Personen uit de paardenwereld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marlies1

Personen uit de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 16:47

Ik heb dit topic geopend omdat er denk ik nog veel bekende/beroemde mensen uit de paardenwereld ontbreken in de ondercategorie Persoon in de categorie Algemeen op Wiki.

Ik mis bijvoorbeeld:

Isabell Werth
Franke Sloothaak
Rieky Young
Piet Raaijmakers
Emiel Voest

Het lijkt me handig dat de mensen die nog meer namen missen deze in dit topic plaatsen, dan hebben we ze allemaal bij elkaar en gaat het overzicht niet verloren.

Verder is het denk ik handig om het in dit topic te melden als je een stukje over een bekende/beroemde persoon gaat schrijven. Als iedereen voordat hij een stukje gaat schrijven over een dergelijk persoon behalve op Wiki zelf eerst ook nog even in dit topic kijkt, weet hij zeker dat er niet al iemand anders mee bezig is. Zo voorkom je dubbel werk.

Ik ga zelf een stukje schrijven over Isabell Werth.

Groet, Marlies

Alane

Re: Personen uit de paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:38

Nicole Uphoff
Reiner Klimke, zijn dochter
Ingrid Klimke
Klaus Balkenhol
Monica Theodorescu

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:41

Ysbrand Chardon
Jacques Poppen
Trea Mulder-Dolsma
Esther Liano
Jenny Veenstra
Peter Spahn
Lammert Haanstra
Ik kan nog wel een heeeele tijd doorgaan denk ik..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:48

IJsbrand Chardon is er al. De rest: van harte welkom Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:32

Frits Thiedemann

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 19:20

Misschien is het een goed idee om even met een paar woorden achter de naam van de persoon te zetten waar hij/zij bekend van is c.q. wat hij/zij doet.

Dat zal ik ook nog even doen bij de mensen die ik heb genoemd:

Isabell Werth - Duitse dressuuramazone
Franke Sloothaak - Duitse (maar in Nederland geboren) springruiter
Rieky Young - Nederlandse westernamazone
Piet Raaijmakers - Nederlandse springruiter
Emiel Voest - Grondlegger van het Freestyle-systeem (Natural Horsemanship)

Willen jullie dat ook nog even doen voor de namen die jullie genoemd hebben, Alane en SuuZzel? Alvast bedankt!

Groet, Marlies

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:14

Nicole Uphoff : dressuur, meest succesvolle dressuuramazone van duitsland, meerdere titels...
Reiner Klimke, zijn dochter: Dr reiner Klimke dressuur, OS, bekend met oa Ahlerich en Biotop
Ingrid Klimke: eventing, dressuur, springen (allrounder en dochter van Reiner Klimke)
Klaus Balkenhol: politieagent, dressuurruiter OS
Monica Theodorescu: dressuur
Frits Thiedemann: springruiter, deelnemer OS en goud

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:23

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 00:04

is er een sjabloon voor bekende personen?

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 00:16

Jacques Poppen: "Gehandicapte" Menner met enorme successen.
Trea Mulder-Dolsma: Rijdster van o.a. Frieze dekhengst Tietse 425
Esther Liano: Rijdster van o.a. Friese Dekhengsten Ielke en Andries
Jenny Veenstra: Zeer succesvolle ruiter in GP met Friese Hengst Wolter V. - Komt uit voor Demrostables
Peter Spahn: Rijder van Friese Dekhengst Adel e.v.a.
Lammert Haanstra: Longeerprof. en vele andere disciplines..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 01:03

De voorzet Klaus balkenhol: http://www.bokt.nl/wiki/Klaus_Balkenhol

Klaus Balkenhol.

Een ieder kent of heeft gehoord van Balkenhol sporen. Maar weinig weten waar het vandaan komt, de naam Balkenhol? De eerste antwoorden op de vraag gaan richting het materiaal of het model, het laatste is min of meer waar, Klaus Balkenhol bedacht dat de bovenste sleuf van de spoor 45 graden tov van de onderste sleuf moest. Maar waarom word daar zoveel waarde aan gehecht, aan de bedenkselen van een Duitse politieagent?
Omdat deze politieagent niet alleen bij de beredene zat, maar oa 2e werd op de Duitse kampioenschappen van 1979 met zijn politiepaard Rabauke maar zijn grootste successen vierde met zijn politiepaard Goldstern, het duo won oa teamgoud op de OS van 1992 in Barcelona en in 1996 in Atlanta als individueel brons in 1992. Maar dit is nog maar het topje van de ijsberg of eigenlijk goudberg.

Klaus Balkenhol was oa trainer van Nicole Uphoff en leidde ook gedeeltelijk haar paard [[Rembrandt]] op.
Sinds 2001 is hij bondscoach van het Amerikaanse dressuurteam.

Klaus Balkenhol is geboren op 6 december 1939 in Velen (Duistland) als derde van vier kinderen. Zijn ouders waren landbouwers en de familie woonde op het landgoed Ross waar ook paarden gefokt werden. Klaus reed s’avonds, met de paarden die overdag op het veld moesten werken, bij de rijvereniging in zowel de spring-, dressuur als de crosslessen. Vanwege de ommekeer in de agrarische sector besloot Klaus Balkenhol zich om te laten scholen en in dienst te treden bij de politie.

Eind jaren 70 wilde Balkenhol met zijn toenmalige dienstpaard meedoen aan een selectiewedstrijd. De onbekende dressuurruiter uit Düsseldorf met het politiepaard Rabauke mochten uit beleefdheid meedoen, maar de toenmalige bondscoach was helemaal weg van dit duo na het zien van de proef en durfde ze zelfs te betitelen als 1 van de 8 beste paren van Duitsland. 1 dag Warendorf en Klaus Balkenhol was van onbekend naar zeer bekend bevorderd.

Klaus Balkenhol kon werk en hobby verenigen, zijn hart dat bij de paarden lag en zijn beroep bij de politie te samen brachten ze hem naar de absolute top van het dressuurmekka in Duitsland. Klaus moest het doen met zijn dienstpaard, eerst Rabauke succesvol in de dressuurbaan, op en top politiepaard.
Een brief van Willi Schultheiß, toenmalig bondstrainer van Duitsland, aan het ministerie van binnenlandse zaken, zorgde ervoor dat Klaus Balkenhol niet alleen uitnodigingen kreeg van de FN (Duitse Reiterliche Fereinigung) maar ook internationaal zijn kunnen mocht tonen.

Toen in 1981 Klaus Balkenhol met zijn chef de nieuwe jaargang paarden ging bekijken, viel hun oog op Goldstern, een klein paard dat zou uitgroeien tot een hele grote onder Klaus Balkenhol. Rabauke werd in die tijd aangekocht voor 4000 DM (ca 2000 euro) voor Goldstern werd iets meer neergeteld, 6700 DM (ca 3350 euro). Echter ondanks de grote verwachtingen liepen de eerste wedstrijden met Goldstern uit op nog grotere teleurstellingen. Maar wat er in zit zal er ooit eens uitkomen, en met veel geduld en kleine stapjes werd Goldstern vertrouwt gemaakt met de hoge dressuur. De overwinningen op kleine concoursen bevestigden het vermoeden dat men had bij het zien van Goldstern, het paard dat naast de opleiding tot topdressuurpaard ook gewoon dienst moest doen als politiepaard bij optochten en thuiswedstrijden van de voetbalvereniging. Goldstern werd ouder en rijper, Klaus Balkenhol nog ervarener en betere ruiter en zo werd dit paard in 1989 winnaar van enkele Grand Prix wedstrijden. En de successtory ging door en Goldstern bleek een goudbron te zijn.

Palmares van Klaus Balkenhol:
1979: 2e Duitse kampioenschappen met Rabauke

1988: Europees kampioen van de Beredene
1990: 2e Duitse kampioenschappen met Goldstern

1991: teamgoud Europese kampioenschappen en individueel goud Kur op de Europese kampioenschappen en Duitse kampioen met Goldstern.
1992: Teamgoud OS en Individueel brons OS in met Goldstern
Duits kampioen met Goldstern

1993: Teamgoud op de Europese kampioenschappen en Duitse kampioen met Goldstern

1994: Teamgoud wereld kampioenschappen en 2e individueel in Den Haag met Goldstern
1995: Duits kampioen en team goud Europese kampioenschappen en 6e individueel met Goldstern.
1996: Teamgoud OS en 6e individueel OS in Atlanta met Goldstern.

Bovendien in de jaren 1993 tot 1996 rond de 90 nationale en internationale overwinningen en klasseringen (Grand Prix, Grand Prix Special, GP-Kür) met de paarden Goldstern, Ehrengold, Laudatio, Gracioso und Garcon.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 01:53

Dr. Reiner Klimke

6 X goud, 2 X Brons op de OS voor een paardeman pur-sang. Geboren 14 januari 1936 en 17 augustus 1999 overleden, 1 jaar voor zijn geplande come back met het dressuurtopper [[Biotop]]. Een paardenman in hart en nieren, letterlijk en figuurlijk, zijn genen doorgegeven aan zijn dochter [[Ingrid Klimke]], zijn kennis verspreid over zijn leerlingen, zowel mens als paard.
Dr. Reiner Klimke, een top eventingruiter maar ook een gouden dressuurruiter.

Zijn bekendste paard was [[Ahlerich]], een broer van [[Amon]] van [Annemarie Keizer|Annemarie Sanders-Keizer]] een oom van de succesvolle [[Rembrandt]] van [[Nicole Uphof]].

Dr. Reiner Klimke was ook auteur van verschillende boeken. Was van 1964 tot 1988 deelnemer aan 5 OS, 4 wereldkampioenschappen en 8 Europese kampioenschappen met 5 verschillende paarden en was 9 keer Duits kampioen met 3 verschillende paarden waarvan 6 X met Ahlerich. En dan hebben we het alleen nog maar over zijn grootste successen.

Door het winnen van 6 gouden en 2 bronzen medailles had hij het olympisch record op zijn naam staan.

Referenties
<ref> http://www.olympia-statistik.de/Klimke.htm </ref>
<ref> http://de.wikipedia.org/wiki/Reiner_Klimke </ref>

</references>

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 02:10

Zooo, Alane jij bent op dreef! Lachen

Ik heb Chardon, Gal, Van Grunsven en Weusthof toegevoegd. Die stonden namelijk al in de ondercategorie Persoon in de categorie Algemeen.

Grt, Marlies

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:23

Jan Tops

Jan Tops, geboren op 5 april 1961, was gedurende vele jaren een vaste waarde in het Nederlands Team. Reeds vele malen heeft de zakenman en paardenhandelaar een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van de Nederlanders op grote kampioenschappen. In 1981 boekte hij zijn eerste grote internationale overwinning: Europees kampioen Young Riders met Nargus. In 1991 won Jan Europees team-goud met Tops Gun La Silla. Met dit toppaard behaalde hij ook Olympisch team-goud en een vijfde plaats individueel op de Olympische Spelen van Barcelona. Jan Tops heeft succesvol deelgenomen aan vier opeenvolgende Olympische Spelen en reed ongeveer 60 landenwedstrijden. Daarnaast schreef hij in zijn indrukwekkende carrière vele internationale Grand Prix wedstrijden op zijn naam.

Jan Tops is geboren in getogen in Valkenswaard. Hij reed zijn eerste pony toen hij zes jaar oud was.Zijn vader fokte veulens en handelde in paarden als hobby. Zijn ouders werkten in het familiebedrijf door een bakkerij te runnen en ondersteunden Jan zeer in zijn carrière. Gedurende de jaren heeft Jan zijn loopbaan als internationaal ruiter weten te combineren met het ontwikkelen van Stal Tops tot een van de meest vooraanstaande handelsstallen ter wereld door een ideale combinatie te vinden tussen paard en ruiter. Stal Tops is trainingsbasis van stalruiter Daniel Deusser evenals andere getalenteerde ruiters. Op het terrein van Stal Tops is Jan tevens gedurende drie weken gastheer van het jaarlijks georganiseerde Horse Festival en International Concours Valkenswaard

Link: www.staltops.com

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:31

Esther Liano:

Esther is op 12-jarige leeftijd begonnen met ponyrijden op de Leeuwarder manege. Al snel kreeg zij een verzorgpony, genaamd Djahil. Zij reed met Djahil L dressuur. Daarna kwam Sunshine, haar eerste eigen pony, waarmee ze Z1 dressuur en Z springen werd.
Toen ze uit de pony's gegroeid was, werd Olympia (v. Kandahar) aangekocht, waarmee ze naar veel "vijven en zessen" uiteindelijk in de Z dressuur belandde. Olympia was niet alleen goed voor de dressuur, ook crossen en springen moest gebeuren.
Tijdens de Olympia-periode kwam haar huidige partner, Reinoud Homsma, in beeld. Ook liefhebber van de paardensport, die op Olympia heeft leren paardrijden.

In de nacht van 20 op 21 maart 2006 hebben we Olympia in laten slapen op 28-jarige leeftijd: koliek en waarschijnlijk een gezwel in haar maag-darmkanaal. Ze is gecremeerd in het paardencrematorium te Rotterdam.
Olympia was mijn eerste paard en het eerste paard waar ik Z-dressuur ben geworden en bijna 25 jaar heb gehad.

Slechts heel kort hebben we kunnen genieten van de aankoop van Hadithia (v. Able Albert), zij overleed aan een koliek.
Florence Nightingale (v. Widor) was de opvolgster, tevens ster(sport)moeder van Royalty, Señorita (verkocht) en Tchico (verkocht). Florence is Z2 dressuur geworden en reservekampioen Z1 dressuur.
Jazzy Jeffrey (v. Bazuin), een impulsaankoop op de paardenmarkt, werd Z2 dressuur met winstpunten en is daarna verkocht.
Inora (v. Obrecht) werd uitgebracht in de dressuur voor het behalen van het sportpredikaat en werd Z2 dressuur met winstpunten.
Na al deze KWPN'ers kwam de eerste Fries in beeld.

Vemke van de Headamen (v. Dirk) was al een Friese stermerrie toen Esther haar voor het eerst bereed. Ze heeft het gebracht tot Z2 dressuur, 3e plaats bestgaand rijpaard en is uiteindelijk mede door een goede IBOP-proef modelmerrie geworden.
Daarna kwam Hylke/Ielke 382! Uiteraard heeft deze superhengst een eigen webpagina.

Deze vijf paarden hebben Esther de ruiterster bezorgd.

Opleiding
Na de HAVO heeft Esther de ondernemersopleiding in de textiel afgerond. Toen dacht ze als assistent-bedrijfsleider haar toekomst te hebben gevonden. Dit liep echter anders......
Het paardenbloed kruipt waar het niet gaan kan, dus werd begonnen met de ORUN-opleiding in Ermelo, om het benodigde instructie-diploma te behalen.
De derde fase richting dressuur werd succesvol afgerond.
Tevens jureert Esther tot/met Z2 niveau dressuur.

Na alle opleidingen is ze haar "Trainingscentrum Esther Liano" gestart.
Florence Nightingale (ster-sport) Z2 dresuur, moeder van Royalty, Señorita en Tchico en reservekampioen Z1 '98
Jazzy Jeffrey(v. Bazuin) Z2 dressuur + winstpunten
Inora sportpredikaat (v. Obrecht) Z2 dressuur, sportpredikaat
Jurna (v. Linards) L dressuur
Vemke van de Headammen (v. Dirk) Z2 dressuur, 3e bestgaand rijpaard, modelmerrie
Yanos S. (v. Hearke) M dressuur
Hylke = Ielke 382 Z1 ('99) en Z2 ('01) Fries kampioen, 4e op de Levade '99. bestgaand rijpaard Centrale Keuring, Nederlands Kampioen Fries Ras Wijdewormer '99. Dekhengst geworden in 2001.
Intermediaire II startgerechtigd.
Jelle 368 (v. Lammert) winnaar zilveren zweep competitie friezen 1999 Z2 dressuur
Marinus (v. Tamme) M dressuur
Geartsje fan Bockum (v. Nammen) M2 dressuur, IBOP-A, modelmerrie
Nora L. (v. Oltman) Z1 dressuur + winstpunten
Karel 370 (v. Nammen) L2 dressuur + winstpunten
Ulrik R.S. (v. Nykle) M2 dressuur + winstpunten, 3e bestgaand rijpaard
Niencke H. (v. Jurjen) M2 dressuur, IBOP-A, 2e bestgaand rijpaard op de Centrale Keuring, bestgaand rijpaard op de fokdag Vries, modelmerrie
Royalty (v. Houston) Z2 dressuur + winstpunten, L2 Fries kampioen 2002
Señorita (v. Houston) L dressuur + winstpunten
Tchico (v. Jazz) M2 dressuur + winstpunten, L2 Fries kampioen en 7e op de Levade 2004
Jagson Jive (v. Gagson Wimborn) L dressuur
Bjinze H. = Beintse 418 (v. Jelke) M dressuur
Jelke 367 (v. Pyt) Z1 dressuur + winstpunten
Andries 415 (v. Tsjerk) KFPS L2 kampioen in Kootwijk 2004, beste combinatie CH Koudum 2004, prijs gemeente Nijefurd, reservekampioen M1 dressuur Noordelijke Indoorcompetitie Friezen te Balkbrug 2005
Fries kampioen M2 dressuur indoor ('06) en outdoor ('05)
Winnaar Noordelijke Indoorcompetitie M2 ('06) Z1 gestart
Tsjibbe 388 (v. Bearend) Z2 dressuur, kampioen M2 dressuur Noordelijke Indoorcompetitie Friezen 2005 te Balkbrug
reservekampioen Z1 dressuur FK Indoor ('06)

(Bron: http://www.estherliano.nl)
Laatst bijgewerkt door SuuZzel op 16-06-07 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:34

Lammert Haanstra:

Veertig jaar geleden kwam Lammert Haanstra voor het eerst in aanraking met paarden. Zijn oudste zus had een blauwe maandag verkering met Peter Rinkes, een echte paardenman. Voor Lammert was het een uitgelezen mogelijkheid om eens paard te kunnen rijden.

Lammert: “Eén keer eerder had ik de kans om te kunnen paardrijden aan mijn neus voorbij laten gaan. Bij de plaatselijke buurtsuper kon je bonnetjes sparen. Met een volle kaart mocht je je kind gratis een rondje laten paardrijden. Mijn moeder kende natuurlijk mijn verlangen om eens op een paard te zitten en gaf de volle kaart aan mij. De koning te rijk ging ik op de bewuste dag naar de winkel waar het feest zou gaan plaatsvinden. Al heel snel spatte mijn droom uitéén: het waren pony’s. Alleen kleine kinderen mochten daar een rondje rijden. Daar kon ik met mijn 15 jaren toch niet bij gaan staan? Het was een kleine tragedie, maar ik heb mijn volle kaart aan een klein jongetje gegeven, die even later stralend op een pony rondreed. Toen mijn moeder vroeg of het leuk was heb ik ‘ja’ gezegd. Wat er in werkelijkheid gebeurd was heb ik haar pas veel later verteld...”.

Via Peter Rinkes kreeg Lammert steeds meer contacten in de paardenwereld. Hij nam les en ontmoette David Buurma, die tegen de bossen van Oranjewoud aan woonde en voor zijn kinderen en zijn vrouw wat paarden gekocht had. David had hulp nodig: iemand die zijn vrouw en kinderen kon begeleiden, met ze naar de wedstrijden kon gaan en voor de paarden kon zorgen. Een buitenkansje voor Lammert. Voor het eerst kon hij zelf aan wedstrijden meedoen. Onbekommerd, zoals iedere jongen van rond de twintig, leerde hij snel.

Lammert ging in die tijd de instructeurscursus volgen bij de Federatie en werd instructeur van de Tjongerruiters, de IVO-ruiters en de Waterpoorters. Onder Lammert deden de Tjongerruiters voor de eerste keer mee met een achttal op de Friese kampioenschappen. Ze werden meteen Fries kampioen; De Waterpoorters werden tweede en IVO ruiters derde. De Levade volgde. Vooral door het enthousiasme en de inzet van iedereen werd met glans het verenigingskampioenschap gewonnen.

In diezelfde tijd vroeg de heer Ruiterkamp Lammert om te solliciteren naar de functie van Federatie-instructeur. Bedenktijd was niet nodig. Dit was een geweldige kans om een gedegen baan te krijgen in de paardensport. Lammert werd aangenomen.

Het lesgeven beviel Lammert en het ging hem goed af. Na 18 jaar trouwe dienst bij De Federatie werd Lammert gepolst voor de functie van bedrijfsleider bij het nieuwe Fries Paarden Centrum (FPC) in Drachten. Lammert verhuisde met zijn gezin naar Friesland. Hoewel in Drachten vele successen werden behaald, bleven randzaken de rust verstoren. Hierdoor ontbrak het klimaat dat nodig is om optimaal te kunnen werken. Na acht jaar besloten Lammert en het FPC uit elkaar te gaan.

In 1999 begon Lammert daarom samen met zijn vrouw Jet aan een nieuwe fase: een eigen bedrijf. Lammert zou lessen, cursussen en clinics gaan verzorgen in het hele land en Jet zou alle organisatorische en administratieve zaken op zich nemen.

Nu, zes jaar later, is Lammert actiever dan ooit. Overal in het land worden de lessen, cursussen en clinics verzorgd. De uitgebrachte DVD’s blijken een groot succes en het eerst boek (‘Longeren met Lammert Haanstra’) is een regelrechte bestseller. De producten uit de eigen ‘Lammert Haanstra-lijn’ vinden gretig aftrek en in heel het land (en zelfs daarbuiten) hebben mensen profijt van de leerstof.

Afgelopen najaar legden Lammert en Jet de laatste hand aan het nieuwste boek: ‘Training van Ruiter en Paard’. Het boek werd gepresenteerd tijdens het Horse Event, op 16 september 2005. De verwachtingen zijn hoog; volgens velen beantwoordt het boek aan een grote vraag in de paardenwereld. In het boek wordt ingegaan op de vraag hoe je als ruiter jezelf én je paard het beste kunt voorbereiden op de uitdagingen van de paardensport. Deze tot op heden onbehandelde vraag wordt beantwoord met behulp van grote namen: Tineke Bartels, Johan Heins, IJsbrand Chardon en Foppe de Haan zijn slechts enkelen die hun medewerking verleenden.

(Bron: http://www.lammert-haanstra.nl)
Laatst bijgewerkt door SuuZzel op 16-06-07 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:38

Suuszel, waar heb je je informatie vandaan? En heb je deze teksten zelf geschreven?

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:40

Zal even de bronnen vermelden Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:03

de tekst is bijna letterlijk overgenomen van de site van de betreffende mensen.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 14:11

Uit de ondercategorie Persoon in de categorie Algemeen heb ik tot slot Achenbach, Frederico Caprilli en Przewalski toegevoegd. Ik heb hiervoor de nieuwe sectie 'Historische figuren' opgenomen.
Grt, Marlies

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:13

Wanneer is iemand een historisch figuur?

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 14:28

Als hij een dergelijk grote rol heeft gespeeld in de paardenwereld dat zijn naam verbonden is aan... een paard, een mensysteem en we bij die naam niet meer aan die persoon maar aan dat paard of dat mensysteem denken. Als hij iets heeft ontdekt of uitgevonden wat tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld is, zoals de verlichte zit, terwijl het destijds een enorme verandering te weeg bracht.

Je zou er ook voor kunnen kiezen Achenbach en Caprilli onder Sport te noemen, maar dan moeten we nog een sectie bedenken waaronder Przewalski zou kunnen vallen. Eigenlijk vind ik Achenbach en Caprilli van een hele andere orde dan de andere mensen die onder Sport genoemd worden, daarom leek mij een nieuwe sectie Historisch figuren de beste optie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:31

Balkenhol heeft sporen bedacht, tenminste om de bovenste sleuf in een hoek van 45 graden tov de onderste sleuf te zetten..
Dr. Reiner Klimke is overleden..
Daarom vroeg ik het, wie wel en wie niet Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:32

No offense, maar in het Rijtje van Dr. Reiner Klimke, Klaus Balkenhol, Isabell Werth, Nicole Uphoff, vind ik Esther Liano nou niet echt tussen passen.
Ze heeft nooit iets "groots" betekent voor de sport, zoals bijv: OS, WK, e.d.

Op die manier kun je er nog wel een paar 1000 bij doen, als je snapt wat ik bedoel Knipoog

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 15:31

Eerlijk gezegd ben ik het wel met je eens Cayenne. Alleen is het wel sneu voor SuuZzel als het niet geplaatst zou worden. Ach gut
Van de door haar genoemde namen vind ik Jacques Poppen en Lammert Haanstra in ieder geval wel in de lijst thuis horen.
Over Jenny Veenstra twijfel ik en van Trea Mulder-Dolsma en Peter Spahn weet ik niet wat ze bereikt hebben.
Wat vinden jullie, Shadow0 en Alane?