Wat is nu eigenlijk de bedoeling van Bokt???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is nu eigenlijk de bedoeling van Bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:17

Volgens mij is Bokt ontstaan om een plek te creëren waar mensen gezellig over paarden en alles er omheen kunnen babbelen en waar ze hun vragen kunnen stellen.
Bokt is enorm gegroeid en dagelijks komen er mensen bij waardoor, heel logisch, ook vragen vaker langskomen.
Om dit voor een deel op te vangen heeft elk forum een FAQ waar de meest voorkomende vragen in behandeld worden.
Toch komen sommige vragen nog wel eens langs.
Het valt mij op dat sommige mensen hier erg overdreven en aanvallend op reageren.
Nu kwam ik in een topic 2 heel tegengestelde reactie's van mod's tegen en dit verbaasde mij nogal.
Reactie 1:
Maya schreef:
De FAQ is geen doel, het is niet de bedoeling van Bokt om topics te sluiten omdat het toevallig ook in de FAQ staat, de FAQ is een aanvulling Lachen Een user mag gewoon zijn topic met vragen openen en kijken wat er aan reacties op komt. Als een andere bokker vindt dat die vraag afdoende beantwoord is in de FAQ of in eerdere topics, dan kan die gewoon het topic negeren, maar ik sluit persoonlijk dit topic niet omdat het in de FAQ al behandeld wordt... Dat is een beetje over regulatie Knipoog

Hier kan ik mij helemaal in vinden.

Even later volgt reactie 2:
Ibbel schreef:

Zonder vervelend te willen overkomen: een van de eerste regels van bokt is: kijk éérst in de FAQ, gebruik dán de zoekfunctie, en kijk of er geen recent topic is over wat je wilt weten en plaats dán pas een nieuw topic.

Dus helaas, het wordt wel degelijk van je verwacht dat je eerst zelf gaat zoeken en pas gaat vragen als je het niet kunt vinden. Het wordt zélfs van je verwacht dat je google gebruikt voordat je ergens post. Het internet-leven houdt nl niet op met alleen bokt.

En de reden? Elk lettertje dat jij of ik typt op bokt, kost geld, in de vorm van serverruimte.

Hier ben ik het dus niet mee eens en vooral de reden vind ik nogal vreemd...
Hoeveel complete onzin en slap geklets staat er niet op Bokt, ook al die "letters" kosten geld Rolleyes
Volgens deze redenatie kunnen we Bokt wel opheffen, alles is tenslotte wel eens voorbij gekomen en wat we toevallig gemist hebben is via Google wel te vinden....

*edit tiepvout*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-06 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocopasta

Re: Wat is nu eigenlijk de bedoeling van Bokt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:42

Ik ga helemaal met jou mee, de reden over die geld kostende lettertjes vind ik ook complete bullshit.
Dan mag Bart wel eens beginnen met het afschaffen van alle niet paard gerelateerde subfora, vooral de Huiskamer...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:02

Ik denk dat dit niet zozeer een Bokt-probleem is, maar een moderator-probleem. Niet alle moddies kijken overal hetzelfde tegenaan blijkt wel uit bovenstaande quotes.

Ik denk dat de moddie's onderling wat duidelijker moeten overleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:14

Ann schreef:
Ik denk dat de moddie's onderling wat duidelijker moeten overleggen?

Dat sowieso, ik vind het een beetje raar dat als 1 moddie al geraegeerd heeft een 2e meent er iets heel anders te moeten neerzetten, ook al is het onder het mom van "ik wil niet vervelend overkomen".....
Maar ik vind vooral de redenatie dat elke letter geld kost een hele vreemde, hef de boel dan op en maak er een nazoekwerk van.
Bokt is toch juist bedoeld om te kletsen en te vragen, ook al zijn sommige onderwerpen al vaker langs gekomen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:20

De serverruimte die die paar topics innemen zal (in verhouding tot heel bokt) niet zoveel zijn. Ikzelf stoor me er juist meer aan dat mensen zelf geen moeite doen om het probleem op te lossen, maar het probleem bij andere gebruikers neerleggen die moeite moeten doen om precies uit te leggen hoe je nu een foto in je profiel zet oid. Als je er met de uitleg uit de FAQ nog niet uitkomt moet je maar een topic openen of een mod pb-en, maar in beginsel moet je zelf er maar moeite voor doen.

Ik snap overigens wel dat je als nieuwe gebruiker de weg nog niet helemaal weet en die informatie uit de faq niet kunt vinden. In die gevallen plaats ik zelf vaak even een linkje . De meeste nieuwelingen komen hier wel verder mee.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:21

Natasja91 schreef:
Ik ga helemaal met jou mee, de reden over die geld kostende lettertjes vind ik ook complete bullshit.
Dan mag Bart wel eens beginnen met het afschaffen van alle niet paard gerelateerde subfora, vooral de Huiskamer...

Jij komt misschien nooit in de huiskamer maar ik dus wel en wat jij schrijft is dus dikke bul sh*t dat de huiskamer afgeschaft moet worden.
Weet jij wel eens hoeveel mensen er in huiskamer komen? blijkbaar niet want anders schreef je het niet

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:24

MSQuincyTE schreef:
Natasja91 schreef:

Jij komt misschien nooit in de huiskamer maar ik dus wel en wat jij schrijft is dus dikke bul sh*t dat de huiskamer afgeschaft moet worden.
Weet jij wel eens hoeveel mensen er in huiskamer komen? blijkbaar niet want anders schreef je het niet

Eehhhh...???

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:05

Natasja91 schreef:
MSQuincyTE schreef:

Eehhhh...???

tjaa, het zit kennelijk wel heel hoog. Beetje letterlijk opgevat denk ik Knipoog

ik denk dat je niet altijd klakkeloos naar FAQ's kan verwijzen, het probleem kan net even anders zijn of je hebt net even meer info nodig en met name ervaringen met producten en inzichten (kunnen) veranderen. Ook kan het zijn dat jouw vraag wel vergelijkenis vertoont van een recent topic, het toch niet helemaal jouw vragen beantwoord. En als je denkt dat de vraag wel goed beantwoord in de FAQ of een ander recent topic, dan kan je daar heel simpel naar verwijzen.

Het nadeel van google vind ik dat je niet veel dingen tegen komt die van alle kanten belicht worden, meestal is de productinfo ook erg commercieel en vind je er weinig gebruikers ervaringen/meningen. Je bent soms uren aan het googlen en dan weet je minder dan als je een topic opent en wacht een dag, je krijgt automatisch zeer gerichte informatie. Bij google moet je langs zeer veel sites die je (net) niet vertellen wat je nou eigenlijk wilde weten.
Daarnaast heeft de zoekfunctie een hele tijd heel slecht of niet gefunctioneerd, nu werkt die wel weer en kan je er ook weer gebruik van maken, maar het duurt een tijdje voordat iedereen die weer heeft gevonden.

Overigens vind ik het een slechte zaak dat twee mods zo verschillend denken over een dergelijke zaak. Ik verwacht eerlijk gezegd dat de moddies dezelfde mening hierover uitdragen.

En de geldkwestie, volgens mij gaat het daarom helemaal niet om, als het werkelijk een probleem was geweest dan was dan was Bokt allang al een betaalde site geweest.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:51

Ik ben het, zoals gewoonlijk, er niet mee eens....

Het kan best dat de ene mod anders reageert dan de andere, daar is niets mis mee.
Het probleem bij Bokt is enkel dat alle mods hetzelfde "MOETEN" denken.
Vaak zie je dat, dan gaan ze het "OVERLEGGEN".

Dus aan de ene kant zeggen ze dat ze allen gelijk zijn en doen, maar aan de andere kant zie je verschillende uitspraken.

Daarom ben ik ook van mening dat een Bokt moderator zelf moet denken en beslissen, ongeacht wat het mod-team ervan denkt.
Vaak is de ingeving van een enkele moderator op het heetst van de discussie een stuk beter dan een team-beslissing later.
Mocht bv zo'n mod toch een verkeerde beslissing genomen hebben, dan kan toch altijd een opper-mod nog ingrijpen, toch?
Het probleem is de struktuur, Bokt mods willen/moeten doen voorkomen dat alles Team-beslissingen zijn, in praktijk werkt dat voor geen meter.
Gelukkig lijkt het de laatste tijd er meer en meer op dat de moderators zich manifesteren via Mod-aanwijzingen in het groen en zelfstandig.
Voor zo ver ik kan zien, werkt dat veel beter dan de methodes van vroeger.
Ik hoop dan ook dat ze zo door blijven doen, want op dit moment doen ze het best goed naar mijn mening.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:57

Niet meeeens, maar wel posief gelukkig bas323 Knipoog En een oppermod die hebben we al, die heet bart Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:08

Ach, kleine clubs die een forum bijhouden zie ik ook al flink moeite hebben met een rechtlijnig bestuur en op orde houden van hun forum. Dat dat op een bokt dus ook moeilijkheden oplevert met vele moderators vind ik niet raar. Knipoog

Af en toe moeten de moderators hier echt voor kinderoppas spelen om bokkers die elkaar in de haren zijn gevlogen weer even bij te praten Lachen

Persoonlijk vind ik dat er veel meer topics in de FAQ gezet mogen worden. Als dat wordt opgeschoond en zo´n topic in de titel bv [FAQ] krijgt, kan iemand daar gewoon weer in reageren. Zo voorkom je die wildgroei aan topics die almaar over hetzelfde gaan naar mijn idee..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:59

Een goed werkende zoekfunctie zou ook kunnen voorkomen dat er keer op keer dezelfde topics geopend worden.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:58

De zoekfunctie werkt ondertussen goed hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:01

Idd, sinds een week of 2 werkt hij weer als vanouds Go jij! Go jij!

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:13

Bienotje schreef:
Ach, kleine clubs die een forum bijhouden zie ik ook al flink moeite hebben met een rechtlijnig bestuur en op orde houden van hun forum. Dat dat op een bokt dus ook moeilijkheden oplevert met vele moderators vind ik niet raar. Knipoog

Af en toe moeten de moderators hier echt voor kinderoppas spelen om bokkers die elkaar in de haren zijn gevlogen weer even bij te praten Lachen

Persoonlijk vind ik dat er veel meer topics in de FAQ gezet mogen worden. Als dat wordt opgeschoond en zo´n topic in de titel bv [FAQ] krijgt, kan iemand daar gewoon weer in reageren. Zo voorkom je die wildgroei aan topics die almaar over hetzelfde gaan naar mijn idee..

Zoiets wilde ik net zeggen. De moderators zijn een beetje kinder oppas hier. Je kan ook in elk forum, een sticky zetten naar hetzelfde topic (in dit geval FAQ) dat mensen er een beetje aan denken ofzo?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:10

Natasja91 schreef:

O sorry Bloos ik gebruik dat nooit meer omdat het nooit een fatsoenlijk resultaat opleverde...
Hulde aan Bart dan Haha!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 02:14

Haha, als je met bullshit geld kon verdienen, was Bokt nu al heeeel rijk Koe
De huiskamer staat er vol mee Clown
(waarmee ik overigens niet bedoel dat Bokt verder niet nuttig is..)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 02:19

Dit spreekt elkaar wel tegen, maar dat moet kunnen.
Soms zijn mensen het niet met elkaar eens. Het is vervelend dat dit moddies zijn, maar dat wordt wel weer geregeld, denk ik zo.

Overigens weet ik natuurlijk ook niet waar het hier precies om ging. Knipoog Als dit een 'dom' topic is kan ik me de geergerdheid wel voorstellen.
Alleen dat van die letters, dat is onzin...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:27

manie schreef:
Natasja91 schreef:

O sorry Bloos ik gebruik dat nooit meer omdat het nooit een fatsoenlijk resultaat opleverde...
Hulde aan Bart dan Haha!

Geeft niet hoor Haha!
Was laatst een topic over op FZ Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:50

Het plaatsen van veel letters op informatieve fora kan anders best storend zijn en onnodig serverruimte opslokken denk ik. Knipoog Ik vind het in ieder geval wel zonde als vele tiendubbel geplaatste topics rondzwerven. Al die topics gaan over hetzelfde, nemen allemaal serverruimte in en sterker nog: het maakt bokt minder overzichtelijk. Om nu serverruimte op te offeren om bokt chaotischer te krijgen is inderdaad wel zonde. Haha!

anne_vw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:00

Bienotje schreef:
Het plaatsen van veel letters op informatieve fora kan anders best storend zijn en onnodig serverruimte opslokken denk ik. Knipoog Ik vind het in ieder geval wel zonde als vele tiendubbel geplaatste topics rondzwerven. Al die topics gaan over hetzelfde, nemen allemaal serverruimte in en sterker nog: het maakt bokt minder overzichtelijk. Om nu serverruimte op te offeren om bokt chaotischer te krijgen is inderdaad wel zonde. Haha!

hier ben ik het mee eens.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:05

zon forum als bokt kun je toch gratis aanmaken?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:12

Volgens mij wel, maar de servers waarop het moet draaien niet Knipoog

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:21

van de rest heb ik geen verstand Tong uitsteken ik weet niet eens wat een server is Bloos

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:27

jaa als ze het over dat elk lettertje geld kost hier op bokt dus je eerst moet kijken bij de FAQ kunnen ze de HK wel gaan sluiten