Waarschuwen mag niet volgens Mod??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Waarschuwen mag niet volgens Mod??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 20:23

Er wordt door een bepaalde mod regelmatig een bericht verwijderd omdat er een waarschuwing in staat.
Volgens deze mod ( Ervaringen/diensten) mag dat niet.
Ik kan het nergens terugvinden in de reglementen en krijg er ook geen duidelijk antwoord op.

In mijn optiek (en ik kan het ook nergens vinden) bestaat deze regel niet. Of weet iemand waar dit wel staat?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Waarschuwen mag niet volgens Mod??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:32

Heb je de mod in kwestie dit al in PB gevraagd?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:33

Er zijn erg veel verschillende redens waarom ze dat kunnen doen. :) Inderdaad die mod even pben waarom ze dat doet/heeft gedaan.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:35

Ik denk dat je dat beter persoonlijk kan vragen aan de mod

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 20:55

"Dat staat er niet zo lettelijk in maar ik kan je verzekeren dat waarschuwingen niet zijn toegestaan."
Dit is het antwoord van de mod :?

Een regel bestaat of hij bestaat niet...toch :?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:58

als het er niet letterlijk in staat, dan bestaat de regel niet... O:)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:00

Maar om wat voor een waarschuwing gaat het hier.
Want jij hebt iets geplaatst in een ander topic om iemand ergens voor te waarschuwen en dat mag niet? Of begrijp ik dit verkeerd...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 21:02

Ik had een waarschuwing geplaatst (gewoon heel netjes in keurige bewoording) voor een bepaalde winkel om daar niet mee in zee te gaan.
En zo ook anderen die een slechte ervaring met deze winkel hebben.
Maar dat zijn waarschuwingen volgens de mod en dat mag niet.

Maar typ het woordje ' waarschuwing' in en Bokt staat er vol mee. Daar wordt niks aan gedaan...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:04

Tja dat soort waarschuwingen zijn altijd "link"
Jij bedoelt het goed naar de TS toe, maar het bedrijf zelf kan het zien als kwaadwillig klanten weghalen daar...

Je kunt toch ook een pb sturen naar het boktteam dat overleg heeft over dit soort dingen (damn hoe heten ze ook alweer)

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:05

Daarvoor is bokt.nl toch juist? Ik google altijd even voor ik een zadelpasser/ paardentandarts enz enz laat komen. Zijn er negatieve ervaringen dan staat bokt.nl bovenaan de lijst bij google! Dan lees ik al niet meer verder en zoek een ander ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:07

Als je waarschuwing is gebaseerd op ervaring van jezelf dan mag dat dacht ik. Een waarschuwing op basis van horen zeggen is geloof ik niet toegestaan omdat dat onder laster zou kunnen vallen.

imd

Dat soort waarschuwingen zijn bij mijn weten alleen toegestaan als het ervaringen uit eerste hand zijn. Verder lijkt mij wel logisch dat het niet de bedoeling is om iedere keer een topic/advertentie van betreffende bokker onder te gaan spammen met waarschuwingen (zeg niet dat jij dat doet ;) ), want iemand moet natuurlijk wel de kans krijgen te verbeteren, lijkt me :)

Kirsha

Ik weet niet wat wel of niet mag, dat als eerste.

Maar je kunt toch ook gewoon alleen je negatieve ervaring beschrijven (zonder directe waarschuwing dus)? Dat mag zeker weten wel. Waarschuwen is aardig bedoeld, maar mensen kunnen uit die ervaringen dan zelf wel beslissen of ze met eein winkel o.i.d. in zee gaan :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 21:21

Waarschuwing waren allemaal uit eerste hand, keurig omschreven.
En gewoon eenmalig, geen hetse of wat dan ook...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:24

Neem anders eens met een hoofdmod of iemand van de Bemiddelingscommissie contact op. Wellicht dat die je kunnen vertellen hoe het zit :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 22:37

Goed idee!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:05

Aan het plaatsen van negatieve ervaringen zitten wat regels, deze zijn te lezen op http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Negatieve_ ... op_Bokt.3F.
Het subforum Ervaringen en Diensten is om te vragen naar ervaringen met een bepaald bedrijf, waarschuwingen zijn inderdaad niet de bedoeling. Bokkers moeten voor zichzelf beslissen of ze wel of niet met een bedrijf in zee gaan. Wanneer er gewaarschuwd hebben we te maken met laster, en dat mag wettelijk gezien niet.
Negatieve ervaringen delen mag, maar volgens de regels die in bovenstaande link staan. Neutraal beschreven dus, en daar hoort waarschuwen niet bij.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 08:07

Dus je mag overal waarschuwen op Bokt behalve in ED :?

Wat ik dan wel bijzonder vond dat ik even het woordje waarschuwing intypte in ED en zo een aantal topics omhoog haalde waar dit rustig in werd gedaan. Nooit een haan naar gekraaid.
Heb ze allemaal getemt om te laten zien dat er met twee maten gemeten wordt.
En dat laatste blijf ik vinden overigens.
Ik weet wel waarom, de dame in kwestie is nogal heet van naald en erg vervelend (zo hebben vele kopers bij haar kunnen ervaren. Ze maakt het Bokt lastig....En degene met de grootste mond.... Nahja, vul zelf maar in....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:13

Vera, ik denk dat het probleem hem zit in het: "ik wil je graag waarschuwen voor"...

Zou je het in plaats daarvan formuleren als: "Mijn ervaring met Pietje Puk is heel erg slecht"..., verdwijnt de waarschuwing en word het een ervaring uit eerste hand. Bokt wil je vast niet pesten, maar smaad en laster liggen altijd op de loer.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 08:20

Utixo, ik heb een keurig topic geplaatst, was helemaal volgens de regels.
Er staat nl nergens in het Bokt reglement dat je het woordje ' waarschuwing' niet mag gebruiken.
Dat is wat ik bedoel.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:22

Maar het is je nu toch verteld? Dan pak je de tekst, pas je hem aan en plaats je hem opnieuw. Bokt draait ook maar op vrijwilligers, en het kan zomaar zijn dat er in de regels een foutje is geslopen. Maak je niet zo druk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:33

Laster is het opzettelijk verspreiden van een leugen. Smaad is een negatieve uitlating om het imago of de goede naam te beschadigen, bij smaad is de uitspraak waar.

Een directe waarschuwing om ergens niet te gaan kopen, kan idd beschouwd worden als smaad. De kans is misschien klein dat een bedrijf er achter komt, maar als ze het doen, dan kunnen ze een klacht tegen smaad indienen. En als er dan letterlijk staat "ga niet bij bedrijf X kopen, want je krijgt je spullen daar pas na lang zeuren", dan kan het wel zo eens zijn dat het bedrijf door de rechtbank in zijn gelijk gesteld wordt.

Deze boktregel is er dus juist 1 die een wettelijke achtergrond heeft. Boktregels zijn geen vervanging van het strafrecht.
Oplossing: hou het gewoon letterlijk op eigen ervaringen delen. Zeg gewoon op een neutrale manier wat er gebeurd is, niets meer. Hang er geen eigen conclusie aan vast, dat zal de TS dan zelf wel doen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 08:39

Ik ben zelf ook mod geweest dus weet best hoe het werkt en ben echt de moeilijkste niet.

Ik vind het alleen niet terecht dat een topic steeds door deze mod wordt aangepast en allerlei posts worden verwijderd omdat het haar niet goeddunkt.
En waarom zouden er Boktregels zijn als ze uiteindelijk toch niet toegepast hoeven worden?
Het is meten met twee maten en dat is niet netjes.

Zie niet waarom dat niet gezegd mag worden, heeft niks te maken met of Bokt door vrijwilligers gerund wordt IMO.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 08:42

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:46

Ik veronderstel omdat er 83.879.724 posts op bokt staan en deze heel moeilijk allemaal tot in detail ontleed kunnen worden. Wanneer je het tegenkomt en het stoort je, gewoon temmen!

edit: als het een specifieke mod is die je telkens opvalt is het misschien idd beter om hem/haar een bericht te sturen met de vraag om extra uitleg.