" ik hoef geen commentaar "

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

" ik hoef geen commentaar "

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 18:09

Je ziet het steeds vaker.
Niet alleen op bokt maar ook op fb e.d
"Ik hoef geen commentaar "

Nu is tot de grond gelijk maken natuurlijk nergens voor nodig maar enkele vriendelijk gebrachte tips worden regelmatig onder geschaard als commentaar.
Willen mensen niks meer aannemen van een ander? Met tips hoef je immers niks te doen en je kunt er uithalen waar jij je prettig bij voelt.
Hebben de mensen tegenwoordig tere zieltjes?
Willen ze niks bij leren?

Hoe vaak hoor je niet dat eerlijkheid het belangrijkste is ( en de meerderheid vind het zelfs een zeer goede eigenschap) maar je mag alleen nog maar oeh,ah wat lief zeggen.
Dat is toch niet (altijd) eerlijk?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:10

Als je geen commentaar wilt, moet je geen topic openen/iets op het internet plaatsen ;)
Er zullen altijd mensen zijn die het nodig vinden hun mening te delen, of diegene er nou zin in heeft of niet.

assileM

Re: " ik hoef geen commentaar "

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:14

Op Bokt snap ik dit wel. Er zitten er een paar tussen die iemand goed af kunnen zeiken. Niet iedereen is een Anky of Adelinde.
Wel staat er regelmatig bij dat opbouwende kritiek wél oké is!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:16

Nou vette pech voor degene die het schrijft, maar als ik ergens commentaar op heb laat ik mij niet tegenhouden door die woorden. Als je daar niet tegen kan dan moet je niks plaatsen. Tot de grond toe afbranden is dan weer niet nodig maar een kritische noot moet toch wel kunnen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:17

als je geen commentaar wil moet je niet iets plaatsen, zag vanmiddag iets voorbij komen op een fb pagina, iemand die haar paard van nog geen 2 jaar al aan t longeren is met hoofdstel ect en die zogenaamd wist waarmee ze bezig was...
en ja om dat soort dingen geef ik graag commentaar, nie dat ik zo veel weet van inrijden maar als je met een paard van nog geen 2 al bezig bent ben je niet goed bezig
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 15-03-15 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:18

Ik kan me best wel voorstellen dat iemand die gewoon zijn/haar paardje even wilt showen niet zit te wachten op bakken kritiek, en inderdaad zoals assileM zegt zitten er hier een paar tussen die mensen behoorlijk kunnen afzeiken..

Ikzelf heb nooit problemen met rijtechnisch commentaar te krijgen, mits het gerechtvaardigd is en op een normale manier gebracht wordt :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:20

Inderdaad op bokt hier snap ik het wel als mensen het erbij zetten.
Maar je weet dat er altijd wel commentaar komt als je een topic opent.

Beter opbouwende kritiek, zodat het motiveert ipv dat je de grond in gestampt word.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:21

Er is voor 2 kanten wat te zeggen.

Als je geen commentaar wilt, moet je niks plaatsen.

Aan de andere kant zitten er ook een hoop mensen op bokt die hun waarheid, koste wat het kost, desnoods onder dwang, bij anderen door hun strot willen stampen.

Dus ja, als iets al 4x is gezegd, is een 5e, 6e, 7e of 8e keer gewoon irritant.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:22

Mensen hebben liever een comfortabele illusie dan een confronterende waarheid.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:22

Plaats dan niets?
Hmmm... Sommige mensen zijn gewoon ontzettend trots op iets. En hoeven niet overal commentaar op.

Qua verbetering in paardrijden kan ik me het wel voorstellen. Want anders kan je paard er onder lijden.

Maar qua creatieve dingen, zoals tekenen, schilderen of het bouwen van een kippenhok denk ik "Het gaat om de creatie en de emotie achter de creatie. Niet om het resultaat."

Daarvan kan ik me goed voorstellen, dat als je er trots op bent, dat je daar gewoon geen zin in hebt.
En om eerlijk te zijn, ik ook niet.

Daarom plaats ik enkel op mijn eigen aangemaakte facebookpagina, samen met de mensen die hier hetzelfde over denken.

Probleem opgelost!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:26

Ik vind dan weer dat je niet altijd commentaar ergens op hoeft te geven als je iets vind. Ieder in zijn waarde laten. Tenzij het echt uit de hand loopt, maar mensen hebben zo vaak de neiging om naar negatieve punten te kijken terwijl jezelf iets plaatst waar je enthousiast over bent. Dan snap ik dat je geen commentaar wilt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:28

Ik denk niet dat mensen helemaal geen commentaar (kritiek/feedback/etc) willen, maar op bokt komt het regelmatig voor dat een opmerking tot in den treure wordt herhaald in het topic. Ik kan mij dan wel voorstellen dat de ts daar op een gegeven moment helemaal naar van wordt en bij een volgend topic "uit voorzorg" een dergelijke opmerking in de OP plaatst.

Jammer want in mijn ogen maakt een dergelijke opmerking het topic gelijk wat negatiever. Maar ik kan het wel begrijpen dat iemand het plaatst :j

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 18:29

Ja maar wat commentaar is en wat opbouwende kritiek heeft ook iedereen een andere kijk op.
Dus vaak blijft alleen het oeh en ah mogen zeggen over.

Zoals ik al aangaf is afbranden gewoon helemaal nergens voor nodig maar we kunnen toch niet alleen maar oeh en ah blijven zeggen ?
Bijv in het voorbeeld van een bokker hierboven, een 2 jarige word gelongeert ed daar staat vaak al bij "geen commentaar" maar ik persoonlijk kan daar geen oeh,ah of wat goed op zeggen.
Vaak reageer ik er helemaal niet op omdat de plaatser al met de grond gelijk gemaakt word.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:30

Het is niet meer dan een logisch effect na de ontdekking van sommigen dat bokt de ideale boksbal is om je op een slechte dag even op af te reageren. Onterecht uiteraard, maar helaas zitten er toch een hoop er van op bokt, eigenlijk altijd vrouwen, mannen zijn daar te nuchter voor. Ik respecteer het wel als men geen commentaar wenst, ik reageer dan gewoon helemaal niet, zeker als er wel iets 'commentaar-waardigs' te zien is. Als het er niet bij staat, plaats ik ook in itp of rij-itp nog wel eens een kritische reactie, maar enkel als ik ook een tip heb om die persoon verder te helpen, anders is het nutteloos. Ook vind ik expres kritisch (en zonder onderbouwing) reageren als men geen commentaar vraagt, alles behalve sierend.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-03-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:31

moyra schreef:
Nu is tot de grond gelijk maken natuurlijk nergens voor nodig maar enkele vriendelijk gebrachte tips worden regelmatig onder geschaard als commentaar.

Het gaat een beetje twee kanten op, maar ik heb zelf de indruk dat zaken wel makkelijk escaleren door heftige opmerkingen en behoorlijk kritische veroordelingen, waardoor mensen er heel gevoelig voor worden en zich daar op deze manier tegen in willen dekken. Ik denk dat het helpt om eerst wat meer kalmte terug te brengen en pas commentaar te geven tegen de tijd dat je iemand een beetje kent of iemand aangeeft er wel open voor te staan. Dat is bij HAW-topics trouwens automatisch zo, maar bij veel andere topics niet. Het is helemaal prima als mensen een topic plaatsen gewoon om iets leuks te delen of steun te vragen.

En als je dat niet wilt geven, als je eigenlijk een zinnig commentaar wilt geven terwijl iemand zegt er niet voor open te staan: gewoon negeren en geen tijd aan verspillen. Wel commentaar geven levert alleen maar frustratie op bij allebei.
Bij sommige topics zal dat betekenen dat ze heel snel wegzakken omdat er niets te zeggen is, en dat is prima want ook dat is een boodschap.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:31

Waarom zou je iemand commentaar gaan geven of tips die daar niet voor open staat. Juist handig als ze het vantevoren vast aangeven dat ze het niet willen. Als iemand willens en wetens met zijn kont op zijn eigen veulen wil gaan zitten dan hou je hem toch niet tegen als diegenr er niet voor open staat. Lekker laten gaan dan..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:32

__Sannne schreef:
Als je geen commentaar wilt, moet je geen topic openen/iets op het internet plaatsen ;)
Er zullen altijd mensen zijn die het nodig vinden hun mening te delen, of diegene er nou zin in heeft of niet.

Precies.. Je zet een op een openbaar forum, waar iedereen wel een mening heeft en die dan ook mag geven imo..
Als iemand zonder cap rijdt of wat dan ook, geef ik daar altijd commentaar op.. Vervelend voor de TS misschien, maar er kan ZOOOOOOO veel letsel voorkomen worden door een cap..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:37

Zonde van je energie. Toch niet jouw hoofd? Als diegene erbij zet zonder cap eigen keus. Geen commentaar hierop.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:39

commentaar vind ik prima als ik iets post maar vertel er dan ook bij waarom het commentaar is.
Bijv een rijfoto en paard loopt ver achter of voor de loodlijn of niet over de rug zeg dan bijv ook wat ik zou kunnen doen om dat te veranderen.
Of je zit veel te gespannen op je paard en je paard loopt daardor bagger, prima maar geeft dan ook tips hoe ik dat veranderen kan.
Heb op zich niets tegen commentaar maar vertel dan ook hoe ik het verbeteren kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:42

Lara_Silver schreef:
Onterecht uiteraard, maar helaas zitten er toch een hoop er van op bokt, eigenlijk altijd vrouwen, mannen zijn daar te nuchter voor.

Dat vooroordeel zou ik toch graag even de wereld uithelpen: op Bokt is zo'n 97% van de bezoekers vrouw, en dus zullen ze (als mannen zich exact hetzelfde gedragen als zij) ook zo'n 97% van de kritische opmerkingen plaatsen. Het lijkt dan wel alsof het meestal vrouwen zijn, maar dat komt vooral omdat het publiek nogal scheef verdeeld is. Ik geloof niet dat er geturfd is hoe de mannen exact reageren, maar ook van mannen komen scherpe, kritische en veroordelende opmerkingen, en volgens mij niet minder dan gemiddeld.

Op plekken waar het bezoek uit meer mannen bestaat is de sfeer bovendien zeker niet automatisch beter (vaak slechter) en de grootste wangebruikers op internet (die bv anderen stalken, bedreigen, opzettelijk discussies verstoren, langdurige twitterruzies voeren of persoonlijke gegevens openbaar maken) zijn in overgrote meerderheid man, en dat is veel meer dan gerechtvaardigd zou zijn op basis van het internetgebruik.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:47

Omdat er mensen zijn die koste wat kost hun mening willen spuien, ben ik ook minder geneigd topics te maken.
Pas toch een topic gemaakt, met een lap tekst aan uitleg van wat er achter de foto's zit. De rijfoto's waren eigenlijk niet 'bokt waardig' maar het verhaal erachter maakte dat iedereen positief was. Dus het ligt ook wel aan het soort topic. Is het een rij-itp met alleen 'kijk, rijfoto's en klaar' dan kan je commentaar verwachten. Maak je een rij-itp met (dezelfde) rijfoto's met als achtergrond 'kijk, na angst durf ik weer te rijden, rijtechnisch schort er veel maar hé ik rijd weer' dan zijn de reacties al veel anders.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:48

Ik vind vaak dat er geen commentaar wordt gewenst op iets wat vaak hartstikke fout is. Slecht passend harnachement, te jonge paarden, te dikke paarden, graatmagere paarden... Als ik het lees krijg ik vaak al kippenvel. De TS weet dat het verkeerd is, maar wil toch laten zien dat het rijden 'zo goed gaat' terwijl het zadel dus van geen kant past "maar er komt binnenkort een zadelmaker". Ja sorry, open dan geen topic. Dan vind ik het echt niet gek dat er opmerkingen over komen. Ik vind het juist geheel terecht.

In serieuze fototopics worden vaak goede adviezen gegeven, zonder dat er gezeurd wordt. Er zal best wel eens een enkeling tussen zitten die zich even laat gaan, maar dat wordt vaak door andere lezers alweer teniet gedaan.

Wat mij dus opvalt is dat 'geen commentaar' vooral gebruikt wordt bij foto's waar commentaar geheel op zijn plaats is. Daarom vind ik dan ook dat 'geen commentaar' geband mag worden :P

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:48

Het ligt aan het topic.
Als TS duidelijk heeft aangegeven dat er wordt gelesd en aan bepaalde dingen wordt gewerkt, dan zit je niet te wachten op extra instructie van bokt, zeg maar.

Soms is er ook een minder charmante foto, die TS vaak met commentaar ook plaatst.
Ik vind het dan apart dat er veel posters dan elke keer weer TS daar dan op wijzen, terwijl al is aangegeven dat er iets niet goed ging...
Om fouten te laten zien, vindt ik juist dapper: paardrijden is nu eenmaal niet altijd even makkelijk.

Als iemand echt slecht bezig is dan hoop ik dat toch het commentaar wordt gelezen door TS.
Dan is de kracht van herhaling wel misschien een eye-opener.

Tja, het is niet altijd zwart/wit...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:49

Even een voorbeeldje van mijn kant waar ik dus bijv geen commentaar op hoef bij fototopics, namelijk het feit dat ik met twee handen op een shank reed zo nu en dan. Dat is volledig mijn eigen keuze en heb geen zin in dat andere mensen een beetje mij gaan uitleggen dat dat niet "hoort". :+. Daar zou ik dus inderdaad geen commentaar op willen hebben. Ik reed overigens ook vaak genoeg gewoon op 1 hand hoor, maar afhankelijk van situatie en hoe paard is :P je hebt altijd mensen die dan gewoon toch weer hun mening komen opdringen en dat vind ik persoonlijk vervuiling van een topic dus zou ik bij voorbaat al aangeven geen commentaar te willen hebben op mijn keuze van teugel gebruik :p

Maar als je totaal geen commentaar at all zou willen, vind ik een beetje apart... Je maakt immers een topic aan dus dan is het logisch als er tips of commentaar komt vind ik. Zolang het maar eerlijk is.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:50

als je helemaal geen commentaar wilt en dit plaatst krijg je er juist wel commentaar op helaas. Dan kun je het misschien beter niet plaatsen. Daarom zou ik nooit een rij topic openen.

Echter vind ik wel dat als er halverwege een topic geschreven word dat na 5X het zelfde commentaar gehoord te hebben het nu wel duidelijk is en er dan niet nog meer commentaar te willen, dat bokkers hier dan wel rekening mee kunnen houden en dan niet nog zoveel keer het zelfde commentaar geven waardoor het topic wel word verziekt.
Laatst bijgewerkt door newt op 15-03-15 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt