Foto's van je paard die zomaar op andermans profiel staan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geesje123

Foto's van je paard die zomaar op andermans profiel staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 19:11

Hoi bokkters.
Ik kweet niet of nu goed zit ik hoop het wel.

IK was benieuwt of jullie hier ook mening over hebben.

Ik zie vaak instagram acounts met mensen die zich voor doen als nep manege en dan hun foto's van bokt of google af halen. Nu heb net ook wat met meisje gehad die zegt dat de pony die ze me stuurde haar pony was maar na wat google werk bleken alle foto's van bokt te komen.

Wat vinden jullie er nou van dat jullie foto posten en iemand anders die steelt voor hun nep manege of leugentje.

Ik vind dit zelf heel asociaal want het zijn wel iemands anders foto's en een paard van een ander.
Ik kan er zelf heel boos om worden omdat de foto voor eigenaar van paard mischien wel hele speciaale waarde kan hebben.

Ik zet daarom zelf nooit een foto van mijn eigen paard of verzorgpaard op bokt omdat ik toch weet dat iemand hem wel gaat jatten en op instagram andere naam geeft. dus wat heeft dan voor zin om hem er op te zetten als ik dit al weet.

Ben benieuwt naar jullie mening hier over.

Sorry als ik het hier niet plaatsen mag ik zit eigelijks om zulke redens amper op bokt.

Groetjes Geesje123

Caroline52

Re: Foto's van je paard die zomaar op andermans profiel staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:14

Kan je niet maken maar je voordoen als iets anders is altijd een slechte zaak als je dingen deelt heb je altijd riscico

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:14

Ik vind het ook niet kunnen maar het gebeurt.

Ik zag een advertentie met de foto van de oortjes van mijn en mijn vriendin haar paard.
Die heb ik een bericht gestuurd dat dat niet netjes was.

Ze heeft hem eraf gehaald maar blij wordt je daar niet van

Ooit was er ook een foto van de mijne op zo'n spel.

Je houdt het niet tegen in deze tijd van sociaal media

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:17

Je kan er vrij weinig aan doen helaas.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:19

Ik heb ook een Instagram account voor mijn pony en ik ben ook wel eens foto's van hem op andere profielen tegengekomen. Ik vind het prima dat anderen een foto van hem posten, maar dan heb ik liever wel dat ze vooraf om toestemming vragen. En als ze toch een foto posten zonder toestemming te vragen? Tja, dan is het maar zo. Ik kan me er ook niet druk om maken eigenlijk. Ik beschouw het maar als een compliment. Blijkbaar vinden ze hem gewoon erg leuk. Ik denk maar zo: zij moeten het doen met een foto, ik kan in het echt van hem genieten :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:23

Ik vind het niet erg als ze een foto gebruiken van mijn paard, Hij is ook gewoon knap <3 enige waar ik van baal is als iemand met de eer van een foto gaat strijken die ik gemaakt heb. Maar ik fotografeer niet voor mijn werk ofzo en doe ook geen shoots en ben het ook niet van plan dus dan laat ik het maar zo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:26

Ooit heeft een manegemeisje een foto gemaakt van haarzelf met MIJN pony en die op een t-shirt laten drukken. Ik vond het niet erg maar vond wel dat ze het eerst had moeten vragen. Op internet kun je helemaal beter niet teveel met persoonlijke informatie of foto's strooien. Want je krijgt het er nooit meer af.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:36

anjali schreef:
Ooit heeft een manegemeisje een foto gemaakt van haarzelf met MIJN pony en die op een t-shirt laten drukken. Ik vond het niet erg maar vond wel dat ze het eerst had moeten vragen. Op internet kun je helemaal beter niet teveel met persoonlijke informatie of foto's strooien. Want je krijgt het er nooit meer af.

Daar zou ik dan weer niet tegen kunnen als iemand zomaar een selfie maakt met mijn paard :') inleveren dat t-shirt ~~}>

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:47

1 Keer heeft een meisje foto's van mijn pony gebruikt en gezegd dat het haar pony was.. Daar was ik eerst niet blij mee, maar later dacht ik; Ach, het is maar een foto. Zolang de pony zelf maar in haar eigen stalletje staat, lig ik er niet wakker van :+

Vaak zijn het jonge kinderen, die zelf geen eigen paard hebben en die dan een paard zien wat ze mooi vinden en dan tegen andere kinderen op internet zeggen dat het paard van hun is.. Niet netjes, maar ik zie het maar als een compliment. Er zijn belangrijkere dingen om me druk over te maken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:04

Daphne__ schreef:
1 Keer heeft een meisje foto's van mijn pony gebruikt en gezegd dat het haar pony was.. Daar was ik eerst niet blij mee, maar later dacht ik; Ach, het is maar een foto. Zolang de pony zelf maar in haar eigen stalletje staat, lig ik er niet wakker van :+

Vaak zijn het jonge kinderen, die zelf geen eigen paard hebben en die dan een paard zien wat ze mooi vinden en dan tegen andere kinderen op internet zeggen dat het paard van hun is.. Niet netjes, maar ik zie het maar als een compliment. Er zijn belangrijkere dingen om me druk over te maken.

Nou ik heb het anders meegemaakt, het was een ex vriend die mij deed stalken en zogenaamd opzoek was naar haar oude pony....Die dankbaar van alle behulpzame paardenmeisjes misbruik maakte.
eenmaal veroordeeld deed hij het anders hij lokte er zijn slachtoffers mee.... dus heel bokt het hoeft niet altijd onschuldig te zijn.....
Al heb ik laats een foto van mijn kindje en pony gezien op een info site van een camping, was heel verrast...maar heb ze wel verzocht dat maar weg te halen!.dat is wel gebeurd maar tja als je het niet weet .... al is het niets verkeerd toch blijft het vreemd-O-

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:09

Watermerk of tekst in je foto zetten. Garanties geeft het niet maar maakt het iets minder interessant de foto te 'lenen'.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:15

ITP -> FZ

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:17

Ik heb het regelmatig met kittenfoto's van mijn raskatten.
Ook fok ik kleurvariaties die minder vaak voorkomen bij mijn ras, dus andere fokkers willen wel eens een foto "jatten" om als kleurvoorbeeld op hun site te gebruiken. Ik vind dat niet netjes, even vragen en/of een linkje naar mijn website vind ik dan wel zo gepast. Het zijn vaak de beginnend fokkers die waarschijnlijk foto's googelen en vergeten dat het fokkerswereldje heel klein is en ik het via via al snel gemeld krijg.
Ik heb 1x gehad dat iemand mijn kittenfoto's gebruikte voor een MP advertentie van stamboekloze mix katjes. Dat vind ik echt not done!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:48

kwita schreef:
Daphne__ schreef:

Nou ik heb het anders meegemaakt, het was een ex vriend die mij deed stalken en zogenaamd opzoek was naar haar oude pony....Die dankbaar van alle behulpzame paardenmeisjes misbruik maakte.
eenmaal veroordeeld deed hij het anders hij lokte er zijn slachtoffers mee.... dus heel bokt het hoeft niet altijd onschuldig te zijn.....
Al heb ik laats een foto van mijn kindje en pony gezien op een info site van een camping, was heel verrast...maar heb ze wel verzocht dat maar weg te halen!.dat is wel gebeurd maar tja als je het niet weet .... al is het niets verkeerd toch blijft het vreemd-O-

Maar dat is ook wel een heel ander verhaal, dan waar ik het over heb. Al zou ik ook niet zo moeilijk doen over een foto op een site van een camping.. Zou dat alleen maar schattig vinden.

Maargoed, er word in de OP gevraagd hoe mensen er over denken. Ik vind het niet nodig om me daar druk over te maken, maar dat betekend niet dat anderen het daar mee eens moeten zijn hoor :D

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:01

Netjes vindt ik het niet, maar ik maak er geen groot probleem van :o Zolang ik er zelf maar niet bij sta.
Als ik zoiets tegen kom vraag ik wel om het te verwijderen, maar nog nooit meegemaakt.

Gelukkig kunnen ze hier ook niet 'stiekem' foto's maken van de ponys. Ze staan achterom bij ons thuis en vrij afgelegen, ligt geen weg aan.

Ik denk ook dat het vaak jonge kinderen zijn, van 9-15, die vaak graag zelf ook een eigen pony willen hebben...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:10

Ik zou wel erg boos worden. Op foto's (met of zonder watermerk) geldt gewoon dat ze eigendom zijn van de fotograaf. Met het gebruiken van de foto's begaan die ettertjes dus gewoon een strafbaar feit.

Ik heb zelfs eens boze berichten gehad van een kind hoe ik durfde zo te praten over het paard van haar vriendin en haar foto's te gebruiken. Is al gewoon 8 jaar mijn paard hoor... En dan nog gaan dreigen...

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:13

wat eenmaal op internet komt, heeft vaal geen auteursrechten.. enige wat je kan doen is een watermerk in je foto zetten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:16

juliar99 schreef:
wat eenmaal op internet komt, heeft vaal geen auteursrechten.. enige wat je kan doen is een watermerk in je foto zetten.

Dit klopt niet. Het blijft de auteursrechten gewoon behouden. Zou wat zijn anders...

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:18

Zelf nog nooit tegengekomen, maar als ze mijn foto's zouden gebruiken voor een spel zou ik me er niet druk om maken. Ik zie het meer als teken dat ze jou paard mooi genoeg vinden om ervoor te gebruiken.

Een verkoopadvertentie zou ik dan weer niet blij van worden. Maar nog niet zozeer voor mezelf, ik weet hoe het in elkaar zit. Maar als koper wordt je misschien ineens helemaal verliefd op de foto en dan blijkt het allemaal nep te zijn.

En als iemand voor de kost fotograaf is, snap ik wel dat ze het niet willen. Daar verdienen die mensen toch hun brood mee.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:19

kijk als het voor vreedzame dingen is die geen schade berichten....ach tja dan vind ik het minder bezwaarlijk. Maar tja wat zit er achter...dat kun je niet controleren en dat is het hele punt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:29

Ik ziet probleem niet.
Als je niet wilt dat dan moet je die fotos ook niet in openbaar op internet zetten, maar achter een wachtwoord of zo.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:36

Ja het is asociaal, maar ik denk dat die mensen ook wel een beetje zielig zijn en echt wat missen in hun leven. Verder zou dat niet voor mij de reden zijn om geen foto's van mijn dieren op internet te plaatsen en tja als het gebeurt: ik weet wel beter zolang ze maar irl van m'n dieren afblijven haha :D
Wat ik trouwens wel heel erg zou vinden is als ze een foto van mezelf (van mijn hoofd) zouden jatten, een nepaccount op bijv fb aanmaken en de boel gaan oplichten, waardoor mensen denken dat ik diegene ben. Gebeurt ook.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:38

Nou, ik heb vroeger wel eens gehad dat mijn paard op een pensionstal stond en ze hem een klap voor zijn kop gaven, dan heb ik 10x liever dat ze een foto maken!
Het hoort idd niet om foto's te pikken en het is natuurlijk een beetje zielig maar voor mij geldt ook, er zijn ergere dingen.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:39

Tja, meestal trekken mensen zich nu eenmaal weinig aan van het auteursrecht van foto's op internet. Een kopie is snel gemaakt, en meestal hebben mensen het idee dat het toch geen kwaad kan. Je kunt er boos over worden, maar het gebeurt nu eenmaal. De enige manier om het te voorkomen is door je foto's niet op internet te zetten. Watermerken zijn niet bijzonder effectief aangezien ze meestal makkelijk weg te knippen zijn (en zijn lelijk in je eigen posts), en vrijwel iedere manier van anti-kopieer bescherming is te omzeilen met screenshots.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:41

Ik voel mij juist eerder vereerd wanneer ze een foto van mijn paard gebruiken voor een spel omdat die zo mooi is <3