Waarom is bijvoorbeeld een bericht over "de kampioen van engeland" belangrijker dan een zeer grote zadeldiefstal in eigen land?
Dus; graag wat uitleg hierover

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eddy_Rocks schreef:Verder hanteren we achter de schermen al enige tijd 'CABABA':
CABABA
Om te bepalen of iets nieuwswaardig is, kun je de volgende criteria hanteren. (CABABA = eerste 6 criteria = belangrijkste)
1. Conflict (ruzie tussen de bondscoach en de Nederlands kampioen is groot nieuws in paardensportland)
2. Actualiteit (wanneer is het gebeurd? Een verslag van maanden terug is niet erg interessant)
3. Belang voor de lezer (heeft bokt er wat aan om dit te weten? )
4. Afstand (waar speelt het zich af? Bepaald buitenlands nieuws is minder interessant dan Nederlands nieuws)
5. Bekendheid (wie is het? Wie kennen hem/haar, zijn er veel die hem haar kennen?)
6. Afwijking (gebeurt het vaak of is het een uitzondering?)
Vanaf nr 7:
7. De eerste de beste (is het iemand die het voor de eerste keer voor elkaar krijgt of gebeurt zoiets vaker? Denk aan eerste man op de maan enzovoorts, maar ook de eerste Tinker in de Grand Prix dressuur)
8. Omvang (is het een grote wijzinging van iets of niet? Denk aan een plaatselijk beleid over het stallen van paarden. Iets wat een klein besluit is hoeft eigenlijk niet 'groots' in het nieuws)
9. Amusement (paard dat opeens voor de kar gaat zitten op commando 'hier zit' )
10. Maatregelen (er gebeurt wat, dit heeft een gevolg en dit gevolg vormt een maatregel)
karuna schreef:Voorpaginanieuws lees ik al langer niet meer daardoor. Je verzuipt in het zoveelste bericht van een wedstrijd overal en nergens waarin voor mijn gevoel alles over wordt neergezet. Daartussen staan af en toe niet wedstrijd berichten waarvan heel incidenteel nuttig lijkt wel. Nu weer het bericht over de nette schoenen in de paardendrol. Is dit voorpagina waardig?
Een zadeldiefstal zo groot is voor mij wel interessant. En om dat nu weg te stoppen bij overig nieuws waar zowat geen mens komt. Voor hetzelfde geld zit je in de regio en komen ze bij jou ook even alles meenemen. Fijn als je dan gewaarschuwd wordt door een goed vindbaar bericht.
Gini schreef:San, zoals ik het lees worden zadeldiefstallen niet gemeld TENZIJ het echt een grote diefstal is met een waardevolle buit, dan komt het op ON te staan. Iets wat hier ook gebeurd is. Net zoals in het echte leven, niet iedere diefstal komt in de krant, enkel de grote/met veel schade en dan nog vaak vanaf pagina zes.
Ik snap dat dit nieuws voor jou zeer belangrijk was omdat het zo dicht in de buurt was, maar voor het overige gros van de bokkers is het weer een zoveelste zadelroof (wat het niet minder jammer maakt uiteraard, laat ik dat vooropstellen!!!).
Dat het nieuws niet altijd nieuwswaardig is, ben ik wel mee eens. Maar he, zelfs kranten hebben soms een komkommertijd waarin boer Charel met zijn pompoen van 25 kilogram ineens een plaats krijgt tussen de nieuwsberichten.En kranten dekken dan alles. Ik kan me voorstellen dat wanneer je dan zo een specifieke niche hebt (paardennieuws) dat er niet iedere dag voldoende interessant nieuws is. En net zoals vaak: zovele mensen, zovele wensen.
Winged schreef:Leuk hoor, fanatieke nieuwe leden. Maar: [VN] Schlangenbad: voorlopig geen paardentaks
Leg mij eens uit waarom dit nou echte waarde heeft voor een Nederlandse ruiter om te weten? Paardentaks staat wel op de politieke agenda hier, maar daar zijn nog verder geen uitspraken over. Waarom dan wel een bericht plaatsen over dat er voorlopig geen paardentaks komt in Schlangenbad? Zo'n 150 km van de grens met Limburg vandaan?
Citaat:1. Conflict (aanwezig: tussen gemeenteraad en paardeneigenaren)
2. Actualiteit (ja: begin september)
3. Belang voor de lezer (ja: paardenbelasting zou slecht nieuws zijn voor paardenbezitters / en nee: het komt er niet, en zie volgende punt: )
4. Afstand (Duitsland, lokale politiek. Redelijk 'ver van het bed')
5. Bekendheid (nvt)
6. Afwijking ( geen wekelijkse voorvallen, maar er is eerder over bericht )
Eddy_Rocks schreef:Verder hanteren we achter de schermen al enige tijd 'CABABA':
CABABA
Om te bepalen of iets nieuwswaardig is, kun je de volgende criteria hanteren. (CABABA = eerste 6 criteria = belangrijkste)
1. Conflict (ruzie tussen de bondscoach en de Nederlands kampioen is groot nieuws in paardensportland)
2. Actualiteit (wanneer is het gebeurd? Een verslag van maanden terug is niet erg interessant)
3. Belang voor de lezer (heeft bokt er wat aan om dit te weten? )
4. Afstand (waar speelt het zich af? Bepaald buitenlands nieuws is minder interessant dan Nederlands nieuws)
5. Bekendheid (wie is het? Wie kennen hem/haar, zijn er veel die hem haar kennen?)
6. Afwijking (gebeurt het vaak of is het een uitzondering?)
Vanaf nr 7:
7. De eerste de beste (is het iemand die het voor de eerste keer voor elkaar krijgt of gebeurt zoiets vaker? Denk aan eerste man op de maan enzovoorts, maar ook de eerste Tinker in de Grand Prix dressuur)
8. Omvang (is het een grote wijzinging van iets of niet? Denk aan een plaatselijk beleid over het stallen van paarden. Iets wat een klein besluit is hoeft eigenlijk niet 'groots' in het nieuws)
9. Amusement (paard dat opeens voor de kar gaat zitten op commando 'hier zit' )
10. Maatregelen (er gebeurt wat, dit heeft een gevolg en dit gevolg vormt een maatregel)