Na bijna een kwart eeuw,

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Na bijna een kwart eeuw,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 20:50

Bokt... Word ik gedwongen om op te merken dat Bokt Bokt niet meer is.
Na bijna een kwart eeuw Bokt, heeft het haar hart verloren.

Waar het vroeger een dagelijkse vaste routine was, merk ik nu dat ik eens in de zoveel dagen denk 'Oh ja! Bokt! Laat ik eens kijken of er wat leuks op staat!' om vervolgens nagenoeg altijd teleurgesteld weer te vertrekken.

Voor mij komt de paardendroom steeds dichterbij, maar Bokt is haar ziel kwijt.
Ik heb destijds meegedaan aan de Flarum 1 april grap, dat is inmiddels jaren geleden. In plaats van vernieuwing zie ik alleen maar verkramping... Minder fora, niks meer een eigen hub, wat bokt zo mooi maakte. Steeds minder reacties, de vaste core die nog maar eens in de zoveel maanden wat post....

IK MIS BOKT!

Mijn vertrouwen in het huidige 'bestuur' is weg. Ik heb het dan niet over alle mods, waarvan het gros keihard vecht voor het voortzetten van Bokt... Ik heb het echt over de core... Ik hoop dat Bokt overgedragen wordt. Misschien als forum en anders als een Discord kanaal, of wat er ook hip genoeg is voor een community als dat van Bokt, want ik mis je, Bokt!

Janine1990

Re: Na bijna een kwart eeuw,

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 20:56

"Verandering is de enige constante, onzekerheid de enige zekerheid"

- Zygmunt Bauman

Niets dat je ooit achterlaat zal hetzelfde blijven. Het hoort in mijn ogen bij het leven.

Bokt is ook maar gewoon een online maatschappij, die verandert niet minder dan de gewone maatschappij waar we ons dagelijks in begeven.

Soms ben ik veel op Bokt, soms weinig. Het is geen verplichting om te komen, het wordt gedragen door vrijwilligers zover mij bekend althans. En ik denk dat het heel erg knap is om na een kwart eeuw in nog zoveel opzichten hetzelfde te blijven.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 22:14

Helemaal mee eens, zou alleen wensen dat Bokt in de ene of andere vorm mee zou gaan met de tijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:12

Ja, ik mis het oude format ook..vind er een stuk minder aan tegenwoordig.

Verandering zal inderdaad bij het leven horen, maar dit is gewoon jammer.

*edit* typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 28-01-25 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:14

Bokt is zeker niet meer wat het 20 jaar geleden was, dat klopt. :j
Maar het is een groot deel van mijn leven en ik denk dat ik hier wel vastgeroest zit tot ik oud en versleten ben of het niet meer bestaat.

Bokt heeft mooie kanten, we staan altijd voor elkaar klaar. Is iemand naar iets op zoek, wordt het gevonden en opgestuurd. Zoek je tijdelijk onderdak, staat er al een deur open. Heeft iemand een oppepper nodig worden er tig kaartjes gestuurd. <3

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 09:49

Ik verplaats dit topic naar BoktZaken [BZ] daar past het beter

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:15

Ik kan me er bij aansluiten helaas. Sinds het op een hoop gooien van subfora lijkt het nog harder te gaan dan daarvoor met posts, gezelligheid, vindbaarheid. Er werd van alles beloofd om naar te kijken voor verbetering van de vindbaar. Maar zoals ik al gevreesd had gebeurd er niets mee maar lijkt het negeren in de hoop dat de "klachten" stoppen. Dubbele icoontjes alweer een hoop beloftes en weer negeren in de hoop dat mensen stoppen met het erover hebben. Oftwel wat al door meer mensen toen werd getypt en ook door mij iets melden blijkt bijna zinloos en zonde van de moeite omdat het toch altijd eindigt in hetzelfde. Gewoon feitelijk negeren van een aantal problemen waar mensen tegen aanlopen. En dat lang genoeg volhouden in de hoop dat mensen stoppen met iets melden ja. Die tactiek lijkt toch te helpen waardoor een gegeven moment laat je het wel om het nog te melden. Omdat het toch geen zin heeft.

Helaas is dat bij heel veel bedrijven en instanties zo. De meeste mensen houden bij een klacht of problemen of fouten hun mond wel. Want klagen kost heel veel energie maar er gebeurt uiteindelijk toch niks mee. En waar bokt eerder nog iets was waar feeling met gebruikers aanwezig en je als gebruiker nog het idee had dat je iets samen kon opzetten. Is het nu ook lijkt het soms verworden tot een overheidsinstantie. Samen lijkt niet meer te zijn.

Eigenlijk sinds de onverwachte bij elkaar smijten van de subfora lijken alle veranderingen het alleen maar minder fijn te maken. En mij is nog steeds een raadsel waarom alles doen bij elkaar gesmeten is. Wie wilde dat hebben en mensen om gevraagd?

Maar ik merk bij mezelf ook dat ik minder kan vinden en duidelijk minder op bokt ben.

Tel daarbij op dat een aantal gebruikers het er een sport van lijken te maken om mensen af te maken te vernederen de grond in te stampen of ze gewoon botweg te beschuldigen van liegen en verzinnen. Wat het gebruik ook al niet fijner maakt.

Ik zou het echt heel erg jammer vinden als dit zo doorgaat omdat ik toch best veel sociale contacten heb opgedaan. Maar je merkt aan alles dat er steeds minder reacties komen op post of een nieuw geopend topic. Geen idee of mensen niet meer durven te reageren uit angst om poep over zich heen te krijgen. Of dat er gewoon nu in een raptempo steeds meer mensen wegblijven omdat topics ook gewoon minder te vinden zijn.

En ik ben ook benieuwd of er een reactie gaat komen vanuit het team over het waarom deze wijzigingen die toch vrij drastisch zijn en kennelijk geleid hebben tot een veel minder actief bokt, en wat de plannen voor de toekomst zijn.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:57

De leegloop is al jaren aan de gang, daar zijn in de loop van de jaren ook vaker topics over geweest, ik denk ook dat dat een beetje erbij zal horen, bij elke community.
Wat ik mij sinds de laatste veranderingen af vraag is of het gewenst effect heeft gegeven, misschien is dat te achterhalen door te kijken naar het aantal clicks, aantal posts enz. Ik heb het idee dat het stiller is geworden sindsdien, maar dat kan tussen mijn oren zitten :) heeft het iets positiefs kunnen toevoegen?

Om ook maar een bekende spreuk er in te gooien: 'stilstaan is achteruitgang'. Ergens zie je dat op bokt ook, de mensen die er al zitten die het gezellig hebben die blijven, maar er is niet iets dat nieuwe users trekt, je ziet zelden nieuwe users. Is het leuk om daar over te denken, kunnen wij meedenken? Hoe lok je mensen :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:00

Met zoveel opties in social media heb je natuurlijk stevige concurrentie. Er werden 'vroegah' heel veel foto's gedeeld, maar dat wordt nu via andere kanalen gedaan.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:13

Ik snap heel goed wat je bedoeld! 10 jaar geleden kreeg ik op een ITP topic (met baggere telefoonfoto’s) 2/3 pagina’s aan reacties. Mijn laatste ITP topic heeft op de voorpagina gestaan en heeft wel 3 reacties gekregen :+ Hoewel een topic over mijn bejaarde kat wel enorm is ontploft!
Moet zeggen dat ik bokt wel een stuk minder meedogenloos dan voorheen vind :7 Paar jaar geleden durfde ik echt geen rij topic te plaatsen. Doodsbang dat er ergens een riempje verkeerd zat oid _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:22

Citaat:
Het grootste aantal gebruikers online was 7033 op 16 sep 2016, 22:00

Dit zegt het wel een beetje. Sinds 2016 is het minder druk aan het worden :D

Vroegah werd aan die online records ook aandacht gegeven, zo'n beetje ieder jaar werd het record wel verbeterd.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-01-25 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:23

Het is ook niet gek, als je ziet hoe sommige bokkers in het verleden gewoon weggepest zijn na o.a. ITP topics.

Bokt is echt niet altijd rozengeur en maneschijn geweest.

Dat het nu een heel 'formeel' forum is, waar op een redelijk droge manier gediscussieerd wordt met zo goed mogelijke argumenten, is een gevolg van hoe mensen steeds weer op mekaar reageerden hier. De huidige boktcultuur, is door de bokkers zelf gecreëerd.

Persoonlijk vind ik het nog steeds een stijlvolle tegenhanger van de drukte op social media, rustig lezen en schrijven kan hier nog.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:26

Eline_S_S schreef:
Ik snap heel goed wat je bedoeld! 10 jaar geleden kreeg ik op een ITP topic (met baggere telefoonfoto’s) 2/3 pagina’s aan reacties. Mijn laatste ITP topic heeft op de voorpagina gestaan en heeft wel 3 reacties gekregen :+

Precies dit ja. :+
Dus dan deel je het eerder op SM want dan krijg je vaak meer reacties. Wel jammer, maar ik denk ook wel logisch.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:27

Ik vermaak me er na al die jaren nog steeds prima op.
Het is een hobby he, niet je leven of je baan.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:38

Is Bokt veranderd, of ben jij veranderd?

Beide waarschijnlijk. Logisch ook. Soms past iets niet meer. Dat is jammer. Maar terugverlangen naar hoe het vroeger was brengt vroeger helaas niet terug.

Beter om terug te denken aan hoe tof het toen was, met alle saamhorigheid, rellen, discussies, liefdes, meetings en boktbaby's. En tegelijkertijd te genieten van de toffe dingen nu.

Getver, ik voel me nu wel echt een oud wijf :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:39

assie schreef:
Is Bokt veranderd, of ben jij veranderd?

Beide waarschijnlijk. Logisch ook. Soms past iets niet meer. Dat is jammer. Maar terugverlangen naar hoe het vroeger was brengt vroeger helaas niet terug.

Beter om terug te denken aan hoe tof het toen was, met alle saamhorigheid, rellen, discussies, liefdes, meetings en boktbaby's. En tegelijkertijd te genieten van de toffe dingen nu.

Getver, ik voel me nu wel echt een oud wijf :')

Wat een vieze wijze woorden, ga je mond spoelen! :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:40

Goof schreef:

Ja helemaal mee eens. :) Ik vind het nog steeds een fijn tijdverdrijf.

Beemsterkaas schreef:
Persoonlijk vind ik het nog steeds een stijlvolle tegenhanger van de drukte op social media, rustig lezen en schrijven kan hier nog.

Ook mee eens.

Logisch toch ook eigenlijk dat bokt kleiner wordt? Met alle SM die er is als concurrentie?

Topics over dat bokt bokt niet meer is zijn van alle tijden. Die zie ik al vanaf het moment dat ik mij registreerde hier voorbij komen. Dat is toch ook prima? Alles in de wereld veranderd constant, dus bokt ook.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:46

hier ook een 'oude' bokker. De tijden zijn veranderd. We zijn allemaal ouder (en wijzer?) geworden en de jeugd heeft andere kanalen om de tijd mee te verdrijven. Ik mis soms ook wel mensen en huiskamers waar ik vroeger in meedeed. Bokt vergrijst misschien wel haha

Bokt is voor en door de gebruikers, dus we moeten er zelf wat van maken denk ik. Ik weet niet of de veranderingen echt allemaal te wijten zijn aan het bestuur. Zou jij het anders doen ts?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 11:54

Ik denk dat het ook afhankelijk is van waar je je begeeft op Bokt? Ik zie allemaal van die verouderende types die er net als ik al 20+ jaar op zitten en waarvan er steeds meer inmiddels geeneens paarden meer hebben maar die toch uit gewoonte blijven hangen _O-

Heb er geen zicht op hoeveel nieuwe gebruikers er nu eigenlijk nog bij komen en of dat minder is dan voorheen. Maar het is natuurlijk wel logisch dat met meer aanbod, de jongere garde wat meer verspreid over andere kanalen.

Ik vind het aan Bokt wel fijn dat het lekker overzichtelijk is qua volgorde van reacties. Bvb. bij Facebook vind ik het zo irritant dat er reacties op reacties weer apart zijn. Hier is het gewoon lekker allemaal onder elkaar +:)+

Ik dacht van de week ook van het voelt een beetje alsof Bokt een beetje vergane glorie is, dat het een beetje dood lijkt te bloeden, dat er niet meer zoveel aandacht voor lijkt te zijn. Kan er niet echt de vinger op leggen eigenlijk waar dat gevoel precies vandaan komt.

Ik weet eigenlijk ook niet in hoeverre een Bart en de top van de piramide zeg maar, hun hart / tijd / aandacht nog een beetje bij Bokt hebben of zich meer op andere zaken richten? Want daar is in principe ook niks mee natuurlijk, als je aandacht meer gaat naar nieuwe projecten en je wel een beetje uitgekeken raakt op iets en dat maar een beetje door laat kabbelen.

Niet dat dat aan de gang is ofzo, ik weet het niet, maar stel dat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:00

Wat voor mij persoonlijk wel veranderd is, is dat ik 20 jaar terug in meer dan 15 HK topics zat (met ook veel leden) en nu nog maar in 3. En die gaan ook niet hard. :') Vroeger moest ik echt aan het einde van de dag tig pagina's bijlezen maar dat is er nu niet meer bij.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:01

Bellatrix schreef:
Wat voor mij persoonlijk wel veranderd is, is dat ik 20 jaar terug in meer dan 15 HK topics zat (met ook veel leden) en nu nog maar in 3. En die gaan ook niet hard. :') Vroeger moest ik echt aan het einde van de dag tig pagina's bijlezen maar dat is er nu niet meer bij.

The good old times. _O- Bijleesposts maken van 3 a-4tjes.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:09

Ja nou dat. :') Er zijn daar ook zoveel meetings uit voortgekomen. We gingen naar de bios, lasergamen, met een groepje naar Horse Event en dan in een B&B met zijn allen slapen, bij elkaar logeren met een flink aantal flessen drank erbij. _O- Oh, wat mis ik die periode. :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:11

Goof schreef:

Mee eens!
Het is en blijft een hobby en tijdverdrijf.

En idd, ben jij veranderd of is Bokt veranderd? Ik denk juist dat er (behalve de drukte) helemaal niet zoveel op Bokt veranderd is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:14

Ik vind het wel relaxed eigenlijk dat je in een topic niet -tig pagina's hoeft bij te lezen.

Maar merk ook dat ik niet altijd (meer?) de behoefte voel om overal op te reageren.
Bij een gevoelig onderwerp heb je dan gewoon geen zin in het gezeik van verkeerde interpretaties enzo.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:17

Vind dat er al lange tijd slecht/onlogisch/makkelijk/weg van de minste weerstand gemodereerd wordt. Ik geef een recent voorbeeld hiervan. Kort geleden opende iemand een topic met een schaduw, ingewikkelde situatie, nare situatie voor die persoon. In de OP vroeg die persoon of wanneer je haar meende te herkennen je dit alsjeblieft niet kenbaar wilde maken. Hier was geen enkel respect voor, meerdere mensen herkenden haar en zetten ook dingen in hun antwoord waardoor deze persoon op het forum vrij gemakkelijk te vinden was. Ipv dat deze berichten verwijderd werden werd het topic op aanraden van deze respectloze mensen verwijderd. Deze persoon had echt behoefte aan een uitlaatklep en die is haar afgenomen door agressieve medebokkers die blijkbaar hier bepalen hoe er hier gemodereerd wordt.

Vroeger was bokt een veilige plek en dat is het nu niet meer in mijn ogen. De aftakeling van dit forum heeft naar mijn mening veel met incompetente moderatie te maken, dat heb ik al vaker gezegd en ik zeg het gewoon nog een keer. En ik vind bovenstaande situatie daar echt een goed voorbeeld van