Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:29

N.a.v o.a. de zadeldiefstal in Enschede: Hoe wordt de nieuwswaarde van berichten bepaald? Wat zijn de criteria of iets "voorpagina nieuws" is of "overig nieuws"? Ik vind het nogal subjectief overkomen namelijk. Nu wil ik niet al te kritisch zijn naar de nieuwsredactie, die uiteraard zeer dankbaar werk verrichten, maar ik heb bij sommige berichten grote vraagtekens.

Waarom is bijvoorbeeld een bericht over "de kampioen van engeland" belangrijker dan een zeer grote zadeldiefstal in eigen land?

Dus; graag wat uitleg hierover :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:45

Interessant topic, ben ook wel benieuwd hoe dit word gekozen.

Ik lees namelijk nooit 'overig nieuws', alleen als ik het toevallig zie staan bij de laatst geplaatste berichten.
En toch vind ik een grote zadeldiefstal in eigen land, interessanter dan de kampioen van Engeland :).
Maarja, dat zal ook wel per persoon verschillen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:42

Mag ik hier even op inhaken?

Ik vind, zeker de laatste tijd, de kwaliteit van veel nieuwsberichten tamelijk bedroevend. Slechte vertalingen, onvolledige berichten, taal- of spelfouten, of berichten waarvan je je afvraagt waarom het überhaupt voorpaginanieuws is (een vreemd verhaal over een uitgebroken paard? :? ). Ik ben dus ook erg benieuwd naar de selectiecriteria.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:35

Echte vast omlijnde criteria hebben we op dit moment niet, dat komt omdat de lijn tussen ON en VN heel dun is. We zijn wel aan het werk om duidelijke richtlijnen te maken, maar voorlopig staat dat helaas nog op een laag pitje.

Toch willen we wel een idee geven van de richtlijnen die we gebruiken bij het publiceren van nieuws. We hebben een aantal kaderingen, die veelal aangeven wat we níet op VN plaatsen en wat we niet op ON plaatsen. Ook hebben we een aantal punten die wij niet onder nieuws scharen.

Een aantal onderwerpen scharen wij niet onder nieuws, over het algemeen zullen wij dus dergelijke artikelen plaatsen op ON en zeker niet op VN. De volgende zaken plaatsen wij niet meer: paarden die in de sloot belanden, gestolen zadels, commerciële berichten over bijvoorbeeld bezoek van een evenement, petities en stemtopics, en de meeste berichten over aankondigingen en uitslagen van (veulen)veilingen. Soms wordt bij enorm hoge bedragen wel een uitzondering gemaakt. Uitslagen van wedstrijden en de verkoop van of een ruiterwissel van paarden onder Lichte Tour niveau scharen wij niet onder nieuws. Verder worden er geen artikelen geplaatst die niet over paarden gaan.

Dit moet je echter niet zwartwit zien, als er iets 'unieks' aan een bericht is zal het sneller worden geplaatst.

VN nieuws
Op de voorpagina (VN) plaatsen we in principe belangrijk nieuws zoals bijvoorbeeld de winnaars van grote evenementen (NK's en internationale wedstrijden met minstens 3 sterren), overlijden van een bekend Grand Prix paard of dekhengst/ zeer bekende fokmerrie, leuk communitynieuws of opzienbarend binnen- en soms buitenlands nieuws. Ook veranderingen in het A-kader, verkoop van internationale toppaarden en hengsten(goed)keuringen van alle stamboeken komen op VN. Ook besteden we aandacht aan (zeer) bekende paardenmensen die overlijden of een (ernstig) ongeluk krijgen.

ON Nieuws
Overig Nieuws gebruiken we voornamelijk voor de kleinere nieuwsfeitjes zoals bijvoorbeeld een (Grand Prix) ruiter die recentelijk een nieuw (Grand Prix) paard heeft ge- of verkocht, maar ook de geboorte van een baby, overlijden of een trouwerij van een bekende ruiter. Verder plaatsen we hier artikelen over B-kaderveranderingen, overlijden minder bekende paarden (bijv. bekende fokmerrie), overlijden minder bekende ruiters. Deze ruiters waren bijvoorbeeld in het buitenland zeer bekend of in Nederland bekend in een kleinere kring. Ook plaatsen we op ON interviews. Ook artikelen die we op internet tegen komen met leuke ditjes en datjes. Dit hoeft niet per se een hoog nieuwsgehalte te hebben, dus hier kun je dus ook een interview met de 'gewone' paardenman van de straat tegenkomen. Selectiewedstrijden van bijvoorbeeld de Tinello Cup, Boerenbond/Welkoop en soortgelijke wedstrijden krijgen een plaats op ON.

Zaken waar we voorzichtig mee zijn, zijn onbevestigde berichten met betrekking tot bekende ruiters of paarden (roddels). Ook met meldingen van uitbraken van besmettelijke ziekten proberen we altijd twee onafhankelijke bronnen te vinden. Uitbraken van rhino krijgen een slotje. Telegraafartikelen en artikelen met een hoog 'Telegraaf'-gehalte houden we nauwlettend in de gaten.

Zoals je ziet blijft er een groot grijs gebied over. Er is geen hardomlijnde afspraak over wat wel VN is, wat op ON thuis hoort en en wat helemaal geen nieuws is. Op dit moment wordt dat geplaatst waar we op dat moment het vermoeden hebben dat het dáár het beste past. Punten die in overweging worden genomen zijn de inhoud, stijl en diepte van het artikel. Ook kijken we soms of een artikel kan leiden tot een interessante discussie, aangezien we in beginsel natuurlijk een discussieforum zijn. Dat is ook een van de redenen dat direct reageren op een artikel nog altijd mogelijk is. In overleg kan het dus (later) gebeuren dat een topic van ON naar VN gaat en andersom net zo.

Ook is het zo dat sommige regels ouder zijn en sommige regels nieuwer, waardoor je met terugzoeken best topics tegen kan komen die nog op VN staan en inmiddels op ON horen.

Verder hanteren we achter de schermen al enige tijd 'CABABA':

CABABA
Om te bepalen of iets nieuwswaardig is, kun je de volgende criteria hanteren. (CABABA = eerste 6 criteria = belangrijkste)
1. Conflict (ruzie tussen de bondscoach en de Nederlands kampioen is groot nieuws in paardensportland)
2. Actualiteit (wanneer is het gebeurd? Een verslag van maanden terug is niet erg interessant)
3. Belang voor de lezer (heeft bokt er wat aan om dit te weten? )
4. Afstand (waar speelt het zich af? Bepaald buitenlands nieuws is minder interessant dan Nederlands nieuws)
5. Bekendheid (wie is het? Wie kennen hem/haar, zijn er veel die hem haar kennen?)
6. Afwijking (gebeurt het vaak of is het een uitzondering?)

Vanaf nr 7:
7. De eerste de beste (is het iemand die het voor de eerste keer voor elkaar krijgt of gebeurt zoiets vaker? Denk aan eerste man op de maan enzovoorts, maar ook de eerste Tinker in de Grand Prix dressuur)
8. Omvang (is het een grote wijzinging van iets of niet? Denk aan een plaatselijk beleid over het stallen van paarden. Iets wat een klein besluit is hoeft eigenlijk niet 'groots' in het nieuws)
9. Amusement (paard dat opeens voor de kar gaat zitten op commando 'hier zit' )
10. Maatregelen (er gebeurt wat, dit heeft een gevolg en dit gevolg vormt een maatregel)

Maar ook hierbij geldt dat we afwegingen maken van de eerdere aangehaalde punten. Nieuws laat zich niet stoppen in hokjes, waardoor er in bijna alle gevallen uitzonderingen toegepast kunnen worden die tot discussie kunnen leiden. Nieuws is voor iedereen ook vrij persoonlijk, dit ligt er ook aan waar de interesse en het referentiekader van deze persoon ligt. Iemand die een Fjord heeft zal nieuws over een Shetlander of een Shire minder interessant vinden. Toch proberen we iedereen zoveel mogelijk in 'hun' nieuwsinteresse te bedienen, maar in de meeste gevallen zijn we afhankelijk van de stamboeken, verenigingen en liefhebbers van deze rassen, wedstrijden of andere onderdelen binnen de paardenwereld. We maken dan ook graag gebruik van tips en input van andere Bokkers, zodat we zoveel mogelijk paardenliefhebbers van dienst kunnen zijn.

Voor zadeldiefstallen hebben we een centraal topic: [PP] [centraal] Zadeldiefstallen. En dat nieuws komt normaal gesproken niet op ON, tenzij er voor heel veel geld gestolen is of er iets anders vreemd aan is.

Hopelijk hebben we met deze uitgebreide toelichting de achtergrond bij de keuze voor het plaatsen van nieuwsberichten op VN en ON wat verhelderd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:48

Leuke criteria, maar er wordt niet naar geleefd, naar mijn mening.

Ik vind het uitermate vreemd dat een diefstal dat in de tienduizenden euro's loopt niet vermeld wordt, terwijl paarden in het centrum van Mexico wel de voorpagina haalt, nota bene een uitzending over Pennymeisjes haalt de voorpagina. Als ik het topic niet toevallig tussen de actieve topics had zien staan, had ik het via Bokt nooit vernomen dat er bij de 'buren' enorme hoeveelheden harnachement is gestolen.

En Bokt is nog wel het grootste paardenforum in de EU... Deel dan ook het nieuws dat er voor veel mensen toe doet. Diefstallen van zadels, bijvoorbeeld, of is dat enkel belangrijk als het nabij Arnhem gebeurt?. Ook ben ik het met Dani eens, maar dat doet niet echt ter zake.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:18

Diefstallen van zadels zijn 'belangrijk' als de schade inderdaad in de tienduizenden euro's loopt. We kunnen niet elk zadel dat uit een schuur is meegenomen melden. Dat we soms iets over het hoofd zien kan gebeuren en is erg vervelend, we doen onze uiterste best om zo volledig mogelijk te zijn.

Wij als Nieuwsredactie zien helaas niet alles. We zijn gelukkig sinds vandaag met vier mensen meer, zodat er meer kans is dat we dit soort dingen niet over het hoofd zien. Als een Bokker het eerder ziet dan wij mag het natuurlijk altijd getipt worden. Via de Tip de Nieuwsredactie-knop komen de laatste tijd steeds meer berichten binnen en daar zijn we heel dankbaar voor!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:26

Er staat nota bene in de nieuwsberichten dat het om 30.000 euro schade gaat :+. Hoe kun je dat als nieuwsredactie missen? Je redigeert toch? Je leest toch wat je post?

Of zeg ik nu hele gekke dingen :?.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:27

Ik vind het dan weer jammer dat er zoveel nieuws over de dressuur/springsport en fokkerij in staat. Natuurlijk is dat ook belangrijk nieuws maar imo niet altijd voorpagina. Al die hengsten die een premie oid hebben behaald vind ik dan weer geen voorpagina nieuws terwijl de geboorte van een baby, overlijden of een trouwerij van een bekende ruiter ik juist wel weer voorpagina nieuws vind. Nu is er te weinig afwisseling.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:22

[ON] Zeventig zadels gestolen bij manege in Enschede

Het gaat om deze toch? Die staat toch gewoon op de nieuwspagina's? Aan de hand van de regels hebben we ervoor gekozen hem op ON te zetten. Zadeldiefstallen melden we niet, tenzij er iets 'meer' aan de hand is en dan komt het op ON.

Er staat in ieder geval een nieuwe voorpagina op de planning, met een totaal andere indeling, zodat we in de toekomst zulke afwegingen niet meer hoeven te maken :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:51

Ah, goed om te weten dat zadeldiefstallen niet worden gemeld. Het stelt natuurlijk ook niks voor, een diefstal van 70 zadels, tuigen, hoofdstellen. Qua voorpagina nieuwswaarde natuurlijk kattenpis vergeleken met pennymeisjes die gefilmd worden.

Gelukkig bestaat er zoiets als Facebook, waarop paardenminnend Nederland wel duidelijk zichtbaar op de hoogte wordt gehouden van (grote) diefstallen en waar deze plaats vinden, zodat men er meer op verdacht is. Dan kan Bokt zich bezighouden met pennymeisjes, de zonnige editie van Outdoor Brabant en het jubileum van het Duitse NVVR +:)+.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:38

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:50

Goed topic. Geniet vast veel bekendheid en wordt vast regelmatig bekeken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:08

Eddy_Rocks schreef:

CABABA
Om te bepalen of iets nieuwswaardig is, kun je de volgende criteria hanteren. (CABABA = eerste 6 criteria = belangrijkste)
1. Conflict (ruzie tussen de bondscoach en de Nederlands kampioen is groot nieuws in paardensportland)
2. Actualiteit (wanneer is het gebeurd? Een verslag van maanden terug is niet erg interessant)
4. Afstand (waar speelt het zich af? Bepaald buitenlands nieuws is minder interessant dan Nederlands nieuws)
5. Bekendheid (wie is het? Wie kennen hem/haar, zijn er veel die hem haar kennen?)

Vanaf nr 7:
7. De eerste de beste (is het iemand die het voor de eerste keer voor elkaar krijgt of gebeurt zoiets vaker? Denk aan eerste man op de maan enzovoorts, maar ook de eerste Tinker in de Grand Prix dressuur)
8. Omvang (is het een grote wijzinging van iets of niet? Denk aan een plaatselijk beleid over het stallen van paarden. Iets wat een klein besluit is hoeft eigenlijk niet 'groots' in het nieuws)
10. Maatregelen (er gebeurt wat, dit heeft een gevolg en dit gevolg vormt een maatregel)

*\o/* als modje op VN en ON heb ik ooit dit rijtje doorgegeven aan de NR. Fijn dat 't rijtje nog steeds in gebruik is :)

Ik ben het wel eens met de rest dat er naar de kwaliteit gekeken moet worden. Ik kom eigenlijk weinig meer op de nieuwsfora omdat de kwaliteit behoorlijk is gekelderd.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 18:11

Ben het wel met San eens... Gaat niet zozeer om de gestolen zadel melding, maar simpelweg dat het nieuwsbericht, 70 gestolen zadels toch een stuk belangrijker is dan een vaag bericht over Spookpaard ontsnapt (??)... En toch staan de zadels bij ON en het spookpaard op VN.. Dat is behoorlijk scheef..

Dan hebben jullie misschien wel richtlijnen, allemaal leuk en aardig, maar aan dat lijstje heb je geen reet als daar helemaal niet aan gehouden word.. Dus tijd om die weer eens door te lezen.. Want ja, de kwaliteit op VP word steeds lager..

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:10

Ik heb de laatste tijd wel eens wat nieuwsberichten ingestuurd naar de nieuwsredactie. Ik snap dat niet alles op de voorpagina komt. Maar wat ik niet snap is dat een artikel wat de voorpagina niet haalt niet op overig nieuws terug te vinden is.
Na het insturen van een nieuwsbericht is het afwachten of je het artikel nog ergens terug vindt op bokt. Ik snap dat de nieuwsredactie het druk heeft, dus iedereen een bericht sturen is misschien wel lastig, maar voor inzenders van nieuws berichten zou dit wel fijn zijn. Tenzij altijd alles in overig nieuws wordt geplaatst natuurlijk. Dan weet je vanzelf als je bericht daar verschijnt dat de nieuwsredactie er naar heeft gekeken en het goed is aangekomen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:32

Het valt mij op dat er veel kwantiteit is maar de kwaliteit hiervan mager.

Wellicht is het handig om minder maar beter nieuws op de voorpagina te zetten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:28

Voorpaginanieuws lees ik al langer niet meer daardoor. Je verzuipt in het zoveelste bericht van een wedstrijd overal en nergens waarin voor mijn gevoel alles over wordt neergezet. Daartussen staan af en toe niet wedstrijd berichten waarvan heel incidenteel nuttig lijkt wel. Nu weer het bericht over de nette schoenen in de paardendrol. Is dit voorpagina waardig?

Een zadeldiefstal zo groot is voor mij wel interessant. En om dat nu weg te stoppen bij overig nieuws waar zowat geen mens komt. Voor hetzelfde geld zit je in de regio en komen ze bij jou ook even alles meenemen. Fijn als je dan gewaarschuwd wordt door een goed vindbaar bericht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:34

karuna schreef:
Voorpaginanieuws lees ik al langer niet meer daardoor. Je verzuipt in het zoveelste bericht van een wedstrijd overal en nergens waarin voor mijn gevoel alles over wordt neergezet. Daartussen staan af en toe niet wedstrijd berichten waarvan heel incidenteel nuttig lijkt wel. Nu weer het bericht over de nette schoenen in de paardendrol. Is dit voorpagina waardig?

Een zadeldiefstal zo groot is voor mij wel interessant. En om dat nu weg te stoppen bij overig nieuws waar zowat geen mens komt. Voor hetzelfde geld zit je in de regio en komen ze bij jou ook even alles meenemen. Fijn als je dan gewaarschuwd wordt door een goed vindbaar bericht.

Daarvoor heb ik dus gelukkig Facebook, anders had ik niet (snel) geweten dat er in mijn 'achtertuin' 70 zadels zijn gestolen. Het grootste paardenforum in de Benelux helpt je er iig niet mee, dat is wel duidelijk :D.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:24

Leuk hoor, fanatieke nieuwe leden. Maar: [VN] Schlangenbad: voorlopig geen paardentaks
Leg mij eens uit waarom dit nou echte waarde heeft voor een Nederlandse ruiter om te weten? Paardentaks staat wel op de politieke agenda hier, maar daar zijn nog verder geen uitspraken over. Waarom dan wel een bericht plaatsen over dat er voorlopig geen paardentaks komt in Schlangenbad? Zo'n 150 km van de grens met Limburg vandaan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:13

San, zoals ik het lees worden zadeldiefstallen niet gemeld TENZIJ het echt een grote diefstal is met een waardevolle buit, dan komt het op ON te staan. Iets wat hier ook gebeurd is. Net zoals in het echte leven, niet iedere diefstal komt in de krant, enkel de grote/met veel schade en dan nog vaak vanaf pagina zes.
Ik snap dat dit nieuws voor jou zeer belangrijk was omdat het zo dicht in de buurt was, maar voor het overige gros van de bokkers is het weer een zoveelste zadelroof (wat het niet minder jammer maakt uiteraard, laat ik dat vooropstellen!!!).

Dat het nieuws niet altijd nieuwswaardig is, ben ik wel mee eens. Maar he, zelfs kranten hebben soms een komkommertijd waarin boer Charel met zijn pompoen van 25 kilogram ineens een plaats krijgt tussen de nieuwsberichten. :') En kranten dekken dan alles. Ik kan me voorstellen dat wanneer je dan zo een specifieke niche hebt (paardennieuws) dat er niet iedere dag voldoende interessant nieuws is. En net zoals vaak: zovele mensen, zovele wensen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:22

Gini schreef:
San, zoals ik het lees worden zadeldiefstallen niet gemeld TENZIJ het echt een grote diefstal is met een waardevolle buit, dan komt het op ON te staan. Iets wat hier ook gebeurd is. Net zoals in het echte leven, niet iedere diefstal komt in de krant, enkel de grote/met veel schade en dan nog vaak vanaf pagina zes.
Ik snap dat dit nieuws voor jou zeer belangrijk was omdat het zo dicht in de buurt was, maar voor het overige gros van de bokkers is het weer een zoveelste zadelroof (wat het niet minder jammer maakt uiteraard, laat ik dat vooropstellen!!!).

Dat het nieuws niet altijd nieuwswaardig is, ben ik wel mee eens. Maar he, zelfs kranten hebben soms een komkommertijd waarin boer Charel met zijn pompoen van 25 kilogram ineens een plaats krijgt tussen de nieuwsberichten. :') En kranten dekken dan alles. Ik kan me voorstellen dat wanneer je dan zo een specifieke niche hebt (paardennieuws) dat er niet iedere dag voldoende interessant nieuws is. En net zoals vaak: zovele mensen, zovele wensen.

Een grote zadeldiefstal in Den Haag of Schubbekutteveen moet wat mij betreft ook op de voorpagina. Het is niet omdat het in Enschede gebeurt dat het op de voorpagina moet, hoor :). Ik vind de keuze voor welk bericht er wel staat en welk bericht niet gewoon erg frappant.

Dat de diefstal van één zadeltje geen nieuws is, dat snapt iedereen. Maar 70 zadels, tuigen, hoofdstellen, dat mag i.m.o. op de voorpagina :). Ik zal het je nog sterker vertellen, dat moet i.m.o. op de voorpagina, of ze nu hier of in Noord Holland gestolen zijn.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:23

Winged schreef:
Leuk hoor, fanatieke nieuwe leden. Maar: [VN] Schlangenbad: voorlopig geen paardentaks
Leg mij eens uit waarom dit nou echte waarde heeft voor een Nederlandse ruiter om te weten? Paardentaks staat wel op de politieke agenda hier, maar daar zijn nog verder geen uitspraken over. Waarom dan wel een bericht plaatsen over dat er voorlopig geen paardentaks komt in Schlangenbad? Zo'n 150 km van de grens met Limburg vandaan?

Dit soort dingen (en dat de kwaliteit verder ook erg slecht is) hebben er toch wel zeer in bijgedragen (al dan niet was het de reden) tot het feit dat ik niet eens meer voorpaginanieuws lees of bekijk.
Een grote zadeldiefstal is imo een stuk nuttiger voor iedereen dan het bovenstaande.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:40

Wat het grote 'probleem' van zadeldiefstallen is, om daar toch inhoudelijk op in te gaan, is dat het iets is wat heel veel voorkomt. Helaas, trouwens, ik zou het graag anders zien. Als je kijkt naar het lijstje wat Eddy_Rocks plaatst, is er voor gekozen om de zadeldiefstallen op ON te plaatsen in verband met het laatste punt:
A. Afwijking (gebeurt het vaak of is het een uitzondering?)
Ik heb op dit moment geen duidelijk overzicht, maar er zijn helaas periodes waarin meerdere grote diefstallen per week plaatsvinden. Dan is voor VN elke keer hetzelfde bericht met verschillende plaatsnamen en verschillend gekleurde bestelbusjes niet interessant meer.

Als er ideeën zijn om dit beter onder de aandacht te brengen (Wel aandacht aan hele grote diefstallen besteden? In het topic op PP is te zien dat dit in het verleden gewerkt heeft, maar op dit moment inderdaad te weinig aandacht krijgt.

Om het artikel wat Winged aanhaalt even langs CABABA te houden:
Citaat:
1. Conflict (aanwezig: tussen gemeenteraad en paardeneigenaren)
2. Actualiteit (ja: begin september)
3. Belang voor de lezer (ja: paardenbelasting zou slecht nieuws zijn voor paardenbezitters / en nee: het komt er niet, en zie volgende punt: )
4. Afstand (Duitsland, lokale politiek. Redelijk 'ver van het bed')
5. Bekendheid (nvt)
6. Afwijking ( geen wekelijkse voorvallen, maar er is eerder over bericht )

Ik denk dat er in dit specifieke geval beter voor ON gekozen had kunnen worden. Er was een conflict in de gemeenteraad, maar er zijn geen spannende gevechten uitgevochten met hooivorken of het storten van tonnen paardenmest. Het gaat om een lokale Duitse politieke beslissing, en ondanks dat paardenbelasting ook voor Nederlanders ook een interessant onderwerp zou kunnen zijn (stel dat Duitsland het invoert, hoe lang duurt het voordat Nederlandse gemeenten in het paard een nieuwe melkkoe zien?) is er in het artikel geen link naar Nederland gemaakt.

Maar: de NR is de afgelopen week verdubbeld, betekent dat er een hoop enthousiaste nieuwe mensen zijn. En dan gaat er wel eens iets mis. Voordeel van online is dat een bericht altijd nog te verplaatsen is, een spelfout kan worden aangepast en een gemist artikel alsnog meer aandacht kan krijgen.

Het grote voordeel wat de nieuwspagina van Bokt heeft, is een heleboel gebruikers die samen heel erg veel zien. Als je nieuws tegenkomt wat op VN hoort in jouw ogen, kun je het altijd doorsturen. En je kunt de NR ook een berichtje sturen - of je op FZ laten horen - als je vindt dat er dingen tussenstaan die niet interessant zijn.

Ook voor algemene opmerkingen over het nieuws, zoals bijvoorbeeld de beginvraag uit het topic, kun je altijd op FZ terecht. Wat wel heel prettig is, is als je daarbij concreet wordt en constructief blijft. Melden dat je 'VN nooit meer leest' is op zich voor ons nuttige informatie, het is alleen wel lastig om er mee aan de slag te gaan. Als je meldt hoe we het in jou ogen zouden kunnen verbeteren: dan kunnen we ermee aan de slag! Wat Gini hierboven aangeeft klopt wel: 'zoveel mensen, zoveel wensen'. We kunnen niet tegelijkertijd zorgen dat een 'in Duitsland wonende NH-er met 3 KWPN'ers' en een 'ZuidHollandse dressuurprikker met twee tinkerhengsten' alleen maar nieuws lezen wat voor hen interessant is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:48

Maar Eline, even heel hard voor die 'in Duitsland wonende NH-er met 3 KWPN-ers': Het is een Belgisch/Nederlands forum. Dus moet je je ook meer richten op dat publiek. Anders kun je Kaatje-uit-Ethiopië-met-Nederlandse-wortels ook niet weigeren met haar wensen.

Is het wat op op nieuws een topic te maken waarin de NR updates plaatst met zadeldiefstallen? Zodra er een update is kan deze weer naar boven worden geschopt etc. Topic verder wel gesloten houden?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:12

Vandaag is dit artikel voorpaginanieuws: [VN] Amerikaans meisje te paard naar school [video]

Eddy_Rocks schreef:

CABABA

Vanaf nr 7:

1. Er is geen sprake van een conflict.
2. Het is niet specifiek actueel (want gaat schijnbaar al langere tijd zo)
3. Er is geen enkel belang voor de lezer.
4. Het speelt zich af in de V.S.
5. Het is geen bekend persoon.
6. Gezien de reacties in het topic alleen al is het bepaald geen héle afwijkende gebeurtenis.
7. Het is geen eerste keer.
8. Het nieuws is niet van noemenswaardige omvang.
9. Het is hooguit matig amusant te noemen.
10. Er is geen sprake van een maatregel.

En toch is het voorpaginanieuws. En het is best een leuk berichtje hoor, maar wel met een hoog Hart-van-Nederland-gehalte. En ik zou toch eigenlijk verwachten dat Bokt, als grootste paardenforum, zichzelf een tikje serieuzer neemt dan dat en dit soort berichtjes niet als voorpaginanieuws kwalificeert.