Waarom moet alles gereguleerd worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prima

Waarom moet alles gereguleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 13:37

nav: viewtopic.php?f=53&t=601749

Waarom moet alles gereguleerd worden door een bokt regels? Maximaal 15 foto's bla hier en bla daar en zo groot. Sorrie hoor, heea heeft wederom zijn doel voorbij gestreefd. Ik vind dit een zeer naar trekje. En dan de reden: we sluiten je topic omdat mensen met een inbelverbinding te lange laadtijden kennen.......en jij hebt 16 foto's en ze zijn een paar pixels te groot.
Dus we gooien je topic dicht waar veel moeite in is gaan zitten, zonder een waarschuwing, of het wijzen op de regels aan de mensen die ze overtreden. Nee de verantwoordelijkheid wordt rigureus gelegd bij de eindgebruikers; van hun wordt verwacht dat er pro-actief gekeken wordt naar allerhande wijzigingen in futiliteiten. Alsof mensen met een inbelverbinding uberhaupt nog naar foto's zou moeten kijken. Leg de verantwoordelijkheid bij degene met een slecht infrastructuur en niet bij de mensen die moeite steken in mooie foto's.

Mijn advies: Constateer je een topic die nieuwe regelgeving overtreed, meldt dat is eerst bij de topicstarter dat er op gelet moet worden. Voer een regeling door met een coulance periode van 1 maand.
Houdt er rekening mee dat niet door iedereen zonder meer de stickies elke keer weer opnieuw gelezen wordt en/of dat ze die bulletins bekijken; kan ook haast niet, met zoveel informatie en regelgeving.

Je moet niet maar over alles willen besluiten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:38

En deze verplaats ik maar even voor je
Nog zo'n regel

ITP --> FZ

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:45

Prima, wij hebben een ADSL verbinding en ik krijg sommige foto's ook nauwelijks opgeladen (bijv. degenen die van 'mijnalbum' komen) en het is echt zwaar irritant om bijv. HAW te kijken met 35 instapfoto's voordat je de echte foto's krijgt. Mensen moeten maar eens beter leren selecteren welke foto's ze wel en niet plaatsen. Op HAW zit ik echt niet te wachten op 'zijn mooie hoofdje', 'opgezadeld', 'even instappen'.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:49

ik ga mee met urrielle, 15 foto´s vind ik alsnog een redelijke hoeveelheid. Daarmee kan je de hoogtepunten van het gereden iets hardstikke goed weergeven.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:07

Daarnaast mag je de rest wel als link plaatsen, dus als mensen de foto's interessant genoeg vinden klikken ze daar ook wel op.

En regels moeten nou eenmaal op zo'n groot forum. Wijzigingen worden tegenwoordig vermeld in het Bokt Bulletin wat elke maand uitkomt. Daarna is dan een overgangsperiode waarbij 'overtredingen' nog geaccepteerd worden en de gebruiker aangesproken. Na die tijd houdt dat op en zijn we streng. Anders blijven we bezig...

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:08

Ondanks dat ik een kabelverbinding heb, vind ik die norm van maximaal 15 foto's ook wel goed. Bovendien kun je altijd nog verwijzen naar de andere foto's die er gemaakt zijn.
We zijn hier met z'n allen, dus je zult ook een beetje rekening met elkaar moeten houden. Niet overal is er nog een snelle internetverbinding beschikbaar.

Ik ben het overigens met je eens dat de betreffende TS erop geattendeerd zou moeten worden dat het topic niet helemaal aan de regels voldoet. Maar aan de andere kant, ik vind ook dat je gewoon de moeite moet nemen om even te kijken wát precies de regels zijn.

De laatste tijd heb ik al tig topics overal en nergens zien staan met vragen over avatars, het profiel en het plaatsen van foto's. Als mensen (en met name nieuwe gebruikers) nu eens gewoon de stickies opzochten waarin staat beschreven hoe je zoiets doet, i.p.v. Bokt te overspoelen met die onnozele vragen. Het scheelt de Modjes zo ook een lading werk. Vergeet niet dat het Bokt-team (om het zo maar even te noemen) uit vrijwilligers bestaat.

NieneWiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:30

Als die regel er niet zou zijn, zou je topic krijgen met alle foto's die iemand gemaakt heeft. Ongeveer 100 ofzo.. Dat is ook niet echt de bedoeling lijkt mij?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:26

die coulance is er geweest, zoals je kunt zien is deze mededeling nl al van 1 mei We zijn nu bijna 2 maanden verder en dus gaan alle topics op slot, waarbij wel de gelegenheid wordt geboden, zoals ik TS ook al per PB heb laten weten, om het topic opnieuw te plaatsen als het wel aan de regels voldoet.

We passen dit consequent en voor iedereen toe, anders wordt er weer verweten dat we met 2 maten meten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:19

porscherider schreef:

De laatste tijd heb ik al tig topics overal en nergens zien staan met vragen over avatars, het profiel en het plaatsen van foto's. Als mensen (en met name nieuwe gebruikers) nu eens gewoon de stickies opzochten waarin staat beschreven hoe je zoiets doet, i.p.v. Bokt te overspoelen met die onnozele vragen. Het scheelt de Modjes zo ook een lading werk.
Vergeet niet dat het Bokt-team (om het zo maar even te noemen) uit vrijwilligers bestaat.

Wat je daar typt, ben ik het volledig mee eens, alleen ik denk dat de gemiddelde nieuwe gebruiker alhier niet het besef heeft hoe groot bokt wel niet is.
Er bestaan duizenden phpBB-fora, met allemaal, praktisch dezelfde manier van werken, en als je op zo'n forumpje, met zeg 100 actieve gebruikers, iets verkeerd plaats, krijg je never een opmerking, of een hele lieve ...
Dus men schrijft zich hier in, en hopla, post maar raak, totdat ze het fenomeen boktregels horen, en dan gaan ze lezen... hoop ik...

Misschien een soort verplichting van lezen van de regels voor de eerste post? Zou ze wel ietsje compacter maken, want het is nu zowat het Nederlands recht....

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:41

Mag ik dan geheel offtopic nog even verwijzen naar de argumenten voor bv BI?

Ik vind het eigenlijk idioot dat er überhaupt een regel voor moet zijn, naar mijn idee valt de hoeveelheid foto's per topic wel mee. Als het er echt veel zijn dan staat 't in de titel of het is in meerdere delen gesplitst. En wat Rena? al aanhaald: als zij fotoshoots doet moet ze er 15 uitkiezen, terwijl als de eigenaren ze zelf plaatsen, ze er 15 x het aantal eigenaren mogen plaatsen.

Waarom mogen de profielen wel nog vol met foto's staan? Misschien daar ook de regel voor 30 foto's aanmaken?

En idd, misschien eerst maar eens die dingen als avatars ed aanpakken. Volgens mij moet je bij registreren zelfs bevestigen dat je de regels hebt doorgelezen of doorleest... Maar wordt dat gedaan?

Prima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 23:12

Ik heb nog geen 1 goeie reden gezien hierboven om de regel te hanteren, of uberhaupt om dit soort (mijn ziens futiele) zaken te reguleren.

Inbelverbinding ligt buiten de beinvloedingssfeer van de TS
Upload server ligt buiten de beinvloedingssfeer van de TS
De beleving van wat de ander wellicht wel of niet wil zien in foto's is individueel.

De keuze om een topic te bekijken ligt bij de kijker; leg niet de verantwoordelijkheid, nee, de verplichting bij de TS, om het voor iedereen zogenaamd even toegankelijk te maken.

Of je nu 15 of foto's of 30 foto's inlaad vanaf een uploadserver; als de beperking daar ligt en niet aan je eigen bandbreedte, dan zal de download tijd ervan niet vlugger gaan met minder foto's.
En wordt nog meer technische kennis verwacht van de TS (namelijk, hoe pas ik die geile pixels aan).
Echte problematiek (duizende low quality foto's en bullshlLL over avatars) wordt hierdoor zeker niet aangepakt. (zie het resultaat; hoge kwalitatieve topics worden afgesloten)

Jullie moeten bij de overheid gaan werken! Op een gegeven moment zit je zo vast gedraaid in de regelgeving en burocratie, dat je productiviteit en effectiviteit hebt van ver onder het gemiddelde. (en hogere ziekteverzuim, omdat je er zelf ook niet goed van wordt )

Jasper

Re: Waarom moet alles gereguleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:22

Er zijn een hoop regels waar ik mijn bedenkingen over heb, maar laat ik deze regel nou een hele goede vinden
Laat een TS maar vooraf een selectie aanbrengen zodat we bespaard blijven van alle "deze is een beetje wazig"-onzinfotoos en dergelijke.

Prima schreef:
Jullie moeten bij de overheid gaan werken! Op een gegeven moment zit je zo vast gedraaid in de regelgeving en burocratie, dat je productiviteit en effectiviteit hebt van ver onder het gemiddelde. (en hogere ziekteverzuim, omdat je er zelf ook niet goed van wordt )

ho, ho, rustig aan, denk aan je hart

Prima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 00:04

Ik kan met je mee gaan, maar dan nog is de keuze aan jou om het geduld op te brengen om de foto's in te laden. Ik neem trouwens aan dat de regel niet is verzonnen om fotografie naar een hoger plan te tillen.
Ik denk dat het bedoeld is om het juist laagdrempeliger en toegankelijker te maken voor iedereen. Maar de grap in deze is dat de problematiek verschoven wordt naar de TS; door het 'lastiger' te maken om een topic te plaatsen. De regel heeft tevens teveel neveneffecten.

Dus moet een topic plaatsen hoogdrempeliger worden om het laagdrempeliger te kunnen lezen? Hoe ver wil je doorgaan in het regulieren van zaken om het allemaal maar zo 'makkelijk' en comfortabel mogelijk te maken? Waarom de irritatie verschuiven van de de lezer naar de TS. Het is nog altijd zijn feestje om de moeite te nemen om die foto's te plaatsen.
Bovendien: dit soort dingen zijn juist vaak zelfregulerend! Af te meten aan (de hoeveelheid) reacties.
Geloof eens in de zelflerende organisatie . Je kan met zoveel mensen nu eenmaal niet alles naar een gelijkmatig kwaliteitsniveau tillen. Tenzij je iedereen wil opzadelen met extra werk (ook de mods), terwijl de topiclezer er maar een mager klein resultaatje bij boekt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:11

Ik vind dat deze regels er prima aan bijdragen dat bokt overzichtelijk blijft, dat ik de foto's nog kan laden en geen uren hoef te wachten en dat m'n scherm niet 5 meter naar rechts uitrekt waardoor ik plotseling een horizontale scrollbar krijg waar ik geen zin in heb.

Natuurlijk is het wel de verantwoordelijkheid van de gebruiker om de regels te kennen! Ze staan er toch bij, op ieder forum etc. en als je die niet leest, jammer maar.. dan gaat je topic op slot en als je geluk hebt wordt het 1 en ander aangepast.
En dat is geen probleem, dan maak je toch een nieuwe aan waarbij je wel gewoon aan de regels voldoet? Je drukt gewoon op 'PM' in je topic en woem, daar heb je alles wat je in 't topic had gepost in 1 quote.. dus 'zoveel moeite' is het nou ook weer niet om opnieuw een topic aan te maken, gezien je alles makkelijk weer kan kopieeren, een paar -img- tags verwijderen (bijv.) en alles weer in een nieuw topic kan pleuren. Punt.

Om even antwoord te geven op je topictitel -waarom moet alles gereguleerd worden?- : Omdat het anders een zooitje ongeregeld wordt.. net als vele andere paardenfora vol breezahtaal, honderd-en-een-foto's per topic, nutteloze one-liners en meer van dat soort onzin.. daarom zijn er regels

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:42

Zijn er uberhaupt nog mensen met een inbelverbinding dan?

Duurt het mij te lang, met 3 of met 30 foto's, dan klik ik gewoon de pagina weg, maar ja... dat ben ik hoor.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:01

ps. heb net dat topic gezien van je prima, in nog geen 3 seconden was alles bij me ingeladen

waren alle foto topics maar zo, petje af!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:46

Prima schreef:
Maar de grap in deze is dat de problematiek verschoven wordt naar de TS; door het 'lastiger' te maken om een topic te plaatsen.

De TS kan natuurlijk ook gewoon eerst de regels lezen en zich daaraan houden. Dan /is/ er nl geen problematiek...

Citaat:
Geloof eens in de zelflerende organisatie .

Een zelflerende organisatie. Waar denk je dat we naar streven?
Als het goed is heb jij nu geleerd minder en kleinere foto's te plaatsen

Als /wij/ dat iedere keer voor je doen, leer /jij/ daar niets van. Hooguit gemakzuchtig worden omdat de mods wel alle rommel opruimen. En dat was nou net een zelflerende actie die we /niet/ willen uitdragen.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:25

Ibbel, hoeveel nieuwelingen komen er dagelijks op Bokt die de regels lezen? Terwijl dat wel gevraagd wordt?

En komt er nou ook een regel voor profielen? Want daar heb ik toch wel zo de pest aan, als ik even iets moet hebben in een profiel en mijn inbelverbinding is een half uur bezig met 40 foto's op te halen.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:18

Ik heb geen idee hoeveel nieuwe mensen zich dagelijks aanmelden. Er zijn er daar ongetwijfeld best wel een aantal van die de regels lezen, en een aantal ook niet. Ik vermoed zo fifty-fifty. Mensen die het fenomeen 'forum' al van andere plaatsen op internet kennen lezen de regels hier vaak niet, omdat ze denken dat ze 'het' wel al weten. Anderzijds zijn er juist ook mensen die het fenomeen forum wel al kennen die juist ook uitgebreid de regels lezen omdat ze weten dat het er overal anders toegaat. Jongeren zijn vaak overenthousiast en beginnen gelijk, hebben al eens meegekeken met een vriendinnetje en denken dan ook dat het allemaal zo maar kan. Heel wisselend dus.

We zijn ook wel aan het kijken hoe wel mensen die voor het eerst binnenkomen na het aanmelden automatisch naar de boktregels kunnen leiden. Met dat is werk voor Bart, en die heeft meer op z'n bordje - en ook nog meer dan alleen bokt.

Regels voor profielen zijn we ook op aan het studeren. Ook hier is het best technisch mogelijk een maximum aantal mBs aan info toe te staan - zoals dat voor avatars ook geldt bv. Maar ook dat is weer werk voor Bart - zie boven.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:57

Wat een heisa trouwens om een stel domme foto's - hoeveel je wel of niet mag plaatsen.

De bedoeling van dit forum is helemaal niet om het te overladen met foto's. Het is de bedoeling dat we als paardenliefhebbers ervaring uitwisselen, discussies voeren en elkanders vragen beantwoorden.

Nogmaals, ik blijf erbij: die norm van het aantal foto's vind ik alleen maar goed. Hoevaak loopt er niet een topic finaal uit de hand omdat er foto's in staan die niet helemaal mooi zijn geschoten en verkeerd kunnen worden geïnterpreteert. Wanneer je 15 foto's moet selecteren, wordt je kritischer op de afbeeldingen en kun je dus indirect discussie voorkomen (uitzonderingen daar gelaten).

Net als hier in NL, met ruim 16 miljoen inwoners, moet je op een dergelijk groot forum op een gegeven moment de regels aanscherpen om chaos te voorkomen. Het succes van Bokt werkt zichzelf 'tegen'.

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:02

Ik vind opzich goed dat een norm gesteld word.

Maar net als vorige week had ik een fotoshoot laten maken van mn paard, en daar kwamen 21 fotos uit.. ik had ze heel klein gemaakt dat ze niet veel ruimte kosten.. maar toch moesten er 6 link.

Kan er geen regel komen zoiets als
Grote fotos (pixelsxpixels tot pixels/pixels) max 15 p.topic
Middelgrote fotos (pixelsxpixels tot pixels/pixels) max 20 p.topic
Kleine fotos: (pixelsxpixels tot pixels/pixels) max 25 p.topic

_Spooky_

Re: Waarom moet alles gereguleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:15

Weet je, ik snap het probleem niet zo, regels zijn regels, die moeten er zijn, want anders loopt het uit de hand. Niet omdat bokkers er ipv 15 foto's 16 op zetten, maar omdat er ook een hoog gehalte aan bokkers is die het leuk vindt om overal foto's van te plaatsen, dus dan begint een HAW topic met drollen scheppen in de wei foto's......

De regels zijn er om te zorgen dat alle gebruikers moeiteloos op bokt kunnen komen, en ook geen enorme tijden hoeven te wachten voordat ze eindelijk eens foto's zien...

Bokt is gemaakt voor iedereen, en ik denk als iedereen een beetje de regels naleeft en ook nadenkt over een ander (ook al heb jij met hun inbelverbinding niets te maken) dat het dan ook voor iedereen een leuk forum is, en niet alleen voor diegenen met een snelle verbinding...

Ik vind op de vraag van TS dus: Regels moeten er zijn, om dit voor iedereen een goed werkbaar forum te maken.... heb jij geen zin je aan deze regels aan te passen en geef je er geen drol om of je mede-bokker deze foto's ook kan bekijken, dan moet je jezelf eens achter je oren krabben, want het draait niet allemaal om jou!!!

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:19

Je moet ergens een lijn trekken, een grens stellen. Niemand is verplicht hier te komen, als ze dat wel doen moeten zich aan de regels houden, punt.

Waarom er zo neerbuigend gedaan wordt op mensen met een inbelverbinding, snap ik gewoon niet. Niet iedereen heeft nu eenmaal de kans/mogelijkheden om een vaste lijn (ADSL of wat dan ook) te gebruiken.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:30

Elaine schreef:
Kan er geen regel komen zoiets als
Grote fotos (pixelsxpixels tot pixels/pixels) max 15 p.topic
Middelgrote fotos (pixelsxpixels tot pixels/pixels) max 20 p.topic
Kleine fotos: (pixelsxpixels tot pixels/pixels) max 25 p.topic

Dan krijg je weer 100 topic's over: Wat zijn pixels???? Of kleine en grote foto's door elkaar, hoeveel mag je er dan plaatsen enz enz. Of commentaar als in: goh wat een kleine foto's. Jammer dat ze zo klein zijn enz enz.

Zag ik Superpepeijn nou in dit topic posten???

Prima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 14:30

SuperPepeijn schreef:
ps. heb net dat topic gezien van je prima, in nog geen 3 seconden was alles bij me ingeladen

waren alle foto topics maar zo, petje af!

Precies, de goeie moeten lijden onder de 'slechte'.

Regelgeving moet niet regide zijn. Regels moet je kunnen interpreteren. Als je dat niet kan, moet je ze niet willen toepassen. Bovendien werk je een betuttelcultuur hiermee in de hand.

Tieneke (en vele andere die hier iets hebben opgeschreven); je verschuift een probleem van de lezer naar de poster!! Als een lezer het niet kan zien/wil zien of whatever zien, dan is het de pech van de poster. Waarom moet je zoiets reguleren? Dit reguleert zichzelf.

Bokt.nl zelf heeft geen uploadserver; ze ondervindt hier geen zins hinder van. 'Niemand is hier verplicht te komen'; nee natuurlijk niet, maar enig doordacht beleid (en bepalen waarom je het wil hebben en doordenken dat het effect is) en ampel beraad vooraf mag je wel verwachten als er restricties worden gehanteerd, welke rucksichloss zullen worden toegepast.