Stelling: Foto's zonder cap/geschikt schoeisel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij het eens met de stelling?

Ja
34 (21%)
gedeeltelijk, want..
28 (17%)
nee
96 (60%)

Totaal aantal stemmen: 158

lissisanne

Stelling: Foto's zonder cap/geschikt schoeisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 11:37

Hallo medebokkers,

Ten eerste: ik heb geen flauw idee of dit hier goed staat, excuses alvast modjes :o

Vanwege de heftige discussies die ik regelmatig langs zie komen zou ik graag jullie mening horen over de volgende stelling:

Bokt dient als voorbeeldfunctie voor veel (onervaren) paarden mensen, om deze reden zou het plaatsen van foto's met onverantwoorde acties verboden moeten zijn.

Onder onverantwoorde acties versta ik het volgende:
- Rijden met ongeschikt schoeisel of kleding.
- Rijden zonder cap
- Springen over onveilige hindernissen
- Rijden in het verkeer zonder hoofdstel
- etc. etc.

Het rijden zonder cap en met ongeschikte kleding zijn hierin het belangrijkste.

Ik hoop op een interessante en onderbouwde discussie waarbij ieder in zijn waarde wordt gelaten. :)

edit: poll toegevoegd
Laatst bijgewerkt door lissisanne op 13-09-15 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:38

Dat zou hypocriet zijn. Dan zouden sommige mensen ze alleen op doen om een foto op Bokt te plaatsen.

Bokt is een forum en ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, neem die dan ook.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:40

Bokt is een forum, geen site waar men een voorbeeld moeten zijn.

Het is en blijft iedereen keuze hoe hij/zij rijd, ongeacht of ze op forum foto's plaatsen.
Natuurlijk toon je dan wel 'hoe het moet', maar diegene achter het scherm die meekijkt naar de foto's zal wel zelf kiezen hoe of wat.

Iedereen in verantwoordelijk voor zijn eigen daden, hiervoor hoeft er geen voorbeeld te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:40

Bokt is geen babyzitter en een openbaar discussie forum, naar mijn mening hoeft Bokt niet in de positie van politieagent worden gedrukt. Dat wordt Bokt al genoeg. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen manier van rijden.

Want als je echt een voorbeeldfunctie wil nemen moet je ook alle slecht gereden paarden gaan verbieden, want dat is een veel groter probleem dan wat jij aanhaalt.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 11:41

Ik zal als eerste mijn mening geven, ik denk namelijk dat er voor beide kanten wat te zeggen is.

Ik vind dat deze foto's niet geplaatst zouden moeten worden om de voorbeeldfunctie die bokt heeft. Zelfs als er op de foto's goed over is nagedacht kan het niet slim zijn ze te plaatsen omdat er vele (penny meisjes) dit soort dingen onverantwoord gaan herhalen.

Maar ik ben ook tegen de stelling omdat bokt gaat om het delen van momenten en mooie gebeurtenissen waarbij niet altijd wordt gedacht aan de veiligheid, daarbij zijn er ook mensen die verantwoord kiezen voor het laten liggen van een cap of rijschoenen. Daarbij zijn er al genoeg regeltjes op bokt :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:42

- Rijden met ongeschikt schoeisel of kleding.
- Rijden zonder cap
- Springen over onveilige hindernissen
- Rijden in het verkeer zonder hoofdstel
- etc. etc.

Dit is wettelijk gezien niet verboden, dus waarom zou het verboden moeten zijn op bokt?

Ik vind dat mensen zelf hun verantwoording moeten nemen en moeten zorgen voor hun eigen veiligheid. Wanneer kinderen dat nog niet zelf kunnen beoordelen hebben ze ouders om hun daarop te wijzen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:42

Ojee, dan worden al die foto's van HE ook ineens ongeschikt, want die rijden ook wel eens zonder cap, zonder hoofdstel of in een jurk :oo

Ik vind dat uitgelicht wel dient als voorbeeld, maar daar letten ze imo goed op: ik heb nog nooit een foto op uitgelicht gezien van mensen die zonder hoofdstel naast de weg rijden. Het blijft je eigen risico :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 11:43

Bedankt voor jullie meningen :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:43

Ik neem aan dat je dat topic had gelezen van het modje die zonder cap en goeie schoeisel rijd?
Ik denk dat een moderator wel een degelijk voorbeeld functie moet wezen, en dan met name voor de jongere mensen hier op bokt.

Maar verboden.. Nee dat is een beetje overdreven :P

lissisanne

Re: Stelling: Foto's zonder cap/geschikt schoeisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 11:45

Grappig dat iedereen hier tegen het verbieden is!

Vooral omdat er in bijna elk onverantwoord topic veel mensen boos of afkeurend reageren.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:46

En hoe ga je dingen bepalen? Wat is geschikt schoeisel? En wat zijn veilige hindernissen?

Ik ben sowieso tegen de stelling. Mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Bokt hoeft niet te gaan babysitten :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 11:50

WiancaR schreef:
Bokt is geen babyzitter en een openbaar discussie forum, naar mijn mening hoeft Bokt niet in de positie van politieagent worden gedrukt. Dat wordt Bokt al genoeg. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen manier van rijden.

Want als je echt een voorbeeldfunctie wil nemen moet je ook alle slecht gereden paarden gaan verbieden, want dat is een veel groter probleem dan wat jij aanhaalt.

Dit laatste wilde ik even op ingaan, omdat ik denk dat dit anders is dan onveilig rijden.
Ik denk dat bokt ook een leerfunctie heeft, rijden is een leerproces. Veiligheid kan je makkelijk verbeteren en een leerproces kan je niet versnellen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:52

Ik vind het wel heel heftig om gewoon te zeggen dat je die foto's niet meer mag plaatsen. Voor een fotoshoot ga ik, als mijn paard rustig is, geen cap dragen, terwijl ik dat normaal altijd doe. Zou heel erg zonde zijn als ik die foto's dan niet meer op bokt mag zetten, dan ben ik snel weg hoor :+
Bovendien, stel je voor dat iemand een topic aanmaakt met onveilige hindernissen, bijvoorbeeld een hindernisbalk met een punt eraan. Dan zijn er altijd bokkers die (op een vriendelijke manier) tips kunnen geven over de hindernissen. Als dit niet meer mag gaan die 'onveilige' bokkers gewoon hun gang zonder gecorrigeerd te worden op bokt.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 11:52

Simbaa schreef:
En hoe ga je dingen bepalen? Wat is geschikt schoeisel? En wat zijn veilige hindernissen?

Ik ben sowieso tegen de stelling. Mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Bokt hoeft niet te gaan babysitten :)

Onder geschikt schoeisel versta ik stevige schoenen met een kleine hak zodat de beugel niet makkelijk doorschiet. Onder veilige hindernissen versta ik hindernissen die het paard of de ruiter niet zullen verwonden als ze omvallen. (of die niet omvallen bij aanstoten, al is dit weer een heel andere discussie omdat geen enkele hindernis in een cross kan omvallen)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 11:53

Dat vind ik een goed punt Mariett!
Onveilige acties kunnen op die manier ook leerzaam zijn.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:54

Verbieden heeft geen nut vind ik. Mensen zetten dan even een cap op voor de foto en doen hem daarna weer af.

Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid over je eigen veiligheid. En voor jonge kinderen vind ik het de verantwoordelijkheid van de ouders.
De voorbeeld functie zou van andere kanten moeten komen bijv. paardenbladen, maneges, familie/vrienden e.d.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:10

RT-D ---> FZ

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:21

Uhm nee, vind de stelling nergens op slaan. Dit mag je gewoon zelf beslissen in mijn ogen. Wellicht voor op uitgelicht dat er rekening mee kan worden gehouden, maar verder niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:27

Ik ben (gedeeltelijk) voor :)

Bokt is het grootste platform voor paardenliefhebbers, en heeft in die zin echt een voorbeeldfunctie, veel meer dan tijdschriften die hier genoemd worden. Ik zou het dan ook ontzettend goed vinden als er bijvoorbeeld op VN en in uitgelicht alleen nog foto's met cap worden geplaatst, op die manier laat je zien dat je veiligheid belangrijk vind.
Onveilige hindernissen, onveilig schoeisel, etc vind ik moeilijker, daar zit meer discussieruimte in wat veilig is en wat niet. Bij duidelijk onveilige situaties (denk aan iemand die over een prikkeldraadhek springt oid :+ ) kan je het wel meenemen uiteraard.

Ik lees hier veel dat het hypocriet is, omdat mensen dan 1x een cap opzetten voor de foto's en daarna weer af. Ik weet het niet, ik denk dat ik dan vooral blij ben dat er in elk geval 1 veilige(re) rit is gemaakt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:34

Over een prikkeldraad laten springen ofzo mag gewoon niet want dat kunnen ze laten vallen onder dierenmishandeling.
Ik zou het balachelijk vinden.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:37

Wat een onzin. Ik vind dat iemand zijn eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk kan het altijd fout gaan en kan je dus ook prima een tip geven over dingen die in jouw ogen verkeerd zijn, maar dat is ook maar een mening. Persoonlijk vind ik rijden op gympen met een goede grip niet onveilig, ja natuurlijk is het risico op doorschieten iets groter. Maar je kent jezelf en je paard goed genoeg.

Als bokt hierop gaat selecteren (wat in mijn ogen meer censureren is) dan zijn veel mensen denk ik snel weg.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:41

Paardrijden kan op zoveel manieren, ik vind niet dat zoiets verboden moet worden. Bokt heeft geen voorbeeldfunctie, het is een openbaar forum, dus kom je vaak verschillende meningen en denkwijzen tegen. Juist ook het kritiek wat gegeven wordt op zulke onverantwoorde dingen, kan voor veel mensen zinvol zijn. Je draagt een cap, niet alleen omdat dat zo hoort, maar ook door.... (vul maar in) etc :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:41

Het rijden met/zonder cap en met de juiste kleding e.d. is de keuze van de ruiter, net zoals het rijden van een wellicht gevaarlijke hindernis.
Ik ben van mening dat het een eigen keuze betreft en als bokkers het er niet mee eens zijn word dat praktisch altijd wel aangekaart in het topic. Daar kunnen mensen dus ook van leren, want ze zien het gebeuren maar zien vervolgens ook de discussie waarin word uitgelegd dat et gevaarlijk zou kunnen zijn.
Dat lijkt me leerzamer en beter werken dan het simpelweg verbieden.

Dat is net zoiets als roken. Als je het gewoonweg verbied zullen mensen het wellicht nog wel proberen, terwijl als je uitlegt waarom het slecht voor je is mensen gewaarschuwd zijn en beter na zullen denken voor ze gaan roken.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:42

Wat vind jij een onveilige hindernis? Dat zou namelijk betekenen dat er geen crossfotos O.i.d. Geplaatst mogen worden want deze hindernissen bewegen niet mee als je er vol tegenin duikt. Of een waterbak, daar kan je natuurlijk heel lelijk en verkeerd in terecht komen met kans op verdrinking (om maar even van het ergste uit te gaan). Elke hindernis is onveilig, je paard hoeft maar scheef te springen, te struikelen of wat en hij of jij komt bovenop een staander terecht met alle gevolgen van dien.

Ik vind persoonlijk als mensen zonder cap of met verkeerd schoeisel rijden dat dat eigen risico is. Ik stap nooit op zonder cap en rijd altijd met laarzen of jodphurs. Paardrijden is eigen risico, als Pietje zijn pony volledig vertrouwt om lekker zonder cap en op sandaaltjes een bosritje te gaan maken, prima risico voor Pietje. Feit is alleen als er wel wat gebeurt en ze komen er achter dat je geen cap op hebt en goed schoeisel de verzekering niks betaalt.
Conclusie: eigen risico.

Daarentegen, je kan net zoveel bescherming dragen als je wil, je hoeft maar verkeerd te vallen en je breekt je nek. Kwestie van pech.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:45

Ik vind eigen risico altijd een beetje een egocentrisch argument :o Alsof jij de enige bent die er last van heeft als je je hoofd in twee stukjes valt, denk ook eens aan omstanders die je vinden, ambulancepersoneel, familie etc.
Natuurlijk voorkom je niet alles door een cap te dragen, maar de risico's worden wel fors verminderd.

En nogmaals, zelfs dan zou ik het nu nog niet op heel bokt willen verbieden, maar wel op VN en in uitgelicht. Dat voorbeeld mag bokt best stellen.