Rijtechnisch commentaar bij Rij-itp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7

Rijtechnisch commentaar bij Rij-itp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 09:14

Omdat ik echt ziek wordt van de mensen die onder de noemer van 'advies' andere bokkers met de grond gelijk maken.

Wat is eigenlijk het nut nog van een rij-itp en haw?

Mensen die een topic in rij-itp hebben vaak geen behoefte aan rijtechnisch commentaar, waarom drammen sommige bokkers daar toch zo in door?

Ik weet dat veel mensen geen topics meer openen omdat ze bang zijn door de boktbrigade met de grond gelijk te worden gemaakt. Dit vind ik persoonlijk jammer, ik kijk altijd graag naar de foto's. Bokt heeft zo al een heel aantal kwaliteits paarden en ruiters verjaagd.

Kunnen we niet iets bedenken dat als men zegt op rij-itp geen behoefte te hebben aan rijtechnisch commentaar, dat daar dan ook niet het topic mee vervuild hoeft te worden? Als ze wel rijtechnisch commentaar hebben en er zo mee zitten, sturen ze maar een PB.

Zo krijg je ook niet alle bokkers die achter de andere comments aan gaan lopen rellen. (zoals nu recent weer bij een topic is gebeurd)
Laatst bijgewerkt door Amaranth7 op 09-09-15 09:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Cioccolato

Re: Rijtechnisch commentaar bij Rij-itp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:15

Het is een forum, dat is bekend. Als je het niet wil open je geen topic, als je er wel 1 opent kun je het verwachten. Zelfs bij gewone ITP's komt commentaar.
Het is een forum, met kenners. Niet alleen maar de 'wow' en 'ah' reacties zijn verdiend..

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 09:17

Zo wordt wel de sfeer verpest in mijn ogen. :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:20

En de sfeer is belangrijker dan soms echt dierenwelzijn? Als ik iemand op RIJ-ITP zijn paard zie zitten waarvan het mij pijn in de ogen doet zal ik daar zeker wat van zeggen. Als je graag oeh en ah wilt horen moet je lekker naar de penny club gaan. Ik zal altijd proberen opbouwend te zijn ipv iemand af te zeiken., maar sommige mensen hebben echt een bord voor hun hoofd.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:26

Wat is er mis met opbouwend commentaar? Ik sta zelf altijd open voor commentaar MITS onderbouwd. Dus aan 'je houding is belabberd' heb ik niks maar 'goh, je hebt een stoelzit, als je deze en deze oefeningen doet gaat het beter' wel. Vrees ook altijd als ik een RIJ-ITP open dat mensen je dan afbranden maar met de juiste openingstekst erbij zijn mensen heel lief :) Een OP met 'Ik doe het op deze manier en klaar' lokt commentaar uit, zet je neer 'ik weet dat er veel verbeterpunten zijn, ben er van bewust en werk eraan' dan krijg je al minder commentaar.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:28

Ook in rij-itp mag commentaar gegeven worden.
Ja, in de regels staat daarbij een vage en op verschillende manieren uit te leggen opmerking vermeld. Maar rijtechnisch commentaar mag. Punt. Op vaagheden kun je mensen moeilijk aanspreken.

Was ik van bokt, dan zou ik bokkers een duidelijke keus geven.
Rijtechnisch commentaar niet gewenst, plaats je topic dan onder rij itp en verbied het daar dan duidelijk.
Wel gewenst, dan plaatst je het onder het andere.

Een beetje commentaar bestaat nu eenmaal niet.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:34

Amaranth7 schreef:
Ik weet dat veel mensen geen topics meer openen omdat ze bang zijn door de pennybrigade afgezeken te worden.

Wat denigrerend.

Zo is er nu in RIJ-ITP een topic waar de ruiter zelf nauwelijks problemen zag in hoe het paard loopt. Men gaf daar heel goed onderbouwd commentaar op. En terecht volgens mij trouwens.
Je wilt toch altijd je dier verbeteren? Je kunt het ergens niet mee eens zijn en het op een andere manier willen. Nuja, dat kan. Daar kun je ook commentaar op verwachten.
Gelukkig zitten we niet allemaal op één lijn.
Door het blijven nadenken verbeteren we allemaal.

Als je 'oeh' en 'ah' wilt horen kun je beter je foto's plaatsen op een forum waar men geen zak van paarden weet, of je hebt Instagram of Facebook ;)
Dit is een paardenforum met heel veel kennis, dat is heel fijn, en als je daar foto's op plaatst waar rijtechnisch iets te verbeteren valt ga je dat horen. Dat is toch juist de kwaliteit van Bokt? Voor mij wel althans.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 09:37

Mee eens boras,

waar ik me namelijk vooral aan stoor is het continu herhalen van commentaar en de bokkers die door blijven gaan op het eerder gegeven commentaar. TS kan zich niet verdedigen, want zodra dat ze zich verdedigd wordt er gesmeten met 'kan niet omgaan met commentaar'.

Dit vind ik jammer, en is dan ook de reden dat ik en veel anderen geen foto's posten op bokt. Goedbedoelde adviezen zijn goed, maar ik heb het idee dat de adviezen lang niet altijd zo goed bedoeld zijn maar meer als kleine steken onder water gegeven worden.
Laatst bijgewerkt door Amaranth7 op 09-09-15 09:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:38

Uitdrukkingen over medebokkers als het denigrerende penny brigade, afgezeken worden, schaapjes die achter commentaar aan blijven rellen vind ik persoonlijk de sfeer op bokt meer verpesten dan een goed onderbouwd advies.

Zoiets als verbeter bokt, begin bij jezelf.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:42

TS, voor het gedrag wat jij nu laat zien hebben ze een woord, hypocriet. Je beschuldigt andere van sfeer verpesten maar de woorden die jij gebruikt om andere te beschrijven zijn pas echt sfeer verpestend.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 09:43

Mijn excuses, liet me meeslepen.
Post aangepast, terug ontopic :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:02

ik denk dat men vooral moet kijken naar waar goedbedoelde opbouwende kritiek een 'steniging' van een blije ruiter wordt.

als ik een filmpje neer zou zetten, zou ik ook neergesabeld worden.. om mijn eigen rijstijl, omdat mijn pony nog niet ten alle tijden ontspannen loopt.. maar als je ziet hoe zijn gedrag in 6 maanden tijd is veranderd, hoe hij al heeft leren loslaten, hoe hij zijn hals weer heeft leren loslaten en hoe zijn kaken nu langzaam ook steeds losser worden.. ja dan zou ik een trots topic over kunnen openen.. Maar ik doe het niet, want hoe dan ook krijg je goed of minder goed bedoeld meteen allerlei kritieken over je heen.. zaken die ik hoogstwaarschijnlijk weet en aan werk.. soms door mensen die absoluut geen idee hebben over het verschil tussen opbouwende kritiek en de grond in boren.. dat alles terwijl ik eigenlijk alleen een blije gup topic zou openen met hoe fijn ik het vind dat we al zoveel verder zijn gekomen saampjes.

als we nu gewoon eens melden wat er mis is, met daarbij een tip hoe je het op kunt lossen.. of eerlijk aangeven 'ik zou zelf niet weten hoe je het op kunt lossen'.. is al veel fijner dan 10x je been ligt niet goed bijvoorbeeld.

daarnaast zou ik ook graag zien dat mensen niet racen om maar te laten weten dat ze het ook zagen en weten..

immers als een punt 1x is aangestipt en je hebt geen andere tip hoe je het op kunt lossen.. dan is het toch puur etaleren van je eigen 'kennis' als je dan hetzelfde gaat melden als je voorganger.. wees dan tevreden dat het al benoemd is.

gewoon dus bij ons zelf nagaan hoe wij ons zouden voelen bij het verloop van een topic en daarmee rekening houden als je je post schrijft.. is een topic al erg aanvallerig aan het worden.. wees dan wat gematigder in je reactie en wat vriendelijker, zelfs al staan je haren recht overeind..

van tientallen afwijzende reacties is nog nooit iemand beter gaan rijden.. na 1-2 weet je het namelijk wel en ga je ermee aan de slag (of niet).. herhalen, herhalen, herhalen.. dan is het hele effect van de 'goede bedoelingen' weg, dan geef je TS een naar gevoel en die zal zich er dan eerder tegen af gaan zetten dan dat ze zich die eerste reacties herinnert en ter harte neemt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:05

Heel fijn, ts :)

On topic: hier ligt volgens mij dus een taak voor bokt beheer om duidelijke en eenduidige regels te verschaffen en aan een keuzebehoefte tegemoet te komen. Iedereen blij :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:19

Tja het is en blijft een forum. Ik heb het vermoeden te weten over welk topic het gaat, maar vind wel dat daar allemaal netjes onderbouwde én terechte commentaar voor was. Dat sommigen dan blijven doordrammen, dat vind ik wel minder ja.
Als ik zelf een ITP open is opbouwende kritiek altijd welkom, mits het op een normale manier gezegd wordt, dat zet ik er ook altijd bij. Als ik geen kritiek zou wensen zou ik er wel iets bij schrijven in de trent van "kritiek us niet nodig, ik heb veel vertrouwen in mijn leraar" ;)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:27

Hier ben ik het wel mee eens. Als je tips hebt oké, maar aan alleen maar afkraken heeft niemand wat. Zeker als ik zie dat er soms 12/13 jarige kinderen compleet afgekraakt worden gaan mijn nekharen overeind staan, zij willen alleen maar laten zien wat een leuke pony ze hebben. En natuurlijk is dat vaak nog niet perfect, maar dat is het bij de meeste mensen die commentaar geven ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:32

Bij HAW Móet er rijtechnisch commentaar in elke post, bij RIJ-ITP MAG het. Dat is het verschil. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:55

Amaranth7 schreef:
Mee eens boras,

waar ik me namelijk vooral aan stoor is het continu herhalen van commentaar en de bokkers die door blijven gaan op het eerder gegeven commentaar. TS kan zich niet verdedigen, want zodra dat ze zich verdedigd wordt er gesmeten met 'kan niet omgaan met commentaar'.

Dit vind ik jammer, en is dan ook de reden dat ik en veel anderen geen foto's posten op bokt. Goedbedoelde adviezen zijn goed, maar ik heb het idee dat de adviezen lang niet altijd zo goed bedoeld zijn maar meer als kleine steken onder water gegeven worden.

Als er herhaalt wordt lijkt het dus de fout van TS. Valt niet op te verdedigen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 18:06

Lienie_F schreef:
Hier ben ik het wel mee eens. Als je tips hebt oké, maar aan alleen maar afkraken heeft niemand wat. Zeker als ik zie dat er soms 12/13 jarige kinderen compleet afgekraakt worden gaan mijn nekharen overeind staan, zij willen alleen maar laten zien wat een leuke pony ze hebben. En natuurlijk is dat vaak nog niet perfect, maar dat is het bij de meeste mensen die commentaar geven ook niet.

Inderdaad, soms kan het best heel wat doen met een mens als ze een topic openen waarin alles wordt bekritiseerd en afgekraakt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:37

En dat is het probleem bij veel ts'. Ze zien het als kritiek en afkraken terwijl het juist eye openers (zoudrn moeten) zijn. Het is opbouwend gegeven (in dit geval) door kundige mensen.

Het is de manier waarop er mee wordt om gegaan dat veel verpest. Mensen willrn laten zien hoe goed en trots ze zijn, terwijl dit niet altijd waar is.. helaas. Het hoort er gewoon bij

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:55

Ayasha schreef:
Bij HAW Móet er rijtechnisch commentaar in elke post, bij RIJ-ITP MAG het. Dat is het verschil. :)

Dat is juist het punt.

Het probleem is dat de mensen die dus inderdaad harde commentaren hebben + erg doorzagen waarschijnlijk thuis aan de kant van de bak bij, onbekenden of stalgenoten waar je niet echt mee omgaat, die kritieken ook hebben maar dit denken. Maar achter de PC is het heel makkelijk om direct neer te zetten (zoals je dat dus aan de kant van de bak wellicht gewoon denkt en niet direct zegt) en vooral lekker op door te zagen.
Grappig is dat er ook echt een lijn is welke personen dit zijn en stelselmatig doen. Ik heb er zelf altijd een beetje moeite mee; vaak zijn de commentaren van mensen die LANG niet dat niveau rijden of ooit hebben gereden dus dan vind ik eigenlijk dat je je mond moet houden (m.u.v. HAW uiteraard).

Het is jammer dat de enthousiasme van mensen wordt ingedamd. Als iedereen zou doen zoals ze in real life met mensen omgaan wordt het denk ik een stuk leuker. Hoewel dat een kansloze missie is op bokt ben ik bang. -O- Maar alsnog; verbeter de wereld begin bij jezelf. :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:15

Ik vind persoonlijk het gemekker van de "kritiek politie" een stuk vervelender dan opbouwend commentaar

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:16

_/-\o_
Liselot schreef:
Ik vind persoonlijk het gemekker van de "kritiek politie" een stuk vervelender dan opbouwend commentaar

_/-\o_ _/-\o_ En in het topic dat hier genoemd wordt is dat imo veel meer de oorzaak van de negatieve sfeer dan de kritiek. Maar zeuren over het geven van kritiek in een topic is gelukkig minder storend bij herhaling dan kritiek die onderbouwd gegeven wordt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:21

Juist ayasha, na de eerste post met opbouwend commentaar (ja echt na één post al!!) werd er al gegooid met "pffff, typisch bokt dat gezeik altijd"

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:23

dat je alleen dingen kunt zeggen als je ook daadwerkelijk dat niveau rijdt of hebt gereden is natuurlijk ook niet correct..

sommigen kunnen wel dingen zien/opmerken/oplossen, terwijl ze het zelf niet fysiek kunnen. Het verschil tussen weten hoe het hoort en theoretisch correcte kennis hebben, en het daadwerkelijk kunnen toepassen.. Meestal zit er niet zo'n heel groot verschil tussen overigens, maar je hebt er op zich ook nog voldoende tussen zitten die een stuk verder onderlegd zijn dan dat ze in de praktijk kunnen laten zien..

We hebben ook genoeg commentaar op topruiters toch? maar hoeveel van ons rijden daadwerkelijk internationaal en/of olympische spelen? neemt niet weg dat velen toch wel enig vorm van inzicht hebben, ongeacht of ze het niveau zelf lopen of uberhaupt ooit zouden kunnen behalen.

voor mijzelf als voorbeeld.. ik kan tegenwoordig aardig zien of een paard rechtloopt, zijn achterbeen onderplaatst, zijn schouder eruit drukt, van het achterbeen afloopt.. Maar ik heb grote moeite om goed te voelen of mijn eigen paard zijn schouder eruit drukt, ik voel pas als hij van het achterbeen afloopt als hij ook echt versneld.. door goede instructie voel ik het steeds iets beter.. maar ik zie het van anderen beter dan ik het zelf voel.. En wat betreft houding.. ik kan zien of iemand enigzins rechtop zit, of zijn tenen naar buiten steken, of hij/zij nu op zitknobbels zit of juist op het kruis, of iemand wat naar voren kruipt of wat te ver achterover leunt.. Maar heb je mij wel eens zien rijden? ik neig snel naar een stoelzit, mijn tenen steken af en toe toch nog iets naar buiten uit, mijn schouders zijn geneigd om naar voren te rollen (zwemmerspostuur), om nog maar te zwijgen hoe het totaalplaatje wordt als mijn paard moeite heeft om zich te ontspannen (wij versterken elkaar dan heel goed negatief, tot ik merk dat hij echt vierkante bochten gaat nemen.. dan stop, nadenken en opnieuw beginnen vanuit ontspanning)..

ik heb nog nooit een wedstrijd officieel gestart, rijd recreatief vooral recreatief en veel buiten, en ben een compleet schijtbak wat springen betreft, ook al doen we dat wel af en toe en wordt mijn 'angst' daarin steeds minder..

ik zou gewoon gaan voor..
op vriendelijke wijze iets meedelen.
op je handen gaan zitten als iets al minimaal 2x gezegd is en je er geen nuttige tips meer aan toe kunt voegen
en laat een blije gup een blije gup wezen als ze er geen kwaad mee doet verder.

vanuit jouw gedachtegang, zou ik dan niets weten en mij niet uit kunnen spreken.. Maar hoe kan een wereldtopper dan ooit beter worden? zijn al die coaches ooit allemaal op dat niveau actief geweest (dus zelf rijden?).. ook die geven 'les' of commentaar op veel hoger niveau dan dat ze ooit gereden hebben.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:25

Boras schreef:
Uitdrukkingen over medebokkers als het denigrerende penny brigade, afgezeken worden, schaapjes die achter commentaar aan blijven rellen vind ik persoonlijk de sfeer op bokt meer verpesten dan een goed onderbouwd advies.

Zoiets als verbeter bokt, begin bij jezelf.

Inderdaad. En ik vind het ook zonde als er na een paar waardevolle posts die zeker stof tot nadenken zijn voor TS een negatieve reactie komt en daar onder allemaal reacties dat iedereen zo negatief is richting TS.

Terwijl dat helemaal niet de toon was, maar dat wordt dan wel gesuggereerd.