IJslanders en alles eromheen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

IJslanders en alles eromheen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 15:05

Aangezien ik niet veel te doen heb, heb ik besloten een beginnetje te maken over allerlei zaken die met de IJslander te maken hebben, zie hier wat ik al geschreven heb. Aanpasingen, toevoegingen etc zijn zeer welkom.

Het IJslandse bit

Het ijslandse bit heeft lange scharen en een kinketting. Hij is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar, ongebroken, enkel gebroken en dubbel gebroken. Door de lange scharen werkt het bit erg scherp in en mag dus alleen gebruikt worden bij volledig getrainde paarden die in alle gangen op de zit gereden kunnen worden, in combinatie met een zeer ervaren ruiter met stille hand. Bij onjuist gebruik kan het bit veel schade aanbrengen in de mond van het paard.
Als het bit goed gebruikt word zal een goed getraind paard alleen maar beter gaan op een IJslands bit. Door het gewicht van het bit zal het paard zijn hoofd beter dragen, en automatisch een betere houding aannemen. Het bit mag alleen in de sport A (hoogste klasse) gebruikt worden. De scharen van het bit mogen niet langer zijn dan 17 cm, en het mondstuk moet minimaal 10.8 mm dik zijn.

Het bit word gebruikt in combinatie met een hoge neusriem.

De tölt
De tölt is een viertaktsgang, en kan gezien worden als een versnelde stap, aangezien de voetvolgorde precies hetzelfde is, namelijk: Linksachter, linksvoor, rechtsachter, rechtsvoor. Het tempo van de tölt ligt alleen veel hoger dan die van de stap. De tölt kan gereden worden in verschillende tempo’s, van snelle stap tot een behoorlijk galop. Niet alle gangenpaarden kunnen de tölt even snel, het verschilt per ras en paard. De tölt is een gang zonder zweefmoment zoals draf en galop. Het paard heeft altijd minstens 1 been aan de grond. In de tölt draagt het paard zijn hoofd hoog en heeft een trotse houding. Niet alle paarden lopen uit zichzelf in een goede tölt. Sommige paarden hebben een laterale tölt en anderen een draftölt. De tölt kunnen worden beïnvloed door ijzers. Bijvoorbeeld zwaardere ijzers aan de voorbenen dan achter, dit mag niet op wedstrijden.

Laterale tölt
Bij laterale tölt gaat de tolt richting de telgang alleen zonder zweefmoment. In de meest extreme vorm hoor je een zuivere 2 takt, dit noem je schweinepassen. Deze gang is ongewenst. Oorzaken van schweinepass en laterale tölt zijn:
- Het paard heeft te veel spanning in zijn lijf waardoor het de rug vast zet.
- Te zwakke achterhand
- Stijve rug of bekken.

Bij een paard met laterale tölt zul je dus ofwel de achterhand moeten versteken of het paard losser krijgen om een goede 4 takt tölt te krijgen. Een niet goed passend zadel of een slechte ruiter kan de oorzaak zijn van schweinepassen.
Een laterale tölter kan je ballenboots of springschoenen (met of zonder gewicht) omdoen om het wat draveriger te krijgen. Waardoor je weer een betere 4 takt tölt krijgt. Ook kan je ervoor kiezen om het paard alleen voor te laten beslaan of voor zwaardere ijzers dan achter.

Een schweinerpasser telgangt dan wel langzaam, maar hoeft niet altijd een goede rentelgang te hebben.

De laterale tölt komt voornamelijk bij vijfgangers voor.

Draftölt
Ook wel diagonale tölt of drölt genoemd. Ook bij draftölt neigt het paard naar 2 takt. In de meest extreme vorm zal het paard draven zonder zweefmoment.
Oozaken:
- het paard heeft te weinig stuwing van de achterhand
- verkeerde ruiterhulpen

Een draftölter loopt vaak met weggedrukte rug en onderhals, wat erg slecht is voor het bewegingsapparaat. Door te werken aan een goede houding zal ook de tölt verbeteren.

Bij een draftölter kan het helpen om springschoenen (met of zonder gewicht) om de achterhoeven te doen waardoor het paard wat lateraler word. Ook kan je het paard alleen achter laten beslaan of de achter ijzers zwaarder dan de voor ijzers.

De draftölt komt voornamelijk voor bij viergangers.

Ballenboots
Ballenboots worden voornamelijk gebruikt bij IJslandse paarden. Ter bescherming van de ballen van de hoef, en om meer actie in de gangen te krijgen. Ballenboots zijn er in verschillende gewichten, van 190 tot 300 gram en soms nog zwaarder. Vaak worden ze gebruikt op wedstrijden en keuringen, maar ook bij training. Bij wedstrijden mogen de ballenboots maximaal 300 gram wegen, inclusief eventueel modder/zand. Bij keuringen mogen de ballenboots veel minder wegen, rond de 100 gram.

De ballenboot word aan de achterkant van de hoef bevestigt en zo strak mogelijk vast gemaakt, het gespje moet altijd aan de buitenkant.

Vierganger
Een vierganger beschikt over 3 gangen namelijk:
Stap
Draf
Galop
Tölt
Een vierganger kan je herkennen doordat deze vaak wat moeilijker te tölten zijn. Als je het paard vrij laat lopen zal hij vooral in draf en galop lopen. In de overgangen zie je bij deze paarden vaak enkele passen tölt/telgang of een variant daarop.
Sommige viergangers laten vrijwel geen tölt zien en zijn dus ook erg moeilijk om in te tölten. Bij deze paarden kan het helpen om springschoenen om de achterbenen te doen of om het paard achter op zwaardere ijzers te zetten dan voor. Ook zijn er ijzers waarop het afrolpunt verder naar achter is geplaatst waardoor het paard lateraler word.

Viergangers hebben vaak een goede ruime stap, gedragen draf en goed gesprongen galop.
Sommige viergangers met veel temperament kunnen zich later alsnog ontwikkelen tot vijfgangers.

Vijfganger
Een vijfganger beschikt over 5 gangen:
Stap
Draf
Galop
Tölt
Telgang

Een vijfganger toont van zichzelf veel meer laterale gangen dan een vierganger. Als je een vijfganger los laat lopen zal het paard veel tölt en telgang laten zien. Een vijfganger die in de wei alleen maar telgangt heeft een ervaren ruiter nodig om het paard goed te tölten. Vijfgangers hebben vaak vooral in het begin moeite met draf, ook hebben ze een wat meer gelopen galop.

Bronnen;
Rijden op ijslanders
Ijslanders
http://www.ijslanders.info
FEIF wedstrijdregelent

Verder heb ik foto;s van een IJslands bit, en ook van ballenboots.

We zijn natuurlijk nog lang niet klaar dus iedereen die zin heeft om een artikel te schrijven ga je gang!
We moeten nog:
IJslander algemeen (dus raskenmerken, karakter dat soort dingen)
telgang
misschien wat uitgebreider over het IJslandse zadel, en het zadel wat er nu bij staat is een boomloos zadel.....

Ik vergeet waarschijnlijk veel dingen, maar dat komt wel Clown
Laten we met zn alles een mooi stuk schrijven over de ijslander!

Eline

Re: IJslanders en alles eromheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:11

Super Thokkadisje Lachen Ik heb de ballen verstand van Ijslanders, maar je schrijft het helder en duidelijk op Ja

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:49

Hoi Tessa, dat is al een goed begin. Bij 4 gangers heb je alleen staan dat een 4ganger 3 gangen laat zien, klopt dus niet helemaal. Bovendien ben ik het niet eens dat 4-gangers lastiger te tölten zijn, ik ken genoeg viergangers waar iedereen, ook niet ijslanderruiter, zo mee wegtölt. Ook laten zij los zowel draf als tölt zien, maar nooit telgang en ze hebben geen of zeeeeeer weinig aanleg voor telgang.

Bij het stukje over draftölt kun je misschien toevoegen bij 2-takt dat dit een diagonale tweetakt is, dat is wat duidelijker ten opzichte van lateraalheid.

Weet je trouwens zeker dat een ijslands bit alleen in de A-klasse mag worden gebruikt? In dat geval zijn er een aantal B-ruiters in overtreding Nagelbijten / Gniffelen (kan heel goed hoor, een van de mensen waar ik het over heb twijfelde namelijk zelf ook)

O ja, en nu ik het er toch over heb, misschien een stukje over de gangenwedstrijden?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:14

MaiMai schreef:
Hoi Tessa, dat is al een goed begin. Bij 4 gangers heb je alleen staan dat een 4ganger 3 gangen laat zien, klopt dus niet helemaal. Bovendien ben ik het niet eens dat 4-gangers lastiger te tölten zijn, ik ken genoeg viergangers waar iedereen, ook niet ijslanderruiter, zo mee wegtölt. Ook laten zij los zowel draf als tölt zien, maar nooit telgang en ze hebben geen of zeeeeeer weinig aanleg voor telgang.

Bij het stukje over draftölt kun je misschien toevoegen bij 2-takt dat dit een diagonale tweetakt is, dat is wat duidelijker ten opzichte van lateraalheid.

Weet je trouwens zeker dat een ijslands bit alleen in de A-klasse mag worden gebruikt? In dat geval zijn er een aantal B-ruiters in overtreding Nagelbijten / Gniffelen (kan heel goed hoor, een van de mensen waar ik het over heb twijfelde namelijk zelf ook)

O ja, en nu ik het er toch over heb, misschien een stukje over de gangenwedstrijden?

Drolt en laterale tolt zou ik zelf weg laten.. En ik ben het idd ook niet eens dat 4-gangers een moeilijkere tolt hebben. Ik hoor vaker over 5-gangers die moeilijker tolten. En die ervaring heb ik zelf ook.

Dit staat op de NSIJP site http://www.nsijp.nl/document/39.pdf

In de sportklasse A en B is iedere optoming toegestaan mits:
- bedoelt voor rijpaarden (niet voor aangespannen rijden of ander gebruik met paarden)
- passend bij het ijslandse paard
- het past om het paard en correct word gebruikt
- voldoet aan de gestelde afmetingen
- niet op de lijst staat van verboden optomingen (www.feif.org)
- de teugels direct van de ruiterhand naar de bevestigingspunt aan het bit gaan
- er mag niets aan bitten worden toegevoegd anders dan zachte bitringen. De beslissing van de juryleden op een wedstrijd over de acceptatie van een bepaalde optoming is bindend voor de wedstrijd

Maar als je op de site ziet over de klasses dan snap ik er geen drol van. Er bestaat toch geen klasse D??? En in Klasse D mag er met IJslands bit gereden worden en bij A staat die er niet tussen. Bij B staat er pelhalm tussen. Volgens staat het verkeert op de site en moet het zijn dat klasse A Sportklasse C is en B gewoon B en D dat dat A is Verward Gelukkig rijd ik met een simpel enkel of dubbel gebroken bitje want ik snap niet zo veel van hoe het daar geschreven staat. Ben ik de enige??

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 16:27

Maimai, je zet me aan het denken Clown
Ik heb het nog een keer nagekeken van IJslands bit, dit staat er:
in de ovaalbaanproeven (sportklasse), telgangrennen en de telgangproef de combinaties onder A,B en D
Onder de D staat in dit geval het IJslandse bit. Dus denk idd dat je wel met ijslands bit mag in sport B. Sorry, foutje geweest. Daarom plaats ik het ook hier.

Ik heb viergangers in gereden die niet te tölten waren, vandaag waarschijnlijk mijn vooroordeel Clown ook dat zal ik dus even veranderen Ja

Ik ga nu eerst even naar de paardjes, iemand anders mag natuurlijk ook even aangespaste versie plaatsen Schijnheilig

Drölt en laterale tölt wou ik er zelf eigenlijk inhouden. Of stukje van tölt en dan doorlinken naar drölt en laterale tölt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:48

Doorlinken en een apart artikel voor maken zou ik dan weer niet doen, maar dat de tolt kan varieren van behoorlijk lateraal naar bijna diagonaal is wel van belang, en hoort er zeker bij Ja

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:40

Die klasse A B en D slaan op de oude lichte klasses geloof ik. Wel heel verwarren dat die er nog zo op staan. Maar er is wel meer verwarrend bij het NSIJP Tong uitsteken En Tessa, je hebt helemaal gelijk wat betreft moeilijk töltende viergangers, die zijn er ook zat te vinden. Maar ze zijn niet allemaal moeilijk, er zitten ook natuurtölters tussen...

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 23:25

Vierganger
Een vierganger beschikt over 4 gangen namelijk:
Stap
Draf
Galop
Tölt

Een goede manier om bij een jong (ongetraind) paard te zien of het een vier of vijfganger is, is om het paard vrij te laten lopen en op te jagen. Een vierganger zal dan vooral draf en galop tonen. In de overgangen zie je bij deze paarden vaak enkele passen tölt. Ook zijn er paarden die ook los al van zichzelf een goede tölt laten zien, de zogenaamde 'natuurtölters'

Sommige viergangers laten vrijwel geen tölt zien onder het zadel. Bij deze paarden kan het helpen om springschoenen om de achterbenen te doen of om het paard achter op zwaardere ijzers te zetten dan voor. Ook zijn er ijzers waarop het afrolpunt verder naar achter is geplaatst waardoor het paard lateraler word. Vaak gaan moeilijke tölters vanzelf tölt tonen onder het zadel als ze beter bespierd worden.

Viergangers hebben vaak een goede ruime stap, gedragen draf en goed gesprongen galop.

Het IJslandse bit

Het ijslandse bit heeft lange scharen en een kinketting. Hij is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar, ongebroken, enkel gebroken en dubbel gebroken. Door de lange scharen werkt het bit erg scherp in en mag dus alleen gebruikt worden bij volledig getrainde paarden die in alle gangen op de zit gereden kunnen worden, in combinatie met een zeer ervaren ruiter met stille hand. Bij onjuist gebruik kan het bit veel schade aanbrengen in de mond van het paard.
Als het bit goed gebruikt word zal een goed getraind paard alleen maar beter gaan op een IJslands bit. Door het gewicht van het bit zal het paard zijn hoofd beter dragen, en automatisch een betere houding aannemen. Het bit mag alleen in de sportklasse’s gebruikt worden.

Het bit word gebruikt in combinatie met een hoge neusriem.

Goed ik heb het even aangepast. Wat denken jullie ervan Lachen

Heb even de FEIF site doorgeploegten maar mn oogjes worden beetje raar van al het turen, kan ik al die documenten (FIPO) niet duidelijk vinden wat wel en niet mag (wel dat je bitloos mag, wist ik niet, zo kom je nog ergens achter Tong uitsteken ) Volgens de Nederlandse regelementen mag je er in de sportklasse's mee rijden. Betekend dit ook sport C?? ik zet er mn vraagtekens bij maar heb het verandert in het artikel.

Meer commentaar zeer welkom!

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 00:35

Ik heb wel een foto van Ijslanders.
(heb ik in IJsland gemaakt.)
Nodig? Pb dan maar Knipoog

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:58

Mocht je nog een fotootje nodig hebben:

Afbeelding

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 23:02

Bedankt voor de foto! We zullen zien wat we er mee doen Lachen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 23:08

Leuk stuk Tessa!
Misschien iets voor Wiki, als het "compleet" is? Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 23:12

Ik vermoed dat dat de reden is waarom het op Wikizaken staat Knipoog

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:40

Afbeelding
Dit is een van de foto' heb er eventueel nog meer.,

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 20:04

Foto's van IJslands bit+ballenboots:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:56

Hoi!

Eventueel een aantal foto's van mij mogen ook gebruikt worden!
suc-6 dr mee verder!! Knipoog Het ziet er goed uit allemaal.

Ofeigur Fra Soltiden
Afbeelding

Lengja Fra Zeijen in de longeercirkel
Afbeelding

groetjes,
Liza Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:19

Ik heb eventueel foto's van "wilde" ijslanders (opfokkudde groesplaat)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:23

" De tölt is een gang zonder zweefmoment zoals draf en galop"
Draf en galop hebben wel een zweefmoment toch Knipoog Volgens mij probeer je dat ook te zeggen alleen komt er niet duidelijk uit zo

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 01:00

Frosti schreef:
Hoi!

Eventueel een aantal foto's van mij mogen ook gebruikt worden!
suc-6 dr mee verder!! Knipoog Het ziet er goed uit allemaal.

Ofeigur Fra Soltiden
Afbeelding

Lengja Fra Zeijen in de longeercirkel
Afbeelding

groetjes,
Liza Knipoog

Liza, sorrie hoor maar dat zijn foto's die ik gemaakt heb. Jou paarden staan er wel op maar je zou wel even een mailtje kunnen sturen of je ze zomaar ergens op een site mag plaatsen Knipoog

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 01:05

Marjo_x schreef:
" De tölt is een gang zonder zweefmoment zoals draf en galop"
Draf en galop hebben wel een zweefmoment toch Knipoog Volgens mij probeer je dat ook te zeggen alleen komt er niet duidelijk uit zo

Ja ik denk dat ze dat bedoelt, want in tolt is er altijd een been op de grond en in draf en gallop zit een zweefmoment tussen. Dat stukje moet nog verandert worden Tong uitsteken

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 01:06

Shadow0 schreef:
Ik vermoed dat dat de reden is waarom het op Wikizaken staat Knipoog

Haha! Grapje, Shadow normaal ben ik heel slim hoor! Koe

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:25

[/quote] Liza, sorrie hoor maar dat zijn foto's die ik gemaakt heb. Jou paarden staan er wel op maar je zou wel even een mailtje kunnen sturen of je ze zomaar ergens op een site mag plaatsen Knipoog[/quote]

@Nynke....
Het moet niet gekker worden zeg dat ik aan jouw moet gaan vragen of ik foto's van mijn ''eigen'' paarden op het internet mag gaan zetten....... Gestoord

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:28

Laten we geen ruzie maken Lachen Maar het is inderdaad zo dat de fotograaf toestemming moet geven voor het plaatsen van de foto's.

Frosti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:56

Shadow0 schreef:
Laten we geen ruzie maken Lachen Maar het is inderdaad zo dat de fotograaf toestemming moet geven voor het plaatsen van de foto's.

Dat toestemming vragen staat er helemaal los van. Ten 1e begrijpt ze mijn zin niet die ik bij de foto's heb geplaatst, als ze daar nou gewoon normaal om gevraagd had via de mail wat ik daar mee bedoel dan was er niks aan de hand geweest..De foto's staan trouwens nog op meerdere internet site's en daar heeft ze ook nooit moeilijk over gedaan dus zo simpel is het en ten 2e heeft het heeft te maken met jaloersie. Toch wel een leuk idee dat iemand zo wijs is met ''mijn'' eigen paarden en daar mee wil showen Clown Het zijn ook kanjers van paarden, niet waar!!?? Haha!

@Thokkadisje, sorry voor de ontopic reactie's, ik bedoel het allemaal goed en wil dit topic ook gezellig houden. Als je nog wat foto's wil hebben van mijn paarden dan mag je gerust een PM sturen, ik denk dat dat iets beter is. Knipoog

Groetjes,
Liza

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:05

Gut wat een drama's hier Clown
Ben beetje internet loos en zit nu sneaky bij mn broertje op de computer. Ik zal dat ene vage stukje van tolt met zweefmoment even veranderen.

Die ballenboot, zal ik die bij beenbescherming zetten? Er staat al een hoofdstukje : hoefbalbeschermer, zal dat hetzelfde zijn als ballenboot? Zelfde vraag bij IJslands bit, bij de ijslander zetten of bij bitten Schijnheilig

De foto\s die tot nu toe zijn geplaatst heb ik niet zoveel aan Bloos Ik zoek een foto van een goed gekeurde dekhengst die boven de 8 is gekeurd. Ook foto van een paard in een echt goede tolt (dus niet een paard zonder actie met 3 benen aan de grond) en een goede telgang.

Ik ga zo eens bezig met de artikelen plaatsen op de wiki. Bedankt voor het meedenken allemaal!