de Wielkopolski

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

klien

de Wielkopolski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 21:06

Wielkopolski

Stokmaat: 1.62 tot 1.67 meter.
Kleur: alle effen kleuren voor, dus niet bont
Land van herkomst: Polen
Link naar stamboek: http://www.pzhk.pl/art.php?id=pzhk_en.htm&lang=en

Over de Wielkopolski
Polen is een van de belangrijkste paardenfokkende landen ter wereld. Eén van de beste paarden uit Polen is de Poolse Arabier.
De Wielkopolski is een vrij nieuw ras uit Polen, dat bekend staat om zijn hardheid, en goede kwaliteiten.
Wielkopolski's hebben een vriendelijk karakter, veel uithoudingsvermogen, en ze zijn rustig en slim. Ook zijn het goede wedstrijd- en tuigpaarden.

Geschiedenis
Pas na de Tweede Wereldoorlog ontstond de Wielkopolski.
De Wielkopolski is nauw verwant aan de Trakehner, maar de Wielkopolski is meer gefokt met Poolse en Oost-Europes rassen. Ook met de twee Poolse rassen, de Poznan en de Masuren. De Masuren is een oud ras, die veel Trakehnerbloed heeft.
Daarna werden Volbloed, Arabier, Anglo-Arabier ingefokt. De Wielkopolski is een van de beste warmbloedrassen. Hij heeft een aangeboren evenwichting zwevende manier van bewegen. Kruisingen met Hannoveranen wordt sinds een paar jaar gedaan om in de springsport betere prestaties te krijgen.

Lichaamsbouw
De Wielkopolski is een stevig en middelzwaar gebouwd warmbloedpaard.
Het hoofd is niet erg elegant, meer wat grof. Het hoofdprofiel is meestal recht.
Het voorhoofd is redelijk breed, en heeft intelligente ogen die levendig en groot zijn. De oren zijn van gemiddelde lengte, en de neusgaten staan wijdopen.
Lichaam: lange en elegante hals, gespierde schuine schouders, diepe en brede borst, compacte bouw, diepe koffer, gespierde achterhand, lange benen.

De Wielkopolski heeft een stokmaat van zo'n 1.62 tot 1.67 meter.
De Wielkopolski komt in alle effen kleuren voor. Heel zelden komt er een bont paard van dit ras voor. Het is niet gewenst maar wordt tegenwoordig oogluikend toegestaan.
De Wielkopolski-hengsten moeten strenge testen ondergaan, voor ze mogen worden ingezet als dekhengst. Daarbij wordt de bouw en de prestaties beoordeeld.

Karakter:
De Wielkopolski heeft een uitmuntend temperament, sterk en gehard, van nature atletisch en snel. Ze zijn heel werklustig, maar hebben tijd nodig om de gevraagde werkzaamheden tot zich door laten te dringen en moeten zeker snappen wat er wordt bedoeld.

Gebruik
De Wielkopolski is een modern ras, wat geschikt is als sportpaard en tuigpaard. Ook is hij, vanwege zijn middelzware bouw, geschikt voor licht trekwerk.

hoofd en stand foto volgt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door klien op 09-05-07 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: de Wielkopolski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:08

Ik heb hier anders wel een een bonte Wielkopolski staan!

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 21:10

janderegelaa schreef:
Ik heb hier anders wel een een bonte Wielkopolski staan!

Tja, daar zijn er meer van. Ook met officiele papieren.
Er staat ook dat ze oogluikend worden toegestaan, maar dat was van origine niet de bedoeling. Corruptie in Polen was een van de oorzaken.
Ik heb het niet verzonnen en geloof ook niet dat het qua karakter uit zal maken.
Don't shoot the messenger Lachen

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:12

Ja maar dan klopt de zin niet.
Jij hebt er staan dat ze niet in bont voorkomen.
Niet voorkomen is wat anders dan niet gewenst zijn.
Je kunt er dan beter zoiets dergelijks van maken:

De Wielkopolski komt in alle effen kleuren voor. Heel zelden komt er een bont paard van dit ras voor. Het is niet gewenst maar wordt tegenwoordig oogluikend toegestaan.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 21:14

sunrice schreef:
Ja maar dan klopt de zin niet.
Jij hebt er staan dat ze niet in bont voorkomen.
Niet voorkomen is wat anders dan niet gewenst zijn.
Je kunt er dan beter zoiets dergelijks van maken:

Dat kan, ik zal het gelijk aanpassen.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 21:17

Het is ook een moeilijk punt. Het is voor de stamboom niet toegestaan officieel om bont toe te laten. Maar soms glippen ze er door heen (door corrupte ambtenaren, slechte controle). Het mag dus niet, maar het gebeurd(e) wel.
De vraag is nu of ze het gaan toestaan of niet, daar zijn ze nog niet over uit.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:24

Kun je die informatie ook niet toevoegen aan het artikel dan?
Hoe completer de informatie is die erin staat hoe beter Lachen

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 07:29

Nee, dat lijkt me niet. De stamboom verbiedt tot op heden bont. Dat er bont in is gekomen in het verleden door corruptie is niet iets dat je neerzet of heel hard kan maken.

Het is jammer voor de mensen met een bont exemplaar, maar die hebben vaak vervalste papieren (heb veel gezien met het vertalen van de papieren die erbij zitten dat ze onder een effen kleur zijn ingeboekt), ze worden geëxporteerd om er vanaf te komen en je mag er niet mee fokken (of iig worden de veulens niet ingeschreven meer).

Deze informatie vind je nergens officieel terug, dus waarom vermelden?

Overigens is de Wielkopolski die wij hebben een dekhengst geweest met veel nakomelingen die ook papieren hebben. Zijn foto's van hem betreffende exterieur omschrijving dan ook goed?

ivm copyright is dat nl. makkelijker.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:12

De standfoto en hoofdfoto bovenaan de pagina moeten bij voorkeur bij een dekhengt of goede merrie zijn.
Dus die van jou kunnen we daar goed voor gebruiken hoor Lachen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:19

De mijne is bont op papier en de moeder ook. En dat heet ciemnogniadosrokata

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:43

Ik heb ook een Wielkopolski die van mij is een appaloosa en de moeder was een palomino bonte Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:14

ik heb ook een wielkopolski gehad met papieren,en die was ook bont...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:23

wat je zou kunnen doen is een kort artikel maken met deze informatie. Dus kort in het artikel aangeven dat [[bonte wielkoposki]] voor het stamboek niet zijn toegestaan. En dan van www.bokt.nl/Wiki/Bonte_Wielkopolski kort aangeven dat deze wel bestaan en zelfs ook papieren kunnen hebben maar dat dat verder niet de bedoeling is.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 01:24

Momenteel ben ik bezig met een Poolse stoeterij om de feiten op tafel te krijgen. Ik hoop binnen 3 weken een correct antwoord te hebben.
Nogmaals, ik wil de mensen met een bonte met papieren niet voor het hoofd stoten. Die paarden zijn waarschijnlijk gelijk aan elke Wielkopolski, maar helaas niet gewenst voor het stamboek. Ik wil weten waarom dit is gebeurd en wat ze er aan gaan doen in de toekomst. De paarden op zich zijn even veel waard als elk ander paard dat wel ingeschreven mag worden, dus ik vind dat een onderzoek op zijn plaats is voor het wordt gepubliceerd. Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:12

Super dat je het zo uitzoekt Lachen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:21

ben ook wel benieuwd want ik heb een appaloosa en die heeft echt alle kleuren die je maar kan verzinnen.. Ik ga dit jaar ook een veulen van haar fokken Tong uitsteken

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 15:43

Tussentijdse update:
De vriendin met wie ik Arsen deel zit nu in Polen en ze dacht daar 2 weken vakantie te gaan houden, maar ik heb haar genoeg werk meegegeven om zich niet te vervelen Knipoog

Voorlopig is ze achter het volgende gekomen:
Elk paard wat in het Wielkopolski gebied wordt geboren krijgt een papier met daarop vader en moeder aangegeven, de eigen kleuren van het veulen met signalementen etc.
Die papieren vertellen dat het paard uit het gebied (provincie Wielkopolski) komt, wie de fokker is en de eigenaar. De papieren worden meestal nog bewaard bij de dierenarts zelf.

Omdat het ras pas heel kort (1962? Deze datum komt steeds naar voren, maar we zijn er nog niet achter of ze toen pas serieus begonnen zijn, omdat ook de datum van net na de 2e wereldoorlog vaak valt) een echte stamboek heeft, zijn veel paarden nog niet officieel ingeschreven.
Als beide ouders ingeschreven staan, dan kan je het veulen aanmelden.
Is dit niet het geval, dan kan je het veulen toch laten keuren. Voldoet die aan alle eigenschappen, dan kan hij ook toegelaten worden.

In geval van Arsen is het op een derde manier gegaan, die ook is toegestaan. Een aantal van zijn nakomelingen zijn als veulen en op latere leeftijd gekeurd en ingeschreven. In dat geval krijgen de beide ouders een oproep voor keuring en krijgen daardoor ook een status en een nummer in het stamboek. Er moet een speciaal WLKP-nummer op de papieren vermeld staan.

Vooralsnog heeft ze nog niet kunnen ontdekken wat er wordt gedaan met niet-effen paarden. Palomino is wel een erkende kleur, daar is ze wel achter gekomen.

Wordt vervolgd.....

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 13:48

Nou, eindelijk toch wat op papier kunnen krijgen. Veel navraag gedaan bij diverse instanties en stoeterijen in Polen.

Het fokken werkt eigenlijk net als hier in Nederland met de KWPN-er. Als je wilt fokken, dan moet je een goedgekeurde merrie of hengst hebben, pas dan kunnen je veulens worden ingeschreven in het stamboek.
Ook in Nederland zijn die keuringen heel streng.

De bonte varianten (en appaloosa?) hadden niet mogen ontstaan. De paarden waaruit het ras is opgebouwd kent die varianten ook niet. Dat betekent dat er is gekruisd met een ander soort.
Destijds waren de keuringen niet zo streng, ambtenaren corrupt of dierenartsen dronken, ze zijn er dus doorheen geglipt.
Echter, je kan nooit door een keuring komen met een niet effen paard. Ze willen ze niet toelaten, dus zullen ze uiteindelijk uitsterven.

Tinkers worden nu veel gefokt in Polen, daar gebruiken ze een enkele keer wel de bonte Wielkopolski voor. Wie weet komt er straks een speciaal bont ras op de markt.

Hier de link: http://www.bokt.nl/wiki/Wielkopolski

standfoto wordt nog gemaakt en er komen nog wat foto's van gebruik en veulens bij.

Er loopt nog een onderzoek naar de Malapolski. Een kleinere variant op de Wielkopolski. Vroeger het Poolse hitje genoemd.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 13:03

Een deel van dit artikel is herschreven en aangevuld met hulp van Gabrycha hier van bokt. Zij heeft veel onderzoek gedaan naar het ras en ook in Polen gesproken met invloedrijke personen.

Hieruit blijkt dat het "bonte" verhaal niet klopt en deze varianten dus wel geregistreerd kunnen worden. Lachen
janderegelaa heb jij eventueel goede foto's van jouw bonte versie? Liefst in "gebruik", bijv. springfoto oid? Dan kunnen we die erbij plaatsen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:40

Fot's heb ik genoeg maar niet in gebruik, alleen standfoto's. Moet wel iemand de persoon die m vasthoudt er even afshoppen.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 14:47

Leuk, alvast bedankt Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:52

Standfoto staat er ook nog niet bij dus is ook nog welkom Lachen
(toch klien?)
Shoppen kan ik wel, dan is het het handigst als je een vrij grote versie plaatst.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 14:54

Die heb ik als het goed is vandaag per post, maar ik zit nog op mijn werk. Haha!
Er zijn speciaal foto's gemaakt van dezelfde als waar de hoofdfoto van is geplaatst Ja

klien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 14:55

Ik weet niet of die van janderegelaa goedgekeurd is? Deze nl wel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:01

In welke zin goedgekeurd? Mijn eigen hengst is gewoon KWPN hoor, wel goedgekeurd maar niet Wielopolski.

Ik heb wel een foto met een groot bestand maar dan heb ik toch echt een email adres nodig want mijn album pakt dat niet.