ChatGPT/AI reacties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

druppeltje

ChatGPT/AI reacties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 12:19

Het valt mij steeds vaker op dat reacties van bokkers volledig door chatGPT of AI worden geschreven. Dit staat er soms bij maar meestal niet, maar je herkent het aan het taalgebruik.

Op een ander forum is al een onderwerp geplaatst vanuit de moderator met de vraag om deze reacties eventueel te weren en ik vroeg me af wat bokt hiervan vindt.

Ikzelf vind dat de OP in chatGPT gooien en daar een antwoord op formuleren "Ik heb even gevraagd en dit is de reactie van ChatGPT" echt bloedirritant. Als ik dat wil, kan ik het zelf ook en ik ben juist op zoek naar persoonlijke reacties op een forum.
Een reactie laten controleren op taal en/of grammatica vind ik op zich prima.

Misschien is een schuifje bij een bericht a là instagram ook fijn "Dit bericht is gegenereerd met of door AI" waardoor je kan filteren.

Kortom, wat vinden jullie van reacties die volledig zijn gegenereerd door AI/ChatGPT?

Marjo

Re: ChatGPT/AI reacties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:25

Het is mij nog niet opgevallen eerlijk gezegd. Als iemand er bij zet dat het AI/ChatGPT is heb ik er geen moeite mee.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:28

totaal geen moeite mee, met of zonder vermelding.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:28

Ik gebruik chatgpt geregeld om mijn antwoorden te verduidelijken. Zelf vind ik het heel moeilijk om de brei in mijn gedachten te ordenen waardoor het niet voor iedereen te volgen is. Sterker nog, zelf kan ik bij nalezen de verbeterde versie ook beter volgen :'). Maar goed, de inhoud is dan dus wel volledig van mij maar dan in een betere volgorde gezet.

Ik weet dat je topics niet mag bespreken maar ik ben nu wel heel benieuwd naar wat voor soort topic en vooral dus: wat voor soort reacties het betreft.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:36

Oh, ik snap je helemaal OP. Ik ben de "Ik heb ChatGPT gevraagd en [x] kwam er uit" reacties echt helemaal zat. Het is een forum. Ik wil menselijke interactie, niet via-via interactie met een stomme AI.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:41

Bovendien is chatGPT een tekstmachine, geen zoekmachine. Het kan alleen maar reproduceren wat er al eerder is ingestopt, dus er kan altijd informatie missen. Ik ben er geen fan van om als antwoord op een forum te droppen, ook vanwege het onpersoonlijke karakter.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:41

Zo'n reactie kwam o.a in mijn meest recente geopende topic. Ik vind het niet erg, er staat bij dat het ChatGPT is dus dan is het aan mij hoeveel waarde ik daaraan hecht.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:00

prompter schreef:
Bovendien is chatGPT een tekstmachine, geen zoekmachine. Het kan alleen maar reproduceren wat er al eerder is ingestopt, dus er kan altijd informatie missen. Ik ben er geen fan van om als antwoord op een forum te droppen, ook vanwege het onpersoonlijke karakter.

Precies dat, ChatGPT is geen zoekmachine en ik snap niet dat mensen het zo gebruiken. En er kan niet alleen informatie missen, maar hij kan ook gewoon wat verzinnen en er dus compleet naast zitten. En afhankelijk van de vraag kan dat nog gevaarlijk worden ook :=

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:08

Ik vertrouw sowieso niet al teveel op ChatGPT. Toen ik vroeg of hij een woord van 9 letters kon maken en ik 5x een woord van 8 letters kreeg toen was ik er al een klein beetje klaar mee :')

Je ziet het op Reddit nu ook heel veel. Mensen die dan een dramatisch liefdesverhaal laten schrijven door chatGPT en die dan bijv plaatsen op /relationship_advice. Je kan soms niet meer vertrouwen of iets nou wel of niet echt is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:35

Het zou geen gek idee zijn dat er verplicht een melding bij AI-teksten zou moeten komen te staan.
Zoals bokt ook vraagt om te melden als je een goedgekeurd SA hebt, of als je foto's van anderen gebruikt.

Een totaal verbod zou ik absoluut ook voor zijn, maar zal niet te handhaven zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:38

Maar wil je dan ook een melding als iemand het gebruikt heeft om te controleren op grammaticafouten of bijvoorbeeld een logischere volgorde? Of alleen bij volledig gegenereerd door AI? Waar ligt de grens? Dat kan nog wel eens lastig zijn.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:39

Even los van mijn persoonlijke mening hierover: hoe zien jullie dat met het eventueel vermelden van AI-gegenereerde teksten? Verzoeken we gebruikers om dat erbij te zetten en dan op goed vertrouwen? Zouden we als moderatorteam dat erbij moeten zetten? Moeten we AI inzetten om AI op te speuren? :Y)

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën ook daarover :j Ik kan me namelijk voorstellen dat dit steeds meer opkomt en voor sommige mensen ook als storend wordt ervaren, maar dan is het natuurlijk ook fijn om te brainstormen over eventuele oplossingen :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:41

Use their powers against them! :Y)
Ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar, want dat lijkt me nog niet zo makkelijk. Net als plagiaat opspeuren, dat gaat ook niet altijd vlekkeloos.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:47

druppeltje schreef:
Het valt mij steeds vaker op dat reacties van bokkers volledig door chatGPT of AI worden geschreven. Dit staat er soms bij maar meestal niet, maar je herkent het aan het taalgebruik.

Op een ander forum is al een onderwerp geplaatst vanuit de moderator met de vraag om deze reacties eventueel te weren en ik vroeg me af wat bokt hiervan vindt.

Ikzelf vind dat de OP in chatGPT gooien en daar een antwoord op formuleren "Ik heb even gevraagd en dit is de reactie van ChatGPT" echt bloedirritant. Als ik dat wil, kan ik het zelf ook en ik ben juist op zoek naar persoonlijke reacties op een forum.
Een reactie laten controleren op taal en/of grammatica vind ik op zich prima.

Misschien is een schuifje bij een bericht a là instagram ook fijn "Dit bericht is gegenereerd met of door AI" waardoor je kan filteren.

Kortom, wat vinden jullie van reacties die volledig zijn gegenereerd door AI/ChatGPT?

Schijtirritant.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:50

Ergens vind ik niet dat de mods zich hier echt mee bezig hoeven te houden. Ik vind het meer algemeen fatsoen en beleefd als mensen het niet gebruiken voor het genereren van teksten en/of het duidelijk vermelden als het wel het geval is. Misschien is het wel handig om een sticky te maken waarin er bepaalde richtlijnen worden gegeven, waarin ook wordt genoemd dat ChatGPT niet bruikbaar is voor situaties zoals [vul in].

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:13

Foaly schreef:
prompter schreef:

Precies dat, ChatGPT is geen zoekmachine en ik snap niet dat mensen het zo gebruiken. En er kan niet alleen informatie missen, maar hij kan ook gewoon wat verzinnen en er dus compleet naast zitten. En afhankelijk van de vraag kan dat nog gevaarlijk worden ook :=

https://www.nu.nl/tech/6349915/noor-die ... noemt.html

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:18

Foaly schreef:
prompter schreef:

Dit is achterhaald en ChatGpt is wel degelijk een zoekmachine ondertussen, en ik denk dat Bokkers net zo vaak verkeerd in hun antwoorden zitten als ChatGpt. Maar dat is een aanname :D

https://datanews.knack.be/nieuws/platformen-social/tools/chatgpt-maakt-zoekmachine-beschikbaar-voor-alle-gebruikers/

Ontopic: Ik ben overigens een fan van de combinatie en heb deze irritatie dus niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:30

Tja, ik gebruik het niet en ben ook wat huiverig voor de toekomst. Maar het zal allemaal wel wennen.

Wat betreft reacties, is het aan jou of mij als lezer wat je ermee doet natuurlijk. Als er ChatGpt is gebruikt, wil niet zeggen dat ik er iets mee moet.
Zelfde als dat er genoeg Bokkers zijn die hun mening delen of zichzelf als een expert zien, waar ik ook niks mee doe. Je moet zelf blijven selecteren op antwoorden en reacties waar je wel of niet wat aan hebt of wat mee kan.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 14:32

Ik vind vooral de teksten "ik heb het aan chatgpt gevraagd en die zei 'insert lap tekst'" hetzelfde als een hele tekst vanuit Google plakken. Daar wordt volgens mij ook op gereageerd/gemodereerd.

Als iemand het alleen gebruikt om zijn of haar persoonlijke tekst leesbaar te maken, in welke zin dan ook, prima.

Kortom, nieuwe materie en daarom ook benieuwd hoe de rest het ervaart.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:37

Eens met Hiraeth inderdaad. Ik denk dat allemaal opties om aan te vinken dat je bericht door chatgpt gegenereerd is alleen maar het beeld creëren dat het blijkbaar prima of zelfs gewenst is dat dat soort reacties geplaatst worden, want waarom zou zo'n aanvinkboxje er anders zijn? Ik denk dat het zinniger is om vast te stellen of dat soort reacties iets bijdragen aan het forum (zoals al gebeurt door dit topic te openen) en zo niet, het ook in te perken. Net als het plaatsen van oneliners in sommige forumdelen, of het copypasten van lappen tekst uit google zonder eigen inbreng zoals druppeltje zegt.
Hiraeth schreef:
Ergens vind ik niet dat de mods zich hier echt mee bezig hoeven te houden. Ik vind het meer algemeen fatsoen en beleefd als mensen het niet gebruiken voor het genereren van teksten en/of het duidelijk vermelden als het wel het geval is. Misschien is het wel handig om een sticky te maken waarin er bepaalde richtlijnen worden gegeven, waarin ook wordt genoemd dat ChatGPT niet bruikbaar is voor situaties zoals [vul in].

Ik zie het de laatste tijd ook regelmatig voorbijkomen, iemand opent een topic en dan komen er allemaal reacties met "ik heb het even aan chatGPT gevraagd en die zegt dit" en dan een lap tekst. Als de TS het aan chatgpt had willen vragen had die dat ook zelf kunnen doen, en vaak heeft de bokker die dat antwoord post ook verder geen verstand van het onderwerp (anders hadden ze chatgpt niet hoeven vragen) en draagt het chat-gpt antwoord ook niets nuttigs bij, regelmatig omdat het niet klopt.

Ik probeer zelf zo min mogelijk van dergelijke machines gebruik te maken, onder andere vanwege de grote hoeveelheid energie die het kost. Nu ben ik op bokt niet heel actief, maar ik zit er niet op te wachten dat, als ik opzettelijk een andere manier zoek om aan mijn informatie te komen dan AI gebruiken, zoals het op een forum vragen, chatGPT daar alsnog voor aan het werk wordt gezet - en vaak ook nog meerdere keren, omdat meerdere mensen achter elkaar zo'n antwoord posten.
(Net als dat ik geen contact opneem met een klantenservice omdat ik zo graag daar tegen een robot wil praten die alle antwoorden herhaalt die ik ook wel in de FAQ had kunnen vinden.)

Er is verder imo ook wel een cruciaal verschil tussen chatgpt je eigen ideeën laten herschikken zodat het beter leesbaar is, en informatie over dingen waar je zelf niets over weet door chatgpt laten genereren, waardoor je ook niet kan controleren of het klopt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:46

Ik heb ChatGPT even gevraagd wat die ervan vindt…

En hij reageerde geschokt: "Wacht… jullie willen échte, persoonlijke meningen op een forum? Wat een revolutionair concept!"

Vervolgens begon hij zenuwachtig te stamelen over hoe hij alleen maar behulpzaam wilde zijn, geen forum wilde overnemen, en dat hij diep vanbinnen ook gewoon een simpel algoritme is dat op zoek is naar betekenis in een wereld vol data.

Uiteindelijk stelde hij voor om AI-reacties voortaan te markeren met een schuifje: "Dit bericht is gegenereerd door een wezen zonder emoties, levenservaring of de behoefte aan koffie." Maar goed, tegen die tijd is de groentesoep alweer koud, is er allang een onnodig “stipje gezet” en vraagt die penny zich nog steeds af of een deken nou écht nodig is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:51

druppeltje schreef:
Ik vind vooral de teksten "ik heb het aan chatgpt gevraagd en die zei 'insert lap tekst'" hetzelfde als een hele tekst vanuit Google plakken. Daar wordt volgens mij ook op gereageerd/gemodereerd.

Als iemand het alleen gebruikt om zijn of haar persoonlijke tekst leesbaar te maken, in welke zin dan ook, prima.

Kortom, nieuwe materie en daarom ook benieuwd hoe de rest het ervaart.

Wat je zegt; Er zijn zoveel mensen die een interessant verhaal willen vertellen, maar ondertussen alleen hun kennis van Google plukken.

Wat vind je dan belangrijker? Dat iemand zijn kennis of ervaring pikt? Of dat iemand zijn eigen tekst laat aanpassen?

Het nadeel zou ik vinden dat we allemaal hetzelfde gaan klinken en overkomen. Maar denk dat daar ook wel nuances in blijven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:52

Ik merk dat chat gpt sturend is.

Ik vroeg een keer iets over heide en ik kreeg me toch een vaag antwoord is over stikstof waar ik niet naar vroeg.

Ik heb toen gezegd dat hij bij de feiten moest blijven en niet zo woke moest zeveren.

Kreeg ik het antwoord terug dat hij inderdaad reageerde met de tijdgeest van nu en niet algemeen.

Nou als hij dat met alles zo doet en je herkent niet... Lekker betrouwbaar.

Dus nee de ai antwoorden neem ik met een zak zout.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:58

Ik vind dat hele AI irritant. Je komt al filmpjes en foto's tegen die met AI gemaakt zijn en soms slaat AI de plank volledig mis. Dus alsjeblieft niet doen op een forum.

Ik heb laatst pixelverse gevraagd om van een foto van mij en mijn paard een perfect springpaard te maken. Wat er uitkwam was wel hilarisch, het klopte in ieder geval niet. :D :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:59

Als een bokker antwoordt met een tekst alsof deze van hem/haar is en deze komt van AI dan vind ik dat niet oké. Als een bokker heeft aangegeven AI te hebben geraadpleegd en dan de tekst plaatst dan is daar toch niks mis mee? Erbij zetten: Dit is een AI genereerd antwoord.
Over een tijd lachen we hierom denk ik want dan is AI net zo gewoon geworden als internet en wordt het misschien wel ingebouwd in alle social media en forums. :+
Altijd zelf blijven nadenken en nooit vertrouwen op een AI tekst, dat is denk ik het belangrijkste.
Maar het is een waanzinnig hulpmiddel en de toekomst, dat weet ik wel zeker.