Computer maakt zo'n lawaai

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pipi

Computer maakt zo'n lawaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 22:31

Ik weet niet of hier ooit al een vraag over is geweest,kan er via de zoekfunctie iig niks over vinden.
Mijn computer maakt de hele tijd lawaai,keihard gezoem,net alsof er een ventilator constant staat de draaien.
Ik word er helemaal gek van
Het is een Packerd Bell van nog geen jaar oud.
Is er hier iemand die me kan vertellen wat dit is en hoe ik dat kan laten stoppen?
Verder werkt alles prima,maar het is erg irritant!

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:38

een keer je ventilator (voorzichtig!!) schoonmaken met de stofzuiger kan helpen.
Maakt hij dan nog veel lawaai, dan kun je evt. heel de ventilator los halen (voorzichtig doen ook, gaat soms erg lastig.. ) & helemaal schoon maken met stofdoekje.

Ik heb laatst mijn ventilator ook onder handen genomen, moest zelfs zacht met mijn nagels krabbelen om het aangekoekte stof eraf te krijgen

Pipi

Re: Computer maakt zo'n lawaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 23:23

Oei,dat klinkt als een gevaarlijke operatie
Kan je dat wel gewoon zelf doen zonder je pc te slopen?
Iemand anders nog ideeën of tips of is dit de enige oplossing?

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:08

Ik heb ook een Packard Bell en had precies hetzelfde.

Alles was zó stoffig, dat de PC bijna zou crashen.
Na veel gedoe was ie weer helemaal schoon.
Het gezoem was gelijk keer over.

Het is wel een vrij riskante operatie... Als je iets aanstoot met de stofzuiger heb je zo allerlei beschadigingen.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 18:01

O jee,ik ga het straks proberen.
Eerts maar even wachten tot mijn kind thuis is,ik ben zowiezo niet echt handig met computers
Weet niet eens waar ik m open moet maken

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:03

Zorg in ieder geval dat je computer uit staat en dat de powerkabel eruit is als je hem schoon gaat maken

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:05

Mijn ex(harde schijf is net gecrasht )-pc maakte dat dus ook (zo'n
zoemend geluid). Mijn grote zus heeft die dan 'onderzocht' en wat
bleek; ventilator werkte niet goed meer en daarom bereikte mijn pc de
80°, waardoor die weer belachelijk hard begon te piepen (zo'n alarm dat erin zat).

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:12

En dat je statisch ontladen bent ( door een geaard voorwerp aan te raken of met beide handen eerst de buitenkant van de computer vast te pakken)
Raak de geheugen bankjes en dergelijk niet aan met je vingers ( liefst draag je katoenen handschoentjes )

Staat de computer op de grond ? waar die dus alle stof langs de grond aanzuigt.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:56

Nee,de pc staat op een tafel.
Je hoort de ventilator een soort overuren maken.
Ik heb een poging ondernomen om de kast open te maken om bij die ven te komen,maar dat is niet gelukt.
Zoals eerder gezegd ben ik hierin echt een kneus
Heb nu maar besloten om 'm 1 dezer dagen even weg te brengen en het te laten doen
Wat zal dat grapje kosten?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:00

Ik heb gehoor dat je een computer niet van binnen mag stofzuigen
Die van ons maakt ook zo'n herrie!!

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:22

Ellende schreef:
Zorg in ieder geval dat je computer uit staat en dat de powerkabel eruit is als je hem schoon gaat maken

Ja, dat wilde ik ook nog zeggen.

Wij hebben de computer helemaal losgemaakt en 'm beneden op de tafel gezet om er goed bij te kunnen. Je moet er wel echt zeker vvan zijn dat er nergens meer stroom op staat.

Je kunt als het goed is zo de zijkant er af halen. Een paar schroefjes loshalen en dan moet het wel lukken...
Maar je mag echt niets aanraken met de stofzuiger, dat is wel lastig, omdat je dat door de zuigkracht snel doet.

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:30

Aahh mijn pc doet dat ook!

Maar alleen als ik 'm aan doe, na een poosje is het weer rustig.

Maar ik durf het niet schoon te maken, ik ken mezelf, ik sloop de boel.
Hm, computernerdvriendje moet er toch maar eens naar kijken dan.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:28

Je kunt bij de computerwinkel een spuitbus met lucht kopen.
Zit een lang slangetje aan en die richt je gewoon in je computerkast en de vlokken vliegen ( in het ergste geval ) vanzelf zichtbaar in beeld.
Daar waar de ventilator zit kun je ook in spuiten, de kracht van de lucht blaast het er wel uit.
Gebruikt de computershop zelf ook als je voor schoonmaak/reparatie komt.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 16:37

Kijk,dat is nou nog eens een tip
Daar kan zelfs een kneus als ik iets mee.
Ga er van de week op uit om dat te kopen en te proberen.
Word dus vervolgd.......

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:58

Mlies schreef:
Aahh mijn pc doet dat ook!

Maar alleen als ik 'm aan doe, na een poosje is het weer rustig.

Dat heeft die van mij dus ook, maar hij is pas schoongemaakt en word nooit heter dan 32 graden

Echt alleen als je hem aandoet maakt hij dat geluid, net alsof hij opstijgt
soms ben ik bang dat hij het dan begeeft maar na 5 minuten word het minder. Krijg er wel de zenuwen van

Is er een computerkenner hier die weet of dat normaal is? Zou me een hoop stress schelen

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:32

Ik ken dat wel, een vriendin haar computer deed dat ook waarbij je echt het idee kreeg dat er iets moest opstijgen
Maar haar computer was 10 jaar oud en dus ook de inhoud als harde schijf en ventilator.
Precies 10 jaar later begaf de harde schijf het.

Eén van deze twee is dus de oorzaak.
Hoe oud is dus de computer ?

Nadat hij is schoongemaakt is toen het geluid begonnen of was dat al eerder ?
Je zou in de kast kunnen kijken of er misschien een schroefje loszit van de ventilator waardoor die door de trilling geluid maakt.
Volg dan wel het advies op wat hier eerder is beschreven, uitzetten, kabel losmaken van de stroom en ontaarden.

En zorg altijd voor een goede backup van je gegevens, er kan een moment komen dat je blij bent dat je die ooit gemaakt hebt.
( eigen ondervinding )

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:35

ik had zelf een beetje het idee dat de ventilator het is, de computer is nu ongeveer 3 jaar oud denk ik zo

Nu ik eraan denk geloof ik dat het begonnen is nadat hij is schoongemaakt, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Wel is het de ene keer erger dan de ander. De temperatuur is wel vrij goed denk ik. Voordat hij schoongemaakt was stond hij altijd rond de 36 graden, nu is dat 31 graden.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:42

Temperatuur is prima, dus zal er misschien iets los kunnen zitten.
Optie is om dan langs die zaak te gaan en het melden ( zodat ze het even nazien, want ook daar is garantie op ) of er zelf even in te kijken.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:30

Ik denk dat het ratelend geluid iets anders is als een los schroefje...

Over het algemeen kunnen er 2 dingen mis zijn met je ventilator:
- De ventilator maakt een hard zoemend geluid/draait "overuren". De ventilator is dan meestal vervuild en moet harder zijn best doen om de pc te koelen. Deze moet dan ook schoongemaakt worden om te voorkomen dat de pc te warm wordt.
- De ventilator is schoon, maar maakt een trillend/hard ratelend geluid. De lagers van de ventilator zijn dan meestal versleten in de loop van de tijd. Handigst is het dan om een nieuwe ventilator te kopen (paar tientjes).

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:07

hmmm dus het is zo goed als zeker de ventilator

het vreemde is dat het alleen maar dat geluid de eerste 5 minuten maakt, daarna zakt het weg

Ik ben altijd wel bang dat ie erin blijft

Snader

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:13

Cayenne schreef:
het vreemde is dat het alleen maar dat geluid de eerste 5 minuten maakt, daarna zakt het weg

Dat is heel normaal, dat had ik ook.

Aangezien jou PC al schoongemaakt is, neem ik aan dat het trillende/hard ratelende geluid door lagerspeling komt. Als de PC al even aan is, kan het lager door de beweging van de ventilator weer (tijdelijk) goed gaan zitten.

Maar wees niet gerust, het zal steeds langer duren voordat het geluid weg is. En uiteindelijk gaat het niet meer weg...

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:30

Snader schreef:
Cayenne schreef:

Dat is heel normaal, dat had ik ook.

Aangezien jou PC al schoongemaakt is, neem ik aan dat het trillende/hard ratelende geluid door lagerspeling komt. Als de PC al even aan is, kan het lager door de beweging van de ventilator weer (tijdelijk) goed gaan zitten.

Maar wees niet gerust, het zal steeds langer duren voordat het geluid weg is. En uiteindelijk gaat het niet meer weg...

hmmm

tijd voor een nieuwe cpu dus?

Snader

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:48

Cayenne schreef:
hmmm

Ik kan jouw computer niet zien, dus ik durf ook niks aan te bevelen... Voor hetzelfde geld zit ik er helemaal naast. Maar ik denk dat je een nieuwe ventilator nodig hebt.
Neem voor de zekerheid je computer mee naar een computerwinkel. Die weten wel wat er mis is, wat je moet kopen, hoe je dat moet inbouwen, enz.

P.S. Ga in ieder geval niet een nieuwe cpu kopen, want dat kost een "paar" tientjes meer. Je cpu is namelijk de processor (het "brein") van je computer en die heeft er niks mee te maken.

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:07

Snader schreef:

P.S. Ga in ieder geval niet een nieuwe cpu kopen, want dat kost een "paar" tientjes meer. Je cpu is namelijk de processor (het "brein") van je computer en die heeft er niks mee te maken.

oh bedankt haha, kom ik na een jaar of 10 pas achter

Dioxide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:26

Snader schreef:
Cayenne schreef:
hmmm

Ik kan jouw computer niet zien, dus ik durf ook niks aan te bevelen... Voor hetzelfde geld zit ik er helemaal naast. Maar ik denk dat je een nieuwe ventilator nodig hebt.
Neem voor de zekerheid je computer mee naar een computerwinkel. Die weten wel wat er mis is, wat je moet kopen, hoe je dat moet inbouwen, enz.

Een CPU gaat niet piepen alstie overlijd, een HD wel.. Probeer eerst een paar nieuwe ventilatortjes van Zalman erin te zetten (enorm stil!) en laat je temperatuur van je harde schrijf etc nakijken. Dat kan je makkelijk zelf doen door [url]Everest home edition[/url] te downloaden en dan te kijken onder 'Computer - Sensors' om te zien of je CPU en harddrive niet te warm worden. Ik weet niet wat voor CPU je hebt, maar voor een AMD Athlon/Sempron en Intel Pentium/Celeron zit de normaal tussen de 40 en 70 graden gekoeld. Je harde schijf zit meestal tussen de 30 en 40 graden.

Mocht de CPU nu bloedheet worden, ga dan naar de computerwinkel en vraag om een Zalman CPU koeler