Te pas en te onpas slotjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Te pas en te onpas slotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 22:20

Beste moderators,
Ook al is er een poosje niet meer gereageerd op een bepaald topic, daar wordt het onderwerp op zich niet minder interessant van. Ik erger mij behoorlijk aan de slotjes-geilheid van enkele moderatoren.
Zoals ik al eens elders in dit forum heb gezegd: er bestaan geen stomme vragen, alleen stomme antwoorden, in de paardensport moeten de jonge beoefenaars de kans hebben te leren van degenen die vóór hen dezelfde fouten al gemaakt hebben, door nu onderwerpen waar volgens mij echt iets zinnigs in gemeld wordt te pas en te onpas te sluiten, vergroot je alleen het aantal kopieën van één vraag in plaats van dit aantal te verkleinen, wat neem ik aan de bedoeling was van de slotjes.
Doe er wat aan.

Sylvia

Re: Te pas en te onpas slotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:05

Buiten het feit dat ik even geen idee heb over welke topics je het dan hebt... Normaliter worden topics alleen op slot gezet als er na langere tijd een onzinnige reactie geplaatst wordt. Als dat gebeurd zijn dergelijke topics vaak al helemaal uitgesproken en begint de discussie weer van voren af aan (want mensen lezen vanaf die reactie).
Vind persoonlijk niet dat er ten onrechte slotjes gezet worden. Oudere topics zijn dmv de zoekfunctie nog wel terug te vinden, die werkt geloof ik alweer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:09

Ik ga met Albert mee, verwijs zelf ook naar interessante discussies, ook al zijn ze wat langer geleden. Ervaring leert dat de zoekfunctie, of hij het nu doet of niet doet, niet altijd gebruikt wordt. Een nieuw topic starten is veel leuker....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:11

Maar je kunt toch verwijzen? Als jij die link geeft kunnen mensen toch lezen? Ik zie maar zelden reacties die echt iets toevoegen om heel eerlijk te zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:27

Je loopt gewoon zoveel te herhalen in dergelijke discussies, dat het misschien handiger is om een bestaande discussie gewoon open te houden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 23:34

Cassidy schreef:
Je loopt gewoon zoveel te herhalen in dergelijke discussies, dat het misschien handiger is om een bestaande discussie gewoon open te houden.

Of neem als moderator gewoon de moeite om een link naar een lopend onderwerp te geven. Ik ben, voor de duidelijkheid, niet tegen slotjes, maar er wordt te snel en te vaak gebruik van gemaakt. Vooral in niet snel lopende onderdelen zoals het in aangespannen rijden-forum zou een linkje vaak beter op z'n plaats zijn dan een onnadenkend geplaatst slotje.
Laatst bijgewerkt door Albert op 09-10-06 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:38

soms is het juist goed om de discussie opnieuw te voeren omdat de andere in een cirkeltje blijft gaan. Een andere bewoording of insteek kan helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:38

Dat betekend dat de moderators moeten zoeken, en daar hebben ze geen tijd voor...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:39

Silviabol schreef:
soms is het juist goed om de discussie opnieuw te voeren omdat de andere in een cirkeltje blijft gaan. Een andere bewoording of insteek kan helpen.

En waarom kan dat niet in hetzelfde topic?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 23:43

Met goed gebruik van linkjes èn slotjes kan het moderatorteam helpen bokt overzichtelijk te houden cq krijgen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:43

Tsja, moeilijk, soms is er een topic gestart met nét een andere vraagstelling, en dan wordt deze toch gesloten omdat er al een 'centaal topic' is (bijv over eczeem)
of een topic dat 5 dagen geen reacties heeft gekregen wordt gesloten wanner iemand reageert, omdat het dan een 'oud' topic is. Zoeits zag ik verleden week, en dan moet ik toegeven dat ik dat wat 'vreemd' vond....
Inderdaad heb ik soms ook het idee dat er een soort van slotjes-geilheid heerst bij enkele mods.
Maar ja, ik heb er weinig vertrouwen in dat dit door een topic als deze gaat veranderen....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:44

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:48

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 23:50

Is idd een heel andere insteek.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 07:03

slimmerik schreef:
*zucht* het zoveelste topic. Hier is al een topic over:

oproep aan moderators, maak bokt niet kapot

Misschien eens doorlezen?

*zucht* misschien moet je toch maar gebruik maken van de eenmalige naamsverandering.

TS: Kun je wat voorbeelden linken?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:54

Ik ben ook benieuwd naar de voorbeelden die volgens TS ten onrechte op slot zijn gegaan. Ook ben ik benieuwd naar de antwoorden die ze gekregen heeft van de betreffende antwoorden die ze van de moderator gekregen heeft toen ze daar bij de moderator om uitleg vroeg. (tenminste: ik neem toch aan dat ze dat gedaan heeft?)

@natatsja91 : is die opmerking aanvallend bedoeld over mijn naam? Je weet toch dat je het niet "op de man" mag spelen?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:47

Nou ik zie dat in het vorige berichtje het gedeelte "antwoorden" er heel krom instaat. Excuus hiervoor. Op het moment dat ik het wilde verbeteren en een smiley wilde toevoegen, vloog bokt er hier uitzodat ik het niet meer aan kan passen.

Heb de verkeerde gewoonte een bericht eerst te plaatsen en dan pas door te lezen..... Afbeelding

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:49

ja, dat ben ik er mee eens, vaak denk ik echt sh*t, ik had over dat onderwerp eigenlijk nog een vraag maar dan staat er een slotje... maarja vervelend maar ik kan er zelf niks bij doen, dus zoek ik het op internet op.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:44

En wat dachten jullie van dit topic dan:

moderators Knipoog

Ook al zoiets.....kijk en dat bedoelen ze denk ik met overbodige topics Bloos

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:22

Het andere topic, hierboven aangehaald door Slimmerik, is een uurtje of 5 ouder, en heeft dus voorrang. Ondertussen loopt daar de discussie eerder over waarom er geen links worden geplaatst. Vooruit, dit topic gaat dus over iets anders.

Om even duidelijk te maken wat het slotjesbeleid is:

Een topic wordt op slot gezet als er al een nog actief topic van is (zoals dit topic dus). Nog actief betekent in principe: het staat in principe op pagina 1, en wordt actief in gepost (in de laatste dagen). Er wordt over het algemeen een linkje van gegeven in de slotpost, door de sluitende mod (tenzij een eerdere poster dat linkje al gegeven heeft).

Verder worden oudere topics (zeker als ze al een aantal pagina's lang zijn) op slot gezet als er opnieuw, na een paar weken (2 weken is minimum) of nog langer, in gepost wordt. Waarom? Omdat men over het algemeen niet de moeite neemt 2 of 3 of nog meer pagina's eerdere posts door te lezen, waardoor reeds gegeven antwoorden (soms op onvolldeige input in de startpost) opnieuw gegeven worden, of foutieve antwoorden gegeven worden terwijl het juiste al gegeven is. Op sommige fora (MD bv) is het fnuikend als er verkeerde zaken/behandelingen worden voorgesteld - vooral als de juiste er al tussen staat. Later aangehaakte lezers, die over het algemeen alleen eerste en laatste post lezen, kunnen dan weer in verwarring worden gebracht.

Je kunt altijd met een beetje onderbouwing aankloppen bij het modteam als je denkt dat de sluitregels niet goed worden toegepast. Na 5 dagen kan bv niet, maar ook een mod kan zich vergissen in de datum.

Edit: na doorlezen andere topic lijken het me twee discussies, kunnen dus naast elkaar blijven.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:31

Dank voor je heldere uitleg ibbel!
(jammer dat ik het betreffende topic dat ik hierboven aanhaalde -na 5 dagen al gesloten- niet meer weet te vinden Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:10

slimmerik schreef:
Ook ben ik benieuwd naar de antwoorden die ze gekregen heeft van de betreffende antwoorden die ze van de moderator gekregen heeft toen ze daar bij de moderator om uitleg vroeg. (tenminste: ik neem toch aan dat ze dat gedaan heeft?)

Hmm Slimmerik, Albert is al 43 jaar een hij......
Naamsverandering lijkt me idd echt niet overbodig Haha!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:35

Duidelijk ibbel,máár,nog één vraagje hier;

Men opent een topic,omdat er over het betreffende onderwerp geen actief topic loopt.
Vervolgens wordt deze op slot gedaan met de mededeling;
'gebruik de zoekfunctie,hier zijn al verscheidene topics over geweest.'

Ten eerste moet ik dan dus een topic gaan zoeken dat in mijn onderwerp van vraagstelling past,als ik die gevonden heb kunnen er twee dingen zijn;

Of ik kan niet reageren omdat het topic al eens op slot is gezet,
óf omdat het al een jaar oud is en alsnog op slot wordt gezet wanneer ik reageer...

Daar kan ik me dus giga aan storen,ik moet zeggen dat de zoekfunctie gelukkig niet zo heel veel meer aan wordt gehaald door moddies,maar des te vakers door medebokkers.
Ik gebruik de zoekfunctie nooit,om bovenstaande redenen.
Zo opende ik een topic over fretjes in [BB].
Door medebokkers werd mij verteld dat hier reeds een topic van was.Éénmaal opgezocht met de zoekmachine...16 pagina's doorgelezen,er daarna achterkomend dat het topic uit 2004 stamt Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:57

Ilindra schreef:
slimmerik schreef:
Ook ben ik benieuwd naar de antwoorden die ze gekregen heeft van de betreffende antwoorden die ze van de moderator gekregen heeft toen ze daar bij de moderator om uitleg vroeg. (tenminste: ik neem toch aan dat ze dat gedaan heeft?)

Hmm Slimmerik, Albert is al 43 jaar een hij......
Naamsverandering lijkt me idd echt niet overbodig Haha!

43 pas?? Wat een broekie Haha! Haha! Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 19:31

slimmerik schreef:
43 pas?? Wat een broekie Haha! Haha! Haha!

Als je alle Boktregels zo goed kent en iedereen er te pas en te onpas op wijst... Ga dan zelf niet off-topic... Haha!