Hoe beter omgaan met lange topics?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Hoe beter omgaan met lange topics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 08:50

We hebben ze al veel langer, maar in de nieuwe forumindeling vallen ze nog meer op; de lange topcs. Dan heb ik het over b.v. de kletstopics, de volgtopics en de centrale topics.

Deze zijn heel handig voor het volgen van een paard/project/persoon of het verzamelen van mensen rond een bepaald onderwerp/niche. Maar het grote nadeel is dat ze niet lekker samen gaan met de 'normale' topics. De lange topics hebben de neiging andere topics weg te duwen doordat ze vaak en veel korte reacties oproepen. Ander (misschien nog wel groter) nadeel is dat die grote topics een lange tijd lopen. Daarbij vind je ze over het algemeen interessant en volg je ze, of je vind ze niet interessant maar dan blijf je ze tegenkomen.

Het wisselt een beetje per forum hoeveel deze topics in de weg staan. Op VSW lijkt het b.v. mee te vallen, op FA zijn de normale topics fors in de minderheid.

Dit is best een groot/breed onderwerp. Er is ook al een hoop over nagedacht, maar ik ben erg benieuwd wat jullie gedachten zijn en hoe jullie deze topics ervaren.

Welke soorten 'lange topics' zien jullie?
Hoeveel last hebben jullie van die topics?
Als je er last van hebt; wat zou je goede oplossingen vinden om daar iets aan te doen?

Wat dat laatste betreft kunnen we veel verschillende kanten op; houd je niet in dus. Het hoeven niet allemaal ideeen te zijn die we in een paar dagen kunnen realiseren. Bij het anders omgaan met deze topics gaan we waarschijnlijk voor een combinatie van oplossingen/aanpassingen. Paar dingen voor de korte termijn en een situatie om naar toe te werken op de lange termijn.

Maar benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

Captain

Re: Hoe beter omgaan met lange topics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:53

Ik zou zeggen maak een apart forum onderdeel voor de volg topics en de HK-topics.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:30

Ik kom Bokt binnen op de Actieve onderwerpen pagina. Ik stoor me er niet aan dat dergelijke topics daar tussen de lijst staat. Als ik ze echt niet wil zien, geef ik ze een kruisje en is het opgelost.

Ik zou het juist jammer vinden als deze topics ergens 'verstopt' zouden worden. Sommige lees ik mee, maar post ik niet actief in. En ook al is het onderwerp nu voor mij persoonlijk misschien niet interessant, het stoort niet en wellicht ben ik in de toekomst wel geïnteresseerd.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 14-07-24 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:32

Wat Nexus zegt. Ik stoor me er niet aan.
Plus... Ik vind dat ze erbij horen op bokt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:34

Zelfde als Nexus. Ik lees praktisch alleen via de Actieve Onderwerpen en ik geef een kruisje aan HK/volgtopics die ik niet wil zien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:35

assie schreef:
Wat Nexus zegt. Ik stoor me er niet aan.
Plus... Ik vind dat ze erbij horen op bokt

Dat geldt voor mij ook. En wegklikken is ook een optie en dan komen ze ook niet meer naar boven.
Dus ik zie het probleem niet zo voor de gebruikers van Bokt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:36

Ik kijk zelf heel weinig in die overzichten dus heb weinig last van die topics, maar bedenk me nu dat dat misschien juist is vanwege deze topics. Ik zie dan niks nieuws omdat er zoveel “oude” dingen staan die niet mijn interesse hebben of die ik al volg. Maar voor mij is er eigenlijk ook geen noodzaak voor een oplossing. Ik kom net als Nexus binnen via actieve onderwerpen en zet kruisjes bij degenen die ik te vaak zie naar mijn zin die niet mijn interesse hebben.

Zou het mogelijk zijn deze een tag mee te geven, of misschien enkel op basis van aantal pagina’s en dan in het overzicht een filter optie toevoegen die, als je die aanvinkt, alle topics met die tag of > X aantal pagina’s te verbergen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:37

Captain schreef:
Ik zou zeggen maak een apart forum onderdeel voor de volg topics en de HK-topics.

Dit was ook mijn eerste idee. :j

Daarnaast, ik heb zelf geen last van lange topics.

Kijk ook vaak bij actieve topics.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:43

Hier nog iemand die bijna alleen maar via eigen topics en actieve topics over bokt beweegt.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:48

Ik vind de oplossing van de forums uit 2004 wel een goede, wat DuoPenotti had uitgezocht (staat in het andere topic). Of wat iemand anders zei de oplossing om zulke topics te kunnen filteren net als de paardgerelateerde topics. Ik heb er geen last van oid maar merk wel dat ik minder topics lees en daardoor wat minder informatie tot me neem. Ik las vaak mee in het medische en fokkerij gedeelte bijvoorbeeld maar tussen de actieve topics verdwijnen die wel nu. :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:51

Ik kijk altijd via “laatste berichten” en “mijn berichten”. De lijst in “laatste berichten” is niet superlang op mijn mobiel en soms val ik dus in een topic wat al heel lang blijkt te zijn en waarvan ik denk: wat leuk en dat ga ik dan een stipje geven en volg het op die manier (tijdelijk of langer) voortaan in “mijn berichten”. Omdat ik de stip en ontstip functie veel gebruik heb ik genoeg leesvoer tot op heden, dus van mij mag het zo blijven.
Ik druk nooit op “meer berichten” in die lijst want de pagina die ik dan zie vind ik onoverzichtelijk.
En er staat vaak nu al een tag bij toch?
Laatst bijgewerkt door paars op 14-07-24 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:53

Ik heb er totaal geen last van, omdat ik nooit door forums scroll. Ik bok alleen vanuit Eigen berichten en de lijst links Nieuwe topics (favoriete forums). En soms de Actieve onderwerpen.
Dus ik merk niks van lange topics.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:56

Mariska_28 schreef:
Hier nog iemand die bijna alleen maar via eigen topics en actieve topics over bokt beweegt.

+1

Een enkele keer ga ik in het menu nog wel op zoek of er iets interesants/leuks gezegd of gevraagd wordt. Ik kom binnen op de eigen berichten, kijk daarna eens in de actieve topics en soms ga ik dan nog kijken op diverse delen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:05

ikke schreef:
Mariska_28 schreef:

+1

Een enkele keer ga ik in het menu nog wel op zoek of er iets interesants/leuks gezegd of gevraagd wordt. Ik kom binnen op de eigen berichten, kijk daarna eens in de actieve topics en soms ga ik dan nog kijken op diverse delen.

Ik doe hetzelfde. Kijk eigenlijk alleen via actieve berichten en eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:06

Ik denk dat het probleem voor mensen die via actief of eigen bokt binnenkomen inderdaad misschien niet zo groot is.

Maar voor mensen die op bokt zijn of kómen voor inhoudelijke informatie, meer dan 'sociale volggroepen' het mogelijk wel een probleem is.

Voor de mensen die op 'inhoud' wat willen, (zeker eventueel nieuwe aanwas die doorgaans binnen zal komen specifiek paardgericht) is het wél een dingetje. Zeker ook voor de niewelingen die alle 'trucjes' niet kennen zoals een topic stippen of kruisen.

Als je bokt niet wil laten uitdoven zoals vrijwel álle fora, moet die nieuwe aanwas vinden wat ze zoekt (dat die later als ze blijven hangen wellicht ook tot de vastere groep gaan behoren doet daar niets aan af, daarvoor zullen ze toch eerst beginfase door moeten)

Dus ik zie het probleem zeer zeker wel.

Dat was redelijk mooi opfrissen met de forumindeling tot 2 weken terug, maar nu dus wel echt een dingetje.

Maar om echt zinvol mee te denken, is het eigenlijk belangrijk om te weten welke kant bokt uberhaupt op wil.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:13

Net als een heel aantal voor mij kijk ik ook vooral via mijn eigen berichten en de lijst met actieve topics. Soms kijk ik een keer naar een bepaald forumdeel wat daar nog meer aan topics staat.
Persoonlijk ervaar ik lange topics niet als een probleem en ik denk dat weer een apart deel daarvoor de overzichtelijkheid van het forum niet helpt en een grote groep mensen deze topics juist uit het oog gaat verliezen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:13

Als je ze wegstopt vind een nieuwe meelezer ze niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:17

Ik denk dat de oude garde via nieuwe berichten, actieve berichten en mijn berichten is gaan navigeren omdat naar de forums gaan geen overzicht meer biedt. Het is dus een selffulfilling prophecy dat het niet nodig lijkt te zijn om iets te doen aan jarenlang lopende volg/klets en HKtopics.

De inhoudelijke topics met de tag [HK] zou je sowieso naar de huiskamer moeten schuiven. Dat was ooit een tussenoplossing, voor bokkers die nog geen huiskamer toegang hadden of wat dan ook.
Alle volgtopics gingen verder vroeger altijd automatisch naar de HK als ze langer dan 15 pagina's waren. Geen idee wanneer van dat idee is afgestapt, maar wat mij betreft gewoon weer gaan doen.

Hou je over de informatieve langere topics. Die met tag [INFO]. Die kunnen dan vermoedelijk prima blijven staan waar ze staan, omdat die ook daadwerkelijk (veel, eigenlijk wiki-achtige) informatie geven.

En dan staan in de fora alleen nog de (nieuwe/kortere) vragentopics plus de langere grote INFO topics. Lijkt me prima te doen voor nieuwkomers, die in verreweg de meeste gevallen beginnen met de fora af te sneupen om te kijken wat er allemaal is.

Wat je ook nog zou kunnen invoeren is topics waar langer dan 3 (of 6 of 12) maanden geleden iets in is geplaatst gewoon automatisch te sluiten. Daar haal je ook een hoop 'vervuiling' mee weg.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:20

Is een optie om per tabblad een soort mapje bovenin te maken waar de volgtopics staan en 1 waar de informatieve topics staan. Zou heb je wel alle topics in de tabbladen waar ze horen maar filter je wel die topics.
De mensen die er nu geen last van hebben ivm eigen berichten lezen die hebben er dan ook geen last van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:30

De lange topics die mij niet interesseren zoals wie gaat er bevallen najaar 2024 krijgen een kruisje.

Maar verder wilde ik zeggen wat Ibbel schrijft, waarom niet naar de HK, waar klets topics prima passen.
Informative als welke singel gebruik jij kunnen prima blijven staan.
Blijven nog een beetje de topics als paarden aan huis/ eigen beheer over.
Beetje informatief maar ook vooral klets, van mij mag het ook naar HK.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:34

Elisa2 schreef:
Captain schreef:

Dit was ook mijn eerste idee. :j

Daarnaast, ik heb zelf geen last van lange topics.

Kijk ook vaak bij actieve topics.

Dit was ook mijn eerste reactie :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:36

Ik kijk ook meestal bij actieve topics.
En heel veel van die ellenlange topics die ik nooit zal volgen, heb ik een kruisje bij gemaakt, en dat scheelt al enorm.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:55

Ik heb er ook geen last van kijk ook bij eigen berichten of actieve onderwerpen verder niet echt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:56

snorkel1986 schreef:
Ik heb er ook geen last van kijk ook bij eigen berichten of actieve onderwerpen verder niet echt

Ja, hier ook. Lange topics zitten mij niet in de weg.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:58

Ibbel schreef:
Ik denk dat de oude garde via nieuwe berichten, actieve berichten en mijn berichten is gaan navigeren omdat naar de forums gaan geen overzicht meer biedt. Het is dus een selffulfilling prophecy dat het niet nodig lijkt te zijn om iets te doen aan jarenlang lopende volg/klets en HKtopics.

De inhoudelijke topics met de tag [HK] zou je sowieso naar de huiskamer moeten schuiven. Dat was ooit een tussenoplossing, voor bokkers die nog geen huiskamer toegang hadden of wat dan ook.
Alle volgtopics gingen verder vroeger altijd automatisch naar de HK als ze langer dan 15 pagina's waren. Geen idee wanneer van dat idee is afgestapt, maar wat mij betreft gewoon weer gaan doen.

Hou je over de informatieve langere topics. Die met tag [INFO]. Die kunnen dan vermoedelijk prima blijven staan waar ze staan, omdat die ook daadwerkelijk (veel, eigenlijk wiki-achtige) informatie geven.

En dan staan in de fora alleen nog de (nieuwe/kortere) vragentopics plus de langere grote INFO topics. Lijkt me prima te doen voor nieuwkomers, die in verreweg de meeste gevallen beginnen met de fora af te sneupen om te kijken wat er allemaal is.

Wat je ook nog zou kunnen invoeren is topics waar langer dan 3 (of 6 of 12) maanden geleden iets in is geplaatst gewoon automatisch te sluiten. Daar haal je ook een hoop 'vervuiling' mee weg.

Meerendeel eens, laatste zou ik jammer vinden.

Er is 1 topic waar ik en enige anderen over dezelfde hobby praten, dat topic is niet heel druk.
Af en toe ligt het wat langer stil.
Maar het wordt altijd weer opnieuw actief omdat de deelnemers het bewust opzoeken als er wat te melden is.

Als daar steeds nieuwe topics voor aangemaakt zouden moeten worden, dan is het voor waarschijnlijk einde verhaal voor dit onderwerp op bokt.