Bokkers die sfeer verzieken uit topics weren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

Bokkers die sfeer verzieken uit topics weren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 16:27

Hoi,

Ik volg een aantal topics waarin het telkens dezelfde personen zijn die de sfeer dusdanig verzieken dat TS afhaakt in het eigen topic. Hierdoor worden er veel personen die het topic actief of passief volgen benadeeld en vaak komt er dan ook geen uitsluitsel.

Is het mogelijk om personen uit bepaalde topics te bannen zodat de sfeer een beter bewaakt wordt?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:30

Technisch gezien is dit niet mogelijk maar je kunt dergelijke berichten wel Temmen en hopen dat er wat mee gedaan wordt.

germie

Re: Bokkers die sfeer verzieken uit topics weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:47

Je kunt ook gewoon zulke mensen negeren lijkt mij. En soms heeft het niets met de sfeer te maken, maar gewoon omdat de ts geen zin meer heeft.
Ik zie niet in waarom je dat zou moeten willen. Iedereen mag een mening verkondigen en tja, dat hoeft niet per se jouw mening te zijn. Het valt mij juist op dat je in sommige topics eigenlijk alleen maar 'oh ah, wat leuk' mag reageren en geen tegengas mag geven. Verder valt het me op dat sommige bokkers juist reageren om een reactie uit te lokken om dan iemand die ze niet mogen of waar ze het niet mee eens zijn zwart te maken. En tja, dan snap ik wel weer dat die persoon het recht gaat zetten, want dat is ook het recht van die persoon. En als die dan vraagt om het te laten rusten, dan toch door te gaan. Het is vaak niet de persoon die het zwarte schaap toegespeeld krijgt die het probleem is, het zijn vaak anderen. Er zijn gewoon bokkers die de berichten van anderen graag verdraaien en tja, dan moet je dat wel rechtzetten vind ik. Dus ik zie dat ook niet als een sfeer verzieken, maar gewoon iets wat een keer kan gebeuren en wat niet slecht is of sfeerverziekend.

Dus nee, niet weren, je kunt ook negeren. Dan houdt het het snelst op.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:08

DromenLies schreef:
Hoi,

Ik volg een aantal topics waarin het telkens dezelfde personen zijn die de sfeer dusdanig verzieken dat TS afhaakt in het eigen topic. Hierdoor worden er veel personen die het topic actief of passief volgen benadeeld en vaak komt er dan ook geen uitsluitsel.

Is het mogelijk om personen uit bepaalde topics te bannen zodat de sfeer een beter bewaakt wordt?

Helaas, dit is al jaaaaren zo en zal ook zo blijven, denk ik. Enige wat je kan doen is Temmen (niet dat dit veel zin heeft, vind ik) en mensen op foei zetten.

Ik ben het met je eens dat er een vast kliekje is die steeds hetzelfde reageert in diverse topics, en vaak alleen maar aan het doordrammen/jennen zijn.

Maar aan de andere kant, kunnen sommige TSen totaal niet tegen kritiek en willen alleen maar horen hoe geweldig ze bezig zijn, terwijl ze misschien helemaal niet goed bezig zijn. Dat mag dan best gezegd worden, vind ik. Dat is wat anders dan constant bashen, wat ook wel eens gebeurt.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 17:20

Ja eens hoor, het is tricky. Waar trek je de grens inderdaad? Ik ben een vrij passieve bokker maar ik vind het wel erg jammer dat er veel topics ontsporen. Het maakt bokt onprettig en oninteressant. Jammer dat het technisch niet mogelijk is. Het had ook veel kunnen brengen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:26

Iemand die in mijn volgtopic steeds liep te rellen is door mods wel aangesproken dat zij niet meer in mijn topic(s) mag reageren, er is dus wel wat mogelijk al zou je daar een soort 'dossier' voor moeten opbouwen denk ik.

Iemand op 'foei' zetten is ook erg prettig. :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:27

Ik snap wat je bedoelt, maar zelf niet op reageren en temmen is de beste strategie. Ik zag vandaag ergens ook weer een enorme sneer "verpakt" in een vriendelijke opmerking, maar het valt binnen de regels.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:31

Meestal gaat het door als je ze benzine geeft, volgens de kanjermethode van de basisschool.
Dus niet op reageren en dan houdt het altijd op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:54

Nee, je kan alleen ‘foei’en’. Dan zie je die posts niet meer.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:56

Alles wat je aandacht geeft groeit... behalve mijn spaarrekening haha.
Je zult altijd mensen hebben die anders denken. En ook is het nog steeds lastig als je de toon mist die muziek maakt

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 20:28

Rapporteren en negeren is mijn motto :j
Geen aandacht geven, dan leren ze het hopelijk vanzelf

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 20:31

Ik snap wel wat er bedoeld wordt, ik vind dat zelf ook vervelend. Temmen en niet/ weinig reageren is het beste. Alleen is dat soms best moeilijk. :o

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:08

Ja, helaas weinig aan te doen. Enkele bokkers zijn ontzettend goed in andere bokkers kwetsen, maar dan zo verpakt dat temmen weinig nut heeft.. Als je het weet zie je duidelijk dat de berichten niet goed bedoelt zijn. Ontzettend kwetsend voor degene die steeds het pispaaltje zijn, als een moderator dan ook nog aankomt met "Maar ze bedoelen het goed".

Ondertussen zie je zelfs in andere topics berichten voorbij komen die duidelijk in de richting van bepaalde bokkers wijzen.

Die personen vergeten dat er een echt mens achter een boktnaam zit, die daar wel van wakker ligt. Of het boeit ze gewoon geen hol, dat zou ook goed kunnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:25

Melvern schreef:
Ja, helaas weinig aan te doen. Enkele bokkers zijn ontzettend goed in andere bokkers kwetsen, maar dan zo verpakt dat temmen weinig nut heeft.. Als je het weet zie je duidelijk dat de berichten niet goed bedoelt zijn. Ontzettend kwetsend voor degene die steeds het pispaaltje zijn, als een moderator dan ook nog aankomt met "Maar ze bedoelen het goed".

Ondertussen zie je zelfs in andere topics berichten voorbij komen die duidelijk in de richting van bepaalde bokkers wijzen.

Die personen vergeten dat er een echt mens achter een boktnaam zit, die daar wel van wakker ligt. Of het boeit ze gewoon geen hol, dat zou ook goed kunnen.

Er wordt inderdaad met 2 maten gemeten.
Maar goed, ik zie eigenlijk zelden tot nooit dat een topic verziekt wordt door iemand. Dus tja, heb er ook niet zo veel last van. Ik zie wel die pesterijen die iemand wel kwetsen. En daar kan degene die vaak het 'bokje' is dan helemaal niets aan doen. Er zijn gewoon bokkers die graag woorden van een ander verdraaien. En ja, dat kwetst natuurlijk. Dat er dan eens een weerwoord komt van het slachtoffer is in mijn ogen logisch, die mag absoluut rechtzetten wat er onjuist beweerd wordt over die persoon. Dat is ook niet een topic verpesten, ook niet als er door die persoon 20 reacties geplaatst worden omdat steeds weer woorden verdraaid worden. Dat is gewoon het goed recht van die gepeste persoon.
En heb je er last van, dan negeer je het maar gewoon. Maar het zijn dan de anderen die het vuurtje opgestookt houden, niet degene die het zgn. verpest. Let daar maar eens goed op.

Dus gewoon negeren, dan is het zo klaar (mits iedereen het dan doet en niet het vuurtje opgestookt wil houden). Maar zoals gezegd, ik kom het echt zelden tot nooit tegen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:32

Negeren is idd de enige optie. Maar het is wel een beetje de omgekeerde wereld dat bepaalde bokkers overal kunnen roeptoeteren en de rest het maar moet negeren.. Zeker als het niet meer binnen 1 topic blijft.
En pijnlijk ook nog eens voor het pispaaltje, als diegene constant mag incasseren en niemand zegt: En nu is het klaar.

De sfeer word verziekt, mensen verlaten het topic of het topic word gesloten. Maar als het topic niet van de stoker is, dan heb je daar maar 1 iemand mee en dat is de verkeerde.

Tja, het gaat in mijn voorbeelden om mijn zusje. Ik zie wat het offline doet, dan is negeren toch een stukje minder makkelijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:36

Ik denk dat je in zulke gevallen toch echt wel even je mond mag opentrekken, gevolgd door een TeM.
Moet toch niet zo zijn dat een topic verdwijnt vanwege halsstarrig wangedrag |o

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:01

In de ideale wereld zou inderdaad iemand die blijft stoken uit een topic worden geweerd en zou het topic zelf open blijven. Zeker in het geval dat iemand verteld dat hun doel is om een topic te laten sluiten. Over het algemeen is negeren het beste, maar soms wil je ook voor iemand opkomen of iemand corrigeren, als iemand buiten zijn boekje blijft gaan, maar dat is dan off topic. Dan zou je dit eigenlijk via PB moeten doen, om zelf niet met de boktregels in de knoop te komen....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:37

boedjang schreef:
Je zult altijd mensen hebben die anders denken. En ook is het nog steeds lastig als je de toon mist die muziek maakt

_O-

On topic: online discussie is ook lastig, niet iedereen is even handig of heeft door hoe iets over komt. Hoe beslis je wat er te ver gaat en vooral wie het met opzet doet? Het kan ook niet de bedoeling zijn dat bepaalde standpunten niet verteld mogen worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:48

Het is heel simpel, speel op de bal en niet op de persoon.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 00:16

MizzMontana schreef:
boedjang schreef:

_O-

On topic: online discussie is ook lastig, niet iedereen is even handig of heeft door hoe iets over komt. Hoe beslis je wat er te ver gaat en vooral wie het met opzet doet? Het kan ook niet de bedoeling zijn dat bepaalde standpunten niet verteld mogen worden.

Dat iedereen zijn mening geeft en (hopelijk) ook onderbouwd om iets uit te leggen, is juist leuk. En tegengestelde meningen maken een discussie vaak alleen maar interessant. Maar als iemand een ander zijn verhaal in twijfel trekt, of bijna openlijk beschuldigd van het vertellen van verzinsels of onwaarheden, wordt het toch een ander verhaal.

Ook het doen van aannames en het op grond hiervan invullen van iemand zijn mening, omstandigheden of bedoeling, omdat je de feiten niet kent en hiermee een ander onderuit probeert halen is gewoon niet oké.

Soms komt iemand wel eens bot uit de hoek, misschien bewust en soms onbewust, dat kan gebeuren. Maar als iemand met opzet aan het stoken is, dan is dat over het algemeen toch wel iets anders en overduidelijk.

Bij verschillende topics lees ik graag mee en dan kom je toch nog wel eens iets tegen. Laatst ook een topic waar iemand door diverse personen werd gevraagd het topic te verlaten (vanwege nogal kwetsende opmerkingen), waar deze persoon ook zelf mee instemde. Om dan later weer met negatieve opmerkingen in het topic te verschijnen. En dat zijn dan de mensen die onder andere beweren dat de TS niet op hun woord te vertrouwen is. :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:55

De andere kant is,dat ik ook meelees en reageer in een topic, waar een deel iemand 'vervelend vind discussiëren ' , dat is iemand die gewoon veel vragen stelt, helemaal niet op de man speelt, juist veel toevoegd( links deelt, bronnen deelt)

En die werd door een vaste groep ook steeds gevraagd te vertrekken.

Omdat de hoofdmoot in een topic dan een bepaalde denkwijze heeft, kan het dan al snel neigen naar weg pesten.

Maargoed dat zoiets niet kan i.m.o.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:03

Met Ruitje eens. Ik zie dit gedrag ook in bepaald topics en dat is ontzettend jammer.
Je merkt dan ook echt dat mensen met interesse of een bepaalde mening daar liever niet posten, omdat er gelijk bovenop gesprongen wordt.
Vervolgens gaan bepaalde bokkers het topic domineren en dat zie je terug in de sfeer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:10

Je kunt niet verwachten dat iemand een topic verlaat omdat anderen dat graag willen. Dat zou ik ook niet doen en vind ik ook echt niet normaal of netjes. Daar werkt negeren gewoon.
Ik ken als kwetsend ook alleen dat sommigen gewoon NIET goed lezen en met OPZET woorden van iemand verdraaien. Daar zijn dus de pestkoppen degenen die kwetsend zijn. Maar vaak wordt het dan zo gemaakt dat de andere als kwetsend gezien wordt.

Een mening die loodrecht op de jouwe staat kan kwetsend overkomen, maar is dat natuurlijk niet, het is een mening. Je moet dan maar zo denken, de wereld is saai als iedereen dezelfde blauw Opel zou willen rijden en het verder maar negeren.

Maar ik ken dus geen topics waar iemand gewoon met opzet een topic 'verziekt' zonder dat er een andere partij aanwezig is die eigenlijk de aanstootgever is waardoor er een discussie ontstaat met als doel die persoon die weg moet ook weg te willen pesten.

Iemand uit een topic weren omdat er sprake is van een andere denkwijze vind ik echt niet netjes. Je moet beide kanten kunnen aanhoren vind ik, anders is er geen sprake van volwassen gedrag.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:31

ruitje schreef:
De andere kant is,dat ik ook meelees en reageer in een topic, waar een deel iemand 'vervelend vind discussiëren ' , dat is iemand die gewoon veel vragen stelt, helemaal niet op de man speelt, juist veel toevoegd( links deelt, bronnen deelt)

En die werd door een vaste groep ook steeds gevraagd te vertrekken.

Omdat de hoofdmoot in een topic dan een bepaalde denkwijze heeft, kan het dan al snel neigen naar weg pesten.

Maargoed dat zoiets niet kan i.m.o.

Dit is precies wat ik bedoel en misschien zelfs hetzelfde topic.

Journee laat ik vooropstellen dat ik het met je eens ben dat iedereen zijn mening mag geven. Wat ik bedoel is dat je wel eens ziet dat bij een afwijkende mening een aantal bokkers hier op reageren met berichten die multi-interpretabel zijn. Als ze dit maar vaak genoeg doen en het liefst met een groepje dan reageert die persoon met een andere mening vanzelf een keer op minder tactische manier. Dan wordt er heel handig gebruik van gemaakt door niet meer op de inhoud te gaan maar de bokker met afwijkende mening te vertellen dat die moet maar ophouden met posten, want die kan niet fatsoenlijk discussiëren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:54

Mij gaat het niet om afwijkende meningen, die zijn altijd welkom. Mij gaat het om bewust willen kwetsen maar toch net binnen de lijntjes blijven, dat is gewoon kwalijk.