Besloten subfora of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Besloten subfora of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:53

Naar aanleiding van de evaluatietopic op het subforum van "Bokkers van Toen" ben ik nieuwsgierig geworden of er in de toekomst besloten fora gaan komen.

Persoonlijk zie ik geen enkel "besloten forum" zitten, maar wat kan een reden zijn om deze wel toe te staan, en wie bepaald de "toelatingscriteria" en wat voor besloten fora kunnen er komen?

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:10

Ik zie het ook niet echt zitten hoor.
BVT is leuk, maar niet leuk als je niet voor die tijd op Bokt zat.

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:13

Ik zou 't ook een beetje vreemd vinden als ik niet zou mee kunnen kijken/posten in het BVT forum.
Ik zou 't ook absoluut niet op prijs stellen als ze 't besloten gaan maken zodat wij het niet meer kunnen lezen.

Zowieso snap ik het nut er nog steeds niet echt van. (van BVT)
Er staan veel verslagen van de dag, die in mijn ogen gewoon op VvdD thuis horen & ook vragen, problemen, nieuwe paarden enz.
In mijn ogen gewoon vragen die op de andere fora thuis horen.
Maar omdat de bokkers van de 'oude garde' het nieuwe bokt niet leuk vinden krygen ze een besloten forum.

In mijn ogen erg scheef.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:20

In het algemeen gesproken ben ik tegen een besloten forum. Bokt is een openbaar forum, wat betekent dat iedereen mee moet kunnen praten/lezen (op z'n minst lezen), in ieder geval de leden (iedereen die geregistreerd is op Bokt). Dat je voor niet-leden (niet-geregistreerde leden, de 'gasten' dus) niet alles toegankelijk maakt daar ben ik het wel mee eens.

BvT mag van mij gewoon zo blijven als het nu is .

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:34

Idd, in het begin werd gezegd dat de subforums forums werden die voor iedereen toegankelijk zijn, persoonlijk vind ik dat het zo moet blijven.

Ik vind dat alle Bokkers op z'n minst mee moeten kunnen lezen, zoals Amethyst zegt .

Anoniem

Re: Besloten subfora of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:14

Okee, dan speel ik voor een keer de advocaat van de duivel:

- BvT zou niet het enige besloten forum op Bokt zijn. Er bestaat al een besloten forum, eentje waar veel bokkers het bestaan niet van weten omdat het onzichtbaar is, en dat is het moderator-subforum. Dat bestaat volgens mij al net zo lang als Bokt zelf en hoewel ik durf te wedden dat iedereen daar wel eens een blik in zou willen werpen om de roddels die daar voorbij komen te kunnen lezen (ik in elk geval wel ), is er bij mijn weten nog nooit een revolutie tegen dit forum gestart

- Conclusie zou kunnen zijn: Wat niet weet, dat niet deert. Als een forum onzichtbaar is, dan weten veel mensen niet wat ze (niet) missen

- Er zijn al verschillende toelatingseisen op Bokt actief, was het niet officieel, dan wel onofficieel. CB was bij mijn weten nooit toegankelijk voor gasten en niet-ingelogde leden. De HK is altijd onzichtbaar geweest voor gasten/niet ingelogde leden en er gold een toelatingseis van minimaal 50 zinnige berichten voordat je daar actief mee mag posten. Op het Tinkersubforum mag je geen berichten plaatsen over shetlanders, op Medisch niet over vrijheidsdressuur en op CB geen vragen over hoogtes van hindernissen voor 3-jarigen. Dat is geen selectie naar gebruiker, maar wel naar onderwerp en daardoor impliciet ook naar gebruiker. Ben jij niet geinteresseerd in Tinkers, dan heb je op dat subforum niets te zoeken.

Over het Bokkers van Toen forum:

- Bokkers van Toen tot een besloten subforum maken betekent niet dat de Bokkers van jaargang 2001 opeens van de rest van het forum zijn verdwenen. De gebruikers van het eerste uur zouden alleen een extra optie krijgen, je kunt dat zien als een soort beloning voor hun lange deelname. Het gevolg is waarschijnlijk niet dat er op andere fora minder gepost wordt, maar dat er in totaal juist meer gepost gaat worden. Op BvT zwerven flink wat Bokkers uit 2001 rond met maar 1000 berichten op hun strafblad: Omdat Bokt erg groot is geworden en ze andere gebruikers niet kennen, reageren ze niet meer en lezen ze alleen nog maar. Die zie je nu opeens wel op BvT reageren.

- Dat een forum besloten is, betekent niet dat deelnemers daar ongestraft de beest uit mogen hangen. Er gelden toch dezelfde regels als op de rest van Bokt? Ik neem aan dat niet vloeken, roddelen, schelden, spammen, stalken, vetes uitvechten en andere ongewenste intimiteiten daar ook niet welkom zullen zijn. Anders heb ik nog veel te leren.

- Dat er een overlap is tussen reacties op het BvT forum en andere fora klopt. Maar dat is overal zo. Als ik een rijfoto op HAW plaats waarop ik mijn hoofd met fotoshop heb zwartgemaakt, hoort die eigenlijk thuis op CB omdat deze foto bewerkt is. Als ik op het Tinkerforum het topic start met de vraag hoe ik mijn Tinker kan leren om netjes achteruit te stappen als ik daar om vraag, dan hoort dat eigenlijk thuis op UhZ. Een overlap is er altijd. Het gaat er om of die storend is.

- Ik denk dat ik voor redelijk wat Bokkers spreek als ik nu zeg dat een besloten BvT forum niet bedoeld is om de rest van Bokt onderuit te halen, ongestraft te kunnen roddelen, moderators te kunnen beinvloeden en omkopen en discriminerend bezig te zijn. Het doel van het BvT forum is meer oude bekenden terugzien en kijken hoe zij nu, na 4 jaar tegen de (paarden)wereld aankijken. Het zijn mensen die je kent en waar je redelijk wat over weet, en het gaat er ook niet alleen om wat zij aanraden bij een paard dat bang is voor de trailer, maar meer om hoe zij daar nu tegenover staan, of zij daarover inmiddels anders zijn gaan denken dan een aantal jaar geleden, enz. Ik zie BvT meer als aanvulling op Bokt, dan een vervanging van. Het heeft gewoon twee verschillende functies. Als ik op Algemeen een topic start met de vraag 'Is Bokt veranderd?', dan wil ik weten wat voor reacties er allemaal op die vraag mogelijk zijn. Als ik dat topic op BvT start, dan wil ik weten hoe die gebruikers van specifiek die groep daar tegenover staan.

- De wens om het besloten te maken heeft ermee te maken dat doordat die jaargang elkaar goed kent, de antwoorden vaak ook persoonlijker zijn en de reacties van jaargenoten op hun berichten meer in de persoonlijke sfeer zullen liggen, gewoon omdat ze meer over die persoon weten. Als ik een topic open waarin ik klaag dat ik al drie dagen moe ben, en iemand anders reageert bezorgd met de vraag of het geen depressie zou kunnen zijn aangezien ik vroeger toch eens heb verteld dat dat in de familie zit (t' is maar een voorbeeldje), dan is dat niet levensbedreigend, maar misschien heb ik wel geen behoefte om dat aan de grote klok te hangen. Het is dus niet uit kwade wil dat veel BvTers een besloten forum willen, maar gewoon een beetje uit zelfbescherming. En toch ook een beetje uit nostalgie, toen Bokt nog echt maar zo klein was.

Moge heel Bokt nu over mij heen vallen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:41

xyzutu2 schreef:

- BvT zou niet het enige besloten forum op Bokt zijn. Er bestaat al een besloten forum, eentje waar veel bokkers het bestaan niet van weten omdat het onzichtbaar is, en dat is het moderator-subforum. Dat bestaat volgens mij al net zo lang als Bokt zelf en hoewel ik durf te wedden dat iedereen daar wel eens een blik in zou willen werpen om de roddels die daar voorbij komen te kunnen lezen (ik in elk geval wel ), is er bij mijn weten nog nooit een revolutie tegen dit forum gestart

- Conclusie zou kunnen zijn: Wat niet weet, dat niet deert. Als een forum onzichtbaar is, dan weten veel mensen niet wat ze (niet) missen

Een besloten moderatorforum vind ik toch net iets anders dan een besloten forum voor de 'gewone' gebruiker. Ik weet niet wat er allemaal op dat moderatorforum staat, maar het zou best kunnen dat daar vertrouwelijke dingen staan. Bijv. bemiddeling bij een ruzie wat besproken wordt binnen het mod-team, beslissingen tot wel of niet bannen van een gebruiker, technische zaken m.b.t. Bokt enzovoort.
Ik denk overigens dat driekwart van bokt wel op de hoogte is van dit forum. Overigens zou het van mij best openbaar mogen, maar ik begrijp het ook als het zo besloten blijft.

Citaat:
- Er zijn al verschillende toelatingseisen op Bokt actief, was het niet officieel, dan wel onofficieel. CB was bij mijn weten nooit toegankelijk voor gasten en niet-ingelogde leden. De HK is altijd onzichtbaar geweest voor gasten/niet ingelogde leden en er gold een toelatingseis van minimaal 50 zinnige berichten voordat je daar actief mee mag posten. Op het Tinkersubforum mag je geen berichten plaatsen over shetlanders, op Medisch niet over vrijheidsdressuur en op CB geen vragen over hoogtes van hindernissen voor 3-jarigen. Dat is geen selectie naar gebruiker, maar wel naar onderwerp en daardoor impliciet ook naar gebruiker. Ben jij niet geinteresseerd in Tinkers, dan heb je op dat subforum niets te zoeken.

Toch kunnen geregistreerde gebruikers op zijn minst meelezen. In ieder geval, de toelatingseisen zijn niet onoverkomelijk, wat wel zo zou zijn als je bijv. BvT helemaal besloten zou maken, dus dat Bokkers uit, ik noem maar op, 2001 alleen kunnen lezen en meeposten en dat de rest dat niet zou kunnen.
Wat betreft gasten, dat vind ik wel terecht, die hoeven van mij ook niet alles te lezen nee.

Citaat:

- Bokkers van Toen tot een besloten subforum maken betekent niet dat de Bokkers van jaargang 2001 opeens van de rest van het forum zijn verdwenen. De gebruikers van het eerste uur zouden alleen een extra optie krijgen, je kunt dat zien als een soort beloning voor hun lange deelname. Het gevolg is waarschijnlijk niet dat er op andere fora minder gepost wordt, maar dat er in totaal juist meer gepost gaat worden. Op BvT zwerven flink wat Bokkers uit 2001 rond met maar 1000 berichten op hun strafblad: Omdat Bokt erg groot is geworden en ze andere gebruikers niet kennen, reageren ze niet meer en lezen ze alleen nog maar. Die zie je nu opeens wel op BvT reageren.

Of de Bokkers uit 2001 al dan niet uit de overige forums verdwijnen maakt mij niet uit. Iedereen is vrij om ergens te posten of niet.
Deze Bokkers een voorkeursbehandeling geven hoeft om mij niet. Ik zit ook bijna 2,5 jaar op Bokt, een aardige tijd lijkt me, en ik hoef echt geen voorkeursbehandeling

Citaat:
- Dat een forum besloten is, betekent niet dat deelnemers daar ongestraft de beest uit mogen hangen. Er gelden toch dezelfde regels als op de rest van Bokt? Ik neem aan dat niet vloeken, roddelen, schelden, spammen, stalken, vetes uitvechten en andere ongewenste intimiteiten daar ook niet welkom zullen zijn.

Oh, maar daar ben ik ook niet bang voor, bovendien kunnen de mods nog wel in dat forum komen dan, denk ik.

Citaat:
- Dat er een overlap is tussen reacties op het BvT forum en andere fora klopt. Maar dat is overal zo. Als ik een rijfoto op HAW plaats waarop ik mijn hoofd met fotoshop heb zwartgemaakt, hoort die eigenlijk thuis op CB omdat deze foto bewerkt is. Als ik op het Tinkerforum het topic start met de vraag hoe ik mijn Tinker kan leren om netjes achteruit te stappen als ik daar om vraag, dan hoort dat eigenlijk thuis op UhZ. Een overlap is er altijd. Het gaat er om of die storend is.

Dit zie je ook bijv. in de HK. M.i. niet storend.

Citaat:
- Ik denk dat ik voor redelijk wat Bokkers spreek als ik nu zeg dat een besloten BvT forum niet bedoeld is om de rest van Bokt onderuit te halen, ongestraft te kunnen roddelen, moderators te kunnen beinvloeden en omkopen en discriminerend bezig te zijn. Het doel van het BvT forum is meer oude bekenden terugzien en kijken hoe zij nu, na 4 jaar tegen de (paarden)wereld aankijken. Het zijn mensen die je kent en waar je redelijk wat over weet, en het gaat er ook niet alleen om wat zij aanraden bij een paard dat bang is voor de trailer, maar meer om hoe zij daar
nu
tegenover staan, of zij daarover inmiddels anders zijn gaan denken dan een aantal jaar geleden, enz. Ik zie BvT meer als aanvulling op Bokt, dan een vervanging van. Het heeft gewoon twee verschillende functies. Als ik op Algemeen een topic start met de vraag 'Is Bokt veranderd?', dan wil ik weten wat voor reacties er allemaal op die vraag mogelijk zijn. Als ik dat topic op BvT start, dan wil ik weten hoe die gebruikers van specifiek die groep daar tegenover staan.

Van dat eerste ben ik ook nooit uitgegaan, en dat zal ik ook niet doen.
Over het tweede gedeelte, ik denk dat BvT daar nu al aan voldoet. Ik heb net even op BvT gekeken en vind nou niet dat je veel Bokkers van Nu daar ziet.
Mocht BvT toch besloten worden, doe het dan gedeeltelijk, wel meelezen, niet meeposten.

Citaat:
- De wens om het besloten te maken heeft ermee te maken dat doordat die jaargang elkaar goed kent, de antwoorden vaak ook persoonlijker zijn en de reacties van jaargenoten op hun berichten meer in de persoonlijke sfeer zullen liggen, gewoon omdat ze meer over die persoon weten. Als ik een topic open waarin ik klaag dat ik al drie dagen moe ben, en iemand anders reageert bezorgd met de vraag of het geen depressie zou kunnen zijn aangezien ik vroeger toch eens heb verteld dat dat in de familie zit (t' is maar een voorbeeldje), dan is dat niet levensbedreigend, maar misschien heb ik wel geen behoefte om dat aan de grote klok te hangen. Het is dus niet uit kwade wil dat veel BvTers een besloten forum willen, maar gewoon een beetje uit zelfbescherming. En toch ook een beetje uit nostalgie, toen Bokt nog
echt
maar zo klein was.

Toen je je aanmeldde op Bokt, zat het er in dat Bokt een groot en dus onpersoonlijker forum zou worden. Dat is een risico wat je neemt als je je ergens aanmeldt.
Maar ik blijf erbij, doe dan een forum waarbij je als in 2001 aangemeldde Bokker alleen kunt meeposten en de Bokkers uit 2002 en later alleen mee kunnen lezen.

Citaat:

Valt mee hoor

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:44

Prima onder woorden gebracht, Amethyst. Ik ben het helemaal met je eens

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:54

Ik ook!

Dat voorbeeld van de moderators slaat echt nergens op, want daar staan dingen op die niet iedereen mag zien.
Verder zou er als er een besloten forum zou komen, last zijn van het 'zij wel en ik niet' gevoel, als je begrijpt wat ik bedoel.
Jaloersheid, denken dat er om je word gelachen, ik weet niet wat.
Verder; er zijn veel mensen die zijn aangemeld in 2001, maar maar 21 berichtjes hebben of ik weet niet wat.
Zijn dat wel bokkers van toen?
Ja?
En die anderen, die in 2002/2003 zijn aangemeld, en wel een behoorlijk berichtenaantal hebben, zijn dat geen bokkers van toen?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:31

Ik ben er één keer geweest. Was leuk, want ook al kent niemand mij daar zijn het wel bokkers waar ik de afgelopen jaren veel van gelezen heb ... maar toen bedacht ik me dat ik daar natuurlijk helemaal niet welkom ben. Dus van mij mag hij op slot. Waarom wel mee laten lezen als je toch niet mag reageren?

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:38

Ik vraag mij nog steeds af ook; wat is de eis?

Ik zelf ben vanaf eind 2001 (oktober of november) actief op Bokt, maar was destijds onder een ander account. Na enkele maanden niet meer actief te zijn geweest, kon ik niet meer inloggen, en heb ik daar ik toen niet wist wat ik eraan kon doen, een nieuw account gemaakt.
Maar dan zou ik dus, als de eis op 2000/2001 bokkers wordt gelegd, ook niet op het forum kunnen komen? (Altans, op dit account).

Hoe dan ook; mij maakt het in principe niet uit. Ik lees er wel, maar post er (tot dusver) niet.

DaphneL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:34

MissHaffie, een bokker van toen gaat toch over de tijd die je lid bent en niet over het aantal berichten dat je hebt Dat is iets heel anders.

Ik heb er geen problemen mee als BvT een besloten forum wordt, als ze de eis op half 2002 leggen mag ik nog meeposten, maar als ze het op 2001 houden maakt dat mij nou ook niet zoveel uit hoor. Bokt verandert verder niet, alleen de bokkers die daar wel mogen posten hebben iets extra's. En ik kan me best voorstellen dat zij dingen met een beperkte groep willen delen, en niet met heel de wereld. En iedereen PBen is toch iets heel anders.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:54

Ik vind het grote onzin dat het forum besloten moet worden.

Bokt is in der jaren nou eenmaal groter geworden en dat is niet anders. Dan had Bart een ledenstop moeten invoeren. Ik vind dat de Bokkers van toen al behoorlijk verwend zijn met hun "eigen" stukje Bokt, laten we het nou niet gaan overdrijven. Ik vind niet dat zij een voorkeursbehandeling mogen krijgen, ze zijn niet van elite of zo.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:58

Mij persoonlijk zal het een worst wezen ... maar als 1 groep een gesloten forum krijgt moet je ook je ook een andere groep daar de gelegenheid toe geven....want de BVT zijn niets meer of minder dan welke andere gebruiker.

Dan is het einde zoek.....

Maarrrrrrrr....we kunnnen ook een deal maken
De BVT een gesloten forum en de kudde de Mesthoop terug

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:45

xyzutu2 schreef:
Dat bestaat volgens mij al net zo lang als Bokt zelf en hoewel ik durf te wedden dat iedereen daar wel eens een blik in zou willen werpen om de roddels die daar voorbij komen te kunnen lezen (ik in elk geval wel ), is er bij mijn weten nog nooit een revolutie tegen dit forum gestart

Oh nee ?

Valt me trouwens op dat zonder uitzondering mensen (in het geval van BvT) die binnen de gestelde termijn vallen het er wel mee eens zijn dat het besloten zou worden en de andere mensen er op tegen zijn .
Mij kan het persoonlijk vrij weinig schelen, kan me in beider argumenten wel vinden.

Maar goed, je kan imo dan dat ene forum niet in een uitzonderingspositie zetten, andere subfora zouden dan ook besloten mogen zijn, maar dan blijf je bezig ben ik bang. Hmmm misschien is het toch niet zo'n goed plan als ik er over nadenk...

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 04:33

Kayla schreef:
Maar goed, je kan imo dan dat ene forum niet in een uitzonderingspositie zetten, andere subfora zouden dan ook besloten mogen zijn, maar dan blijf je bezig ben ik bang. Hmmm misschien is het toch niet zo'n goed plan als ik er over nadenk...

Dit is precies wat ik denk. Als je één forum besloten maakt moet je die mogelijkheid ook bieden voor andere groepen. En voor je het weet is Bokt dan alleen nog maar een verzameling gesloten fora... Bovendien krijg je zo snel vriendjespolitiek over wie er dan wel en niet binnen mogen en dan kan imo niet.

In principe maakt het mij niets uit of het BVT besloten zou zijn of niet; ik kom er toch niet Wel vind ik het nogal onaardig overkomen en een soort 'elite'sfeetje hebben.
Maar vooral denk ik dat áls besloten fora in z'n algemeenheid toegestaan zullen worden (je kan het nl. niet alleen maar voor deze groep toestaan) dat dat Bokt als geheel onderuit zal halen.

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:02

We kunnen ook een subforum maken voor bokkers uit 2001, dan een voor bokkers uit 2002, een voor 2003, 2004, 2005...

Maartje__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:42

ja idd. En dan kun je alles wel besloten houden.. Is het geen optie voo de BVT's, en eigen forum aan te maken, waar ze een klein besloten forumpje hebben? Misschien niet zo leuk als bokt, maar dan heb je wel wat je wilt..

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:09

xyzutu2 schreef:

DAt vind ik absoluut geen vergelijk. Het moderator subforum is er een die nodig is om soms dingen te bespreken die gewoon niet voor de rest zichtbaar moeten zijn. Bv. moeilijkheden van een bokker maar door het openbaar te bespreken schaad je die bokker. Of als je als mod advies of overleg nodig hebt. DAt is gewoonweg nodig voor het verloop van het forum.

Die vergelijking gaat dus niet op .

Citaat:

Dat vind ik een rare conclusie. Bokt is een openbaar forum dus ik zie ook geen reden waarom BvT eigenlijk onzichtbaar moet zijn.

Citaat:

Gelukkig gaan niet-geinteresseerden doorgaasn ook niet naar het topic dat iemand niet interesseert. Dat maakt het meteen niet nodig om te sluiten. Diegenen die wel kijken hebben of interesse (en daar hebben ze het recht op) of ze vinden het gewoon leuk af en toe eens wat te lezen.

Citaat:

Ik ben ook uit 2001 . Kende tot nu toe het hele BvT forum niet

Citaat:
- Dat een forum besloten is, betekent niet dat deelnemers daar ongestraft de beest uit mogen hangen. Er gelden toch dezelfde regels als op de rest van Bokt? Ik neem aan dat niet vloeken, roddelen, schelden, spammen, stalken, vetes uitvechten en andere ongewenste intimiteiten daar ook niet welkom zullen zijn. Anders heb ik nog veel te leren.

- Ik denk dat ik voor redelijk wat Bokkers spreek als ik nu zeg dat een besloten BvT forum niet bedoeld is om de rest van Bokt onderuit te halen, ongestraft te kunnen roddelen, moderators te kunnen beinvloeden en omkopen en discriminerend bezig te zijn. Het doel van het BvT forum is meer oude bekenden terugzien en kijken hoe zij nu, na 4 jaar tegen de (paarden)wereld aankijken. Het zijn mensen die je kent en waar je redelijk wat over weet, en het gaat er ook niet alleen om wat zij aanraden bij een paard dat bang is voor de trailer, maar meer om hoe zij daar nu tegenover staan, of zij daarover inmiddels anders zijn gaan denken dan een aantal jaar geleden, enz. Ik zie BvT meer als aanvulling op Bokt, dan een vervanging van. Het heeft gewoon twee verschillende functies. Als ik op Algemeen een topic start met de vraag 'Is Bokt veranderd?', dan wil ik weten wat voor reacties er allemaal op die vraag mogelijk zijn. Als ik dat topic op BvT start, dan wil ik weten hoe die gebruikers van specifiek die groep daar tegenover staan.

- De wens om het besloten te maken heeft ermee te maken dat doordat die jaargang elkaar goed kent, de antwoorden vaak ook persoonlijker zijn en de reacties van jaargenoten op hun berichten meer in de persoonlijke sfeer zullen liggen, gewoon omdat ze meer over die persoon weten. Als ik een topic open waarin ik klaag dat ik al drie dagen moe ben, en iemand anders reageert bezorgd met de vraag of het geen depressie zou kunnen zijn aangezien ik vroeger toch eens heb verteld dat dat in de familie zit (t' is maar een voorbeeldje), dan is dat niet levensbedreigend, maar misschien heb ik wel geen behoefte om dat aan de grote klok te hangen. Het is dus niet uit kwade wil dat veel BvTers een besloten forum willen, maar gewoon een beetje uit zelfbescherming. En toch ook een beetje uit nostalgie, toen Bokt nog echt maar zo klein was.

Nou als ik al deelnam aan het BvT-forum. Waar ik dus recht toe heb. Dan zou ik er persoonlijk tegen zijn het besloten te maken. Ik vind het nergens voor nodig namelijk.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:12

Overigens ben ik het ook geheel eens met de stelling 'als de een het mag, mag de ander het ook'. Je kunt geen meten met twee maten gaan voeren.

Daarbij komt, als 2001 een besloten topic krijgt heeft 2002, 2003, 2004 en alles wat daarna nog komt er ook recht op. Mag je al blij zijn dat ze daar nu niet om vragen al dan niet besloten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:33

Ik heb geen problemen met een 'Bokkers van Toen'-subforum op zich, maar ik krijg een beetje vreemd gevoel bij een forum waar verder niemand in mag lezen. Ik denk dat je een elitesfeertje gaat creeeren op Bokt en ik geloof ook niet dat het de opzet van de BvT-posters om het forum te gebruiken voor roddel en achterklap (hoewel het ooit wel zo kan muteren, ik heb het gezien op andere fora), maar ik begrijp ook niet waarom er dan niet meegelezen mag worden.
Ik vind de optie van Amethyst wel een goede, wel lezen, niet posten voor andere gebruikers.

Overigens heb ik geen problemen met het moderatorforum, waar moeten ze anders hun problemen van wie te bannen, wat te doen met dat topic etc., bespreken? Elke keer een MSN-sessie opstarten op afgesproken tijd zeker Ik vind het goed dat er voor de gebruikers een beeld naar buiten wordt gebracht: ' na moderatoroverleg is besloten....' Bij 'Ellende wilde wel een ban, maar Katja was het daar niet mee eens' krijg je toch snel een bepaalde spanning tussen gebruikers en bepaalde moderators en dat kan onze bedoeling niet zijn, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:04

Even een hele stomme vraag: als ik de reacties hierboven lees van Bokkers die tegen een besloten forum zijn, dan is de voornaamste reden dat je niet een groepje bokkers kunt bevoordelen, dat iedereen gelijk is en dat als de een zoiets krijgt, de ander daar ook recht op heeft.

Dan vraag ik mij het volgende af. Op Bokt zitten meer dan 20.000 gebruikers gebruikertje te spelen op een forum dat draaiend wordt gehouden door vrijwilligers die er gratis hun tijd en voor een deel zelfs eigen geld in stoppen om het voor ons toegankelijk te houden. En dan claimen wij miezerige gebruikertjes dat omdat wij gebruiker zijn, wij recht hebben op x, y en z? ???

My G., als de Boktregelneefjes besluiten dat BvT geen besloten forum mag worden, dat er een proef met subforums gestart wordt, dat er een tinkerforum wordt geopend of dat het technisch makkelijker, organisatorisch beter of in het algemeen prettiger is als UhZ-activiteiten een eigen forum krijgen en dus uit RT gesplit worden, dan kan ik natuurlijk daar over klagen omdat ik het dressuurmatig werken aan de lange teugel toch graag met dressuurruiters wil bespreken en niet met menners (bijvoorbeeld). Maar dan ga ik als shetlandhouder toch niet eisen dat als Tinkers hun eigen forum krijgen, ik als shetlandhouder dat ook krijg? En dat aangezien de Naturals een eigen subforum hebben gekregen, de vrijheidsdressuurtrainers daar ook recht op hebben?

Discussieren ja, argumenten zoeken zeker, maar recht hebben op iets omdat anderen dat ook van dit gratis forum krijgen? Kom nou. De Bokkers van Toen gebruikers dwingen geen besloten forum af, vinden niet dat ze daar als oud gebruikers recht op hebben en eisen dit ook niet, het enige is dat een aantal van mening zijn dat het forum wat beter tot zijn recht komt als het besloten is omdat je dan meer het Bokt van Toen idee krijgt, wat het idee achter het hele opstarten van het project is. Ja, ik denk dat ik misschien wat vaker op BvT kom als het afgesloten is, net als dat ik zeker weet dat ik vaker op het SGW subforum zou komen als er wat meer aandacht aan shetlanders besteed werd. Maar recht hebben op? Sorry, maar ik zie gewoon niet waar ik en alle Bokt gebruikers met mij als niet-betalende gebruikers recht op hebben.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:11

Ja ik snap niet goed je punt hoor. Want waarom zouden jullie dan zo'n voorkeurspositie moeten hebben. Je begint zelf nu over x, y en z en rechten etc. Ben ik toch wel benieuwd hoe je dat plaatst in je eigen verhaal van het BvT besloten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:26

Een besloten BvT forum is geen recht, het is een vraag aan de Bokt directie of dat technisch haalbaar en sociaal wenselijk is. Er wordt nergens gezegd, 'He Bart & Heike, wij als oudgebruikers hebben Bokt mede groot gemaakt en het wordt tijd dat jullie eens wat voor ons terug doen, BvT moet besloten worden.'

Een andere mogelijkheid die hier veel in de discussie gebracht wordt is: 'He Bart & Heike, als BvTers een besloten forum mogen hebben, dan hebben wij ook recht op besloten fora'.

Ik weet niet wat daar onduidelijk over is, maar op van Bokt van Toen wordt er nagedacht over de haalbaarheid en wenselijkheid van een besloten forum, in een aantal van de reacties van de Bokkers die daartegen zijn, wordt een aanpassing afgedwongen. Ik denk dus niet dat ik dat op een kunstmatige manier in mijn verhaal hoef te passen, want dat is nu juist mijn hele punt. Je kunt dingen niet afdwingen op een gratis forum en het principe 'recht hebben op' geldt in mijn ogen dan ook niet als een goed argument in een discussie.

De discussie zelf is verder interessant, vooral als er wel met argumenten gewerkt wordt, want op het BvT forum zitten ook de voorstanders van het voorstel te klungelen met de vraag hoe je zoiets in praktijk gaat realiseren. Hoe bepaal je of iemand een Bokker van toen is? Dat het aantal berichtjes niet meetelt in die beslissing lijkt me nogal logisch, maar wat is de datum waarop het Bokt van toen overging in het Bokt van nu? De meesten zien half 2002 als overgangspunt, maar waar precies valt dat punt dan? En als je de oudste Bokt jaargang een besloten forum geeft, moet je dan bijvoorbeeld het jaar daarop ook voor de volgende oudste jaargang een apart forum openen? Is het dan misschien goed om de wat meer volwassen Bokkers die eigenlijk ook zo'n hoekje willen een apart 20+ forum te geven? Maar is dat technisch dan wel haalbaar aangezien iedereen elke minuut een andere leeftijd op kan geven? BvT bestaat echt niet (alleen ) uit een stelletje paranoide machtswellustelingen en de discussie die hier gisteren gestart is, loopt daar al meerdere weken. Dus er wordt daar helemaal niets afgedwongen door de BvTers en dat kunnen in mijn ogen andere gebruikers ook niet, er wordt op BvT alleen gediscussieerd over de verschillende mogelijkheden. Net als we hier doen. Heel gemoedelijk.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:32

xyzutu2 schreef:
Een besloten BvT forum is geen recht, het is een vraag aan de Bokt directie of dat technisch haalbaar en sociaal wenselijk is. Er wordt nergens gezegd, 'He Bart & Heike, wij als oudgebruikers hebben Bokt mede groot gemaakt en het wordt tijd dat jullie eens wat voor ons terug doen, BvT moet besloten worden.'

Dat is niet wat ik lees. Ook niet van jullie kant uit maar ook niet van de kant die het er niet mee eens is. Er wordt gewoon een mening gegeven over het feit dat je niet twee kampen moet krijgen. Ik zie nog steeds niet in wat nou 'de' reden moet zijn om een forum, welk forum dan ook (mod's uitgesloten) besloten moet zijn. En die reden heb ik ook nog nergens gehoord.

Ik ben meer van het gelijke monnikken, gelijke kappen.

Citaat:
Een andere mogelijkheid die hier veel in de discussie gebracht wordt is: 'He Bart & Heike, als BvTers een besloten forum mogen hebben, dan hebben wij ook recht op besloten fora'.

Hoor ik ook nergens zeggen. Alleen dat er wel die mogelijkheid moet zijn. Stel BvT is zo uitzonderlijk die moet een besloten forum. Dan kunnen anderen, en hebben die anderen in mijn ogen het recht ook om te zeggen, wij hebben ook zo'n goede reden. En als die redenen goed genoeg zijn krijg je het ene besloten forum na de andere.

Citaat:
Ik weet niet wat daar onduidelijk over is, maar in het eerste geval wordt er nagedacht over de haalbaarheid en wenselijkheid van een aanpassing, in het tweede geval wordt een aanpassing afgedwongen. Ik denk dus niet dat ik dat op een kunstmatige manier in mijn verhaal hoef te passen, want dat is nu juist mijn hele punt. Je kunt dingen niet afdwingen op een gratis forum en het principe 'recht hebben op' geldt in mijn ogen dan ook niet als een goed argument in een discussie.

Waarom is het wenselijk? Wat valt er te bespreken dat een ander niet zou mogen lezen?

Citaat:
De discussie zelf is verder interessant, vooral als er wel met argumenten gewerkt wordt, want op het BvT forum zitten ook de voorstanders van het voorstel te klungelen met de vraag hoe je zoiets in praktijk gaat realiseren. Hoe bepaal je of iemand een Bokker van toen is? Dat het aantal berichtjes niet meetelt in die beslissing lijkt me nogal logisch, maar wat is de datum waarop het Bokt van toen overging in het Bokt van nu? De meesten zien half 2002 als overgangspunt, maar waar precies valt dat punt dan? En als je de oudste Bokt jaargang een besloten forum geeft, moet je dan bijvoorbeeld het jaar daarop ook voor de volgende oudste jaargang een apart forum openen? Is het dan misschien goed om de wat meer volwassen Bokkers die eigenlijk ook zo'n hoekje willen een apart 20+ forum te geven? Maar is dat technisch dan wel haalbaar aangezien iedereen elke minuut een andere leeftijd op kan geven? BvT bestaat echt niet (alleen ) uit een stelletje paranoide machtswellustelingen en de discussie die hier gisteren gestart is, loopt daar al meerdere weken. Dus er wordt daar helemaal niets afgedwongen, er wordt alleen gediscussieerd over de verschillende mogelijkheden. Net als we hier doen. Heel gemoedelijk.

Niemand zegt dat jullie machtswellustelingen zijn .

Wat ik me nou wel afvraag. Als beslotenheid nou zo belangrijk is voor jullie, dan zet je toch zo even een forummetje op? Is binnen tien minuten gebeurd!