Scheldwoorden vraagje ....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Scheldwoorden vraagje ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 16:58

Hay

Ik heb nog even een vraagje, al weet ik niet zeker of dit het juiste pijler is om het te stellen Clown

Mijn vraag is: Waarom kan/mag er wel jezus en mijn god/ my god geplaatst worden en worden woorden als s h i t k l o t e k u t enz gefilterd en gewijzigd? Nagelbijten / Gniffelen
Niet dat ik ( zo erg) gelovig ben, maar ik ben er haast wel van overtuigd dat je ( veel) meer mensen "kwetst" als je zegt jezus wat vervelend dan met bijv s h i t wat vervelend ! Pling

Elinee

Re: Scheldwoorden vraagje ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:00

goede vraag Lachen

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:00

Zit wel een kern van waarheid in vind ik. En zo zijn er nog genoeg woorden die ook heel erg zijn, maar wel gewoon gebruikt mogen worden. Om het netjes te houden, zal ik die achter wegen laten. Ik zou trouwens geen antwoord op je vraag weten!! Maar ik ben het wel met je eens!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:01

Vaak zeggen mensen jezus, ookal zijn ze gelovig. Erg gelovigen zouden het misschien wel irritant vinden maar ik denk dat het nu toch een beetje te ver gaat als je je er mee 'gekwetst' voelt toch? Omg,en jezus vind ik trouwens toch 'netter' staan de S hit of f uck of wat dan ook!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:01

Hey dat is mij ook nog niet eerder opgevallen. Ben benieuwd hoe dat zit. En hoe is dat met ernstige ziektes? (kanker bijv?)

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:02

Ik denk.. omdat er ook topics en discussies e.d. moeten kunnen op bokt over geloof en dat daar die woorden gewoon gebruikt moeten kunnen worden en dat zou lastig worden als je Jezus en God gaat filteren..
Hetzelfde bij kanker.
(Ik ben zelf gelovig, maar heb er geen problemen mee, gebruik het zelf ook wel eens)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:03

Kanker vin dik het ergste!! En Jezus enzo, die bond tegen vloeken is daar nu ook actie tegen aant voeren! Ik vind dat er wel een kern van waarheid inzitten!! MOD Schijnheilig ?

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:05

Er zit zeker wat in maar als je bijvoorbeeld het woord kanker niet meer zou kunnen gebruiken kun je ook iemand kwetsen als hij een erg emotioneel verhaal verteld over zijn opa die is overleden aan kanker en er dan in zijn bericht staat mijn opa is overleden aan banketstaaf bijvoorbeeld, ditzelfde geld voor woorden als jezus, stel voor je wilt posten 'ik weet niet zeker of jezus nou wel of niet bestaat' snapt niemand je bericht omdat er staat 'ik weet niet zeker of de springvorm' wel bestaat' Lachen

Verder vind ik wel dat woorden als my god (had eerst god verdomme getypt maar dat veranderd die wel in appelflap) niet kunnen
Wat ik ook blijf denken is dat zo'n filtre wel nut heeft maar dat als je op bokt wilt schelden je ook gewoon l ul of k*t kunt zeggen en dat net zo kwetsend is als zonder spatie of sterretje ertussen Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Harvest_Moon op 14-02-07 17:08, in het totaal 3 keer bewerkt

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:07

maar wat als die mensen dat nu op een normale maneier gebruiken zoals

- mijn god is de enige echte
- mijn moeder heeft kanker
- jezus heeft mij erg geholpen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:07

Ik vind het een beetje sneu dat je die woorden moet veranderen.
De woorden die nu verandert worden okey, maar meer vind ik echt niet nodig. Men krijgt daar genoeg commentaar op als je die schrijft.
Ook kunnen zealtijd een straf daarvoor geven toch? Mocht dat nodig zijn.
Als je ze wilt plaatsen, dan is daar toch wat op te vinden, zoals een spatie ertussen. Iedereen wéét wat je bedoeld.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:12

Ja, dat is ook wel zo maar zal daar dan niet een speciale functie voor kunnen komen? of dat is denk ik ook teveel gedoe ( niet sarcastisch bedoeld hoor!)

Veder ben ik eigenlijk helemaal niet gelovig ( opgevoed) ja ik heb van mijn ouders wel "geleerd/meegekregen" hoe het ong zit met de bijbel enzo maar ik ben niet gedoopt, ga niet naar de kerk en ik geloof ook niet in god/alla/boeda en weet ik wie je allemaal nog hebt Clown

Maar goed, ik kan me er gewoon aan ergeren als mensen veel/onnodig vloeken. Op mijn werk of tegen studiegenoten zeg/vraag ik ook of het wat minder kan als ze (heel erg) vloeken Pling
Dan krijg ik ook regelmatig de reactie: maar jij bent toch niet gelovig??? Nee, maar dat gevloek slaat ook nergens op. Dan zijn ze even stil en meestal komt er dan een ractie van ja idd je hebt gelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:32

Omdat mensen ook gewoon jezus, god of kanker kunnen zeggen omdat het gaat over de ziekte of over geloof. Het is dus naar mijn mening 'onmogelijk' wat dat betreft om die woorden eruit te filteren.
appelflap zou misschien wel kunnen, maar dat is het volgens mij dan wel.

[edit] En ik zie net, even vergeten, dat god-verdom-me al gewoon gefilterd wordt Haha!

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:47

Van mij hoeft er geen woordfilter te komen voor Jesus, Oh my God/oh mijn god.
Dit vind ik geen scheldwoorden. Het zijn meer uitspraken, vaak als je dat zegt wil je gelovigen echt niet kwetsen.
Als dat wel het geval is, is er een handig knopje met een rood uitroeptekentje Lachen

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:50

ik denk dat mensen die woorden minder snel typen dan de andere woorden die wel gecensureerd worden
Ik bennog niet zo vaak jezus of de andere woorden hier op bokt als scheldwoord tegen gekomen eigenlijk nog nooit

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:57

pfff, dit is hetzelfde als die borden langs de weg, dat een vloek stoort.
het gaat erom wat je zelf doet en niet wat een ander zegt.
karma!
en dat je je nou stoort aan het woord jezus...
zolang cda en christenunie nog samen in het kabinet zitten, en de rest van nederland (die niet in de kerk gelooft) daar nog geen problemen mee heeft, zal het wel meevallen.
(trouwens dit slaat niet op de TS! maar dit bedoel ik in het algemeen.)
scheldwoorden met een ziekte erin vindt ik wel storend en bot...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:29

Waarom zijn scheldwoorden met een ziekte wel storend (daar bedoel je toch ook niets mee Verward ) maar die met God / Jezus erin niet?

Als je zelf niet gelooft, maar wel God vraagt je te verdommen, of Jezus roept.. dan kan dat ook kwetsend zijn voor iemand die WEL in God of Jezus gelooft en hoort hoe respectloos (zelfs al bedoel je er niets mee) mensen deze namen om de minuut roepen.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:31

Ik vind jezus en god niet echt een scheldwoord .. Maarja PAASEI Haha! geweldig toch Nagelbijten / Gniffelen
Dan ga je daar miss wat vaker mee schelden ipv k u t Knipoog Vind het wel goed!

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:38

Beetje hulp of uitleg van een MOD misschien ? Haha!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:24

Wat bij mij niet lukte was het typen welk ras mijn hond is. Shi tzu. Dat mag niet aan elkaar hihi...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 00:33

Ik zie om eerlijk te zijn niet in waarom jezus en mijn god een scheldwoord is... Ik gebruik zo vaak 'oh god' en 'jezus' (de laatste meestal als ik me helemaal wild schrik). Of 'jezus wat vervelend'... Waarom zou je daar mensen mee kwetsen? Ik ken geen hele gelovige mensen, er lopen wel veel ouderen bij ons op kantoor rond waarvan een paar erg gehecht zijn aan hun normen en waarden (zoals ouderen met respect behandelen, met u aanspreken, etc). Die nemen daar echt geen aanstoot aan. Gvd vind ik wat anders... Maar dat zal ik zelf niet snel typen of zeggen, dan moet ik echt heel erg over de zeik zijn... En dat valt op Bokt dan ook onder de censuur.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 00:41

Jezus en god kunnen ook gewoon voorkomen in een discussie over het geloof bijvoorbeeld. Kanker kan ook in een heel andere context voorkomen.

Vandaar dus dat deze woorden niet gecensureerd zijn.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:50

Ik had je vraag gister ook in het andere topic al beantwoord Uthrik:

Ellende schreef:
god en jezus zijn gewone woorden. Op het moment dat in een discussie over 'Geloof jij in god' veranderd in 'Geloof jij in pepernoten' (om maar wat te noemen) is dat niet echt handig. De vloek 'godver.domme' wordt wel veranderd in appelflap.

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:13

WildWings schreef:
Waarom zijn scheldwoorden met een ziekte wel storend (daar bedoel je toch ook niets mee Verward ) maar die met God / Jezus erin niet?

omdat mensen met kanker o.i.d. daar nooit bewust voor kiezen. mensen die geloven in god kiezen er wel voor. en zijn daar doorgaans ook altijd erg gelukkig mee.
dat vindt ik net een verschil tussen die woorden.
ik vloek ook niet vaak, en als het eruit floept dan ben ik me er wel bewust van dat niet iedereen dat waarderen kan.
maar 'jezus' of 'god'... nee daar zit ik niet mee.
stel: Vader en Zoon die kijken op ons neer...zouden die er aanstoot aan nemen als mensen van schrik uit roepen'jezus'enz?
is er juist van hun kant niet dat onuitputtelijke begrip?
ik geloof in karma. dwz. alles wat je uitzendt positief of negatief komt bij je terug. en gaat het erom om dat je oprecht handelt.

maar ieder zijn eigen mening... en dat maakt helemaal niks uit!
maar dit zijn wel leuke onderwerpen om eens bij stil te staan toch?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:14

Dat is zeker een verschil. Maar laten we maar gewoon niet schelden op Bokt, dan is er ook niets aan de hand.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:44

Nibbit schreef:
Hey dat is mij ook nog niet eerder opgevallen. Ben benieuwd hoe dat zit. En hoe is dat met ernstige ziektes? (kanker bijv?)

ja, dat vind ik nou ook. daar valt ook mee te schelden/ spotten.
maarjaa zo zijne r eigenlijk wel veel dingen