Discussie over het OW-/ban-beleid, nieuwe poging!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Discussie over het OW-/ban-beleid, nieuwe poging!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 14:56

Tot vandaag heb ik altijd goed kunnen bokken en had ik nooit last van de regels die toegepast worden, maar nu stel ik mij toch vragen hoe het ban-/OW-beleid wordt toegepast. In 1 topic is het naar mijn mening vandaag misgelopen en is er iets gebeurd dat naar mijn mening niet eerlijk is en dus niet door de beugel kan, ik ga hier geen namen/specifieke url's geven, dat heeft toch geen zin.

Mijn vraag naar jullie is nu: wat vinden jullie van het beleid dat er gevoerd wordt, met betrekking tot de OW's en bans, tevreden of niet? Waarom wel of niet? Zie je eventueel andere mogelijkheden?

Om te vermijden dat conflicten uit het verleden weer opengegooid worden, zou ik graag enkele richtlijnen opstellen voor dit topic:
-haal geen concrete voorbeelden en namen aan, dan loopt het uit de hand en gaat het topic op slot. Dat is gebleken uit vorige gelijkaardige topics als deze.
-dit topic is niet bedoeld om met modder te gooien naar gebruikers/moderators/..., maar om een beleefde discussie te openen. Blijf netjes en beleefd, pas dan zal er misschien geluisterd worden.
-sta open voor andermans mening, blijf je eigen mening niet opdringen, dat heeft geen zin.

Hopelijk kunnen we nu een normale discussie voeren. Mensen die het echt niet eens zijn met bovenstaande richtlijnen, gelieve zich te onthouden van dit topic. Als je wilt dat er naar jou geluisterd wordt of dat er rekening met je gehouden wordt, is vloeken en schelden geen oplossing.

Ibbel

Re: Discussie over het OW-/ban-beleid, nieuwe poging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:05

Tieneke: prima openingspost. IK ben benieuwd naar de discussie.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:13

Uhm, dat er een ban en ow beleid is vind ik niet meer dan normaal. Maar er mag best eerst gewaarschuwd worden voordat er een ow wordt uitgesproken. En daarbij komt dat ik denk dat er te snel ow's worden uitgedeeld. Waar ligt eigenlijk de lijn? Daadwerkelijk vloek woorden gebruiken(schelden dus)? Of een onredelijke discussie voeren??? 1 kan niet, 2 moet nog kunnen dacht ik zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:27

Even een kleine opfrisser mbt de OWs. Vroegah, voor mijn tijd zeg ik er meteen bij, was het 1 OW en daarna meteen opbokken als je nog eens in de fout ging. Dat werd als te streng gezien (hoewel het het beleid op veel - kleinere - fora is!) en daardoor werden er zelden OWs gegeven.

Daarom is het huidige systeem van 1 OW - geen directe gevolgen, 2e OW - 1 dag weg, 3e OW - 1 week weg, 4e OW - 1 maand weg, 5e OW opbokken ingevoerd. Zodat makkelijker bijgestuurd kan worden, en duidelijk gemaakt kan worden dat bepaald gedrag niet kan, zonder mensen meteen definitief weg te hoeven sturen. De meesten hier die wel eens - soms ook per ongeluk - zondigen tegen de regels krijgen hooguit 1 of 2 OWs en snappen dan wat de bedoeling is. Of, als ze vinden dat het onzinnige regels zijn, blijven uit eigen beweging weg.

Iemand die na 2 OWs (voor soms ook nog eens dezelfde reden) dan nog z'n gedrag niet aanpast is dus wel erg eigenwijs - in de ogen van de mods in ieder geval. Laat staan mensen die ook daarna nog gewoon doorgaan.

We gaan overigens de regels beter en duidelijker, en vooral compacter formuleren, zodat de drempel om je erin te verdiepen wat minder wordt. Heel veel mensen blijken de regels nl niet te lezen. Overigens wordt door het modteam, als duidelijk is dat iemand de boktregels gewoon niet gelezen heeft, zelden of nooit meteen een OW gegeven. Tenzij het een heel grof vergrijp is (schelden bv) waarvan iemand op z'n vingers kan uitrekenen dat dat niet mag.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:29

Ik vind eigenlijk dat de bokkers nog best ver mogen gaan.
Soms zie ik discussie's die geen discussie's meer zijn, maar gewoon opmerkingen die op de man gespeeld worden.
Gemene, hatelijke, steken onder water, kant nog wal rakende opmerkingen, die niets met het topic/ die discussie te maken hebben.
Wél heb ik het gevoel dat sommige bokkers nét iets verder mogen gaan dan andere...
Misschien dat dát te maken heeft met bekendheid van de bokker, of een eventuele geschiedenis die de bokker heeft.
Maar eigenlijk zou dat ook niet gedoogd mogen worden.
Iedereen is gelijk.
Of het nou een bekende bokker, vriend/vriendin of kennis van je is.
Te ver is gewoon te ver.

@Whiz, er is een eerste waarschuwing. Als je die krijgt heeft dat nog geen gevolgen. Pas bij de tweede krijg je een ban van 24 uur.
Netjes in mijn ogen.
Na jee eerste ow weet je dus dat je iets minder moet reageren, of de bokker waar je de aanvaring mee had waardoor je je ow kreeg moet mijden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:34

Tja, ik denk dat iedereen het anders ziet. Ik denk dat het OW- en banbeleid prima is, hoewel niemand het eens is met zijn/haar eigen OW/ban (ik krijg ze ook altijd onterecht Clown ). Maar als iedereen naar zichzelf kijkt, dan weet ieder voor zich dat ie scheef is gegaan.

Alleen vind ik wel dat er op sommige OW's/bans best wat ruimte tot discussieren mag zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 15:35

(Ibbel, moet ik nu gaan temmen voor je msn-taal? Clown )

Ik snap dit wel en ik vind het een logische reactie dat velen zeggen: als het je niet bevalt, ga je maar ergens anders.
Toch zou ik het logischer vinden dat mensen voor opmerkingen die op verschillende manieren opgevat kunnen, aanvallend of niet aanvallend, eerst vb. een UN krijgen, een kleinere waarschuwing dan een OW, zodat ze snel een kans krijgen om zich aan te passen, zonder dat daar dan dadelijk een ban op volgt. Als je nu een 2de/3de/... OW krijgt, volgt een dadelijke ban hierop. Normaal krijg je toch eerst de waarschuwing, verander je niet, de straf. Zit je de straf uit, is er niets meer aan de hand. Weer een vergrijp: waarschuwing. Geen verandering: straf. Dit lijkt in mijn ogen veel logischer...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:53

1 OW is GEEN ban. Na 6 maanden vervalt-ie. Zo onredelijk is dat toch niet?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:55

Ibbel schreef:
1 OW is GEEN ban. Na 6 maanden vervalt-ie. Zo onredelijk is dat toch niet?

Ik denk dat TS meer bedoelt UN-OW-Ban, dus niet (UN)-OW-OW-Ban.

Maar ik denk dat er dan erg weinig bokkers overblijven, want ik zie soms ook weleens redenen tot een OW of ban dat ik denk " Scheve mond "
Daarom doelde ik op de ruimte tot discussieren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 15:59

Dat heb ik ook niet gezegd, ik heb het over die verdere OW's. 6 maanden eer iets vervalt, vind ik persoonlijk zeer lang, zeker omdat sommigen hier gewoon heel veel uren spenderen. Een 2de OW hoeft ook geen ban te zijn.
Misschien dat er beter per vergrijp een sanctie wordt vastgelegd, niet per frequentie van vergrijpen. Sommige dingen zijn veel erger dan vb. opmerkingen die misschien heel anders opgevat zijn dan dat ze bedoeld waren of een bericht met msn-taal. In het echte leven krijg je ook geen 10 jaar als je te snel hebt gereden op de snelweg...
Zeker de echt betwistbare OW's zouden in mijn ogen geen OW mogen zijn, omdat het soms echt puur van opvatting afhangt. Misschien is een UN dan een oplossing.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:07

Ik vinde huidige OW/ban beleid prima. Waarschuwingen worden er gegeven en de straffen worden geleidelijk aan zwaarder.
In mijn ogen prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:09

Momenteel is het warm, te warm om iets te doen, met fan en pc kom je je dag door. Clown

Maar ik ontdek ook dat men wel heel gauw op de teentjes is getrapt en nogal snel beledigd of gekwetst is en dat er nogal snel meteen sneer hier en sneer daar en idd merk ik wel dat de een serieuzer wordt genomen dan de ander.

Wellicht in deze barre zomer het aangebrande gevoel wat te ontzien en niet zo snel met die bannen en ow's aan komen, dan hoeven deze topics ook niet als paddestoelen uit de grond te komen.

Misschien een dienstmededeling dat er een groep nogal snel is gekwetst en een groep nogal snel op de teentjes staat en daardoor er niet zo krampachtig met die scepter gezwaaid wordt.

Het calimerogevoel is de laatste weken nogal gestegen, dat maakt bokt niet volwassener.

Dus op de vraag van TS in te gaan hoe ik het beleid vind? Kan het anders?

Ja het kan anders, het kinderachtige imago eraf halen en niet meteen geroepen voelen om met die stok te slaan. Effe zuigen bij bepaalde types, grote broer er bij halen en nanananana. Dát moet er af en dat is het beleid momenteel. Laat sommige types het zelf maar eens uitzoeken, kunnen ze best. Het momentele beleid trekt juist mensen aan die zich op die manier gaan profileren. Zoals ik al eerder gezegd heb, negatief gedrag trekt negatief gedrag aan.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:16

Ik vind het huidige OW en banbeleid niet goed. Mijn voorstel: bij derde OW een ban van één week. Dit is dan ook meteen de zwaarste ban. Steeds als je in de fout gaat krijg je die dan aan de broek. Bovendien wordt de post waar je hem voor krijgt aangepast of gewist. Naar mijn mening heeft dit veel meer effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:16

Tieneke schreef:
Toch zou ik het logischer vinden dat mensen voor opmerkingen die op verschillende manieren opgevat kunnen, aanvallend of niet aanvallend, eerst vb. een UN krijgen, een kleinere waarschuwing dan een OW, zodat ze snel een kans krijgen om zich aan te passen,

Punt is vaak echter, dat men gelijk zo ver over de schreef gaat dat er een OW op volgt. Er worden wel degelijk redelijk frequent UN's uitgedeeld nav discussietopics van mensen die niet zo fijn discussiëren, maar waar het nog niet té vervelend is. Dan krijg je dus een UN. Zit je echter met een geval waar je eerst een UN voor hebt gekregen wegens wijze van reagere, blijft doorgaan, dan komt er een OW. Blijkt die persoon daarna toch door te gaan, dan wordt er niet weer eerst een UN verstuurd, maar een OW, omdat zij al 1 (of 2 x) eerder is gewaarschuwd, en dus weet wat we willen wat er veranderd word.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:22

russel schreef:
Ja het kan anders, het kinderachtige imago eraf halen en niet meteen geroepen voelen om met die stok te slaan. Effe zuigen bij bepaalde types, grote broer er bij halen en nanananana. Dát moet er af en dat is het beleid momenteel. Laat sommige types het zelf maar eens uitzoeken, kunnen ze best. Het momentele beleid trekt juist mensen aan die zich op die manier gaan profileren. Zoals ik al eerder gezegd heb, negatief gedrag trekt negatief gedrag aan.

Ja, dit ben ik helemaal met je eens.

Soms zit je in een dikke discussie (waarin het niet altijd even netjes gaat), maar daar kom je -vaak- uiteindelijk zelf/samen wel uit. Een OW of ban volgt dan altijd pas als de boel al gesust is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:26

Dat soort dingen zit ons ook niet lekker, en daar discussieren we dan ook over - ook op dit moment.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 17:35

Daarbij komt ook dat de interactie tussen gebruiker-bemiddelaar-moderator veel sneller moet kunnen. Meer bemiddelaars die vaker online zijn, zal ook al veel irritatie wegwerken. (Had ik trouwens al via pb aan Ibbel verteld, maar wou het via hier aan mijn mede-bokkers ook zeggen Lachen )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:59

Ook over de rol van bemiddelaars en meer bemiddelaars zijn we aan het nadenken.

Je ziet, wat jullie dwars zit, zit ons net zo goed dwars. Alleen, het is allemaal liefdewerk oud papier, en moet in de vrije tijd gebeuren. En dan gaat het niet allemaal even vlot als wanneer er een manager en een directeur boven je zitten - en wanneer je er een salaris voor krijgt. Want die manager en die directeur en dat salaris gaan wél voor.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 18:01

De meesten hebben daar zeker begrip voor, we weten ook dat jullie mensen zijn met een job, leven, bananenschillen (;) hè Sjoert). Ongetwijfeld komt alles ooit op z'n pootjes terecht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:01

Quellian schreef:
russel schreef:

Ja, dit ben ik helemaal met je eens.

Soms zit je in een dikke discussie (waarin het niet altijd even netjes gaat), maar daar kom je -vaak- uiteindelijk zelf/samen wel uit. Een OW of ban volgt dan altijd pas als de boel al gesust is.

Ja idd en dan is die ban eigenijk niet nodig. Als dan ook nog blijkt dat er oud zeer in een ander topic is omdat iemand daar zijn gram niet heeft kunnen halen en in een nieuw topic het snel zover weet te brengen dat het scherpe randjes krijgt, hups slotje, hups ban of ow. Dat maakt de sfeer niet beter want die persoon komt weer terug en terecht of onterecht heeft nog wel wat te melden, maar die heeft al een smet, kan niet veel meer zeggen dus moet veel over haar/zijn kam laten gaan anders minste geringste weer een nieuwe ban. Een sfeer en cultuur is geschapen! Dan maar even scherp er zijn er genoeg die echt wel heel erg goed hun potlood kunnen slijpen om zich te verweren, maar MAMS hij doet het weer! Bahbah.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:08

Bemiddelaars zijn overigens bedoeld als een laatste redmiddel. Het idee is dat je er eerst met de moderator(s) zelf uit komt. Als dat echt niet lukt dan zijn er de bemiddelaars.

IMO is het op het moment zo dat een OW niet echt snel wordt uitgedeeld, de meeste mensen krijgen OWs voor dingen waarvan ze op hun klompen aan kunnen voelen dat ze niet lekker bezig zijn. Ook zonder Bokt regels. Meestal gaat dit dan om schelden, op de man spelen, treiteren, etc.

Meestal volgt een OW op een behoorlijk flink vergrijp, we proberen eigenlijk altijd een UN te sturen als dat enigzinds mogelijk is. Als iemand echter door blijft gaan met hetzelfde gedrag waarop deze al eerder is aangesproken dan zal er op een gegeven moment een OW volgen, ook al zijn de individuele 'vergrijpen' allemaal niet OW waardig. Op een gegeven moment houden we op met aanspreken of UNs versturen en gaan we over op een OW.

Citaat:
Soms zit je in een dikke discussie (waarin het niet altijd even netjes gaat), maar daar kom je -vaak- uiteindelijk zelf/samen wel uit.

Mijn ervaring is dat dergelijke confrontaties eerder escaleren dan dat ze zichzelf oplossen. Als je zelf al doorhebt dat je niet netjes bezig bent dan ben je, lijkt mij, ook prima in staat om je wat in te houden?

Maar idd, wat die pittige discussies betreft valt er nog wel het e.e.a. te bespreken in het modteam Lachen

Russel: Wat stel je dan voor? Dat we mensen hun ruzies uit laten vechten op Bokt zodat ze die ruzie achter zich kunnen laten?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:08

op zich vind ik het ban- en OW beleid van Bokt goed... Haha!
maar ik kan nergens terugvinden of een UN ook kan vervallen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 18:12

BartVB schreef:
Bemiddelaars zijn overigens bedoeld als een laatste redmiddel. Het idee is dat je er eerst met de moderator(s) zelf uit komt. Als dat echt niet lukt dan zijn er de bemiddelaars.

Maar als iets al aansleept tussen jou en een moderator en je komt er dus niet uit, is het wel handig dat je er dan snel uitkomt met behulp van een bemiddelaar, wat nu echt niet het geval is.

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:16

Toen ik Justy schreef dat iemand die net geband was (voor 1 week) graag contact met haar daarover op wilde nemen kreeg ik van haar bericht dat de gebande alleen met Sterre contact kon opnemen. Dus die gebande kreeg niet de kans er met de moderator uit te komen.....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 18:18

UN heeft nooit consequenties, blijft dus sowieso niet achter je naam staan (en kan dus ook niet vervallen, want er valt niets te vervallen).

De regel is in principe dat als iemand een UN (of meer) heeft gehad en daar niet naar handelt, er een OW volgt - iig voor hetzelfde 'vergrijp'. Blijft iemand bv te aggressief discussieren en is het duidelijk dat iemand absoluut niet open staat voor de mening van een ander en heeft zo iemand daar al een aantal keer een UN voor gehad, dan is de koek op een gegeven moment op, en volgt een OW. Ook al zou een ander voor zo'n zelfde 'vergrijp' wel een UN hebben gehad. Je kunt natuurlijk niet blijven vriendelijk waarschuwen als iemand echt niet wil luisteren.

Het komt echter ook wel voor dat iemand met al 1 of 2 OWs achter de naam tóch weer een UN krijgt tussendoor. Dan vinden wij het óók te hard om iemand opnieuw een OW te geven, en doen dat dan niet.

Wat betreft bemiddelen: het is idd de bedoeling dat in eerste instantie gekeken wordt of mod en bokker er samen uitkomen. Soms lukt dat niet, of vindt de mod zichzelf onvoldoende objectief om dat te doen. Dan wordt idd naar de bemiddelaars verwezen.