Lijst met betrouwbare & onbetrouwbare bokkkers ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liedje

Lijst met betrouwbare & onbetrouwbare bokkkers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 09:46

Ik zag een paar dagen terug in het profiel van een bokker een lijstje staan van mensen ( bokkers ) waar ze spullen van gekocht. Bij iedere bokker stond iets goed of iets slechts...

Is er niet een algemene lijst te realiseren waar je een goede of slechte ervaring kan aangeven door middel van een cijfer ofzo.. waar dan een geemiddelde uit komt ? Of bijvoorbeeld dat je een bokker kan opzoeken in een lijst en dat er dan bij dat bericht een lijstje met response van andere bokkers staat ?

Natuurlijk moet deze response van andere bokkers niet anoniem gebeuren en moet de bokker een kwestie de kans hebben iets te herstellen... ?

Tis maar een ideetje , weet niet of het te realiseren is... Wat vinden jullie ?

Edit : typfoutjes
Laatst bijgewerkt door Liedje op 03-01-06 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:51

Dat lijkt mij inderdaad wel wat .. zou wel handig zijn !
Goed bedacht Lianne

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:55

En als er dan één keer iets fout gat koopt nooit meer iemadn van die bokker
Ik vind het eerlijk gezegd wat onvriendelijk
Maar tlijkt me ook weer makkelijk...

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 10:59

caat_eve schreef:
En als er dan één keer iets fout gat koopt nooit meer iemadn van die bokker
Ik vind het eerlijk gezegd wat onvriendelijk
Maar tlijkt me ook weer makkelijk...

Daarom moet de beschuldige bokker in kwestie ook de kans hebben om het uit te leggen en mag het niet anoniem gebeuren

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:03

Goed idee!!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:21

Het is wel een idee ja
Maar over het algemeen gaat het kopen hier wel goed?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 11:23

Soms niet.... Er loopt hier ook een topic over een bokker war ze dus nu mee bezig zijn en in dat lijst in iemand profiel zag ik best wat namen die niet betrouwbaar waren

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:26

Jaah graag!! Mag ik er alvast 1 opgeven?

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:10

Hmm er is ooit een topic geweest over een bokker die allemaal bokkers in haar profiel had staan waar ze mee had gehandeld. (ze had een zwarte lijst opgesteld)
Dat viel niet goed bij mods tot zover ik kan herinneren.

En ik neem aan dat als de verkoop niet eerlijk gaat (niet betalen, niet versturen o.i.d) dat de gebruiker dan wordt geband. *tijdelijk bijvoorbeeld *

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:12

Ja, dat snap ik wel ja... zo kan iedereen zomaar dingen niet waar zijn in zijn profiel zetten.. maar als je er nou een forum over maakt... dan kan de bokker in kwestie ook reageren!

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:16

Het lijkt me eigenlijk prettiger als zoiets wordt uitgevochten onderling.
Ik zou echt niet prettig vinden als mijn naam opeens in dat topic staat omdat ik iets fout heb gedaan. En dan moet ik ook nog moeite doen om dat te herstellen. (krom gezegd)

Nee ik ben tegen, tenzij het spuigaten uitloopt o.a bij appierulez.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:44

Ik vind het ook geen goed idee...

Mensen kunnen hierbij ongewild zwart gemaakt worden, terwijl er misschien gewoon ongeluk in het spel is...

En wanneer handelt iemand niet ten goedere trouw? En hoe gaat de ander bewijzen dat hij wel heeft betaalt maar niks heeft gekregen? Het is vaak het ene woord tegen het andere...

Kan me pas voorstellen dat er inderdaad namen genoemd kunnen gaan worden als er meerdere mensen problemen hebben met 1 persoon...

Tegen dus!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:01

Indeed schreef:
Kan me pas voorstellen dat er inderdaad namen genoemd kunnen gaan worden als er meerdere mensen problemen hebben met 1 persoon...

en zo gebeurt het nu dus ook, nadat de mods hebben geprobeerd te bemiddelen. Er loopt idd een topic over op FZ.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:23

Dam vind ik dus dat zoals het nu gaat dat het wel goed gaat. Ik ben er oook niet voor om zijn lijst te beginnen.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:40

Ben er mee eens, mocht iemand wat fout hebben gedaan wat later weer hersteld word is het wel zo eerlijk als die gene van de zwarte lijst word afgehaald door een mod.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:18

volgens mij heb je er niet veel van.
Behalve dan appie_rulez, maar voorderest wordt je volgens mij niet veel opgelicht

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:00

Het gebeurd wel vaker dat er iets niet goed gaat, maar meestal wordt dat gewoon opgelost. Daarom worden topics met als titel 'xx428934lovertjuhxx' is een oplichter!!! ook verwijderd: xx428934lovertjuhxx moet eerst de mogelijkheid krijgen om wat ze fout gedaan heeft op te lossen. Doet ze dat niet, mag het topic uiteindelijk wel. Maar een zwarte lijst is niet nodig omdat bokkers die onbetrouwbaar zijn geband worden. Dit is in de geschiedenis van bokt nu uit m'n hoofd vier of vijf keer gebeurd.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:12

Wat je zou kunnen overwegen is een feedback mogelijkheid zoals dat op Ebay ook is. Daarbij zou je kunnen werken met minimaal 5 responses voordat je een gemiddelde bekend gaat maken. En je zou op "kwaliteit van de spullen" en "snelheid van leveren" kunnen/moeten scheiden.

Bij Ebay gaat dat per advertentie. Het zou alleen een optie zijn voor de (semi-) professionele verkopers, voor incidentele tweedehandsspullenverkoop zou het een ondoenlijke zaak worden.
Je zou dan dus op de advertenties op EA-CO een knopje moeten hebben met "geef je oordeel over deze verkoper." Je zou een simpel sterrensysteem zoals dat op boeken- en DVDsites gebruikt wordt kunnen nemen.

Maar hoe je dat technisch zou moeten doen weet ik ook niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:15

Ik denk dat dat veel moeite kost voor de mod'jes maar het is wel een goed idee

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:16

Volgens mij doet Erna208 hier dat in haar profiel, een overzichtje van wie ze wat heeft gekocht.
Ik vind het zo ook wel goed, hoe het nu gedaan wordt

_Dunja_

Re: Lijst met betrouwbare & onbetrouwbare bokkkers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:13

Ik vind niet dat er zo'n lijst moet komen.
Op marktplaats of speurders heb je toch ook geen lijst met goede of slechtere verkopers.

Je moet gewoon als je heel zeker wilt zijn van een goed verkoop niks kopen wat je niet kan zien.
gelijk betalen dan heb je ook geen kans op een miskoop.

Het is gewoon altijd een risico als je iets koopt via internet ook via bokt vind ik.

Ben er dus TEGEN

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:46

MoonChloe schreef:
Het lijkt me eigenlijk prettiger als zoiets wordt uitgevochten onderling.
Ik zou echt niet prettig vinden als mijn naam opeens in dat topic staat omdat ik iets fout heb gedaan. En dan moet ik ook nog moeite doen om dat te herstellen. (krom gezegd)

Nee ik ben tegen, tenzij het spuigaten uitloopt o.a bij appierulez.

Ga ik in mee inderdaad..

Dadelijk sta je in zo'n topic zonder dat je er zelf vanaf weet!
Terwijl het misschien gewoon een misverstand is, ben je dadelijk een zwarte-lijst-bokker

Nee.. Lijkt me echt niks..

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:49

Ibbel schreef:
Wat je zou kunnen overwegen is een feedback mogelijkheid zoals dat op Ebay ook is. Daarbij zou je kunnen werken met minimaal 5 responses voordat je een gemiddelde bekend gaat maken. En je zou op "kwaliteit van de spullen" en "snelheid van leveren" kunnen/moeten scheiden.

Bij Ebay gaat dat per advertentie. Het zou alleen een optie zijn voor de (semi-) professionele verkopers, voor incidentele tweedehandsspullenverkoop zou het een ondoenlijke zaak worden.
Je zou dan dus op de advertenties op EA-CO een knopje moeten hebben met "geef je oordeel over deze verkoper." Je zou een simpel sterrensysteem zoals dat op boeken- en DVDsites gebruikt wordt kunnen nemen.

Maar hoe je dat technisch zou moeten doen weet ik ook niet.

Op dit moment is dat gewoon niet mogelijk. Ebay is gerelateerd aan 'items' die je te koop aanbied, op bokt bied je vaak meerdere dingen in één topic te koop aan, sommige dingen bied je aan als reactie op een 'gezocht' topic van iemand anders, et cetera.

In de toekomst is het de bedoeling dat het EA systeem op de schop gaat en er een beter en meer op verkoop gerelateerd systeem voor in de plaats komt, maar dat kan nog wel een aantal jaren duren. In de tussentijd zie ik niet echt een mogelijkheid voor een eerlijke 'witte lijst / zwarte lijst'. En er is ook tussen de mods al behoorlijk wat over geschreven.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:48

Ik denk ook dat gebruikerswaarderingen misbruikt gaan worden om persoonlijke vetes uit te vechten. Wie kan het immers controleren?

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:51

VOlgens mij neemt zo'n lijst een gigantische tijd in beslag.
Het lijkt me dan ook geen goed idee. Zobiezo is EA maar een onderdeel van de site, bokkers die niet eerlijk verkopen worden vast wel doorgegeven aan de moddies en dan word er een oplossing gezocht. Als er zo;n lijst word gemaakt, krijg je kans dat mensen namen door elkaar halen, dus niks meer kopen/verkopen etc.