wat doe je als het anders is dan er wordt verteld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dolfijns

wat doe je als het anders is dan er wordt verteld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 23:28

Hoi,

Ik lees regelmatig op bokt maar schrijf weinig.

Ben vaak wat recht door zee, Let wel het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen.

Nou doet het zich voor dat iemand zijn paard heeft weggedaan, mankeerde wel wat aan en heeft daarom een moeilijk beslissing genomen het dier niet verder te laten lijden. wat er mee is gebeurt laat ik even in het midden. Er wordt geschreven door deze persoon dat er van alles aan gedaan is, om een oplossing te zoeken om het paard te helpen.

moet ik nou mijn mond houden en resect hebben voor het verlies wat ze toch heeft want als je afscheid moet nemen van wie of wat dan ook is dat moeilijk. Maar ik vind het dan weer wel moeilijk dat er zoveel medelijden wordt gewekt, terwijl het anders had gekund.

Lees het bericht even goed IK ben er niet op uit om ook maar iemand te kwetsen en welke beslissing je ook moet nemen het is altijd moeilijk, maar ik erger me hier enorm aan. zeker omdat er in dit geval er in (niet alleen) mijn ogen meer gedaan had kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-01-06 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:32

sorry, maar ik snap niet waarop je hier doeld

Maaikies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:36

Ik ook niet

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:37

Ik ook niet? je zegt eerst dat alles eraan was gedaan voor die pony.

En jij vindt dan dat er meer gedaan had kunnen worden?

Wat nou: als je een dure operatie en alles hebt laten verrichten, maar je paard blijft voor de rest van zijn leven toch nog met pijn lopen. Dan is mijn mening dat hij toch ingeslapen moet worden, en dat is écht poedersuiker, geloof mij (ik heb het dan bij mijn hond meegemaakt). Je wilt hem niet kwijt, maar je weet diep in je hart dat het toch beter voor je hond is. En juist omdat je zoveel van hem houdt, juist daarom laat je hem inslapen. Want het is gewoon egoistisch om hem door te laten lopen met pijn en hem te laten lijden, omdat jij niet zonder hem kan. Soms is juist de oplossing afmaken.

Ik denk dat jij nu te kortzichtig denkt, tenminste als ik het goed heb opgevat van wat je hebt gezegd. Want eerlijk gezegd snap ik er niet veel van.

Hinke

Re: als het anders is dan wordt verteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:43

Dat heb ik ook, ik erger me daar ook best aan. Dan gaan ze op bokt zitten jammeren dat ze het zo verschrikkelijk is dat hun paard wegmoet, of dat ze een bijrijdpaard niet meer mogen verzorgen terwijl ze dat volgens mij best anders hadden kunnenn oplossen.
Ik zou gewoon mijn mening geven hoor, daar is het tenslotte een forum voor. Maar hou er wel rekening mee dat het niet moeilijk is door heel bokt uitgescholden te worden, voor je het weet heb je een hele zooi pennymiepjes tegen je!

Ivonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:56

Bedoel je dat ze zegt dt ze er veel aan gedaan heeft maar dat in het echt niet zo is???

wendiiY

Woonplaats: op een stoel achter de computer in nederland, zuidholland, dordrecht ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:00

k snap t niet

Jasper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:07

Ik snap het bericht wel. Het is steeds weer een dilemma: enerzijds begrijp je wel dat iemand verdrietig is omdat hij/zij z'n paardje kwijt is, anderzijds neem je het iemand kwalijk dat hij/zij z'n paardje laat verder kreupelen/ziek zijn etc.
Ik reageer vaak niet op die berichten omdat ik (ook) niet weet wat ik zeggen moet en dan maar liever mijn mond hou.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:11

Nou doet het zich voor dat iemand zijn paard heeft weggedaan, mankeerde wel wat aan en heeft daarom een moeilijk beslissing genomen het dier niet verder te laten lijden.
? is ie nou verkocht of geslacht? tsja ik weet het niet.. als zij echt het beste met t paard voor had maar jij zou t anders gedaan hebben niks zeggen. als ze liegt kan je wel wat zeggen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:17

Ik heb dus een pony gehad met hoefkatrol.
Hij was kreupel als ik ging trainen.
Hij was erg slecht op de foto's.
een 4 en een 3tje in bijde voorbenen.

Ik heb de optie's antoinne both gekregen (een of andere training die doormiddel van rechtrichten enz de katrol zou verlichten.
Ik geloofde hier niet in vanwege de ernstige foto's die ik gezien heb.

Ik kreeg een optie een of ander middel in te laten spuiten wat erg duur was en waar nog weinig over bekent was (in die tijd)
Er waren een paar paarden behandeld maar alleen de paarden met cijfertje 2 op de foto werden er iets beter op.
Ik zag hier dus geen heil in.

Ik heb besloten om hem op wei te zetten en een adresje als gezelschapspaard te zoeken, helaas lukte dit niet omdat mensen nog wel dachten dat hij de sport in kon!???

Ik zat net op het randje van kiezen.. laten lopen in de wei? (ondertussen was hij op wei ook al onregelmatig)
Of in laten slapen/slacht.

Helaas heeft de hersenbloeding doen beslissen voor mij en overleed hij plots aan die hersenbloeding.

Maar er waren mensen die er heilig van overtuigt waren dat moet je doen dit moet je doen..
Maar het is en blijft je eigen keuze.
Het is moeilijk genoeg, geloof me.
En in hun ogen hebben ze alles gedaan wat ze konden omdat ze niet in de dingen geloven waar jij in gelooft.

Ik had volgens veel mensen hier ook te weinig gedaan,, Maar ik geloofde simpel weg niet in de "oplossingen" de DA ook niet eerlijk gezegd.

Het is dat hij dus aan die hersenbloeding overleden is, maar ik weet niet wat ik uit eindelijk had gekozen.
Maar stel dat ik hem wel had laten inslapen was hier waarschijnlijk half bokt het niet mee eens!

Maar ze staan niet in mijn schoenen.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:20

Ik snap ook niet helemaal wat er wordt bedoeld met de eerste post.

Wat Ivonka zegt daar dacht ik eerst ook gelijk aan, maar wat Jasper zegt kan ook weer.
@TS: kun je iets duidelijker uitleggen?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 02:15

Ik denk dat ts bedoelt dat iemand, omdat het dier iets mankeerde, afscheid heeft genomen (slacht/inslapen) Deze persoon heeft dit gepost op bokt (of een ander forum) om in de ogen van TS zielig te doen zodat mensen medelijden krijgen maar in de ogen van ts waren er nog opties voor dat dier. uit respect vanwege het verlies heeft ze hier niet op gereageerd en vraagt zich af het juist was.

mijn mening: Ja, juist. Het dier was van die persoon en die heeft naar eer en geweten (ga ik dan vanuit) gehandeld en gemeend dat een andere optie niet bespreekbaar was om een reden die ze met niemand hoeft te delen of te verantwoorden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 08:46

Wat moet dit dan op verslag van de dag? Als je zoiets leest kun je toch in het topic reageren, gewoon vragen waarom men b.v. niet is overgegaan tot opereren?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:57

VvdD -> FZ

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:02

amondi schreef:
Wat moet dit dan op verslag van de dag? Als je zoiets leest kun je toch in het topic reageren, gewoon vragen waarom men b.v. niet is overgegaan tot opereren?

Geen idee wat dit op VvdD moet, snap ook even niet wat dit op FZ moet.

Het waarom niet vragen beschreef TS, uit respect vanwege het verlies van het dier, schijnbaar zit er toch mee.
Daarnaast vraag ik me af of verantwoording verschuldigd bent als je een beslissing neemt of genomen hebt.

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:37

Tsja tuurlijk kunnen er in de ogen van een ander nog meer dingen worden gedaan om een paard op de been te houden.

De mensen die hun paard in hebben laten slapen doen dat echter niet voor niks er zit een hele lange story aan vast. Ook staat vaak niet echt alles in dat topic van wat er is geprobeerd.

Wat voor de één een oplossing is hoeft dat voor de ander niet te zijn. Het feit blijft dat de paarden in 99% van de gevallen vreselijke pijn hebben geleden en dat er een zeer moeilijke beslissing is gemaakt ten GUNSTE van het paard en dat is een pijnvrij leven. In deze gevallen dus de dood. Wat is daar oneerlijk aan.

Tuurlijk had een persoon weer een half jaar kunnen rijden op de manier van ADB (paard een half jaar langer pijn) en MISSCHIEN ja lees goed MISSCHIEN had het dier dan pijnvrij TIJDELIJk (het blijft slijtage) nog langer door kunnen leven. Wellicht andere mogelijkheden.

Ik vind Dolfijns, dat je best een mening mag geven zoals je in dit topic hebt gedaan, maar ik vind ook dat je respect op kan brengen voor de mensen die hun paard hebben verlost van het leven hier op aarde. Verlost van de pijn. De beslissing is al moeilijk genoeg.

Ik heb echter op bokt nog geen topic gevonden van iemand die zijn paard zomaar zonder iets geprobeerd te hebben heeft in laten slapen. daar kun je je vraagtekens bijzetten.

Mijn idee is dan ook dat je niet altijd alles hoeft te proberen om een paard op de been te houden. Ook na vele pogingen en probeersels wat soms al jaren bezig is kan voldoende zijn.

Het houdt een keer op........

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:47

Ivonka schreef:
Bedoel je dat ze zegt dt ze er veel aan gedaan heeft maar dat in het echt niet zo is???

Ik denk dat ze dat bedoeld ja... en wat ze nog meer bedoeld is of zij hier dus een reactie op moet gaan geven omdat ze weet dat het niet zo is. Ze weet van zichzelf dat ze soms iets kan zeggen wat op een andere manier wordt geinterpreteerd (ahaaaaaa wat een woord) en vraagt nu aan ons wat ze moet doen..... volgens mij.... toch?

Ehhhh dat is wel het leuke van bokt en ook het minder leuke van bokt... je kunt er dus best reactie op geven vind ik als je tenminste zeker bent van je zaak. Er wordt wel vaker gereageerd op bepaalde uitlatingen dusssss.. confronteren kan altijd toch. Eerlijkheid duurt naar mijn mening het langst... en dan weten wij het ook direct

gamble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:04

Merilyn schreef:
Tsja tuurlijk kunnen er in de ogen van een ander nog meer dingen worden gedaan om een paard op de been te houden.

De mensen die hun paard in hebben laten slapen doen dat echter niet voor niks er zit een hele lange story aan vast. Ook staat vaak niet echt alles in dat topic van wat er is geprobeerd.

Wat voor de één een oplossing is hoeft dat voor de ander niet te zijn. Het feit blijft dat de paarden in 99% van de gevallen vreselijke pijn hebben geleden en dat er een zeer moeilijke beslissing is gemaakt ten GUNSTE van het paard en dat is een pijnvrij leven. In deze gevallen dus de dood. Wat is daar oneerlijk aan.

Tuurlijk had een persoon weer een half jaar kunnen rijden op de manier van ADB (paard een half jaar langer pijn) en MISSCHIEN ja lees goed MISSCHIEN had het dier dan pijnvrij TIJDELIJk (het blijft slijtage) nog langer door kunnen leven. Wellicht andere mogelijkheden.

Ik vind Dolfijns, dat je best een mening mag geven zoals je in dit topic hebt gedaan, maar ik vind ook dat je respect op kan brengen voor de mensen die hun paard hebben verlost van het leven hier op aarde. Verlost van de pijn. De beslissing is al moeilijk genoeg.

Ik heb echter op bokt nog geen topic gevonden van iemand die zijn paard zomaar zonder iets geprobeerd te hebben heeft in laten slapen. daar kun je je vraagtekens bijzetten.

Mijn idee is dan ook dat je niet altijd alles hoeft te proberen om een paard op de been te houden. Ook na vele pogingen en probeersels wat soms al jaren bezig is kan voldoende zijn.

Het houdt een keer op........

Hier sluit ik me helemaal bij aan, iedereen gaat zover met behandelen tot zijn EIGEN grens. Dat hoeft niet die van jou te zijn. Na de diagnose van Gamble en het zien van de foto's hebben wij de beslissing genomen om hem niet langer te laten lijden een ander had misschien nog veel verder gegaan. Je laat een paard niet zomaar inslapen wanneer de vooruitzichten niet best zijn kan je je ook afvragen of het het allemaal wel waard is. We hadden Gamble iedere maand kunnen laten inspuiten alle wervels van zijn rug, we hadden hem met rijden aan de hulpteugels kunnen vastzetten, we hadden hem op pijnstilling kunnen zetten, we hadden hem kunnen opsluiten in zijn box en niet meer op de wei laten gaan maar voor ons was het geen paardwaardig bestaan en zijn rug zou er niet mee genezen. We hebben hem daarintegen een plek op de groene weide gegeven waarvan ik zeker weet dat er geen pijn bestaat.
Natuurlijk mag je je eigen gedachten hebben over de beslissing van een ander maar kijk uit dat je die ander niet onnodig ermee kwetst.
Gr Desiree

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:09

ik snap wat de ts van dit topic bedoelt, en wellicht ook het topic waar dit op doelt,
ze bedoelt volgensmij dat er helaas mensen zijn die een verhaal op bokt plaatsen dat niet helemaal de waarheid is,
maar willen zo wel aandacht en medelij van medebokkers.

daar kan ik persoonlijk ook heel erg slecht tegen, is helaas ook al meerdere malen gebeurt op bokt
wat mij betrefd mogen deze mensen een ban voor minstens een jaar krijgen !

voor mensen die wel in alle eerlijkheid hun verhaal vertellen heb ik veel begrip, het is fijn om even je hart te kunnen luchten, en steun te krijgen van medebokkers
heb het zelf meegemaakt, onvoorstelbaar hoeveel lieve pb's ik toen heb gehad !

Ellebel

Re: wat doe je als het anders is dan er wordt verteld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:28

Toen Vos werd ingeslapen vanwege artrose werd ik ook lastiggevallen door mensen met de vraag waarom hij nou niet naar AdB ging, waarom niet ingepoten, waarom niet aan de glucosamine etc. Soms kreeg ik het idee dat je een halve dierenmishandelaar bent als je niet alles uit de kast trekt inclusief alterbatieve geneeswijzen e.d. Nu sta ik gelukkig redelijk sterk in mijn schoenen wat dat betreft ( ik vind toch dat ik er meer verstand van heb ) maar ik kan me voorstellen dat als je al heel lang aan het klungelen bent met je paard, je ziet dat het niet goed gaat op deze manier en je eindelijk de beslissing neemt, je dan niet zit te wachten op goedbedoeld commentaar dan je maar eens bij die-en-die zweefteef moet langsgaan, en dat als je dat niet doet je een dierenbeul bent.
Dus, lekker voor je houden dat commentaar, ook al bedoel je het goed, er gaat vaak al zo veel gepieker en elllende aan zo'n verhaal vooraf en niet iedereen laat dat even duidelijk merken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:37

Ellebel, helemaal met je eens.
Het kost vaak al genoeg ellende, gepieker, schuldgevoelens en evt. geld zonder het overbodige commentaar van anderen.

En iedereen stelt nou eenmaal een andere grens. Ik vind dat je ook moet kijken wat ethisch verantwoord is voor je paard. Je kan wel door blijven dokteren en je paard van de ene naar de andere da sleuren, maar de vraag is maar of dat zo goed is voor je paard.
Ieder zijn keuze en ieder zijn besluit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:43

Ik heb bij sommige verhalen ook zeker mijn bedenkingen. Maar dan reageer ik gewoon niet in dat topic. Niemand weet dat ik dat topic heb gelezen en dat ik mijn bedenkingen daarbij heb, dus niemand zal ook een reactie van me missen.
Ik denk ook te weten op welk topic je doelt, ook ik had daarbij mijn bedenking maar het is nog altijd de eigenaar van het paard dat de doorslag geeft.
En voor de een ligt de grens idd anders dan voor een ander persoon.
Zo weet ik zeker dat mijn paard bij vele Bokkers nu al in het slachthuis terecht gekomen was, terwijl ik een vrolijk paard zie die goed in zijn vel zit. Daarvan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen hem naar de slager te brengen.
Maar dat is maar net hoe je er zelf in staat.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:18

Dolfijns, ik denk dat het wel prettig is als je zo langzamerhand een toelichting geeft, een topic openen en dan niet meer reageren is ook niet netjes.

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:10

Nou volgens mij ben ik een onwijs dom blondje maar ik snap er niet zo veel van!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:12

Ik snap alleen niet waarom iemand die "makkelijker" een beslissing neemt dan een ander niet net zoveel verdriet of meer kan hebben dan een ander?
Een "verhaal" op bokt toont niet de emoties en al helemaal niet de bedenkingen of overpeinzingen die er mee gepaard zijn gegaan.
(en geen flauw idee op welk topic er gedoelt wordt)