Doneeracties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 11:58

Ik zie regelmatig topics waarin een triest verhaal over een paard of meerdere paarden op Bokt langskomen en dat na verloop van tijd in het topic, ineens gemeld wordt dat er een doneeractie opgestart wordt en de link naar de actie in het onderschrift van de TS.

Ik persoonlijk erger me daar kapot aan en voor mij verdwijnt acuut alle sympathie die ik eerder had voor het verdriet en het verlies. Het voelt voor mij als een financieel slaatje willen slaan uit het verdriet en keer op keer houd ik een vieze nasmaak over van het schooien om geld na persoonlijk verlies. Mijn uitgangspunt is dat je als paardeneigenaar zelf verantwoordelijk bent voor je paard(en) en dat een verantwoordelijk paardeneigenaar ook vooraf de risico's inschat en daarvoor een weloverwogen keuze maakt hoe je (financiële) klappen gaat opvangen (verzekeren, potjes of accepteren dat bij verlies een paard niet kan vervangen). Achteraf een doneeractie starten en daarvoor ook nog eens reclame maken op Bokt voelt voor mij als niet je verantwoordelijkheid genomen bij de aanschaf van een paard.

Als je er iets van zegt in het topic, dan wordt je vaak onmiddellijk neergesabeld alsof je die mening niet mag hebben, als niet empathisch beschouwd en onder het motto dan doneer je toch niet maar houd verder je mond. Terwijl in mijn ogen dit best gezegd mag worden dat je je twijfels hebt bij het vergelden van drama.

Ik vraag me af wat daarin eigenlijk de regels en de mening van Bokt is. In mijn ogen zou dit niet thuishoren op dit forum, zeker gezien de striktheid die gehanteerd wordt mbt advertenties voor paarden in het op zoek naar een nieuw paard topic en als er studenten bv via Bokt input vragen voor enquetes voor hun studie. Voor mij valt ook het benoemen van een doneeractie in een topic en vervolgens ook de link naar de doneeractie in je onderschrift zetten ook als reclame en vragen om input.

Moderatoropmerking:
ik wil jullie met klem verzoeken om geen specifieke topics/acties te bespreken, het is heel prima om inzamelacties in het algemeen te bespreken maar als er specifieke zaken besproken blijven worden hebben we geen andere keuze dan dit topic op slot te zetten
Laatst bijgewerkt door Polly op 13-04-25 17:49, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Moderator opmerking toegevoegd

Furst

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:05

Hmm, lastig. Zelf heb ik in het verleden wafels verkocht om mijn kliniekkosten te kunnen betalen/dekken, nadat het potje leeg was. Mijn paard is inmiddels in 2023 overleden, maar ik heb in de 7 jaren die ik hem gehad heb wel zo een 20.000 kosten aan hem gehad. En dat voor een gratis paard.
Toen hij overleed, was dat heel plots. Er was op dat moment ook geen potje meer, wederom, door nieuwe onderzoeken. Toen is er een kennis via Instagram wel een doneeractie gestart. Dat vond ik lief. Heeft echt niets opgehaald bijna ofzo. Maar het idee was wel lief. Dat was voor zijn crematie en een juweeltje met zijn as (dat ik nog niet heb gekocht want ik zoek specifiek iets). Ik vind het soms wel frustrerend dat een minder zielig verhaal, veel meer geld oplevert. Want wat is mijn paard minder dan die van Jantje? Dus das dubbel.

Anderzijds, voor mensen word het ook gedaan. Moeten we daar dan ook maar bij zeggen "joh, je hebt dat kind zelf gewild, betaal zelf de ziekenhuiskosten?"

Verder snap ik je frustratie wel en dan zeker als het in een topic word vernoemd en er ook nog eens reclame voor gemaakt word. Dat mag volgens mij niet. Correct me if I'm wrong :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:11

Ik stoor me er niet aan als het het op de 'juiste', oprechte manier gebeurd. Dan help ik iemand in een vervelende situatie juist graag. Bedelen om geld en er vanuit gaan dat anderen alles voor je betalen omdat je een financieel onhandige keuze hebt gemaakt vind ik een ander verhaal.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 12:12

Een doneeractie starten dat staat uiteraard iedereen vrij , het gaat me idd puur om het onder de aandacht ervan brengen op Bokt en links plaatsen in onderschriften. Voelt als er wordt eerst empathie opgehaald voor het drama, en vervolgens wordt op die empahthie ingespeeld en geld gevraagd. Dat is waar ik moeite mee heb.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 12:15

JudithGigi schreef:
Ik stoor me er niet aan als het het op de 'juiste', oprechte manier gebeurd. Dan help ik iemand in een vervelende situatie juist graag. Bedelen om geld en er vanuit gaan dat anderen alles voor je betalen omdat je een financieel onhandige keuze hebt gemaakt vind ik een ander verhaal.

In mijn ogen is je paard niet verzekeren of niet van te voren nadenken over dat een situatie kan ontstaan en daar een buffer voor aanleggen, een financieel onhandige keuze.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:16

oji schreef:
Een doneeractie starten dat staat uiteraard iedereen vrij , het gaat me idd puur om het onder de aandacht ervan brengen op Bokt en links plaatsen in onderschriften. Voelt als er wordt eerst empathie opgehaald voor het drama, en vervolgens wordt op die empahthie ingespeeld en geld gevraagd. Dat is waar ik moeite mee heb.

Ja dat voelt voor mij ook snel onoprecht aan moet ik zeggen. Ik heb wel eens gezien dat mensen zelf aanbieden iets te willen doneren en dat op basis daarvan zo'n linkje wordt aangemaakt, daar heb ik minder moeite mee dan inderdaad een zielig verhaal met daarna direct een "help ons mee door te doneren in link in onderschrift" zeg maar.

BrankaZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:26

Op een ander forum waar ik lid ben is het heel simpel: doneeracties zijn niet toegestaan. Als men daar merkt dat mensen elkaar financieel willen steunen wordt er achter de schermen via pb e.e.a. op poten gezet.
Situaties zoals in de openingspost beschreven ben ik nog niet bewust tegengekomen op Bokt, maar ik kan mij de ergernis wel voorstellen. Zeker als je geen kritische noten meer mag kraken en je eigenlijk niet welkom in het topic bent als je niet meedoet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:27

Tja ik weet niet. Het is iets van deze tijd. Vroeger zag je dit nooit maar nu wordt voor iedere scheet een Go Fund me opgestart. Het principe om te vragen om geld voor een zielige situatie is iets wat ik denk ik nooit zal doen. Maar wie weet als er iets super ergs gebeurd en mensen bieden aan geld te geven…. Wie weet denk ik er dan ook anders over. Ik ben niet heiliger dan de paus.
Ik vind wel dat het actief aanbieden op een forum aan banden moet worden gelegd. Doe het dan via Pb ofzo. Ik voel me vaak wat ongemakkelijk in topics die ineens veranderen in een ‘oh wat erg, ik heb gedoneerd’ topic. Dan denk ik: Ik wil niet doneren maar ik voel me nu niet meer op mijn plek in het topic. En inderdaad heb ik ook de gevoelens van: Ja ik heb ook megaveel pech gehad vroeger en heeeeel veel geld verloren, is dit niet je eigen verantwoordelijkheid? Hoort bij het houden van paarden. En anders gewoon jammer voor je. Ik heb ook geen paarden meer omdat ik ze niet meer kan betalen. Moet ik dan maar een ‘Help Suzanne F. weer in het zadel-doneeractie’ opstarten?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:32

Ik vind het ook altijd zo'n toon zetten in een topic. :=
Heb in het verleden weleens gedoneerd, vriendin van mij had een dier gekocht van een boer die hem naar de slacht wilde sturen ivm een lichamelijk probleem. Zij heeft hem toen opgeknapt, maar was wel wat duurder uit dan ze had verwacht dus heb toen wel gedoneerd want dat vond ik een mooie actie.
Maar bedelen (zo zie ik dat) omdat je iets wil kopen waar je even geen geld voor hebt, tsja dat is dan jammer.. Ik zou ook nog wel een mooie tweepaards-trailer willen maar ja. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:41

Hoe zieliger het verhaal, hoe meer geld er wordt opgehaald. Zo zou ik dus echt geen cent doneren aan een bedelactie.
Ik vind het heel sneu voor de mensen die geld nodig hebben omdat hun dier/kind/ whatever is overleden of ziek is , maar het was de keuze om het dier te nemen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:47

Ik stoor me er niet aan. Je bent toch niet verplicht om iets te geven? Als ik iemand sympathiek vind of ik sta achter het doel of de reden, ben ik soms bereid om geld te geven. Er zijn ook gevallen waarin ik dat absoluut niet doe (en die zijn er ook wel geweest op bokt).

Je mag er van vinden wat je vindt en je mag kiezen of je doneert of niet. Je ergernis begrijp ik niet zo. Leef en laat leven. Het is toch alleen maar fijn als mensen geholpen worden? En help jij ze niet, ook prima. Maar om je er zo over op te winden zoals jij doet? Dat vind ik dan weer onbegrijpelijk. ;)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:50

oji schreef:
JudithGigi schreef:

In mijn ogen is je paard niet verzekeren of niet van te voren nadenken over dat een situatie kan ontstaan en daar een buffer voor aanleggen, een financieel onhandige keuze.

Maar je kan ook heel veel pech hebben.
Vooropgesteld dat ik geen doneeractie heb gestart en het ook niet van plan ben.
Maar mijn paard is afgelopen jaar geopereerd, daar was ook (ruim) budget voor. We hebben een weloverwogen beslissing gemaakt.
Echter liep het op de kliniek al mis door een complicatie 1 week na de operatie. Het heeft uiteindelijk ruim 15.000 euro gekost. Dat hadden wij niet op de rekening staan.

Ik kan mij voorstellen dat mensen dan een go fund me opzetten.
Ik heb gelukkig een fantastische familie welke financieel konden bijspringen.
En deel ook de mening, mijn paard mijn verantwoordelijkheid.

Ik heb er op bokt geen hinder van als mensen een go fund me in hun onderschrift hebben staan.

Zal er zelf nooit aan mee doen. :Y)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:54

Ik geef zelden of nooit aan doneeracties. Ik vind dan dat je zelf hebt gekozen voor de operatie van je dier. Voor een kind wat heel ziek is en waarvan de behandeling niet door de ziektekostenverzekering wordt betaald, vind ik een iets ander verhaal.
En als je zelf bijv wafels of appeltaarten of iets dergelijks gaat verkopen om zo geld binnen te krijgen, vind ik een stuk positiever. Dan wil ik rustig een appeltaart of wat dan ook van je kopen.
Maar dat gebedel voor geld , nee sorry, mij niet bellen.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:07

Doet mij ook denken aan een topic van een poosje geleden, waar is ... (weet ik niet meer)
Wordt er gevraagd om geld plus zielig verhaal en vervolgens word het erg stil als mensen vragen om updates.
Ik heb t er niet zo op, maar ik kan het goed negeren, als je niet wil geven dan geef je niet. Ik doe er niet aan mee iig ;)

Ik ben van mening dat als je een dier hebt je een spaarpotje moet hebben. Of anders een verzekering

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:11

Goh, dat vind ik dan wel weer apart. Alsof het leven van een kind meer waard is dan dat van een dier?

Voor sommige mensen zijn dieren hun kinderen.. mijn kat heeft me ook al een paar honderd euro gekost sinds afgelopen november, maar ik heb alles over voor haar welzijn. Ik heb haar geadopteerd, ik heb voor haar gekozen, dus ik draag vrijwillig die kosten. Zij is mijn verantwoordelijkheid, heeft geen stem om te kiezen en verdient het net zo hard om een fijn leven te hebben als ieder ander mens en dier.

Vooropgesteld dat ik zelf ook een béétje allergisch ben voor doneeracties, maar het hangt wel enorm af van waarvoor het is en in welke omstandigheden. Maar veel doneeracties die ik tegenwoordig voorbij zie komen, vind ik de "financiële strop" vaak het gevolg van eigen keuzes of niet alles tegelijk kunnen doen zoals je het voor je ziet. Daar hou ik niet van.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 10-04-25 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:12

Ik stoor mij er absoluut niet aan.
Wat ook de reden is.

De kans echter dat ik doneer is 0,01%.
Maar vragen staat vrij.

En vind je het niks Scroll je voorbij. Zo makkelijk kan het gaan. :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 14:19

Het gaat er niet om dat je niet verplicht bent om iets te geven. Het gaat me om het misbruik van dit forum om geld in te zamelen voor jouw persoonlijke situatie, wat ik niet vind kloppen.

Wat Captain ook zegt, de toon in zo'n topic slaat volledig om na zo'n bedelactie. Er wordt op je gemoed ingespeeld om maar te doneren op een forum waar ik daar helemaal niet op zit te wachten en waar ik dat ongepast vind. Als je er wat van zegt dan wordt je de mond gesnoerd door anderen in het topic en wordt je negatief en onsympathiek afgeschilderd . Anderen voelen zich vooral geneigd om te vertellen dat ze gedoneerd hebben, kijk eens hoeveel ik meeleef. Het topic is het topic niet meer.

Dus eigenlijk ben ik gewoon heel benieuwd wat het Bokt beleid hiervan vindt (modjes!!???). In mijn ogen is het gewoon op meerdere punten inconsistent met het beleid op advertenties, op enquetes (inzamelen van gegevens mag niet maar inzamelen van geld wel????) en is het ook nog eens of topic gaan.

Dat iemand een gofund wil organiseren, ga je gang, verspreid die onder je vrienden zoveel je wilt, verspreid hem op je eigen social media voor mij een part, maar ga er niet in een discussieforum voor misbruiken door eerst je zielige verhaal op te hangen en dan geld vragen aan vreemden en daarmee ook inspelen op een soort van groepsdruk. Want ja, ik zie hier wel degelijk het psychologische effect van groepsdruk als je al de hele tijd gezellig in een topic zit mee te kletsen en er komt ineens een gofund in de groep, dat mensen zich min of meer door de groep opgeroepen zien om te doneren en niet mogen uiten dat ze het niet gepast vinden. En daar erger ik mij kapot aan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:23

oji schreef:
Als je er wat van zegt dan wordt je de mond gesnoerd door anderen in het topic en wordt je negatief en onsympathiek afgeschilderd . Anderen voelen zich vooral geneigd om te vertellen dat ze gedoneerd hebben, kijk eens hoeveel ik meeleef. Het topic is het topic niet meer.

Dit, plus hun boktnaam bij de donaties er bij zetten. :+

Ik vind het altijd een ongemakkelijke sfeer geven... Maar misschien ligt dat meer aan mij, doneren is inderdaad niet verplicht.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:25

Suzanne F. schreef:
Ik voel me vaak wat ongemakkelijk in topics die ineens veranderen in een ‘oh wat erg, ik heb gedoneerd’ topic. Dan denk ik: Ik wil niet doneren maar ik voel me nu niet meer op mijn plek in het topic.

Ik denk dat een aanpassing van de regels misschien wel passend is op dat vlak: dat mensen je mogen aanraden een crowdfund op te zettend, dat je het in je OS mag zetten maar dat het daar stopt. Dat je niet meer in het topic mag schrijven dat je gedoneerd hebt en dat de TS niet meer mag schrijven hoeveel er al is opgehaald (dat kan iedereen immers zelf zien als ze de link aanklikken). Zo voorkom je dat het topic ineens verandert naar een doneertopic.

Overigens vind ik het zelf niet erg kies om een doneerlink dat voor een specifiek doel is in je OS te laten staan nadat dat doel bereikt is. Dus "Doneer voor de operatie van dier Y" terwijl die operatie al lang en breed geweest is (en er inmiddels weer nieuw geld nodig is voor het volgende dier door niet al te handige keuzes, dus dat de link daarom blijft staan? Krijg ik een nare bijsmaak van). Wat mij betreft mag daar (ook) wel een regel voor komen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:27

Zelf zou ik het nooit doen, nav de operatie die mijn paard vorige week heeft gehad kreeg ik een pb’tje of ik een doneer actie wilde starten zodat er gedoneerd kon worden. Hoe lief ik het idee ook vind, ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor de kosten die je paard kunnen opbrengen. In volg topics haak ik dan ook snel af als ik het voorbij zie komen.

superpony

Ik vind het heel dubbel.

Zelf zou ik nooit een doneeractie starten of vreemden om geld vragen. Maar als mensen dat wel doen, moeten ze dat zelf weten. Je bent er zelf bij of je dan iets wil geven.

Als je dan wel meeleeft in een topic, maar niet wil geven, voelt dat wel ietsjes dubbel als iedereen opeens roept; ik heb wat gedoneerd. Het gaat mij er niet om dat ik iets mensen niet gun of wil of kan geven, maar het einde is zoek als je alles en iedereen geld gaat geven.

Er zijn wel situaties dat ik er net anders in sta. Als iemand echt in een hele bijzondere situatie terecht komt bijv.
Als anderen een actie opstarten voor iemand.
Of stel dat artsen bijv experimenteel een operatie of behandeling willen doen.

En natuurlijk vind ik het sneu als iemand een paard verzorgd dat te koop komt te staan en diegene (nog) net niet genoeg geld heeft om dat paard te kopen. Ik snap die gevoelens dan echt wel heel goed.

Miran

Ik stoor me er ook niet aan, verwacht ook niet dat er enorme bedragen via Bokt ergens binnen komen.
Ik zou het eerder wel vervelend vinden als het niet meer mag omdat sommigen er op tegen zijn. Dans iedereen de keuzevrijheid om wel of niet te doneren kwijt. Nu kun je er gewoon voor kiezen het topic weg te klikken als je je eraan stoort.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:36

Enquêtes mogen gewoon?
Advertenties ook, maar op Boktmarkt.
En ja linkjes naar zowel advertenties, enquêtes, doneersites en andere links buiten bokt zijn gewoon toegestaan in je onderschrift.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:37

Ik heb er geen enkel probleem mee.
Heb zelf nog nooit een doneeractie gestart, maar ik heb al regelmatig gedoneerd.
Tuurlijk hoor je als eigenaar zelf een buffer te hebben voor onverwachte kosten en tegenslagen.
Maar soms komt er klap op klap en de kosten kunnen dan echt al snel boven de 10.000 euro op lopen.
Ik vind het niet heel raar dat mensen dan, naast het verdriet dat ze al hebben, heel graag weer een beetje ademruimte willen krijgen.

Ik snap ook niet zo goed hoe je je daar dan aan kan storen, dat het genoemd wordt en dat dan ook meteen al je sympathie verdwijnt... ik vind dat eigenlijk best wel heftig.
Een stuk heftiger dan iemand die noemt dat hij/zij een doneeractie is gestart.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:41

Miran schreef:
Ik stoor me er ook niet aan, verwacht ook niet dat er enorme bedragen via Bokt ergens binnen komen.
Ik zou het eerder wel vervelend vinden als het niet meer mag omdat sommigen er op tegen zijn. Dans iedereen de keuzevrijheid om wel of niet te doneren kwijt. Nu kun je er gewoon voor kiezen het topic weg te klikken als je je eraan stoort.

Ik denk dat je het punt van oji een beetje mist?

Verkapte advertenties en andere topics die in strijd zijn met de regels kan men in principe ook gewoon wegklikken ;) en toch zijn deze niet toegestaan op bokt. De vraag van oji waarom we bijv. geen paarden te koop mogen aanbieden maar wel mensen om geld vragen is dan imo terecht :o

En dat staat los van zin en onzin van doneeracties denk ik? Ik heb weleens gedoneerd aan mensen die in mijn beleving echt met een noodsituatie te maken hadden, doneeracties van mensen die bijv. meerdere paarden hebben maar liever bedelen dan dat ze hun hobby een andere vorm geven vind ik weer onzin :') maar puntje bij het paaltje horen allebei soorten doneeracties imo niet op bokt.