open brief aan alle bokkers en fokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

open brief aan alle bokkers en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 10:50

Beste en niet zo beste mensen. Ik heb gisteren trillend achter mijn PC gezeten. Vanwege een aantal beschuldigingen, maar vooral vanwege een gevoel van machteloosheid. Immers, je wordt geacht te communiceren en daar sta ik ook achter. Echter als je open communiceert dan is dat reden voor beschuldigingen, woordenvangspelletjes en enkele zeer onplezierige PB's. Daarom heb ik besloten nog opener te communiceren en op te schrijven wat ik vind. Als persoon Anya die toevallig mod van bokt is.

Ik hou van paarden. Ik vind bokt een waardevol medium. Vanwege de gezelligheid, de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen en vooral vanwege de mogelijkheid om van elkaar te leren en informatie op te doen. Om die reden heb ik indertijd ja geantwoord op de vraag om mod te worden.

Eenmaal moderator vallen een paar schelletjes van de ogen. Dat er af en toe onplezierig geruziet werd op bokt wist ik wel, maar dat het zo vaak ontaart in onplezierig geruzie wist ik niet. Dit soort ruzies komt terecht op de mesthoop, de betreffende personen krijgen een waarschuwing en thats it meestal.

Veel moeilijker zijn de onderhuidse ruzies en vetes. Vetes die je soms niet doorhebt, waar je soms door anderen op wordt gewezen en waar je soms middenin belandt. Vetes die leiden tot talloze steken onderwater van verschillende kanten.

Een paar van die vetes zijn bij alle bokkers bekend. Een paar beperken zich tot bepaalde forums, sommige betreffen hele groepen en sommige maar een paar personen.

Op F&A woedt al zo lang ik op bokt ben een onplezierige vete. Die zich meestal uit in steken onder water door diverse partijen.

Los van de oorzaak van die vete (want die blijft voor de verse relatief jonge bokkers -waar ik mijzelf ook nog toe reken- multi-interpretabel) levert dat veel gedoe op. Iedereen leest in alles een steek onder water. Alle steken onder water lokken andere steken uit. Zo is de één uitblinker in de combinatie van slachtoffergedrag en wijzende vinger naar een ander, zo start de ander een onfijn topic op diverse fora om haarfijn uit te leggen wat er mis is met de één. Zo wordt door de één een kleiner stamboek afgedaan als prutsstamboek, en katten anderen vrolijk alles wat KWPN of Gelderlander heet het graf in. En zo komen nietsvermoedende mensen in kampen terecht omdat ze toevallig vaker met de één dan met de ander (of andersom) communiceren.

Dan is er nog het valse PB circuit. Ik heb er veel mogen ontvangen. Dat is kennelijk een voorrecht dat je er als mod gratis bij krijgt. Er wordt geinsenueerd, gesproken van allianties en vriendschappen op basis van gezamenlijk posten in een topic en het bieden van uploadhulp voor mensen met minder computerkennis dan ik. En op basis van die vage bewijsstukken tie ook een aantal conclusies getrokken. Voortrekken, partijdigheid zijn daarbij nog de aardigste. Er wordt ook gewoon fijn gereld. Dat begrijp ik ten dele. Rellen is best lekker. Ramptoerisme is ook populair. Daarnaast wordt ook terechte kritiek gegeven. Maar het gaat de laatste weken wel erg door elkaar lopen.

Ik trek het mij persoonlijk in ieder geval wel aan. Ik denk dat dat voor meer mods en gebruikers geldt. Het verklaart (praat niet goed maar verklaart) ook een aantal heethoofdige reacties, in ieder geval van mij.

Ik vraag mij op het moment werkelijk af of bokt nu wel zoveel beter af zou zijn met open communicatie. Dat betekent dat je je openstelt voor modbashen, gebruikerbashen, kampbashen. En dat gebeurt. Tussen bokkers en mods, tussen bokkers onderling en tussen bokkers en fokkers.

Kennelijk is dat even nodig. Wel doodzonde. Want ik blijf erbij. Er is zoveel kennis te delen. Ook op F&A. Als het maar mogelijk zou zijn dit al jaren lopende gedoe achter te laten.

Met vriendelijke groet,
Anya

PS het is een open brief. Het staat iedereen vrij te reageren. Het staat iedereen ook vrij het er niet mee eens te zijn. Het doel van deze brief is niet overtuigen. Het doel is iets van mij afschrijven dat me erg dwars zit. Voor mij persoonlijk, maar ook voor bokt.
Laatst bijgewerkt door Anya op 11-02-05 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Re: open brief aan alle bokkers en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:56

Anya schreef:
Beste en niet zo beste mensen.

De toon is weer gezet. Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:01

Ik mis even waarom deze brief aan fokkers gericht is. Misschien kun je berichten voor fokkers beter op fokt plaatsen. Bloos

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:09

Ik begrijp je gevoelens, Anya, en sta er ook achter. Zelf ben ik dat gekonkel meer dan zat.
Gelukkig behoor ik tot geen een van de kampen, en wil dat zeer zeker ook niet. Maar vang wel de onderhuidse spanning op en lees de steken onder water van BEIDE partijen, en het komt de sfeer niet ten goede op wat voor forum dan ook Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:13

De "strijd"is mi ook niet nodig, maar wordt mi wel mede in stand gehouden door het beheer. Zolang Bart op fokt beslissingen van bokt komt mededelen en hier nu weer een bericht aan fokkers wordt gericht wat verwacht je dan nog van users?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:39

greetje schreef:
Anya schreef:
Beste en niet zo beste mensen.

Gelukkig lever jij nog wel even een positieve bijdrage aan het geheel. Rolleyes
Ik ben het ook met je een Anya, het is nou niet bepaald gezellig hier.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:40

Ik kan me helemaal voorstellen dat je zo'n gevoel krijgt. Ook ik krijg steeds vaker een nare smaak in mijn mond na het lezen van bepaalde topics, en ik heb er steeds voor gekozen om me niet te mengen in zulke discussies omdat ik vind dat bokken leuk moet blijven.
Maar nu open je FZ, en de hele eerste helft van de pagina staat vol met topics over onterechte bans en persoonlijke vetes, mods die ermee stoppen om wat voor reden dan ook, en een hoop gegooi met modder en minder prettig vuil. Je zou bijna denken dat je weer in de brugklas bent beland.

Hoe triest dat een bende volwassen mensen zich zo vréselijk kinderachtig opstelt (en dan heb ik het over zowel bepaalde users als bepaalde leden van het MT). 'Ja maar hij...' 'Ja maar zij deed eerst...' Getverdemme zeg, kan er dan niemand gewoon de eer aan zichzelf houden?

An eye for an eye makes the world go blind, dat blijkt wel weer...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:47

Justy schreef:
Ik kan me helemaal voorstellen dat je zo'n gevoel krijgt. Ook ik krijg steeds vaker een nare smaak in mijn mond na het lezen van bepaalde topics, en ik heb er steeds voor gekozen om me niet te mengen in zulke discussies omdat ik vind dat bokken leuk moet blijven.
Maar nu open je FZ, en de hele eerste helft van de pagina staat vol met topics over onterechte bans en persoonlijke vetes, mods die ermee stoppen om wat voor reden dan ook, en een hoop gegooi met modder en minder prettig vuil. Je zou bijna denken dat je weer in de brugklas bent beland.

Hoe triest dat een bende volwassen mensen zich zo vréselijk kinderachtig opstelt (en dan heb ik het over zowel bepaalde users als bepaalde leden van het MT). 'Ja maar hij...' 'Ja maar zij deed eerst...' Getverdemme zeg, kan er dan niemand gewoon de eer aan zichzelf houden?

Amen Justy.
Laten we gewoon allemaal gezellig en respectvol met elkaar omgaan.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:09

kristie schreef:
greetje schreef:

Gelukkig lever jij nog wel even een positieve bijdrage aan het geheel. Rolleyes
Ik ben het ook met je een Anya, het is nou niet bepaald gezellig hier.

Je hebt gelijk Kristie, ik had het beter wat anders kunnnen neerzetten.
Terecht dus dat je me erop wijst.

Waar het mij om ging was dat de aanhef van Anya al meteen een soort sneer was naar een aantal bokkers. Zij had dit ook beter op een andere toon kunnen plaatsen want dat voorkomt aktie-reaktie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:12

Ik denk dat de aanhef uit het hart gegrepen is en precies weergeeft zoals ze het bedoelt.
Als er alleen gestaan had 'beste bokkers' was er vast wel iemand geweest die had opgemerkt dat dit vast cynisch bedoeld was. Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 14:13

Daar heb je inderdaad gelijk in Greetje. Ik heb dit topic gisteravond gescheven toen ik moe en emotioneel was. Ik heb het een nacht laten staan en toen (aangepast) geplaatst. Die aanhef wijzigen heb ik vergeten. Het 'niet zo aardige deel" was bedoeld naar 'ramptoeristen' van bokt. Maar het had zeker weggemoeten.

Neemt niet weg dat ik het oprecht meen, als ik zeg dat het de paardensport ten goede zou komen als sommige vetes zouden stoppen, of op zijn minst door de betrokken mensen zelf 'in de doofpot' zouden worden gestopt.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:17

Alane dan reken jij jezelf tot niet zo beste mensen Pling

Anya een zeer duidelijke open brief waar je het 1 en ander uiteenzet zonder oordeel naar anderen OK dan!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:21

greetje schreef:
Waar het mij om ging was dat de aanhef van Anya al meteen een soort sneer was naar een aantal bokkers.

Dat lees jij erin, ik lees er een vaststaand feit in.
Want er zijn beste mensen en niet beste mensen.
Hoe het bedoelt is kun je in principe niet weten, alleen maar gissen.

En gissen is missen

In dit geval wat minder mis dan in ander gevallen denk ik Knipoog

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:26

Kijk naar de bovenstaande posting van Anya Rom, ze heeft het zelf heel goed begrepen en daar bewijst ze mee dat ze ook wel enige kritiek kan ontvangen.

En Rom nu even een beetje kritiek naar jou, jij wakkert het vuurtje nu weer aan, en dat is ook niet zo netjes

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:33

Ik vind niet dat ik iets aanwakker, ik geef alleen aan dat iedereen iets anders leest in een geschreven woord. In dit geval, maar ook in alle andere gevallen.
Geschreven tekst is soms latig te intepreteren. En dat zal altijd zo blijven. Ik lees hier een oprechte brief in. Dan vind ik het jammer dat er meteen weer iets van de eerste (zij het ietwat ongelukkig gekozen) aanhef gezegd wordt en dat de toon gezet is. Nee, die wordt juist gezet door die opmerkingen mijns inziens.
Dat je gelijk had over die sneer zegt in principe niets over het geschrevene op zich Lachen

En of ik nou een vuurtje aanwakker of niet, ik geef gewoon mijn mening. Ik zou niet weten waarom dat niet netjes is Lachen
Anya schreef:
Het staat iedereen vrij te reageren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:49

Zit al van zolang ik op bokt kom op FA weet alleen van geen vete hoor. Verward Zeker de laatste maanden is het daar kalm en zie toch nergens ruzies ontstaan.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:15

Anya, ik geef je gelijk.
Heel FZ staat vol met topics over onterechte bans, anti-Bart uitspraken, en ga zo maar door.
Ik erger me aan een paar dingen de laatste tijd.

Namelijk de strijd tussen Bokt en Fokt. Voor de meeste bokkers hoeft 't allemaal niet. Vind je fokt beter dan ga je toch naar fokt?
Is het niet veel leuker als we mensen gewoon in hun waarde laten en respecteren?

Ik erger me ook aan bepaalde bokkers die de ruzie gewoon opzoeken. Niet specefiek een paar bokkers, maar het gedrag dat men gaat vertonen door al die "steken onder water" loopt alleen maar uit op rellen, dat is toch niet leuk en eerlijk voor de bokkers die op de juiste manier van bokt gebruik willen maken?

Ook dat eeuwige doorgedram over het twee maten meten, de PB's of het zogenaamde bagger werk van de mods.
Ik vind dat Bart, Heike, en het MT hun werk goed doen.
Ik wil degenen die iedere keer op FZ zitten te zeggen dat het zo bagger geregeld is wel eens met elkaar bokt zien beheren. Eens kijken of zij het beter doen.
Velen zullen nieteens weten hoe phpBB werkt ..

Als iemand het hier niet mee eens is of er iets op aan te merken heeft, ik ben bereid in discussie te gaan mits het een discussie blijft en geen moddergooien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:28

Cadish om mod te zijn of om deze taak uit te oefenen hoef je niet te weten hoe phbpp werkt, alleen waar de knopjes zitten en hoe je deze moet gebruiken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:14

Cadish schreef:
Anya, ik geef je gelijk.
Heel FZ staat vol met topics over onterechte bans, anti-Bart uitspraken, en ga zo maar door.

Namelijk de strijd tussen Bokt en Fokt. Voor de meeste bokkers hoeft 't allemaal niet. Vind je fokt beter dan ga je toch naar fokt?
Is het niet veel leuker als we mensen gewoon in hun waarde laten en respecteren?

Ik erger me ook aan bepaalde bokkers die de ruzie gewoon opzoeken. Niet specefiek een paar bokkers, maar het gedrag dat men gaat vertonen door al die "steken onder water" loopt alleen maar uit op rellen, dat is toch niet leuk en eerlijk voor de bokkers die op de juiste manier van bokt gebruik willen maken?

Ook dat eeuwige doorgedram over het twee maten meten, de PB's of het zogenaamde bagger werk van de mods.
Ik vind dat Bart, Heike, en het MT hun werk goed doen.
Ik wil degenen die iedere keer op FZ zitten te zeggen dat het zo bagger geregeld is wel eens met elkaar bokt zien beheren. Eens kijken of zij het beter doen.
Velen zullen nieteens weten hoe phpBB werkt ..

Als iemand het hier niet mee eens is of er iets op aan te merken heeft, ik ben bereid in discussie te gaan mits het een discussie blijft en geen moddergooien.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal met je eens ben!

Het valt mij op dat het steeds dezelfde mensen zijn die berichten neerzetten waarin ze zich negatief uitlaten over het beheer en mods van bokt. Het rellen gebeurt door een hele kleine groep, maar kweekt wel een negatieve sfeer op bokt, waar ik me aan erger en wat imo niet nodig is.

Zoals al zovaak gezegd: je bent niet verplicht hier te komen, en als het je hier niet bevalt ga je toch lekker ergens anders naartoe. Waarom is het dan nodig om hier de sfeer te gaan lopen verzieken?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:37

Esther schreef:
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal met je eens ben!

Het valt mij op dat het steeds dezelfde mensen zijn die berichten neerzetten waarin ze zich negatief uitlaten over het beheer en mods van bokt. Het rellen gebeurt door een hele kleine groep, maar kweekt wel een negatieve sfeer op bokt, waar ik me aan erger en wat imo niet nodig is.

Zoals al zovaak gezegd: je bent niet verplicht hier te komen, en als het je hier niet bevalt ga je toch lekker ergens anders naartoe. Waarom is het dan nodig om hier de sfeer te gaan lopen verzieken?

Zo doe je geen recht aan de mensen onder die oprecht betrokken zijn en hun best doen met nuttige suggesties te komen. Er staat meer op FZ dan gerel.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:47

Sammie schreef:
Cadish om mod te zijn of om deze taak uit te oefenen hoef je niet te weten hoe phbpp werkt, alleen waar de knopjes zitten en hoe je deze moet gebruiken.

Daarmee bedoel ik hoe phpbb werkt.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:27

Justy schreef:

Hoe triest dat een bende
volwassen

mensen zich zo vréselijk kinderachtig opstelt (en dan heb ik het over zowel bepaalde users als bepaalde leden van het MT). 'Ja maar hij...' 'Ja maar zij deed eerst...' Getverdemme zeg, kan er dan niemand gewoon de eer aan zichzelf houden?

Mooi gesproken! Amen. OK dan!

Anya, goed dat je dit topic geopend hebt. Ben alleen bang dat degenen die zich aangesproken zouden moeten voelen zich hier niet laten zien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:30

Cadish schreef:
Sammie schreef:
Daarmee bedoel ik hoe phpbb werkt.

Dat weet elke halfgare idioot, wel hoor. Ok. Er zijn een paar uitzonderingen natuurlijk. Die hangen gelijk op FZ rond om te vragen wat edit betekend, maar bijna iedereen weet wel hoe dat werkt.Zo bijzonder is phpbb niet.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:32

Cadish schreef:

Ging het maar zo makkelijk, dan waren we hiermee klaar en kon waarschijnlijk de hele wereld lekker door geleven zonder zo nu en dan een handje modder op te tillen.
Het draait immers altijd om macht en respect.

Cadish schreef:
Anya, ik geef je gelijk.

Hier ben ik het niet geheel me eens.
True, de laatste paar dagen word er flink wat heen en weer gebabbelt over de dingetjes waar Anya het over heeft, maar in mijn ogen is het lang niet altijd zo.

Er staan ook zat nuttige/minder nuttige/informatieve en gewone vragen op FZ die steeds door het team en users prima beantwoord worden.
Het hoopje topics over onterechte bans en anti-bart uitspraken van de laatste dagen valt alleen veel meer op.
(Zo als Justy al zegt, je open FZ en de eerste helft staat er mee vol)

Verder kan ik me totaal vinden in je stuk, Anya. Niets is minder waar, dit mag een keer afgelopen zijn.
Dat eeuwige modder gegooi lijkt me nergens voor nodig.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:37

Fairie schreef:
Cadish schreef:

Ging het maar zo makkelijk, dan waren we hiermee klaar en kon waarschijnlijk de hele wereld lekker door geleven zonder zo nu en dan een handje modder op te tillen.
Het draait immers altijd om macht en respect.

Cadish schreef:
Anya, ik geef je gelijk.

Hier ben ik het niet geheel me eens.
True, de laatste paar dagen word er flink wat heen en weer gebabbelt over de dingetjes waar Anya het over heeft, maar in mijn ogen is het lang niet altijd zo.

Er staan ook zat nuttige/minder nuttige/informatieve en gewone vragen op FZ die steeds door het team en users prima beantwoord worden.
Het hoopje topics over onterechte bans en anti-bart uitspraken van de laatste dagen valt alleen veel meer op.
(Zo als Justy al zegt, je open FZ en de eerste helft staat er mee vol)

Verder kan ik me totaal vinden in je stuk, Anya. Niets is minder waar, dit mag een keer afgelopen zijn.
Dat eeuwige modder gegooi lijkt me nergens voor nodig.

Ja oké, er zijn ook topics die netjes beantwoord worden ja.
Maar ik vind het echt dieptriest dat -zoals Justy al zei - bijna de hele pagina volstaat met anti-Bart/Bokt uitspraken.