Flemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Flemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:04

Categorie:Gedrag

Flemen

Als we zeggen dat een paard ‘fleemt’, bedoelen we dat hij zijn bovenlip optrekt/omkrult en een bepaalde lucht via de mond inademt (zie foto). Vaak strekt een paard hierbij ook de nek uit en richt het hoofd wat meer omhoog. Het ziet er eigenlijk net uit alsof je paard moet lachen.

Ruiken

Toch fleemt een paard niet omdat hij iets grappig vindt- veel paarden flemen als ze iets (vreemds) ruiken. Hoe dat werkt en waarom ze op deze manier ruiken, heeft te maken met het orgaan van Jacobson. In het gehemelte van een paard zit een soort kanaaltje dat leidt naar het orgaan van Jacobson, dat zich zelf onderin de neusholte bevindt. Met dit orgaan kan een paard geurtjes analyseren. Als een paard zijn bovenlip zo optrekt ademt hij de geur als het ware in, zodat het langs het orgaan van Jacobson komt.

Natuurlijk kan een paard door ‘gewoon’ te ruiken ook geurtjes ruiken analyseren- dus vanwaar dan het orgaan van Jacobson?
Als een paard een bijzondere of onbekende lucht waarneemt, kan het gewone reukorgaan hem vaak niet zoveel over die geur vertellen- maar door te flemen komt de geur langs het orgaan van Jacobson en kan hij zo het geurtje wat preciezer bestuderen. Een paard kan dus door te flemen een geurtje ook misschien wel herkennen, terwijl hij dat door ‘gewoon’ te ruiken in eerste instantie niet kon!

Een andere situatie waarin paarden vaak zullen flemen, is als een hengst wilt ruiken of een merrie hengstig is.
Het reukorgaan kan de feromonen (een geurstof die hengstige merries aanmaken en afscheiden) zelf niet waarnemen, maar met behulp van het orgaan van Jacobson kan dit wel. Ook kunnen hengsten aan de urine van een merrie ruiken of deze hengstig is, omdat er in de periode waarin een merrie hengstig is veel oestrogeen in haar urine zit. Om oestrogeen te kunnen ruiken heeft een hengst opnieuw de hulp van het orgaan van Jacobson nodig- en zal hij dus flemen.

Kriebel

De bovenlip / neus van een paard is erg gevoelig- veel paarden zullen dan ook hun bovenlip optillen als je ze daar wat kietelt. Veel mensen verwarren dit met flemen, maar alleen het optrekken van de bovenlip hoeft dus niet persé hetzelfde als flemen te zijn!

Niet de enige

Wist je dat paarden niet de enige dieren zijn die wel eens flemen? Ook veel andere dieren, zoals katten en schapen, flemen wel eens. Bovendien hebben mensen ook een soort ‘orgaan van Jacobson’.

Afbeeldingen

Afbeelding

smurf1988

Re: Flemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:25

Citaat:
is als een hengst wilt ruiken of een merrie hengstig is.

wilt = wil

Verder echt duidelijk goed geschreven tekst Haha!

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:27

Inderdaad een goede tekst! Haha! Ik wist verder ook niet waarom paarden nou flemen. Ja wel als ze iets vreemds ruiken ofzo, maar nooit zo uitgebreid! Erg leerzaam dus! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:42

Haha oeps, ik dacht gewoon stam + t, maar 'willen' is onregelmatig. Dankje Visconti Haha! En dank Pasamba!

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:54

Geen idee of iemand die gaat lezen, aangezien de topics niet omhoog gaan als ze ouder zijn. Maar ik heb zelf een pony die ontzettend veel fleemt, en ik vind het stukje in de wiki ook erg involledig. Bijna net alsof ze het alleen doen om te ruiken.

Ze doen het om te ruiken, als iets spannend is, als hij een loopneus heeft, als hij het gezellig vindt, als hij pijn heeft. Daarover vind ik eigenlijk niets terug in het stukje. Misschien dat er een aanvulling kan komen? De uitleg over het reukorgaantje vind ik overigens wel erg leuk, dat kom je ook maar zelden tegen. Meestal gaan ze daar niet zo uitgebeid op in.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:24

_Judje_ ik weet niet zeker of je het over flemen hebt. Ik ken weinig paarden die flemen van de pijn of omdat ze het gezellig vinden. Bedoel jij misschien briesen??
Als je een aanvulling hebt voor het stuk mag je die hier altijd neerzetten in het topic. Als je er dan de bronnen bij vermeld dan zullen wij het stuk op de Wiki bij het huidige stuk voegen.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:16

Ik bedoelde absoluut flemen. Dierenartsen zijn er ook erg bekend mee, dat paarden dat doen als ze pijn hebben. Mijn pony deed het ook toen hij koliek had bv, maar abnormaal, nonstop. Dat icm met het over de grond schrapen van zijn hoef was voor de dierenarts toen een reden direct te komen.

Bij spanning kan misschien ook wel om te ruiken zijn, of er iets verklaarbaars van te maken, maar het kan veel meer redenen hebben dan in het stukje hierboven staan.

Ik zal tzt is kijken er een goede aanvulling van te maken!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:18

mijn hengst staat in de paddock ook 70% van zijn tijd te flemen
erg vrolijk ook :j

maar wat ik nog niet eerder meegemaakt heb is dat hij een snorrend geluid erbij maakt, heel vreemd...
helaas staat daar niks over beschreven

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:16

dan is het informatie die bij ons niet bekend is ikdoemaarwat... misschien kan jij er iets over schrijven, als je weet wat het betekent? :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:19

nou ik hoopte eigenlijk dat iemand dat hier wist :+
ik weet wel dat ie fleemt ivm merrie luchtjes ,maar heb alleen nog nooit meegemaakt dat er dan ook een raar snorrend geluid uitkwam :')
en er is niks mis met zijn luchtwegen,dat weet ik zeker

edit: het lijkt totaal niet op angst of opwindingssnorren hoor...tis een zacht raar geluid, misschien kan ik het eens filmen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:48

ja... dat kan je doen... het komt mij ook totaal niet bekend voor wat het zou kunnen zijn :o

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:32

Ik gok zomaar dat het door opwinding komt.
Mijn merrie knort bijvoorbeeld ook als ik haar los in de bak zet.
Daar wordt ze helemaal opgewonden en blij van.
Zou dat misschien toch kunnen?
Mijn merrie doet het overigens ook heel zacht hoor...
Ik ben wel benieuwd naar een filmpje :D .

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 01:06

nee zoals ik al zei....het lijkt in de verre verte niet op knorren van opwinding
het is net alsof hij zo hard zijn neus optrekt met flemen dat het geluid maakt door de dichte neusvleugels als hij lucht inzuigt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:55

Ze flemen volgens mij ook als ze iets ruiken wat onbekend is?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:56

ik zal even deze week wat hengstige merrie's in de bak zetten en hem daarna...dan ga ik toch kijken of ik het goed kan filmen

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:57

Mijn dragende merrie doet dat nu ook veel ik snap er niks van.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:06

Erg goed stuk!! :D

Volgens mij is er inderdaad nog wel wat aanvulling. Want onze pony fleemt altijd na een gewoon paardensnoepje. Die krijgt ze vaak na het rijden en altijd moet ze even flemen. Ik dacht om de geur langer vast te houden? :P Maar blijkbaar niet dus, maar het lijkt mij wat stug dat ze elke keer die geur moet analyseren door te flemen. Tenslotte krijgt ze bijna elke dag wel zo'n snoepje. :j Ze doet het vaak ook wel met ander lekkers. Ik zal mijn vader eens vragen, die is tenslotte dierenarts. :))

Verder erg goed gedaan!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:08

Cisss: heb je haar niet per ongeluk aangeleerd dat als ze fleemt dat ze de beloning krijgt of doet ze het pas nadat ze het snoepje opgegeten heeft?

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:38

ikdoemaarwat schreef:
Cisss: heb je haar niet per ongeluk aangeleerd dat als ze fleemt dat ze de beloning krijgt of doet ze het pas nadat ze het snoepje opgegeten heeft?

Haha, zou kunnen inderdaad. Maar nee, ze doet het na het snoepje. Altijd na iets lekkers. :j

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:41

Is de juiste spelling niet "flehmen" ? :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:42

Cisss schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Haha, zou kunnen inderdaad. Maar nee, ze doet het na het snoepje. Altijd na iets lekkers. :j

dan denk ik dat ze de aroma van het snoepje erg lekker vind :+

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:47

Corelli schreef:
Is de juiste spelling niet "flehmen" ? :)

Je hebt gelijk.. Ik had dit eerst niet eens door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:52

Volgens mij is het gewoon flemen in het Nederlands, maar ik weet het ook niet zeker, je ziet het op beide manieren wel eens staan.. met of zonder h.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:59

Ik heb het even in het taalbloopertopic gegooid en de conclusie was dat "flemen" inderdaad in het Nederlands goed is :j

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:34

klopt... Flemen is in het Nederlands en Flehmen is in het Duits... we hebben toendertijd na overleg besloten om toch voor Flemen te gaan en van flehmen een doorverwijzing te maken.... :)

Flemen levert ook op Google meer hits op dan Flehmen :)