Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xyzutu2 schreef:Okee, dan speel ik voor een keer de advocaat van de duivel:
- BvT zou niet het enige besloten forum op Bokt zijn. Er bestaat al een besloten forum, eentje waar veel bokkers het bestaan niet van weten omdat het onzichtbaar is, en dat is het moderator-subforum. Dat bestaat volgens mij al net zo lang als Bokt zelf en hoewel ik durf te wedden dat iedereen daar wel eens een blik in zou willen werpen om de roddels die daar voorbij komen te kunnen lezen (ik in elk geval wel), is er bij mijn weten nog nooit een revolutie tegen dit forum gestart
- Conclusie zou kunnen zijn: Wat niet weet, dat niet deert. Als een forum onzichtbaar is, dan weten veel mensen niet wat ze (niet) missen
Citaat:- Er zijn al verschillende toelatingseisen op Bokt actief, was het niet officieel, dan wel onofficieel. CB was bij mijn weten nooit toegankelijk voor gasten en niet-ingelogde leden. De HK is altijd onzichtbaar geweest voor gasten/niet ingelogde leden en er gold een toelatingseis van minimaal 50 zinnige berichten voordat je daar actief mee mag posten. Op het Tinkersubforum mag je geen berichten plaatsen over shetlanders, op Medisch niet over vrijheidsdressuur en op CB geen vragen over hoogtes van hindernissen voor 3-jarigen. Dat is geen selectie naar gebruiker, maar wel naar onderwerp en daardoor impliciet ook naar gebruiker. Ben jij niet geinteresseerd in Tinkers, dan heb je op dat subforum niets te zoeken.
Citaat:Over het Bokkers van Toen forum:
- Bokkers van Toen tot een besloten subforum maken betekent niet dat de Bokkers van jaargang 2001 opeens van de rest van het forum zijn verdwenen. De gebruikers van het eerste uur zouden alleen een extra optie krijgen, je kunt dat zien als een soort beloning voor hun lange deelname. Het gevolg is waarschijnlijk niet dat er op andere fora minder gepost wordt, maar dat er in totaal juist meer gepost gaat worden. Op BvT zwerven flink wat Bokkers uit 2001 rond met maar 1000 berichten op hun strafblad: Omdat Bokt erg groot is geworden en ze andere gebruikers niet kennen, reageren ze niet meer en lezen ze alleen nog maar. Die zie je nu opeens wel op BvT reageren.
Citaat:- Dat een forum besloten is, betekent niet dat deelnemers daar ongestraft de beest uit mogen hangen. Er gelden toch dezelfde regels als op de rest van Bokt? Ik neem aan dat niet vloeken, roddelen, schelden, spammen, stalken, vetes uitvechten en andere ongewenste intimiteiten daar ook niet welkom zullen zijn.
Citaat:- Dat er een overlap is tussen reacties op het BvT forum en andere fora klopt. Maar dat is overal zo. Als ik een rijfoto op HAW plaats waarop ik mijn hoofd met fotoshop heb zwartgemaakt, hoort die eigenlijk thuis op CB omdat deze foto bewerkt is. Als ik op het Tinkerforum het topic start met de vraag hoe ik mijn Tinker kan leren om netjes achteruit te stappen als ik daar om vraag, dan hoort dat eigenlijk thuis op UhZ. Een overlap is er altijd. Het gaat er om of die storend is.
Citaat:- Ik denk dat ik voor redelijk wat Bokkers spreek als ik nu zeg dat een besloten BvT forum niet bedoeld is om de rest van Bokt onderuit te halen, ongestraft te kunnen roddelen, moderators te kunnen beinvloeden en omkopen en discriminerend bezig te zijn. Het doel van het BvT forum is meer oude bekenden terugzien en kijken hoe zij nu, na 4 jaar tegen de (paarden)wereld aankijken. Het zijn mensen die je kent en waar je redelijk wat over weet, en het gaat er ook niet alleen om wat zij aanraden bij een paard dat bang is voor de trailer, maar meer om hoe zij daar
nu tegenover staan, of zij daarover inmiddels anders zijn gaan denken dan een aantal jaar geleden, enz. Ik zie BvT meer als aanvulling op Bokt, dan een vervanging van. Het heeft gewoon twee verschillende functies. Als ik op Algemeen een topic start met de vraag 'Is Bokt veranderd?', dan wil ik weten wat voor reacties er allemaal op die vraag mogelijk zijn. Als ik dat topic op BvT start, dan wil ik weten hoe die gebruikers van specifiek die groep daar tegenover staan.
Citaat:- De wens om het besloten te maken heeft ermee te maken dat doordat die jaargang elkaar goed kent, de antwoorden vaak ook persoonlijker zijn en de reacties van jaargenoten op hun berichten meer in de persoonlijke sfeer zullen liggen, gewoon omdat ze meer over die persoon weten. Als ik een topic open waarin ik klaag dat ik al drie dagen moe ben, en iemand anders reageert bezorgd met de vraag of het geen depressie zou kunnen zijn aangezien ik vroeger toch eens heb verteld dat dat in de familie zit (t' is maar een voorbeeldje), dan is dat niet levensbedreigend, maar misschien heb ik wel geen behoefte om dat aan de grote klok te hangen. Het is dus niet uit kwade wil dat veel BvTers een besloten forum willen, maar gewoon een beetje uit zelfbescherming. En toch ook een beetje uit nostalgie, toen Bokt nog
echt maar zo klein was.
Citaat:Moge heel Bokt nu over mij heen vallen.
xyzutu2 schreef:Dat bestaat volgens mij al net zo lang als Bokt zelf en hoewel ik durf te wedden dat iedereen daar wel eens een blik in zou willen werpen om de roddels die daar voorbij komen te kunnen lezen (ik in elk geval wel), is er bij mijn weten nog nooit een revolutie tegen dit forum gestart
Kayla schreef:Maar goed, je kan imo dan dat ene forum niet in een uitzonderingspositie zetten, andere subfora zouden dan ook besloten mogen zijn, maar dan blijf je bezig ben ik bang. Hmmm misschien is het toch niet zo'n goed plan als ik er over nadenk...
xyzutu2 schreef:Okee, dan speel ik voor een keer de advocaat van de duivel:
- BvT zou niet het enige besloten forum op Bokt zijn. Er bestaat al een besloten forum, eentje waar veel bokkers het bestaan niet van weten omdat het onzichtbaar is, en dat is het moderator-subforum. Dat bestaat volgens mij al net zo lang als Bokt zelf en hoewel ik durf te wedden dat iedereen daar wel eens een blik in zou willen werpen om de roddels die daar voorbij komen te kunnen lezen (ik in elk geval wel), is er bij mijn weten nog nooit een revolutie tegen dit forum gestart
Citaat:- Conclusie zou kunnen zijn: Wat niet weet, dat niet deert. Als een forum onzichtbaar is, dan weten veel mensen niet wat ze (niet) missen
Citaat:- Er zijn al verschillende toelatingseisen op Bokt actief, was het niet officieel, dan wel onofficieel. CB was bij mijn weten nooit toegankelijk voor gasten en niet-ingelogde leden. De HK is altijd onzichtbaar geweest voor gasten/niet ingelogde leden en er gold een toelatingseis van minimaal 50 zinnige berichten voordat je daar actief mee mag posten. Op het Tinkersubforum mag je geen berichten plaatsen over shetlanders, op Medisch niet over vrijheidsdressuur en op CB geen vragen over hoogtes van hindernissen voor 3-jarigen. Dat is geen selectie naar gebruiker, maar wel naar onderwerp en daardoor impliciet ook naar gebruiker. Ben jij niet geinteresseerd in Tinkers, dan heb je op dat subforum niets te zoeken.
Citaat:Over het Bokkers van Toen forum:
- Bokkers van Toen tot een besloten subforum maken betekent niet dat de Bokkers van jaargang 2001 opeens van de rest van het forum zijn verdwenen. De gebruikers van het eerste uur zouden alleen een extra optie krijgen, je kunt dat zien als een soort beloning voor hun lange deelname. Het gevolg is waarschijnlijk niet dat er op andere fora minder gepost wordt, maar dat er in totaal juist meer gepost gaat worden. Op BvT zwerven flink wat Bokkers uit 2001 rond met maar 1000 berichten op hun strafblad: Omdat Bokt erg groot is geworden en ze andere gebruikers niet kennen, reageren ze niet meer en lezen ze alleen nog maar. Die zie je nu opeens wel op BvT reageren.
Citaat:- Dat een forum besloten is, betekent niet dat deelnemers daar ongestraft de beest uit mogen hangen. Er gelden toch dezelfde regels als op de rest van Bokt? Ik neem aan dat niet vloeken, roddelen, schelden, spammen, stalken, vetes uitvechten en andere ongewenste intimiteiten daar ook niet welkom zullen zijn. Anders heb ik nog veel te leren.
- Dat er een overlap is tussen reacties op het BvT forum en andere fora klopt. Maar dat is overal zo. Als ik een rijfoto op HAW plaats waarop ik mijn hoofd met fotoshop heb zwartgemaakt, hoort die eigenlijk thuis op CB omdat deze foto bewerkt is. Als ik op het Tinkerforum het topic start met de vraag hoe ik mijn Tinker kan leren om netjes achteruit te stappen als ik daar om vraag, dan hoort dat eigenlijk thuis op UhZ. Een overlap is er altijd. Het gaat er om of die storend is.
- Ik denk dat ik voor redelijk wat Bokkers spreek als ik nu zeg dat een besloten BvT forum niet bedoeld is om de rest van Bokt onderuit te halen, ongestraft te kunnen roddelen, moderators te kunnen beinvloeden en omkopen en discriminerend bezig te zijn. Het doel van het BvT forum is meer oude bekenden terugzien en kijken hoe zij nu, na 4 jaar tegen de (paarden)wereld aankijken. Het zijn mensen die je kent en waar je redelijk wat over weet, en het gaat er ook niet alleen om wat zij aanraden bij een paard dat bang is voor de trailer, maar meer om hoe zij daar nu tegenover staan, of zij daarover inmiddels anders zijn gaan denken dan een aantal jaar geleden, enz. Ik zie BvT meer als aanvulling op Bokt, dan een vervanging van. Het heeft gewoon twee verschillende functies. Als ik op Algemeen een topic start met de vraag 'Is Bokt veranderd?', dan wil ik weten wat voor reacties er allemaal op die vraag mogelijk zijn. Als ik dat topic op BvT start, dan wil ik weten hoe die gebruikers van specifiek die groep daar tegenover staan.
- De wens om het besloten te maken heeft ermee te maken dat doordat die jaargang elkaar goed kent, de antwoorden vaak ook persoonlijker zijn en de reacties van jaargenoten op hun berichten meer in de persoonlijke sfeer zullen liggen, gewoon omdat ze meer over die persoon weten. Als ik een topic open waarin ik klaag dat ik al drie dagen moe ben, en iemand anders reageert bezorgd met de vraag of het geen depressie zou kunnen zijn aangezien ik vroeger toch eens heb verteld dat dat in de familie zit (t' is maar een voorbeeldje), dan is dat niet levensbedreigend, maar misschien heb ik wel geen behoefte om dat aan de grote klok te hangen. Het is dus niet uit kwade wil dat veel BvTers een besloten forum willen, maar gewoon een beetje uit zelfbescherming. En toch ook een beetje uit nostalgie, toen Bokt nog echt maar zo klein was.
Moge heel Bokt nu over mij heen vallen.
xyzutu2 schreef:Een besloten BvT forum is geen recht, het is een vraag aan de Bokt directie of dat technisch haalbaar en sociaal wenselijk is. Er wordt nergens gezegd, 'He Bart & Heike, wij als oudgebruikers hebben Bokt mede groot gemaakt en het wordt tijd dat jullie eens wat voor ons terug doen, BvT moet besloten worden.'![]()
Citaat:Een andere mogelijkheid die hier veel in de discussie gebracht wordt is: 'He Bart & Heike, als BvTers een besloten forum mogen hebben, dan hebben wij ook recht op besloten fora'.
Citaat:Ik weet niet wat daar onduidelijk over is, maar in het eerste geval wordt er nagedacht over de haalbaarheid en wenselijkheid van een aanpassing, in het tweede geval wordt een aanpassing afgedwongen. Ik denk dus niet dat ik dat op een kunstmatige manier in mijn verhaal hoef te passen, want dat is nu juist mijn hele punt. Je kunt dingen niet afdwingen op een gratis forum en het principe 'recht hebben op' geldt in mijn ogen dan ook niet als een goed argument in een discussie.
Citaat:De discussie zelf is verder interessant, vooral als er wel met argumenten gewerkt wordt, want op het BvT forum zitten ook de voorstanders van het voorstel te klungelen met de vraag hoe je zoiets in praktijk gaat realiseren. Hoe bepaal je of iemand een Bokker van toen is? Dat het aantal berichtjes niet meetelt in die beslissing lijkt me nogal logisch, maar wat is de datum waarop het Bokt van toen overging in het Bokt van nu? De meesten zien half 2002 als overgangspunt, maar waar precies valt dat punt dan? En als je de oudste Bokt jaargang een besloten forum geeft, moet je dan bijvoorbeeld het jaar daarop ook voor de volgende oudste jaargang een apart forum openen? Is het dan misschien goed om de wat meer volwassen Bokkers die eigenlijk ook zo'n hoekje willen een apart 20+ forum te geven? Maar is dat technisch dan wel haalbaar aangezien iedereen elke minuut een andere leeftijd op kan geven? BvT bestaat echt niet (alleen) uit een stelletje paranoide machtswellustelingen en de discussie die hier gisteren gestart is, loopt daar al meerdere weken. Dus er wordt daar helemaal niets afgedwongen, er wordt alleen gediscussieerd over de verschillende mogelijkheden. Net als we hier doen. Heel gemoedelijk.