Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:59

Ik lees nu al best wat jaren mee op Bokt en normaal gesproken hou ik me overal een beetje buiten maar nu moet ik het toch echt even kwijt.

Het valt mij op dat veel Bokkers, uitzonderingen daargelaten, niet meer blij kunnen zijn voor een ander. Neem nu bijv. het Tineke topic, een ontzettend leuk topic waar ik persoonlijk warm van wordt en van moet glimlachen. Zelfs in zo'n mooi iets weten mensen het nog te verpesten. Waarom? Natuurlijk mag je je eigen mening hebben maar er zijn momenten dat je er verstandig aan doet om die voor je te houden. Het hoeft jouw ding niet te zijn maar is het nu werkelijk zoveel moeite om iets positiefs te zeggen? Als is het iets in de trant van "veel geluk samen" en als je het echt niet uit je vingers kan krijgen, klik dan weg.
Het heeft mijns inziens ook met een stukje respect te maken. Mij is geleerd dat als iemand bijvoorbeeld een jurk aan heeft waar ze ontzettend trots op is en ik vind hem spuuglelijk dat ik dat niet tegen die persoon zeg. Ik zeg bijvoorbeeld dat het haar prachtig staat.

Als er iemand van haar paard valt en (ernstig) gewond is is vaak de eerste opmerking "ik vraag me af of ze een cap droeg". :oo Waar is dat kleine beetje compassie? In plaats van men na te trappen kun je ze ook beterschap wensen.

In het topic wat ik hier aanhaal zijn rot opmerkingen helemaal niet gepast. Ik begrijp dat veel meiden/dames niet op die manier gevraagd willen worden maar waarom moet je dat zo perse in dát topic melden. Is het zoveel moeite om die narigheid even in te slikken en blij te zijn? Vaak zijn deze zeurpieten ook de personen die op hun tenen getrapt zijn als een ander iets lelijks over/tegen hun zegt.

Ik begrijp niet waar die afgunst vandaan komt en om eerlijk te zijn wíl ik niet weten waar het vandaan komt.

Ik moest dit gewoon even kwijt.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:03

Mm, ik begrijp je punt. Even iets aardigs of anders niks zeggen is niet zo'n grote moeite toch? Het des betreffende topic ken ik niet overigens.
Ik ben het alleen niet eens met zeggen dat je iets leuk vind staan als dat niet zo is. Als we dat allemaal gaan doen hebben complimentjes ook geen betekenis meer. Persoonlijk vind ik dat je dan beter iets anders vriendelijks kunt zeggen (bijvoorbeeld over de kleur van de jurk of over het haar van de persoon) dan zeggen dat het mooi staat als dat niet zo is. :)
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 21-12-14 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:03

oliebol, verkeerd geplaatst, heb zelf al geTEMD.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:03

Dat is het risico dat je neemt wanneer je een groot deel van je leven op het internet zet.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:04

Hannah, dat is een kwestie van smaak. Het kan die persoon evengoed heel goed staan maar ik hoef het niet mooi te vinden. Dat laatste hou ik voor me. Ik zou echter mijn beste vriendin niet in een slechte outfit naar buiten sturen met de mededeling "Meid, het staat enig".

@Niniane, dus omdat je besluit iets te delen mag men gewoon respectloos worden? Die vat ik even niet helemaal.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:07

Niniane schreef:
Dat is het risico dat je neemt wanneer je een groot deel van je leven op het internet zet.

Tuurlijk is dat een risico dat je neemt, maar waar blijft het stukje empathie van de mensheid?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:08

Ik heb het bewuste topic gelezen en niemand is respectloos geweest. Een enkeling heeft aangegeven zo'n openbaarheid niet te snappen en die mening mag iemand hebben.

Alles op internet zetten komt met zijn voor- en nadelen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:09

Niniane schreef:

Dat vind ik ook weer zoiets...wat een dooddoener. Je kan dus alles tegen iemand zeggen omdat hij of zij het anders maar voor zich moet houden of in ieder geval niet op internet..Waarom dan wel in het echte leven en niet op internet?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:09

Het gaat er, zoals je in mijn OP kunt lezen, niet om dat je je mening niet mag hebben. Het gaat erom dat het getuigt van wat meer respect om hem soms even voor je te houden.

Niniane

Re: Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:13

En jij hebt het over respectloze reacties. Die heb ik niet gezien. Ik heb er ook een bepaalde mening over en die ventileer ik niet, maar dat anderen dat op een normale manier wel hebben gedaan is aan hun.

Je kan wel een hele discussie gaan houden over dat het van weinig empathie spreekt maar je kan nu eenmaal niet controleren wat iemand wel of niet in een reactie schrijft.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:16

Het gaat erom dat het niet van veel respect getuigt om in een topic waarin iemand een aanzoek doet te gaan vertellen dat je het zelf niets vind. Dat is niet netjes en zeker niet de plaats om je mening te verkondigen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:16

Soms is zwijgen, het meest volwaardige antwoord op sommige vragen.

En dit geld ook voor topics of andere dingen waarvan ik zelf denk: Hmmmm okey?

In plaats van negatief te reageren, kun je het ook weg klikken.
Sommige mensen moeten en zullen hun mening zo hard door drammen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:16

Niniane schreef:
En jij hebt het over respectloze reacties. Die heb ik niet gezien. Ik heb er ook een bepaalde mening over en die ventileer ik niet, maar dat anderen dat op een normale manier wel hebben gedaan is aan hun.

Je kan wel een hele discussie gaan houden over dat het van weinig empathie spreekt maar je kan nu eenmaal niet controleren wat iemand wel of niet in een reactie schrijft.

Je kunt best disucsseren over of het geven van je mening in sommige gevallen ondergeschikt is aan fatsoen en respect...
Voor mij persoonlijk zegt het ook heel veel over de persoon die in veel gevallen ´commentaar´ heeft, niet eens fatsoen of respect, maar of die persoon in staat is om even zelf een stapje opzij te doen voor een ander persoon die blij is met andere dingen.. :)
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 21-12-14 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:17

Dat is exact wat ik bedoeld inderdaad, Maralyn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:17

Ik ben een van degenen die idd tussen neus en lippen door meldde dat ik het zelf waarschijnlijk niet leuk had gevonden om op die manier een aanzoek te krijgen. Maar er ook bij gezet dat het juist bij hun 2en wel past, omdat ze elkaar via Bokt echt hebben leren kennen en een relatie hebben gekregen.
Dus vind zelf niet dat ik het op een negatieve manier gebracht heb.
Maar er waren idd wel degelijk een aantal posts die het op een negatieve toon brachten. De opmerking over hacken kwam ook heel negatief over.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 21-12-14 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:18

Ts ik kreeg precies hetzelfde gevoel als jouw bij dat bewuste topic..

Prima als mensen ergens een mening over hebben maar dat betekend niet dat je die overal maar neer kunt zetten ( in de zin dat het kwetsend kan zijn of geen meerwaarde heeft voor zo een topic).
Als het iemand's ding niet is, klik het dan weg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:21

Herkenbaar punt...
Maar ik denk dat we ons er allemaal wel eens schuldig aan maken. Ik heb het persoonlijk niet met mensen die ik niet ken, dus hier op Bokt komt het bijna nooit voor.
Maar in mijn eigen leventje kan ik wel eens iemand iets misgunnen als diegene mij iets heeft 'misdaan'.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:21

AFCAAFCA schreef:
Ts ik kreeg precies hetzelfde gevoel als jouw bij dat bewuste topic..

Prima als mensen ergens een mening over hebben maar dat betekend niet dat je die overal maar neer kunt zetten ( in de zin dat het kwetsend kan zijn of geen meerwaarde heeft voor zo een topic).
Als het iemand's ding niet is, klik het dan weg.

Juist!!

Of als je het rijden niet mooi vind, en er is al zoveel gezegd. Wat voor meerwaarde voegt het dan extra toe, als je het herhaald. En zeker wanneer je er geen tips geeft waar een TS wat mee kan.

Of wanneer een paard niet helemaal naar zijn bouw is, en de eigenaresse helemaal over de oren van haar paard is. Het er tóch nog neer zetten.

{:)-:( soms heb ik daar zooooo zin in {:)-:(

Gewoon.... shut up... gevoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:22

Tazzey schreef:
Ik lees nu al best wat jaren mee op Bokt en normaal gesproken hou ik me overal een beetje buiten maar nu moet ik het toch echt even kwijt.

Het valt mij op dat veel Bokkers, uitzonderingen daargelaten, niet meer blij kunnen zijn voor een ander. Neem nu bijv. het Tineke topic, een ontzettend leuk topic waar ik persoonlijk warm van wordt en van moet glimlachen. Zelfs in zo'n mooi iets weten mensen het nog te verpesten. Waarom? Natuurlijk mag je je eigen mening hebben maar er zijn momenten dat je er verstandig aan doet om die voor je te houden. Het hoeft jouw ding niet te zijn maar is het nu werkelijk zoveel moeite om iets positiefs te zeggen? Als is het iets in de trant van "veel geluk samen" en als je het echt niet uit je vingers kan krijgen, klik dan weg.
Het heeft mijns inziens ook met een stukje respect te maken. Mij is geleerd dat als iemand bijvoorbeeld een jurk aan heeft waar ze ontzettend trots op is en ik vind hem spuuglelijk dat ik dat niet tegen die persoon zeg. Ik zeg bijvoorbeeld dat het haar prachtig staat.

Als er iemand van haar paard valt en (ernstig) gewond is is vaak de eerste opmerking "ik vraag me af of ze een cap droeg". :oo Waar is dat kleine beetje compassie? In plaats van men na te trappen kun je ze ook beterschap wensen.

In het topic wat ik hier aanhaal zijn rot opmerkingen helemaal niet gepast. Ik begrijp dat veel meiden/dames niet op die manier gevraagd willen worden maar waarom moet je dat zo perse in dát topic melden. Is het zoveel moeite om die narigheid even in te slikken en blij te zijn? Vaak zijn deze zeurpieten ook de personen die op hun tenen getrapt zijn als een ander iets lelijks over/tegen hun zegt.

Ik begrijp niet waar die afgunst vandaan komt en om eerlijk te zijn wíl ik niet weten waar het vandaan komt.

Ik moest dit gewoon even kwijt.

Tjonge, wat bekijk jij alles negatief :wow:

Ik heb in Tinekes topic niet één 'rot opmerking' gezien. Sommige mensen zien er niet helemaal het mooie van in, dat mag toch gewoon gezegd worden? Het topic verpesten vind ik al helemaal niet aan de orde. Er worden eerlijke reacties geplaatst, maar niks vervelends, ruzie achtigs, gemeens of wat dan ook. Ik zie gewoon een prima vrolijk topic, waar 95% van de reacties zeer positief is, 5% gematigd :)

En die vraag die je aanhaalt 'ik vraag me af of diegene een cap op had..', dat is toch iets wat je je oprecht kunt afvragen? Waarom is dat 'natrappen'?

Ik denk eerlijk gezegd dat het meer aan je eigen instelling ligt, dat je die 5% ziet ipv die 95% en daar je hele beeld door laat kleuren. Probeer eens juist op de positieve dingen te letten, word je veel vrolijker van :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:24

Niet altijd wordt er in je straatje gepraat, zo denk ik er over. Als er binnen een site duizenden mensen zijn/haar mening mogen ventileren krijg je wel is zulke gevallen.

Dat je niet altijd je mening hoeft te geven, ben ik het mee eens en hoef je niet altijd wat te zeggen. Maar het is nu eenmaal zo dat op deze site een mening geventileerd mag worden en moderators alleen kunnen controleren en reageren.
En nu ben ik nog steeds op zoek naar die respectloze reacties. Ik vind ze niet.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:25

Niniane, het gaat er niet om dat de reacties op zichzelf respectloos zijn. Ik heb al een paar keer aangegeven dat het erom gaat dat je in sommige gevallen je mening beter even voor je kunt houden omdat het dan niet de plaats en tijd is om die te ventileren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:26

xxCYNNxx schreef:
Ik ben een van degenen die idd tussen neus en lippen door meldde dat ik het zelf waarschijnlijk niet leuk had gevonden om op die manier een aanzoek te krijgen. Maar er ook bij gezet dat het juist bij hun 2en wel past, omdat ze elkaar via Bokt echt hebben leren kennen en een relatie hebben gekregen.
Dus vind zelf niet dat ik het op een negatieve manier gebracht heb.
Maar er waren idd wel degelijk een aantal posts die het op een negatieve toon brachten. De opmerking over hacken kwam ook heel negatief over.

Dat was ik en dat was ook zo bedoelt.
of ie haar u 20 miljard geeft, of haar ten huwelijk vraagt of een paard voor haar koopt. Ik begrijp inderdaad niet waarom er gejuicht moet worden als ie iets doet waar er menig ander voor geband is.
En dat staat geheel los van Tieneke, Maarten en hun geluk samen. Want dat gun ik hen absoluut wel. Maar neen, ik vind het niet kunnen dat deze hack/aanval door de vingers gezien wordt.
Zeker niet na de gebeurtenissen van de afgelopen tijd, ontslagen mods omdat ze iets lazen dat ze niet mochten lezen en dan ook nog de manier waarop, een bokker geband omdat ze gehacked zou hebben die verder veel wijsheid had betreffende paarden en de sport en nu mag het ineens? Letterlijk dingen gaan onderscheppen (ja, dames en heren, deze bokker kan dus ook aan jullie PB's zonder jullie medeweten.) en zelfs wijzigen...?
Als we het dan hebben over respect.....
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-12-14 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:27

Hier ben ik het helemaal mee eens TS. Mooi verwoord!
Dit is één van de redenen waarom ik geen topics aanmaak op Bokt. Gewoon om die hopeloze discussies te voorkomen. En ik denk niet dat ik daar de enige in ben. :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:27

Ik ben het absoluut met TS eens. Ik schrok van sommige reacties in het andere topic. Iemand stelt zich kwetsbaar op (door publiekelijk door de knieën te gaan) en daar werd negatief over gedaan. Dat is onnodig kwetsend. Ik ben een voorstander van meer beleefdheid en elegantie in het sociale verkeer. Je mag je mening geven, maar (zeker als het geen doel dient) het hoeft niet.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:28

Tazzey schreef:
Niniane, het gaat er niet om dat de reacties op zichzelf respectloos zijn. Ik heb al een paar keer aangegeven dat het erom gaat dat je in sommige gevallen je mening beter even voor je kunt houden omdat het dan niet de plaats en tijd is om die te ventileren.

En ik geef al een aantal keer aan dat op een internet site zoiets onhoudbaar is.