Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joyce83 schreef:Als je een fotoshoot hebt betaal je toch voor de fotoshoot? fotograaf is dan al betaald voor het maken van de foto's.
Zelf zie ik het ook meer als reclame. Als ik foto's wil hebben zonder logo betaal ik er wel voor. Maar soms zijn er zoveel foto's en als je dan best nog wel wat moet betalen gaat het aardig oplopen aan uitgaven naast de fotoshoot.
Mondy schreef:Ik heb het niet over logo's die op foto's staan gewoon als reclame na bijv een shoot.
Ik bedoel zoals bijv het topic wat nu bij uitgelicht staat.
Waarop staat dat er niet is betaald voor de foto....
Dat is imo heel wat anders als een foto met een logo onderin.
Kaitlyn schreef:Mondy schreef:Dat er foto's gebruikt worden waarvan ik betwijfel of de fotograaf daar toestemming voor heeft gegeven
Maar dan nog is het toch ook reclame voor de fotograaf?
mooney schreef:Kaitlyn schreef:Maar dan nog is het toch ook reclame voor de fotograaf?
In principe is dit dus hetzelfde als wanneer jij tassen zou maken en ik je winkel in kom en een tas meeneem zonder te betalen. Zolang ik er dus maar veel mee rondloop en iedereen het merkje laat zien wat weer naar jou verwijst zou dit dan ok zijn?
mooney schreef:In principe is dit dus hetzelfde als wanneer jij tassen zou maken en ik je winkel in kom en een tas meeneem zonder te betalen. Zolang ik er dus maar veel mee rondloop en iedereen het merkje laat zien wat weer naar jou verwijst zou dit dan ok zijn?
Die copyrights staan er juist op deze manier op zodat de foto ontsiert wordt in de hoop dat het dan minder snel gebruikt wordt zonder toestemming. Hoewel mensen het vaak vergeten, is het ook bij fotomateriaal gewoon zaak dat je standaard GEEN toestemming hebt om ze over te nemen/te delen tenzij erbij vermeld staat dat het ok is (onder bepaalde voorwaarden). Die toestemming zal je dus moeten vragen/kopen en dan krijg je vaak een versie met een logo dat subtieler op de foto staat.
Een foto met het logo dwars over de foto heen is geen reclame, want dat ziet er gewoon standaard niet uit. En veel fotograven bewerken de 'voorproefjes' ook nog niet, dus dan is het niet eens te vergelijken met de kwaliteit die ze leveren wanneer ze een afgewerkt product leveren.
Ik fotografeer heel af en toe op evenementen waar ik voor mezelf naartoe ga, dit doe ik met verouderde apparatuur en ik besteed er na afloop niet super veel tijd aan. Die foto's zet ik dan online en mogen mensen gebruiken zolang ze mijn naam erbij vermelden. Maar ik heb dus minimale kosten en hoef er geen winst op te draaien. Als andere fotograven er anders in staan is dat hun goed recht en dat is geen excuus om de foto dan maar klakkeloos over te nemen zonder toestemming.