Database zadels -serienummer, merk, maat, kleur, type, model

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Database zadels -serienummer, merk, maat, kleur, type, model

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:55

In mijn zoektocht naar een gebruikt zadel viel mij op dat er op de verkoopsites wel heel veel zadels te koop staan.
Hoe weet je nu of het zadel waar je interesse in hebt een eerlijke koop is? Het zadel kan best ooit gestolen zijn. Is het een eerlijk verhaal wat de verkoper je vertelt? Of is het zadel veel ouder enz. enz..
En nu dacht ik, waarom is er niet een database waar eigenaren hun zadel op kunnen plaatsen, althans, het merk, de maat en type zadel en model en wat veel belangrijker is, het serienummer wat voor elk zadel uniek is.

Ik zou aan het Boktteam willen vragen of zij dit kunnen faciliteren.
Mits er natuurlijk behoefte aan is.

Gimmick11

Re: Database zadels -serienummer, merk, maat, kleur, type, model

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:17

Zo, dat lijkt mij een fantastisch idee!
Ik weet niet hoe fraudegevoelig zoiets kan zijn, maar het idee lijkt mij zeker wel wat.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:19

Bestaat er van sommige merken niet al zoiets? Ik dacht dat bijvoorbeeld Hulsebos zijn zadels ook bijhoud?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:22

Lijkt me erg makkelijk te vervalsen, serienummer is bij veel oudere zadels niet eens af te lezen en het is heel makkelijk om een nieuw nummer in t leer te stampen.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:27

Hmmm ik ga even dit topic volgen. Vind het zelf erg leuk om met web ontwikkeling bezig te zijn. Dus als er interesse in is lijkt me het misschien leuk dit uit te werken

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:49

Er zijn een hele periode zadels gechipt zodat deze bij diefstal getraceerd kunnen worden. Ideaal idee! Helaas is het niet doorontwikkeld.... denk dat het een gat in de markt is.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 03:16

En dan een combinatie van bovenstaand idee en chippen. Dat combineren. Dan heb je helemaal een mooi systeem!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 06:09

Maar hoe chip je dan dat zadel?
In het leer? Dat gaat niet dicht zoals gewone huid en dan kan de chip eruit gehaald worden.
In de vulling? Ook die kan eruit worden gehaald en vervangen.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:07

Ricie schreef:
En dan een combinatie van bovenstaand idee en chippen. Dat combineren. Dan heb je helemaal een mooi systeem!

Inderdaad!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:08

fleurtjeuh schreef:
In het leer? Dat gaat niet dicht zoals gewone huid en dan kan de chip eruit gehaald worden.

Tuurlijk is het fraudegevoelig, maar dat is bij een chip in de huid ook. Ook die kun je er uit halen en een nieuwe in doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:13

Voor een chip te kunnen lezen zul je eerst naar een winkel moeten denk ik? En dat doe je weer niet zo snel als je een zadel op marktplaats ziet staan.
Het zou gewoon handig zijn als er een soort website is waar je het merk en zadelnummer in kunt voeren en zo dus kunt zien of het zadel ooit gestolen is.
Hopelijk schrikt het potientiele zadeldieven dan ook af.
Ik snap best wel dat je pas echt effect hebt wanneer er heel veel zadels geregistreerd zijn maar je moet ergens beginnen toch?

Overigens heb ik na het aanmaken van dit topic een PB naar de beheerder Bart gestuurd maar helaas nog geen reactie erop mogen ontvangen.
Hopelijk vind hij het ook een goed idee en kunnen we hier op Bokt een registratie bij gaan houden.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:16

Volgens mij was er al een website waar je merk en serienummer van gestolen zadels kon opzoeken, maar die site is al lang buiten gebruik. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:20

Omdat je vraag eigenlijk gaat over een database die op Bokt zou moeten komen, verplaats ik je topic naar FZ.

HAR ---> FZ

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:52

fleurtjeuh schreef:

De chip zit tussen de kussens en de boom van het zadel in, geen dief die die er tussenuit kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:10

Ik ben benieuwd of er nog iemand van het beheer hier een antwoord op gaat geven.
Op mijn PB heb ik geen enkele reactie gekregen. Prima als men het niet ziet zitten maar dan hoor ik dat ook graag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:55

Anoniem schreef:
Op mijn PB heb ik geen enkele reactie gekregen.

Typisch :')

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:20

Stiekem zoals ik al schreef vond ik dit wel een erg goed idee zo een database. Ben zelf al even hard aan het knutselen. Laat jullie binnenkort meer zien/weten!

Misschien zelfs vanmiddag nog!

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:22

Het is echt heel basic, maar wat zouden jullie vinden van zo iets?

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:40

Hoi Ricie,
Dank voor je moeite.
Ik heb nog wel wat puntjes die ik anders zou willen zien.

Allereerst denk ik dat ook in de registratie de kleur van het zadel toegevoegd moet worden.
En misschien is het handig als er een regel bij komt waarbij je specifieke kenmerken kunt vermelden. Ik kan mij zo voorstellen dat je zadel bijv. een kras of reparatie heeft.

Verder denk ik dat een geregistreerd persoon (deels) anoniem moet kunnen zijn. Dus wel zichtbaar de plaats of gemeente waar het geregistreerde zadel zich bevind maar geen telefoon, mail en adresgegevens.
Misschien is het handig om net zoals marktplaats het doet, dat mensen je middels een contactknop kunnen contacteren. Dus op het moment dat ik een zadel van een particulier wil kopen dat ik op de website het merk, maat en serienummer in vul en als ik zie dat het zadel geregistreerd staat dat ik met een contactknop contact met de eigenaar van het zadel op kan nemen.
Verder is het natuurlijk helemaal super als ik de site raadpleeg en de eigenaar het zadel als gestolen gemeld ik dat direct kan zien.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben met mijn opmerkingen.
Verder vind ik het fijn dat het toch is opgepakt dooe iemand die daar meer kennis van heeft dan ik. +:)+

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:59

Ricie schreef:
Het is echt heel basic, maar wat zouden jullie vinden van zo iets?

[ [url=m/cQohKv.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JWlfAl.png]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat je alleen de technische gegevens van het zadel moet oplaan, en geen enkele persoonlijke info. (privacy, gehackte database vol mailadressen, wet bescherming persoonsgegevens)

Het uiteindelijke probleem blijft altijd hoe "wij gebruikers" kunnen controleren of de database wel "echt" is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:55

Hoi Gast5428, allereerst excuus voor de vertraging.
Het idee is zeker heel goed. Het zou mooi zijn als we echt wat kunnen ondernemen tegen zadeldiefstal.
We hebben even overlegd, en we willen dan ook binnenkort wel uitgebreider kijken of dit haalbaar is voor ons om te bouwen en op welke termijn, en of er onvermoede haken en ogen aan zitten.

Het kan wel even duren voor we daar weer iets over kunnen zeggen, want we willen echt even de tijd nemen om daar goed over na te denken. Maar wordt vervolgd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:03

Dat wordt een prachtbestand voor zadeldieven om te bepalen welke route het meest lucratief is...

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:08

Sonja schreef:
Dat wordt een prachtbestand voor zadeldieven om te bepalen welke route het meest lucratief is...

Alleen als er naam en adres gegevens bij staan, ik zou mijn zadels best willen registreren maar wel "anoniem" dmv bijvoorbeeld alleen een email adres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:11

Dan nog zou ik er verrekte voorzichtig mee zijn en de site heeeeeel goed beveiligd willen zien. Zadeldiefstal brengt een hoop op, en de chips zijn geen enkele belemmering omdat zadels over de landsgrenzen weer gewoon zo de handel in kunnen. Kraait geen haan naar.

Een dergelijke database onderhouden lijkt me overigens ook geen 'taak' voor een forum.
Maar misschien is er wel iemand die er brood in ziet professioneel wat op te zetten? Registreren voor 2,50 en checken voor een euro, en je kunt de kosten voor je site er ruimschoots uithalen...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:52

Belangrijkste voor een functie als dit is, denk ik, dat zoveel mogelijk mensen hun zadel registreren. Als ik mezelf na ga dan is de kans in ieder geval erg klein dat ik na een diefstal goede foto's heb van het zadel of enig idee heb van het serienummer. Zelfde met b.v. een camera, telefoon of laptop. Ik weet dat ik die serienummers zou moeten bijhouden maar in de praktijk komt het er niet van.

Die database met registraties hoeft niet open te zijn. Ik zou in ieder geval niet weten waarom? Op het moment dat een zadel gestolen wordt kan de persoon die heeft geregistreerd aangeven waar en wanneer het zadel gestolen is. Pas op dat moment worden de basis gegevens van het zadel zichtbaar/zoekbaar. Dus merk, type, bijzonderheden, foto's, zadelnummer en daarbij een 'neem contact op' knop.

Misschien ook zorgen dat er automatisch een mail wordt gestuurd naar een geregistreerde eigenaar als er specifiek op dat merk en zadelnummer wordt gezocht. Kan zijn dat de eigenaar het zadel op dat moment nog niet als gestolen heeft aangemerkt.

Het idee is in de basis heel eenvoudig, in de praktijk blijkt altijd dat dit soort dingen uiteindelijk complexer zijn dan ze lijken... Zien jullie manieren waarop misbruik kan worden gemaakt van een dergelijk systeem?

Overigens is het iets dat in op zich best bij Bokt past, zeker bij het Markt deel natuurlijk. Maar vooral iets met tijd en prioriteiten...