laten staan. Er zal dus een nieuw artikel over Polo geschreven moeten worden.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:30

fijn dat jij dat boek hebt en het toevallig (?) hebt gelezen Marlies, want ik ken het boek niet en heb het dus ook niet...

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:41

Citaat:
Polo is een sport gespeeld door 2 teams. Ieder team bestaat uit 4 spelers welke als volgt zijn onderverdeeld:
- speler 1: aanvaller
- speler 2: aanvaller
- speler 3: aanvaller & verdediger
- speler 4 : doelverdediging
Naast de spelers bevinden zich nog 2 scheidsrechters zich in het spel en een zogenoemde referee langs de zijlijn. Het speelseizoen van polo is van 1 mei t/m 1 oktober.

Het veld beslaat een grootte van het veld is 270 meter lang en 150 meter breed. Het doel dat aan iedere zijde van het veld staat, bestaat uit 2 doelpalen, welke 7 meter uit elkaar staan.

In Nederland bestaat een wedstrijd uit 4 chukka's (ook wel speeltijden of chukkers genoemd). Andere landen in de wereld wijken hier weleens vanaf, zo bestaat het spel in Argentinië uit 8 chukka's.
Elk chukka bestaat uit 7½ speelminuten. Na 7 minuten word een belsignaal gegeven, daarna is er nog 30 seconden over voordat de chukka definitef is afgelopen.
Na het beëindigen van de chukka is er een rustpauze van 3 minuten. In deze periode kan de speler omwisselen van rijdier.

Om voor ieder team evenveel voor- als nadelen te creeëren m.b.t. zon- en windomstandigheden word na ieder doelpunt van doel gewisseld. Wanneer het spel tussentijds door de scheidsrechter word stilgelegd wordt de speelklok stilgezet.

Polo wordt gespeeld met een soort stick, ook wel mellet genoemd. Deze stick bestaat uit een bamboe steel, met hierop een hamerachtige kop bevestigd.

Polo is een sport welke zijn oorsprong vind in Perzië. Het is bekend dat de voorloper van het polo spel vanaf de 5e eeuw voor Christus in dit land gespeeld word.

Bronvermelding:
* Wereldsporten encyclopedie (hier thuis op de plank)
* www.polo.nl
* Een (hele) oude spreekbeurt die ik aan de hand van bovenstaande 2 bronvermeldingen even geverifieerd heb.

Bovenstaand had ik nog in steekwoorden op mijn computer staan van een hele oude spreekbeurt van mij. Andere onderdelen ervan weet ik niet (meer), maar mss als eerste aanzet wel makkelijk om weer te gebruiken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:57

kan jij het artikel te herschrijven Inge?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:41

Jawel dat kan ik wel, dan doe ik het wel volgende week even, Kan ik gelijk nog wat details e.d. op internet opzoeken om aan te vullen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:00

Je mag het gewoon in dit topic zetten, dan kunnen anderen misschien aanvulling geven... Lachen

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:28

Hierbij een nieuw stuk over polo, onderaan staan nog een aantal punten waar ik niet achter kon komen/voor de zekerheid even wil checken. Als iemand dit zou kunnen/willen doen/beantwoorden graag.

Polo

Polo een wereldwijd gespeelde sport, ook wel de sport der elite genaamd. Eén van de oudste bekendste team-sporten op de wereld, volgens sommige is het het snelste balspel ter wereld dat bestaat.

Oorsprong
Polo is een sport welke al gedurende vele jaren gespeeld wordt. Zo is het bekend dat een voorloper van het spel in de 5e eeuw voor Christus in Perzië werd gespeeld. Tegenwoordig wordt polo wereldwijd gespeeld, met als pololand bij uitstek is Argentienië.

Polo in Nederland
Nederland heeft vele mensen welke bezig zijn met beoefening van de paardensport. Toch blijkt uit gegevens dat Nederland geen land is waar polo veelvuldig beoefend word.
Momenteel wordt polo gespeeld door circa 90 personen, verdeeld over 4 poloclubs.
De poloclubs welke zich in Nederland bevinden zijn:
- Poloclub Wassenaar
- Poloclub Houten
- Poloclub Deuverden
- Poloclub Vreeland.
De wedstrijden welke tijdens het seizoen worden gehouden vinden plaats tussen de clubs uit Nederland, met daarbij aangevuld poloclubs uit Duitsland en België.

Het spel
Bij polo is het de bedoeling dat een team een doelpunt scoord, door de bal met behulp van de mallet in tussen de doelpalen van de tegenstander heen te schieten. Het spel wordt gespeeld door 2 teams. Elk van deze 2 teams bestaat uit 4 spelers in het veld. Daarvan zijn 2 aanvallende spelers, 1 aanvallende en verdedigende speler en een speler welke het doel bewaakt.

Naast de spelers van het spel bevinden zich 2 scheidsrechters in het veld en een referee naast de zijlijn. Deze zijn er om het spel in goede banen te leiden. Daarnaast is er nog een klokman aanwezig welke de klok start en stilzet wanneer dit benodigd is.

Het spel wordt gespeeld op een veld, wat de grootte beslaat van 270 meter lengte en 150 meter breedte. Indien zich geen boarding (afrastering) rondom het veld bevind, kan de breedte van het veld oplopen tot 180 meter. De ondergrond van het veld kan verschillen, er zijn namelijk diverse typen polosport. Zo is er een sneeuw-polo spel, het gewone polo spel op gras en het zand-polo spel. De spelregels van deze verschillende vormen van polo zijn hetzelfde, behoudens dat het sneeuw-polo spel met een rode bal word gespeeld in plaats van een witte bal.
Aan iedere korte zijde van het veld staan 2 doelpalen, meestal rood-wit gestreept van kleur, deze staan op 7 meter uit elkaar.

Een wedstrijd (in Nederland) bestaat uit 4 kwarten, ook wel chukkers of chukka’s genoemd. Iedere chukker bestaat uit 7½ minuut speeltijd. Na het aflopen van de eerste 7 minuten wordt er een bel- of fluitsignaal gegeven. Na het klinken van dit signaal rest er nog 30 seconden speeltijd voordat de chukker is afgelopen.
Wanneer er een overtreding plaatsvind, een doelpunt wordt gemaakt, of wanneer de scheidsrechter om een andere reden het spel stillegd tijdens de chukker, stopt de klokman de tijd. Zodra het spel weer hervat wordt, wordt de tijd weer gestart.
Tussen de chukkers in is er iedere keer een pauze van 3 minuten. In deze pauze kan de ruiter van rijdier verwisselen.

De meeste landen waar polo wordt gespeeld spelen het spel op basis van 4 chukkers. Echter zijn er ook landen, waaronder Argentinië, waar het spel uit 8 chukkers van 7½ minuut bestaan. Er zijn dus diverse speelvarianten bekend met 4, 6 of 8 chukkers.

Omdat polo een echte buitensport is, wordt na het scoren van een doelpunt door de teams van doel geruild. Dit om voor ieder team evenveel voor- en nadelen te creeëren betreffende de weersomstandigheden als zon en wind.

Tegenwoordig is polo geen olymipische sport meer, echter tijdens de olympische spelen van het jaar 1900, 1908, 1920, 1924 en 1936 is het als een olympische sport beoefend.

Paarden
Het paard/pony welke gedurende het spel gebruikt wordt dient een stokmaat te hebben tussen de 1.50 & 1.60 m¹.

Handicap

Kleding & toebehoren
Een polo-speler heeft in de meeste gevallen de beschikking over een twee-tal paarden/pony's. In de hogere klassen van de sport, komt het zelfs voor dat spelers de beschikking hebben over 4 rijdieren per wedstrijd.

Hier een korte opsomming van materialen, kleding en toebehoren welke een ruiter nodig heeft voor het polo spel.

Een zadel en hoofdstel. Onder het zadel wordt een pad gelegd, deze is meestal in de kleuren en voorzien van het logo van de club waar de ruiter voor uitkomt.
De staart van het paard wordt voor de wedstrijd gebandadeerd, dit ter voorkoming van verstrikking van de mellet en de staart. Ook krijgt het paard voldoende beenbescherming, zoals duidelijk op de foto's te zien is.

Het spel wordt gespeeld door middel van een plastic bal. Voor het opbergen van deze ballen is er een zogeheette bal carrier op de markt, dit is een lederen balhouder waar 8 ballen in opgeborgen kunnen worden. Om de bal te kunnen spelen gebruikt de speler een mallet, dit is een bamboe stick met een verstevigd handvat. Aan het handvat zit een polsbandje bevestigd, zodat de speler de mallet niet kan verliezen gedurende het spel. Aan het uiteinde is een hamerachtige kop bevestigd.

De ruiter gaat gekleed in een shirt, polo of sweatshirt (afhankelijk van de weersomstandigheden) in de kleuren en voorzien van het logo van de club waar hij voor uitkomt. Daaronder draagt deze een lichtgekleurde pantelon. Aan de voeten worden rijlaarzen gedragen, meestal zijn deze bruingekleurd bij polo. Ter bescherming van de knieën worden kniebeschermers gedragen. De kniebeschermers zijn eveneens meestal van bruin leder.

Daarnaast draagt de ruiter nog een helm, gemaakt van fiberglass, welke bekleed is met een vilt-achtige stof. De helm is eveneens als de pad en het poloshirt in de meeste gevallen in de kleur van de club en voorzien van een logo.

Daarnaast zijn er nog vele assecoires in de handel te verkrijgen, denk hierbij aan handschoenen, speciale tassen voor het vervoer van de mallet en rijlaarzen.

Een keer gaan kijken
Nieuwsgierig geworden naar het spel. Neem eens een bezoek bij een wedstrijd, deze zijn meestal gratis te bezichtigen. Via deze link krijg je een overzicht van de wedstrijden welke gedurende het seizoen gespeeld worden. http://visit.polo.nl/

Het speelseizoen is van april/mei tot en met september/oktober. Gedurende het speelseizoen is er nagenoeg iedere week wel een wedstrijd waar men naar toekan.

Bronvermeldingen
* gegevens uit een spreekbeurt
* http://www.histotheek.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=270&Itemid=72
* encyclopedie, wereldsporten
* http://www.polo.nl

-- Aanvullingen
>> volgende onderwerpen kon ik geen relevante informatie over vinden fo ik snapte zelf al niet hoe en wat het in elkaar zit

--> De handicap - en hoe dit met de puntentelling verrekend wordt
--> Afmetingen van de speelbal
--> Paard / ponyrasse welke veelvuldig gebruikt worden voor de sport.
--> Ik kon de olympische spelen slechts terugvinden tot 1900, mss een ander ook voor die tijd of iemand die dit even kan verifieren.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 13:50

Marlies1 schreef:
Ik heb in de paardenencyclopedie van Josée Hermsen het stuk over Polo gelezen en daarna het artikel op Wiki. En wat blijkt? Op Wiki staat nu precies hetzelfde als in de paardenencyclopie van Josée Hermsen! Dan kan echt niet! Zo wordt inbreuk gemaakt op het auteursrecht van Josée Hermsen! Ik heb het artikel dan ook direct verwijderd en alleen de foto's laten staan. Er zal dus een nieuw artikel over Polo geschreven moeten worden.

Mijn excuses hiervoor!! Ik heb het gewoon uit dat werkstuk document wat nog op de computer stond gekopieerd, en ik heb het nagekeken met de bron die ik erbij gezet heb..