Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Paula schreef:Hahahaha, sorry hier moet ik toch echt even om lachen.
Amen is gewoon; hier ben ik het helemaal mee eens, niet met betrekking tot iets religieus hoor.
Ik zou me er maar niet druk om maken, ik zou er zelf géén problemen mee hebben hoor, maar dat is iets heel anders.
.Citaat:Amen (gebed)
Ga naar: navigatie, zoek
Het woord amen is een Hebreeuws woord en betekent letterlijk "zeker, het is zo" of "het zij zo". Het wordt in het jodendom en christendom gebruikt aan het einde van een gebed of zegening, als een soort bekrachtiging. In het Hebreeuws is de uitspraak amen of amein (אמן). Sommige dialecten maken er omein of umain van, en in in het Aramees (de taal die Jezus sprak) wordt het uitsproken als amien. Het Grieks en het Russisch gebruiken allebei de vorm "amin" (Grieks: αμήν, Russisch: аминь). In het Septuagint wordt in plaats van het woord amen het woord genoito gebruikt.
Het woord komt voor in de Bijbel in 73 verzen, waaronder Deuteronomium 27:15, Psalm 41:14 en Mattheüs 6:13. De christenen namen het woord onveranderd uit het Hebreeuws over. Ook in de Koran komt het woord voor in de vorm amin. Waarschijnlijk komt het woord van Amen Ra, de Egyptische zonnegod.
De Hebreeuwse wortel 'mn betekent: steunen, bevestigen, betrouwbaar zijn.
Het Arabische amin betekent ongeveer hetzelfde als het woord amen. Ook binnen de islam wordt dit na een gebed gezegd.
De Heidelberger Catechismus
In zondag 52, vraag en antwoord 129 van de Heidelberger Catechismus wordt het woord "amen" behandeld:
Wat beduidt het woordeken: Amen?
Antwoord: Amen wil zeggen: Het zal waar en zeker zijn. Want mijn gebed is veel zekerder van God verhoord, dan ik in mijn hart gevoel dat ik zulks van Hem begeer.
kimmy1985 schreef:waar je je wel al niet druk om kunt maken.
Wendy schreef:Ik houd persoonlijk niet zo van religieuze uitingen
Ylana schreef:Tuurlijk mag de TS nieuwsgierig zijn,
Maar...Wendy schreef:Ik houd persoonlijk niet zo van religieuze uitingen
deze zin vind ik zelf een beetje raar.
Dus omdat zíj niet zo van 'zulke' uitingen houdt, in welke zin dan ook, moet niemand hem maar gebruiken...?!?
VeirL schreef:Een vriendin van mij kan/kon er ook nooit tegen als je amen zei, omdat ze dat spotten vindt. Maar ik vind dat onzin, eigenlijk. Amen komt bij mij gewoon over als 'daar ga ik in mee' of als een sluiting. Als iemand een heel verhaal tegen mij aanlxlt, dan zeg ik ook 'amen' er achter aan.