Bokkers die een topic verzieken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Bokkers die een topic verzieken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 22:05

Hoi!

Een hele tijd terug heb ik hier eerder een topic geopend in FZ: [FZ] Waar stelt bokt een grens?

Helaas werd dit topic toen op slot gegooid, omdat het er niet netjes meer aan toe ging.
In overleg toentertijd heb ik toestemming gekregen van een mod om een nieuw topic te mogen openen, als de gemoederen tot rust waren gekomen.
Nou leek mij dit het ideale moment, omdat ik naar aanleiding van een ander topic toch weer tenenkrommend zelf achter de computer zit.
Het gaat mij namelijk om het volgende: ik merk vaak dat op bokt topics behoorlijk verziekt worden door vaak overbodige, gemene reacties. Nou is het hierbij vaak zo dat de bokkers die dat in gang zetten, niet iemand persoonlijk aanvallen en daardoor geen OW of iets oplopen,omdat het binnen de regels valt.
De bokkers die hier vervolgens op reageren, omdat ze zich beledigd voelen, krijgen het vaak niet zo netjes verwoord op dat moment en krijgen hiervoor wel een mod op hun dak.
Toch vind ik dit gewoon zo krom.
Waarom wordt er niet eens meer ingegrepen op bokkers die een topic verzieken? Waarom wordt het wel geaccepteerd als een groep mensen zich beledigd voelt? Maar vervolgens mogen zij hier niet persoonlijk op reageren. Natuurlijk is dat niet de bedoeling van bokt, dat er hier openlijk ruzies komen, maar grijp dan eens eerder in..
Is hier nou echt geen mogelijkheid voor?
Nogmaals: waar stelt bokt de grens?! :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:13

Heel herkenbaar en laats voor hufterig gedrag ook twee keer getemd. Nadien heb ik de betreffende moderator dezelfde vraag gesteld. Het antwoord vond ik erg onbevredigend: zolang er op de bal en niet op de man gespeeld wordt, mag er erg veel.

Helaas, ik hoop maar dan die mensen in het echte leven zich wel aan de fatsoensnormen kunnen houden of dat ze met enige regelmaat mensen zo tegen zich in het harnas jagen dat ze er nadeel van ondervinden.

Op internet durft men nu eenmaal te makkelijk te makkelijk wat neer te plempen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:13

Het is mij ook al opgevallen. Waardoor het voor mij al niet leuk meer is om in dat soort topics te reageren. Lol is er gelijk af.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:15

Je kunt zelf grenzen stellen.
Als je mensen negeert, dan houdt het vanzelf op. Geef geen reactie en er kan niets uit de hand lopen. Je bent zelf onderdeel van het uit de hand lopen, zoals je al schreef.
Tot tien tellen, op je handen gaan zitten, de eer aan jezelf houden, er boven staan, de wijste zijn enz.
Dat helpt het best en je kunt het prima alleen af.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:15

waarom stel je de vraag niet aan een mod via pm, of onderbouw je je case tegen de gebruikers die je tenen laten krommen?

want 'bokt' heeft immers in de laatste post van het andere draadje een gedegen antwoord op je vraag gegeven..

daarom is mijn vraag, wat is je nieuwe kijk op de zaak of je aangepaste vraag waardoor er een nieuw draadje met dezelfde vraagstelling 'gerechtvaardigd is'?

niet dat ik het met je oneens bent.. ik heb zelf een draadje gemaakt over wederzijds respect op bokt.

Citaat:
De bokkers die hier vervolgens op reageren, omdat ze zich beledigd voelen, krijgen het vaak niet zo netjes verwoord op dat moment en krijgen hiervoor wel een mod op hun dak

deze bokkers zijn net zo fout als de bokkers waar ze op reageren.. als je niet in neutrale toon kunt spreken omdat je zo boos bent.. dan loop je weg bij je pc, gaat buiten frisse lucht scheppen en schrijft het dan op een beschaafde manier..

zoals je het nu verwoord ben je feitelijk van mening dat het gedrag van over de top reageren goedgekeurd zou moeten worden als er gereageerd wordt op een 'foute' reactie van een ander.. dan ga je in een neerwaardse spiraal.. als je iemand treft die op een 'foute' wijze reageert' dan hoor je beschaafd te reageren of diegene te temmen in mijn ogen.. er keihard tegen ingaan en dan klagen dat je post verwijderd wordt is net zo onzinnig als mensen aanvallen op zichzelf.

het nadeel van regels is ook dat er ergens een grens ligt tussen goed en fout en dit vaak een grijs gebied is..

als je iemand op de man vind spelen en het niet eens bent met het inzicht van een mod, dan moet je goed nadenken over waarom de mod dan 'fout' zit met zijn inzicht en hem/haar daar op een beschaafde manier van proberen te overtuigen.

heb hier zelf ook een bericht in een foute bui geschreven dat logischerwijs verwijderd werd. Naar aanleiding van mijn 'verweer' zijn vervolgens enkele dagen later ook de aanverwante posts verwijderd..

Cinderella

Re: Bokkers die een topic verzieken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 22:19

elenaMM77: als ik een mod erover pb komt daar toch niks uit. FZ is juist voor zulke onderwerpen, dus ik zie hier geen probleem in. Er is nooit een bevredigend antwoord gekomen op het vorige topic. Ik weet dat dit bij veel bokkers hoog zit en daarom open ik ook een topic.

Nee, ik keur de reacties niet goed van verhitte bokkers, waar ik zelf ook weleens schuldig aan ben geweest, maar in mijn ogen kan zoiets voorkomen worden door al eerder in te grijpen en daar gaat het mij om. :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:24

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:25

Aha, hier is je topic, ik zocht hem al :)

Verder heb ik me er wel al bij neergelegd dat het zo nu en dan (en soms wat vaker) zo gaat hier op bokt.

Er zijn inmiddels legio van dit soort topics over de sfeer en algemene omgang en houding op bokt.
Iedereen wil het anders zien, maar ze wijzen allemaal naar iemand anders.

Uiteraard is niet iedereen in de positie om het "probleem" aan te pakken, sterker nog, dat zijn er maar weinig.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:28

Je moet het maar zien als een talent; dat iemand binnen één zin zó'n massale weerstand kan oproepen. :') Iedere gek z'n gebre...ehh talent he? :D

Net wat Palousa zegt: gewoon bij neerleggen, negeren en wegklikken :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:29

Het punt is vooral, die mensen zien 1 kernwoord en ze gaan uitgebreid reageren in het topic. Hun mening is 1 zaak, maar ik denk wat TS bedoeld is: hun visie is niet datgene waartoe de doelgroep behoort. En toch blijven ze dan maar doorgaan en hun "visie" doordrijven terwijl niemand in dat topic wat aan heeft en het is dan ook niet eens to the point.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 22:31

Yes Varekaj, precies dat! En dat wekt soms teveel weerstand op om gewoon maar weg te klikken, omdat het een prima topic was.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:31

Gek genoeg sla ik die posts automatisch over. Heb ik niet eens de foei-lijst voor nodig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:33

Varekaj schreef:
Het punt is vooral, die mensen zien 1 kernwoord en ze gaan uitgebreid reageren in het topic. Hun mening is 1 zaak, maar ik denk wat TS bedoeld is: hun visie is niet datgene waartoe de doelgroep behoort. En toch blijven ze dan maar doorgaan en hun "visie" doordrijven terwijl niemand in dat topic wat aan heeft en het is dan ook niet eens to the point.

Nu weten wij over welk onderwerp het gaat, maar het is altijd precies het zelfde als het over bijvoorbeeld met of zonder bit rijden gaat, of over wel/niet Nh

Bij bepaalde woorden trek je gewoon specifiek volk aan :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:35

Sommige mensen zijn niet zo sterk in een discussie en ervaren een discussie als 'topic verzieken'. Sommige mensen zijn niet zelfkritisch en hebben moeite met mensen die wel kritisch zijn en vraagtekens plaatsen bij een onderwerp, foto's of reacties en vinden dan dat het topic verziekt wordt. Moeten we dan allemaal maar alles leuk en aardig vinden? Lijkt mij niet.
Op de man spelen e.d. hoeft niet en is ook niet toegestaan, maar verder is ieder vrij zijn mening hier te ventileren.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 22:38

Nee, ik ervaar een gewone discussie niet als een topic verzieken, jeetje.
En niet zelfkritisch zijn?
Knap dat je dat kunt halen uit mijn post!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:41

Hier ging het nu om een onderzoek dat bij een bepaalde groep mensen is gevoerd en de resultaten daarvan. Iedereen in dat topic behoort tot die doelgroep en dat geeft zeer leuke gesprekken, omdat er een gemeenschappelijk punt is.
Dan komt er ineens iemand aandraven met een geheel andere mening, wat op zich niet erg is natuurlijk, maar in dat topic heeft dat helemaal geen bijdrage! Want datgene waar het overgaat is een doelgroep waar die persoon gewoon niks mee te maken heeft. En die doet in ieder geval ook niet eens zijn best om gewoon gezellig mee te kletsen, nee, die gaat gewoon door met drammen en verkondigen, zelfs na vraag van andere topicgenoten om ermee op te houden en dat er in dat specifieke onderwerp geen interesse in is (omdat het niet relevant is mbt het onderwerp).

Je kan dat 1 keer vragen, 2x, door een paar andere mensen ook de vraag laten stellen maar als ze ze dan maar over blijven doorzeuren, ja dan is het op een bepaald moment gewoon genoeg is genoeg en nu opzouten alsjeblief.

Terwijl diezelfde persoon met zijn bepaalde visie in andere topics omtrent het zelfde kernwoord dan wél weer een leuke bijdrage kan leveren, omdat het daar wél to the point is.

Iris82

Maar is Lantes reactie rechtstreeks naar jou toe bedoelt TS?
Of vat je dat zo op?

M_i_R

Sommige mensen weten zelfs een inhoudelijk goede en interessante reactie zo te verpakken dat je ze het liefst skipt. Dat is toch zonde voor iedereen denk ik dan. In het betreffende topic waar ik een mod had getipt was ik het zelfs volledig eens met degene waarover ik geTEMd heb. De boodschap werd alleen zo zeldzaam horkerig gebracht dat zelfs bij mij de nekharen overeind gingen staan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:43

Ik heb geleerd om dat soort gewoon te negeren. Als iedereen dat nou doet, is er niks aan de hand.

Probleem opgelost, nekst :D

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 22:43

Iris82 schreef:
Maar is Lantes reactie rechtstreeks naar jou toe bedoelt TS?
Of vat je dat zo op?

Ze doelt op het feit dat mensen vinden dat een topic verziekt wordt, terwijl dat naar haar idee eraan ligt dat mensen geen zelf reflectie hebben en een discussie niet kunnen aangaan.
Zal dat persoonlijk naar mij zijn? Wellicht niet. Ik vind het niet netjes om dat zo te formuleren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:44

Maar leg me eens uit waarom dit geen *naam* bashtopic wordt dan?
Ik hoef namelijk niet zo heel ver te zoeken om er achter te komen welk topic jij bedoelt.
De gemoederen zijn dus niet bedaard, maar eerder weer opgelaaid.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 28-08-14 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 22:46

Je bent nu de eerste die deze gebruiker noemt. Het gaat mij niet om hem, het is alleen een aanleiding.

Het gaat me om behoorlijk wat topics waarin de sfeer gewoon wordt verziekt. Ik vind het jammer dat je een naam noemt, je bent zelf mod geweest, dan weet je dat een topic zonder pardon op slot wordt gegooid.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 28-08-14 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:47

Joolien schreef:
Ik heb geleerd om dat soort gewoon te negeren. Als iedereen dat nou doet, is er niks aan de hand.

Probleem opgelost, nekst :D

Dit dus :D .
Niet reageren op iemand waar je echt niet (meer) mee wilt discussieren. Geen nieuwe topics openen je frustraties er over te uiten. Gewoon negeren, reageren op andere reacties in het topic en het bloedt vanzelf dood. Zo wakker je het alleen maar aan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:49

Varekaj schreef:
Hier ging het nu om een onderzoek dat bij een bepaalde groep mensen is gevoerd en de resultaten daarvan. Iedereen in dat topic behoort tot die doelgroep en dat geeft zeer leuke gesprekken, omdat er een gemeenschappelijk punt is.
Dan komt er ineens iemand aandraven met een geheel andere mening, wat op zich niet erg is natuurlijk, maar in dat topic heeft dat helemaal geen bijdrage! Want datgene waar het overgaat is een doelgroep waar die persoon gewoon niks mee te maken heeft. En die doet in ieder geval ook niet eens zijn best om gewoon gezellig mee te kletsen, nee, die gaat gewoon door met drammen en verkondigen, zelfs na vraag van andere topicgenoten om ermee op te houden en dat er in dat specifieke onderwerp geen interesse in is (omdat het niet relevant is mbt het onderwerp).

Je kan dat 1 keer vragen, 2x, door een paar andere mensen ook de vraag laten stellen maar als ze ze dan maar over blijven doorzeuren, ja dan is het op een bepaald moment gewoon genoeg is genoeg en nu opzouten alsjeblief.

Terwijl diezelfde persoon met zijn bepaalde visie in andere topics omtrent het zelfde kernwoord dan wél weer een leuke bijdrage kan leveren, omdat het daar wél to the point is.

De andere kant van het verhaal is dat er een hoop mensen op blijven reageren.
Dat de persoon daar weer op reageert, kan ik alleen maar als fatsoensnorm zien. (Dan laat ik de inhoud van de reactie er even buiten)
Iris82 schreef:
Maar leg me eens uit waarom dit geen *naam* bashtopic wordt dan?
Ik hoef namelijk niet zo heel ver te zoeken om er achter te komen welk topic jij bedoelt.
De gemoederen zijn dus niet bedaard, maar eerder weer opgelaaid.

Gelukkig dan wel verplaatst naar hier en niet meer in dat topic, zodat we het daar weer gewoon over sex kunnen hebben :)
Laatst bijgewerkt door Muurp op 28-08-14 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam uit quote verwijderd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:50

wat word er onder ''verzieken'' verstaan?