De bokt-smileys: Is er over nagedacht of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kippie17

De bokt-smileys: Is er over nagedacht of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:31

De titel van het topic klinkt een beetje vreemd. Maar naar mijn mening is er niet goed genoeg nagedacht over de smileys. Of er kan beter nagedacht worden over de smileys.

Ik zal het uitleggen aan de hand van twee smileys en dan wel de volgende twee:

Zoals jullie allemaal kunnen zien is de smiley vrolijk in zijn "smile".

Wat dus natuurlijk inhoudt dat de smiley een negatieve "smile" heeft.

Maar kijk nou eens naar het volgende voorbeeld:

Citaat:
Is je moeder overleden?

Oftewel, je bevestigd het antwoord met een smiley die jouw gevoel waarschijnlijk niet goed weergeeft. Wat dus betekend dat elke keer wanneer je de smiley gebruikt het betekend dat het een "vrolijke-lachend" antwoord weergeeft. Terwijl je ook bij serieuze zaken zoals bovenstaand misschien beter met smileys kan spreken dan met woorden. Maar dat er dan meteen een blij/vrolijk-gevoel aan je antwoord wordt weergeven.

Nu komt voorbeeld twee, met de smiley dus.

Citaat:
Dus je vindt me geen dom mokkel

Antwoord:

Aan deze smiley, de nee-smile zit een negatieve of i.i.g niet vrolijk gelaatsuitdrukking op de smile. Wat dus in bepaalde situaties dus weer niet handig over kan komen.

Nu is mijn vraag: Is er sowieso wel nagedacht over deze smileys? Zoja, wordt het dan niet eens tijd om dit opnieuw te doen?

En dan gaat het het natuurlijk er niet om dat jullie de smileys niet leuk vinden. Maar echt om bovenstaande omschrijvingen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:33

Bij die voorbeelden kan je toch gewoon het zeggen, waarvoor zou je dan een smiley gebruiken?

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:34

Tja waarom zou je altijd moeten reageren met smilies?
Via internet en tekst komt alles toch meestal anders over, als degene bedoelt had. Of daar nou een smiley aan toegevoegd is of niet

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:36

Er zit wel iets in Kippie, eigenlijk zou je ook nog een negatieve "ja smile" en een positieve "nee smile" moeten hebben.

kippie17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:36

Omdat smileys voor sommigen mensen makkelijker werken dan woorden?

Maar dat is het probleem nog niet. Je wordt door het gebruik van een smiley direct in een bepaalde richting gedrukt, terwijl dat natuurlijk ook anders kan!

Aimee

Re: De bokt-smileys: Is er over nagedacht of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:38

Mwah.... smiley-gebruik kan erg verhelderend werken. Het geeft de gelaatsuitdrukking aan waarmee iemand iets probeert te zeggen. Zonder die smiley kunnen woorden héél anders opgevat worden, met smiley-gebruik kan dat voorkomen of in ieder geval verminderd worden.
De twee smileys die hier besproken worden, geven echter een gelaatsuitdrukking aan die vaak niet klopt met wat ze moeten zeggen.

kippie17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:40

Idd aimee!

Ik ben gewoon vreselijk benieuwd of de beheerders hier sowieso wel over nagedacht hebben?

__Tiientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:41

Je hoeft niet altijd een smiley te gebruiken toch?

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:42

het is indd wel handig als er een negatieve ja en een positive ja smile komt en zo het zelfde bij nee ik vond altijd trouwens al dat er meer smile's mogt komen(zeg je smile's of smilies?:A)

Richtje

Re:

Bekend probleem... zet vaak ook zo'n smiley neer om 'm dan toch maar weer weg te halen om bovenstaande reden. Hij past soms gewoon niet terwijl een wel passende smiley dan heel welkom zou zijn

Anoniem

Re:

Natuurlijk kan je een smilie gebruiken om een stukje tekst op een andere manier te doen overkomen, of als je liever smilies gebruikt dan woorden.

Maar in de gevallen die je aangeeft kan je gewoon beter tekst gebruiken. De -smilie kan je doen om iets in positieve of neutrale zin te bevestigen, de -smilie om iets in negatieve zin te ontkennen of te laten zien dat je het ergens niet mee eens bent.

Ik snap het probleem niet zo, dit is echt mierengeneuk op niets af naar mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-06 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Re:

iCkee schreef:
Je hoeft niet altijd een smiley te gebruiken toch?

Nee, dat móet niet. Maar aangezien dingen nogal anders overkomen over internet dan IRL, zijn die dingen verdomd handig. Tenminste... als ze de juiste gelaatsuitdrukking weer zouden geven
Het zou de moddies wellicht een boel werk besparen.......

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:44

WildWings schreef:
Ik snap het probleem niet zo, dit is echt mierengefiets op niets af naar mijn mening.

Het is gewoon een vraag.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:48

(Hee, de boktcensuur werkt weer naar behoren.. mierengefiets.. prachtig )

Het is gewoon een vraag, natuurlijk, maar ik snap kromweg niet wat nou precies het probleem is van de TS?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:49

Moet de TS een probleem hebben om een vraag te mogen stellen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:52

Natuurlijk niet, maar aan de hand van de vraag blijkt dat ze een probleem (sterk uitgedrukt natuurlijk) heeft ermee dat de boktsmilies kennelijk volgens haar niet toepasbaar zijn in bepaalde situaties en dat ze tegenstrijdige emoties overbrengen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:56

Een vraagt hoeft toch ook geen probleem uit te drukken?

Ze vraagt zich gewoon wat af, niet omdat ze een probleem heeft, maar omdat ze dit tegen kwam als iets niet kloppends van bokt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:57

Dat zeg ik toch ook niet, dat een vraag een probleem uit moet drukken? In dit geval vind ik dat deze vraag wel een probleem uitdrukt, nl. dat de bokt-smilies tegenstrijdige emoties uitdrukken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:59

Ha! Dat is dan een misinterpretatie waarschijnlijk door foute smileys

Jij mag dat misschien wel vinden, maar de TS bedoeld het anders en daar gaat het neem ik aan om

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:09

kippie17 schreef:
Ik ben gewoon vreselijk benieuwd of de beheerders hier sowieso wel over nagedacht hebben?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:10

Ik heb geen idee. Zal Bart/Heike eens naar dit topic toelokken.

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:10

Sjoert schreef:
kippie17 schreef:

kippie17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 22:12

WildWings schreef:
(Hee, de boktcensuur werkt weer naar behoren.. mierengefiets.. prachtig )

Het is gewoon een vraag, natuurlijk, maar ik snap kromweg niet wat nou precies het probleem is van de TS?

De topicstarter heeft zoals al duidelijk vermeld staat geen probleem.

De topicstarter denkt alleen wat dieper er over na. En vraagt zich daarbij af of over dit "fenomeen" überhaupt wel IS nagedacht.

En een voorbeeld is een voorbeeld, je begrijpt natuurlijk wel dat er miljoenen andere situaties zijn waarbij het smiley gebruik de verkeerde gelaatsuitdrukking weergeeft. Terwijl een smiley juist heel handig kan zijn om te laten zien hoe iemand iets bedoeld..

charily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:29

maar je hoeft toch ook niet altijd die smilies te gebruiken, je kan toch ook of geen, of een alternatief gebruiken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:32

kippie17 schreef:
En een voorbeeld is een voorbeeld, je begrijpt natuurlijk wel dat er miljoenen andere situaties zijn waarbij het smiley gebruik de verkeerde gelaatsuitdrukking weergeeft. Terwijl een smiley juist heel handig kan zijn om te laten zien hoe iemand iets bedoeld..

Een voorbeeld moet wel van toepassing zijn op de situatie zegmaar, en in dit geval kan ik bij het voorbeeld me niet voorstellen waarom de smilies een probleem zouden vormen.