[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin december 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:34

2016... het jaar is voorbij gevlogen! In dit laatste BBB van 2016 lezen jullie wat er de afgelopen maand nog is gebeurd en wordt een kleine terugblik gegeven op het afgelopen jaar. Wat is er weer ontzettend veel gebeurd, zowel voor als achter de schermen! De nieuwsredactie heeft een mooi overzicht gemaakt van het nieuws van het afgelopen jaar en beheer geeft een klein terugkijkje. Er is weer een mooie tip van het team en ook zijn er in het team weer wat veranderingen geweest. En verder...op naar een fantastisch 2017!

Veel leesplezier!

Inhoudelijk

Nieuwsredactie
Het is voor de Nieuwsredactie een bewogen jaar geweest. Het huidige NR-team is een volledig nieuw team, wat de mogelijke uitdagingen met zich mee bracht. Maar we kunnen wel zeggen dat het team ontzettend is gegroeid, fijn samenwerkt en zich nog meer wil ontwikkelen. We hebben mooie artikelen geplaatst, er zijn bloggers gekomen en ook de nieuwe nieuwspagina staat voor de deur. Kortom, ondanks het roerige jaar, zeker wel een succesvol jaar!
We hebben voor jullie een jaaroverzicht gemaakt van 2016. Een overzicht dat jullie hopelijk met net zoveel plezier lezen als wij aan het schrijven ervan hebben gehad. [VN] Het nieuws op Bokt in 2016

Bezwaarcommissie
De Bezwaarcommissie heeft alle onderwerpen behandeld. Mocht je vragen hebben voor het BZC of over wat zij doen? Stel ze gerust, de BZC neemt deze dan mee in het volgende BBB. Ook wanneer er weer nieuws is vanuit het BZC, zullen zij weer berichten plaatsen.

Wiki
Afgelopen maand is er overleg geweest tussen het beheer en het Wiki-team over de toekomst van de Wiki. Naar aanleiding van het project in samenwerking met de HAS zullen er een aantal dingen aangepast worden aan de Bokt Wiki. Sommige dingen zullen al op korte termijn zichtbaar worden zoals bijvoorbeeld een blokje met foto's van de Bokt Wiki op de voorpagina van Bokt. Ook zal er een en ander veranderd worden aan de lay out van de Wiki om de site overzichtelijker en gebruiksvriendelijker te maken.
Op de langere termijn willen we dat iedereen die ingelogd is op Bokt ook meteen ingelogd is op de Bokt Wiki. Technisch is dat een behoorlijke uitdaging waarvoor eerst een aantal andere problemen opgelost moeten worden, maar met het oog op de toekomst biedt dat belangrijke voordelen.
De zoekfunctie zal ook opnieuw aangepast worden en voor de schrijvers op de Wiki is er gesproken over een beloningssysteem. Dat laatste zal nog niet op korte termijn op de Wiki toegepast worden, maar in de loop van 2017 zullen jullie er zeker meer van horen!

Vanuit Beheer
Het is alweer het laatste BBB van 2016. Wat vliegt de tijd. Het afgelopen jaar is een erg interessant jaar geweest. We hebben behoorlijk wat feedback gehad van jullie waarmee we veel kunnen. Veel ging over het forum en het modereren. Een aantal dingen zijn al opgepakt, zoals het verduidelijken van de moderator-opmerkingen en met andere dingen zijn of gaan we aan de slag.
Verder is bij de nieuwsredactie is veel veranderd, in het team, maar ook in de werkzaamheden. We zijn begonnen met het plaatsen van blogs. Na een wat haperige start en met veel feedback van jullie loopt het momenteel al leuk. Uiteraard blijven we kijken naar verbetering.
Voor de Wiki hebben we een project met de HAS gedaan om te kijken hoe we de Wiki ook naar de toekomst toe een betere plek en invulling kunnen geven. Met de resultaten daarvan zijn we nu aan de slag, hopelijk komen daar komend jaar mooie dingen uit.
En dan is er nog de BZC, zij hebben dit jaar wederom weinig werk gehad. Gelukkig! Want dat is een teken dat er over het algemeen weinig bezwaren zijn m.b.t. het modereren en dat er weinig onenigheden zijn geweest wat betreft aan- en verkopen via de Markt.
Uiteraard stonden we in 2016 ook weer op Horse Event. We hebben veel complimenten in ontvangst mogen nemen over het gevarieerde programma dat we dit jaar boden. En natuurlijk hebben we ideeën opgedaan en tips gekregen voor het komend jaar.

Al met al een boeiend jaar dus! We hopen komend jaar weer een mooi Bokt jaar te hebben met jullie allemaal! Bedankt voor al jullie feedback het afgelopen jaar en blijf vooral met ons meedenken! :)

Team
Vanaf 1 januari 2017 zullen we geen losse FZ-topics meer openen over de komst van nieuwe teamleden. Dit wordt voortaan (net als wijzigingen en afscheid) gecommuniceerd via het BBB.

Nieuw
  • Afbeelding - [***] - Moderator LZP en NM

Terug van break
Ook deze maand heeft Agossie haar groene jas weer aangetrokken. Wij zijn enorm blij dat je er weer bent.

Break
Deze maand heeft Dinopino een break genomen, succes en hopelijk zien we je gauw weer terug!

Afscheid
Na 10 jaar teamlid zijn heeft Olympia besloten om haar kleurtje in te ruilen, wij willen je ontzettend bedanken voor alles wat je gedaan hebt! Het ga je goed.

Tips van het Team & Vragen van Bokkers
Naar aanleiding van een topic op Forumzaken ([FZ] Foto met logo gebruiken ?) leek het ons een goed idee om daar wat meer informatie over te geven.

Je kunt in het topic zelf al heel veel informatie vinden en eventueel meepraten met de discussie, maar ook staat het al vermeldt op Bokt in de help.

Daar staat onderstaande uitgelegd.

Citaat:
Bij de fotofora is de volgende tekst altijd in het charter opgenomen: "Op foto's zit altijd copyright. Plaats dus geen foto's die je van internet gehaald hebt en/of die niet door jou gemaakt zijn, tenzij je hier toestemming voor hebt." Veel gebruikers staan er niet bij stil dat dat niet alleen geldt voor de foto's die in die fora gebruikt worden, maar voor alle foto's die je op Bokt plaatst. En copyright is al gauw geschonden.

Het is heel gemakkelijk om via Google dat ene plaatje te vinden dat je nodig hebt om je punt of grap te maken. Je plaatst de locatie van de foto tussen imagetags en je bericht is klaar.
Wanneer dat plaatje niet door jou zelf gemaakt is, en wanneer je ook niet op een andere manier toestemming hebt gekregen om dat plaatje te gebruiken, maak je inbreuk op het auteursrecht van de fotograaf of artiest (copyright). Het is niet zo dat je alles wat je op Google vindt op Bokt mag gebruiken, alleen omdat het gemakkelijk te vinden en te gebruiken is. Wanneer het niet van jou is, moet je toestemming hebben.

Als je zonder toestemming van de ander een afbeelding plaatst, maak je dus inbreuk op het auteursrecht van een ander. Die ander moet die inbreuk eerst maar eens zien te vinden, maar daar heb je tegenwoordig zoekmachines voor. En achter die zoekmachines hangen systemen die automatisch briefjes sturen: jij maakt inbreuk, en daar moet je voor betalen. Dik betalen. Soms worden bedragen van enkele duizenden euro's genoemd, soms gaat het om een paar honderd euro. Maar het is altijd meer dan je eigenlijk over had gehad voor het gebruik van dat plaatje.

Bij deze dus nog maar eens de waarschuwing: bedenk voor je een afbeelding in een bericht opneemt of je inderdaad het recht hebt dat plaatje te gebruiken.
Overigens is het vermijden van zo'n claim heel eenvoudig: als je alleen de link naar de afbeelding in je bericht zet zonder de imagetags, dus niet het plaatje zelf in je bericht opneemt, maak je nergens inbreuk op.

Let hier dus goed op!

Ik heb een vraag of een suggestie voor een tip!
Dat kan! Je kunt je vraag of suggestie pb-en naar [***] of naar goldenarrow.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin december 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:02

Bedankt voor de update :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:19

Wat heeft het beheer nou echt gedaan in 2016? Het grootste deel van de dingen die genoemd worden, is ook al beschreven door de teams die het hebben uitgevoerd, daar is hard gewerkt! (Ik ga er dus vanuit dat die teams ook het meeste werk hebben verricht aan de genoemde veranderingen)

Als je die team-beschrijvingen schrapt, dan blijft er eigenlijk niet zoveel over wat sec tie te schrijven is aan het beheer, tenzij de zeer algemene bewering 'dat er dingen zijn opgepakt' een dubbele laag bevat die ik nog even niet doorheb.

Ik begrijp dat je in een algemene nieuwsbrief voor al je leden niet het achterste van je tong laat zien en ook geen dingen wil beloven, maar ik had toch net wat meer voortgang verwacht. Kunnen jullie dat toelichten?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:35

Ik ben ook wel erg nieuwsgierig naar het 'community'-idee. Dat is natuurlijk iets waar al jaren over nagedacht wordt, maar ik heb niet echt het idee dat het van de grond komt? Ik bedoel, Jessica is feitelijk aangenomen als 'community-manager' met het idee dat er tzt ooit een heel ander Bokt zou zijn. Hoe gaat het met die plannen?

En de Markt? Ik vind deze nog steeds behoorlijk 'onhandig' en voor veel verbetering vatbaar. Zijn daar nog plannen voor?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:18

Wel jammer dat de moderators geen eigen topic meer krijgen bij afscheid... Wanneer er iemand nieuw bijkomt snap ik dat, maar 1 zinnetje in het BBB nadat je je 10 jaar hebt ingezet voor Bokt vind ik wat karig :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:31

Marjoow schreef:
Wel jammer dat de moderators geen eigen topic meer krijgen bij afscheid... Wanneer er iemand nieuw bijkomt snap ik dat, maar 1 zinnetje in het BBB nadat je je 10 jaar hebt ingezet voor Bokt vind ik wat karig :o

Volgens mij was de uitleg de vorige keer dat er al jaren geen afscheidstopics meer gemaakt werden, maar als je zelf als (ex)mod dus wel de behoefte had om een topic te openen dat dat gewoon oké was.

@beheer: Ik vind het wel jammer dat er besloten is dat de nieuwe mods geen eigen DM meer krijgen. Mag ik vragen naar de reden waarom?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:41

Tuurlijk mag je dat vragen :)
Er bleek niet echt eenduidig op gehandeld te worden. Ik opende altijd een topic voor nieuwe mods en voor andere kleuren werd dit soms niet gedaan. Toen dat opviel hebben we even rond de tafel gezeten en besloten dat we door de aankondigingen voortaan altijd in het BBB te doen daarin altijd eenduidig zijn. Afscheid en breaks deden we altijd al in het BBB en het was eigenlijk een logische stap om de komst van nieuwe teamleden daar ook aan toe te voegen.

Hilli, als ik voor mezelf spreek, dan heb ik dit jaar vooral veel aan het zwembad gezeten met de meest geweldige cocktails en fantastisch weer enzo :)) Zonder gein: mijn werk bestaat voor 90% uit de dagelijkse dingen. Begeleiden en meedenken met de hoofdmods en andere hoofden, zorgen dat er bepaalde beleidsstukken opgepakt worden, zorgen dat zaken die op FZ aangekaart worden meegenomen worden naar achter de schermen, zorgen dat de bezetting op de fora op orde is etc.etc.
Dat het eindresultaat uiteindelijk onder bepaalde teams geplakt wordt, wil nog niet zeggen dat ik er geen werk mee heb. Sterker nog: er is altijd werk teveel en het is altijd weer passen en meten om het allemaal af te krijgen in de uren die ik voor Bokt heb (Bokt is voor mij ook geen fulltime baan). En da's maar goed ook want van stilzitten is nooit iemand beter geworden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:15

Nouja dan alsnog vind ik dat er wel wat meer blijk van waardering mag zijn dan 1 zinnetje in het BBB wanneer een teamie stopt... zeker eentje die 10 jaar lang zich heeft ingezet voor Bokt...

En om zelf een topic te openen is dus niet hetzelfde...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:22

Marjoow schreef:
Nouja dan alsnog vind ik dat er wel wat meer blijk van waardering mag zijn dan 1 zinnetje in het BBB wanneer een teamie stopt... zeker eentje die 10 jaar lang zich heeft ingezet voor Bokt...

En om zelf een topic te openen is dus niet hetzelfde...

Ben het helemaal met je eens!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:25

Dat staat zeker ook in de planning :j
Deze maand hadden we 1 afscheid en Olympia had zelf ook een afscheidstopic op FZ. Voortaan zullen we in elk geval de nieuwe teamleden wat uitgebreider voorstellen en dat geldt dan ook zeker voor een afscheid.

Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:05

Marjoow bij mijn weten is het nooit anders geweest dan dat als een teamie graag een afscheidstopic wilde, hij/zij dat gewoon zelf opende. En in overleg is die mogelijkheid er nog steeds. Eigenlijk is de grootste verandering dat er geen aankondigingstopic op FZ komt bij een nieuw teamlid, maar dat daar een melding van komt in het BBB. En uiteraard zullen we daar met zorg naar kijken en wordt het wel wat uitgebreider dan alleen: nieuw: * naam * . :)

Verder zat ik naast Oscar te genieten van de cocktails. :+ Nee zonder gekheid. Veel van mijn werkzaamheden zijn voor de schermen niet zichtbaar. Mijn werkzaamheden bestaan grotendeels uit aansturen en meedenken met het team. Bepaalde beleidszaken liggen bij mij, bij Mo of bij ons samen en daar werken we dan aan (ook vaak in samenspraak met het team). Verder neemt de organisatie van Horse Event naarmate september dichterbij komt een groter deel uit van mijn werkzaamheden. En daarnaast lopen er projecten die ik trek, maar waarvan jullie vaak alleen de praktische uitvoering zien door de teams. Zo ben ik samen met de NR bezig geweest op VN aan te kunnen passen, maar ook me het vormgeven van de bloggers etc. De merchandise, contacten met samenwerkingspartners etc liggen ook meestal bij mij en NHBokt ligt ook gedeeltelijk bij mij. Maar eigenlijk alles steeds in samenspraak met andere teamleden of het hele team.

Dat we meer community-gericht willen werken klopt, maar helaas kost dat veel technische aanpassingen. En dat is iets dat bij Bart (en Shadow) ligt. Oscar en ik hebben beiden geen kaas gegeten van al die technische snufjes. Bart is al een hele tijd bezig met de achterkant van Bokt, eigenlijk wordt daar continu gewerkt aan verbetering. Soms is dat zichtbaar, maar meestal niet of pas in een eindstadium. Ik zal Bart vragen headsup te geven over wat er het afgelopen jaar qua techniek is gebeurd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:06

Thnx. Ben benieuwd. Niet zozeer wat er het afgelopen jaar gebeurd is. Maar meer naar Bokt over 5 jaar. :)

Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:20

Daar ben ik ook benieuwd naar. :+

Nee zonder gekheid, we blijven verbeteren en zoeken naar vernieuwing, maar inmiddels is mij wel heel erg duidelijk dat iets heel simpel kan klinken maar technisch gezien verrekte veel werk eist. := We willen veel meer dan mogelijk is op korte termijn.
Ik heb Bart gelokt, hopelijk komt hij snel met zijn verhaal! :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 02:03

Iris82 schreef:
Thnx. Ben benieuwd. Niet zozeer wat er het afgelopen jaar gebeurd is. Maar meer naar Bokt over 5 jaar. :)

Maak daar maar 10 van :+

Ik herinner me dat het woord 'community' toen al viel. En voor mij persoonlijk zie ik het verdwijnen van de teamaankondigingen daar eigenlijk wat afbreuk aan doen. Het wordt zo steeds onpersoonlijker. Oscar, je schrijft dat jij wel steeds aankondigingen deed voor jouw team. Het is jammer dat er dan besloten wordt dat ipv dat anderen de moeite gaan doen om hun teamleden in de kijker te zetten, er geen aankondigingen whatsoever meer los op FZ komen. Mag ik dat een beetje gemakzuchtig vinden? :o

Het is ook wel zo fijn als nieuw member of the team om even in de kijker gezet te worden, ipv enkel 'hoppa aan het werk jij, we zeggen later wel dat jij er bent, is nu niet zo belangrijk'.

Met alle vertrekken van het laatste jaar (en dat heeft wel stof doen opwaaien) zou het jullie sieren om net wat persoonlijker te zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:02

Jessica schreef:
Marjoow bij mijn weten is het nooit anders geweest dan dat als een teamie graag een afscheidstopic wilde, hij/zij dat gewoon zelf opende. En in overleg is die mogelijkheid er nog steeds. Eigenlijk is de grootste verandering dat er geen aankondigingstopic op FZ komt bij een nieuw teamlid, maar dat daar een melding van komt in het BBB. En uiteraard zullen we daar met zorg naar kijken en wordt het wel wat uitgebreider dan alleen: nieuw: * naam * . :)

Dat het nooit anders is, veranderd mijn mening niet.. Want als je zelf je eigen afscheidstopic moet openen, geeft dat toch niet echt de waardering weer die je vanuit Bokt (vind ik) zou moeten krijgen.

Maar goed om te lezen dat het op de planning staat. Ik weet natuurlijk ook niet wat er achter de schermen gebeurd als er een teamie afscheid neemt, maar 1 zin in het BBB komt op mij over als een "Oké Doei", als je begrijpt wat ik bedoel :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:20

Alle teamleden krijgen nog steeds hun eigen welkomsttopic achter de schermen en ook wordt er nog steeds uitgebreid stilgestaan bij een evt. vertrek van een teamlid. Zo ook bijv. bij een jubileum. Afgelopen jaren hebben we enkele jubilea mogen vieren en dat wordt uitgebreid gevierd met een mooi kado, bloemen, iets lekkers etc. voor het desbetreffende teamlid en dat blijft ook zo.
Het BBB is bedoeld als communicatiemethode tussen team en gebruikers. Bij het welkom/afscheid is dan achter de schermen al stilgestaan en het BBB/FZ is bedoeld voor jullie. Ik denk wel dat heel veel teamleden het leuk zullen vinden als ze van jullie uit ook een bedankje zouden krijgen. Vanuit het team is dat dan al uitgesproken en het BBB is voor jullie bedoeld. Dus als jullie daar iets in willen betekenen, dan zou ik jullie van harte aan willen raden om daar jullie waardering uit te spreken :)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:15

Op technisch vlak is er best een hoop gebeurd maar niet heelveel daarvan is zichtbaar voor gebruikers.

Iets dat flink wat tijd heeft gekost (een stuk meer dan gehoopt) is het beter opslaan van de foto's voor de Bokt upload. Dat stond allemaal op 1 server (die het wat zwaar kreeg), dat werk wordt nu verdeeld over drie machines waardoor het ook geen probleem is als er 1 machine uitvalt en waardoor het maken van backups ook makkelijker is.

Ook hebben we verder gebouwd aan Symfony (het systeem dat we nu o.a. voor de voorpagina en de upload gebruiken). Symfony willen we veel meer gaan gebruiken maar daar hebben we eerst een stabiele basis voor nodig. Goed omgaan met het inloggen van gebruikers, communicatie met de forum/wiki/markt software, etc, etc. Dat gaat om een soort 'fundering' waarvan vrijwel niets te zien is maar wel een groot deel van de complexiteit zit.

Een nieuw ding dat we gebouwd hebben in Symfony is de 'meld deze advertentie' functie op de Markt. Het mooie van die functie is dat deze bestaat uit een lijst van 'dingen' die een status hebben en waarover je kan communiceren. Dat concept kunnen we op een hele hoop plaatsen gebruiken. Bijvoorbeeld voor de normale TeMs, voor nieuwstips, voor het melden van foutjes in nieuwsberichten, voor het melden van problemen met Wiki artikelen, etc, etc. Dat kan je ook nog wat verder doortrekken. Markt advertenties zijn ook vooral 'dingen'
in een lijst waar je op kan reageren. Hetzelfde met forumtopics. Ook kunnen we een aantal zaken die we daarvoor hebben gebouwd op heel andere plaatsen hergebruiken.

Ondertussen wordt er ook gewerkt aan een project dat grotendeels los staat van Bokt en met de communities zitten we eigenlijk nog steeds in onze maag. In de basis vind ik het een goed idee, maar ook een idee met flink wat haken en ogen. Hier is een tijd terug uitgebreid onderzoek naar gedaan o.a. onder de gebruikers, conclusie daarvan was dat de mitsen en maren niet opwegen tegen de voordelen. Maar dat lost de problemen die zorgen voor de behoefte aan communities niet op. De communities zijn iig een enorm groot project zonder duidelijk zicht op een netto positieve uitkomst. Dat zorgt ervoor dat dit niet meteen op nummer 1 komt op de prioriteitenlijst.

Het Wiki-project dat hierboven wordt genoemd heeft ook aardig wat tijd gevraagd, zijn leuke dingen uit gekomen, ook erg leuke gesprekken gehad op Horse Event over de Wiki. Nu zorgen dat we de adviezen in het rapport ook kunnen implementeren :)

Maar ik snap de vragen. Veel dingen die zijn gedaan hebben een flinke impact maar zijn redelijk onzichtbaar. De voorpagina is daar wel een aardig voorbeeld van. Is behoorlijk wat werk geweest om die om te zetten van Drupal naar Symfony, met als resultaat een pagina die er 98% hetzelfde uit ziet. Daardoor wel makkelijker aan te passen waardoor we het nieuws nu b.v. veel makkelijker anders in kunnen delen.

Het goede nieuws is iig dat we hierdoor al een aardige 'fundering' hebben opgebouwd waardoor we in 2017 door kunnen met projecten die voor jullie ook een stuk zichtbaarder zijn :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:21

Tieneke schreef:
Met alle vertrekken van het laatste jaar (en dat heeft wel stof doen opwaaien) zou het jullie sieren om net wat persoonlijker te zijn.

Zelf denk ik dat met alle vertrekken van het laatste jaar een kwaliteitstraject loslaten op aansturing van vrijwilligers, manier van communicatie met vrijwilligers verbeteren enz. erg veel winst kan opleveren voor BOkt. Meer continuïteit en kwaliteit van de vrijwilligers (moderators en HM) kan dit opleveren als dit kwaliteitstraject goed en professioneel wordt opgezet en uitgevoerd, want het verloop van vrijwilligers vind ik erg groot en dat is in mijn ogen totaal niet nodig en zonde van de tijd die gestopt wordt in het inwerken van nieuwe moderators.
Wat Tienke noemt zou dan een aandachtspunt kunnen zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:02

Oscar schreef:
[...] mijn werk bestaat voor 90% uit de dagelijkse dingen. Begeleiden en meedenken met de hoofdmods en andere hoofden, zorgen dat er bepaalde beleidsstukken opgepakt worden, zorgen dat zaken die op FZ aangekaart worden meegenomen worden naar achter de schermen, zorgen dat de bezetting op de fora op orde is etc.etc.

Dat betekent dus ook dat er maar 10% van je tijd beschikbaar is om iets te doen buiten de noodzakelijke dagelijkse dingen. Dat is op een fulltime werkweek 4 uur, en als je parttime werkt simpelweg minder. Met 2,5 uur in de week en dus zo'n 120 uur per jaar als ontwikkeltijd voor nieuw beleid/nieuwe dingen (als je altijd effectief an het werk bent), is het eigenlijk ook misschien niet zo gek dat er veel wensen zijn maar weinig implementatie plaatsvindt.

Uiteraard begrijp ik -niet alleen op basis van jouw woorden en op basis van Jessica haar woorden, maar ook op basis van mijn eigen ervaring- dat allerlei werkzaamheden 'achter de schermen' niet direct zichtbaar zijn voor de gebruikers van Bokt.nl. Je overlegt, probeert, werkt uit en pas het eindresultaat zien we als gewone Bokkers. Dat is fijn, want al die tussenstapjes zijn al ingewikkeld genoeg :j

Maar mijn argument blijft in dit geval dat wanneer er zoveel tijd gaat zitten in de basics, je ook nooit verder zult komen dan de basics. Wil je dat niet en dus verder komen dan de basics? Dat betekent dus dat je een deel van de basics anders moet inrichten zodat je er minder tijd aan kwijt bent, of dat je mensen regelt/inhuurt voor een specifieke opdracht binnen een specifieke tijd (ik denk dat die Wiki-opdracht een mooi begin is, maar ik hoop wel dat er meer uitkomt dan bij een vorige stagiair (?) die op 3 posts na volgens mij weinig meer dan dat geproduceerd heeft ;) ). Kortom, ik mis nog steeds een stukje bedrijfsmatige aanpak en beleidsvorming. Dat klinkt wel heel erg ambtenaar-achtig :') , maar ik denk dat een verandering in denken en aanpak jullie wel verder kan helpen om efficiënter te werken. Je hebt een goede bak vrijwilligers die ook best wat van die dagelijkse basics extra kunnen doen - daar heb je ze voor toch?

Overigens twijfel ik geen moment aan jullie inzet (al dan niet onder het genot van die cocktail :+ ) en wordt er ook gewoon hard gewerkt. Daar ligt mijn zorg ook niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:36

Ik ga met de analyse van Hilli mee. Zo lang de nadruk blijft liggen op - met alle respect - brandjes blussen, ga je de oorzaak nooit wegnemen en kom je nooit aan structurele verbeteringen toe.
(geen ambtenaar, wel ervaring met strategie en beleid)

Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:40

Daar hebben jullie zeker gelijk in! En gelukkig zijn er wel behoorlijk wat stappen gezet de afgelopen jaren waardoor bijv. Bart al veel en veel meer tijd kan steken in de ontwikkeling van de site. De techniek moet tenslotte ook meegaan. We hebben nu eenmaal te maken met een enorme website en beperkte inkomsten. Maar gaandeweg komen we er zeker wel, het kost echter tijd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:43

geen idee wat er ligt aan plannen en strategische documentatie, maar ik zou jullie zeker aanraden om te zorgen voor een lange termijn visie en je acties + middelen ook daaraan prioritiseren (als dat nu nog niet gebeurt). Keuzes maken voor dingen die je wel en niet doet, en ik zou persoonlijk daar ook over communiceren. 'dit vinden wij belangrijk, hier staan we voor en dit gaan we doen'. En dat hoeft niet per se aan een deadline gekoppeld te zijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:45

Bedankt voor jullie adviezen en voor het meedenken, Hilli en Lielle :)

Ik deel jullie mening wel hoor. We zitten inderdaad geen vliegen te vangen, maar voor de dingen buiten de dagelijkse sores om is gewoon (te) weinig tijd. In dat opzicht ben ik het helemaal met jullie eens en ik zou het ook best graag anders zien. Zodra ik Bart weer zie zal ik dit zeker ook met hem opnemen om te kijken wat we hier in kunnen doen. Nogmaals dank, ik stel jullie mening heel erg op prijs!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:48

success ermee, ik weet hoe lastig het is om die stap terug uit de operatie te doen.

Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:51

Klopt, deels ligt dat er ook en werken we daarnaar. We maken ook zeker keuzes in wat haalbaar is en wat niet en wat we op korte termijn kunnen doen en wat meer tijd kost. En wat hard nodig is en wat minder prioriteit heeft. Maar uiteindelijk blijkt altijd weer dat we veel meer willen dan we kunnen qua tijd, mankracht en budget. ;)
We kijken ook zeker naar stagiaires maar lastig daaraan is dat je vaak een werkplek moet kunnen bieden. En aangezien we allemaal vanuit huis werken is dat lastig te realiseren.

Bedankt voor jullie input! Meedenken is altijd erg fijn! :j