testament

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wissen of niet

Wissen.
31 (54%)
Niet wissen.
26 (45%)

Totaal aantal stemmen: 57

papagroom

testament

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 18:14

Stel:
Je zet in je testament,dat je al je internet gebruik gewist wilt hebben na je overlijden.
Wat doet bokt dan?
En wat zouden de gebruikers willen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:15

papagroom schreef:
Stel:
Je zet in je testament,dat je al je internet gebruik gewist wilt hebben na je overlijden.
Wat doet bokt dan?
En wat zouden de gebruikers willen?

Wat ik wil? Wissen.
Wat Bokt doet? Niet wissen.

Legoblokje

Re: testament

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:20

alles wissen!

Waarom zou bokt niet willen wissen? :=

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:21

JCDJK schreef:
alles wissen!

Waarom zou bokt niet willen wissen? :=

Om dezelfde reden als dat je je account niet kunt verwijderen: dan vallen er gaten in de topics ;)

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:22

Van mij hoeft niet zo nodig alles gewist te worden :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:25

http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

Met een combinatie van de dingen hierboven kan je als nabestaanden wel zorgen dat de posts niet meer vindbaar/gelinkt zijn aan de persoon die is overleden.
Namen van dier(en), naam van de overledene, woonplaatsen etc laten verwijderen, gebruikersnaam aanpassen naar iets wat redelijk anoniem is (gast 123456 bv) en dan account deactiveren.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:19

Naar mijn mening moet de overledene hier zelf,als hij dit in een testament heeft aangegeven,het laatste woord hebben.
Dit zou ook kunnen zijn....laat alles staan,wat de nabestaanden ook mochten willen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:23

als je alles wilt wissen wat diegene ooit op internet heeft gedaan ben je denk ik nog wel even mee bezig.
zelf mag alles van mij wel blijven bestaan, waarom niet? misschien kan ik anderen nog helpen met mijn goede kennis van alles 'kuch'. Alleen op fb is mijn echte naam bekend in een account. verder laat ik op alle andere sites mijn naam onbekend. waarom zou je trouwens gegevens op internet willen laten wissen als je overleden bent?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 19:31

Suusie22 schreef:
als je alles wilt wissen wat diegene ooit op internet heeft gedaan ben je denk ik nog wel even mee bezig.
zelf mag alles van mij wel blijven bestaan, waarom niet? misschien kan ik anderen nog helpen met mijn goede kennis van alles 'kuch'. Alleen op fb is mijn echte naam bekend in een account. verder laat ik op alle andere sites mijn naam onbekend. waarom zou je trouwens gegevens op internet willen laten wissen als je overleden bent?

Of juist niet....stel je nabestaanden willen het weg hebben,maar jij juist pertinent niet.
De vraag is hier dus....moet een forumbeheerder een laatste wil respecteren,en opvolgen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:32

Ik zou graag alles gewist zien worden (net als mijn social media pagina's).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:33

Ik ben het ermee eens dat bokt een vervelend en raar beleid heeft mbt wissen van posts, op alle andere fora die ik ken word zonder morren alles verwijderd wat je vraagt.
Dit kan hier op bokt niet, en is m.i. schending van je privacy.

Maar om alles te verwijderen na je dood hoeft van mij absoluut niet hoor..
Laatst bijgewerkt door CM_ op 14-04-13 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:35

Ik vind zelf dat je de mening van de gebruiker moet respecteren (indien hij of zij dit ook echt wou en dus duidelijk aangaf) als de gebruiker het niet heeft aangegeven vind ik dat nabestaanden dit mogen bepalen voor zover dat mogelijk is op internet.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:42

Ik zou niet weten waarom je alles juist wel of juist niet gewist zou willen. Heel veel mensen weten toch niet wie je echt bent, tenzij je ergens je naam in je profiel vermeldt. Persoonlijke info moet dus wel kunnen gewist worden denk ik, maar algemene zaken, zoals antwoorden op vragen van andere bokkers mogen van mij best blijven staan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:06

Ik vind dat Bokt berichten/accounts op verzoek gewoon moet verwijderen. Wat ik denk dat ze doen: anonimiseren en that's it.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:58

Buiten internet kun je ook niet alles gewist hebben wat ooit over jou is gegaan of door jou is geplaatst. Alles wat er ooit in kranten, blaadjes, notulen en verslagen is gekomen blijft bestaan, en een groot deel daarvan is openbaar of in elk geval voor meerdere mensen toegankelijk.

Persoonlijk ben ik ook erg benieuwd wat er precies achter zit om alles verwijderd te hebben, wat maakt dat anonimiseren niet genoeg is?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:04

Shadow0 schreef:
Buiten internet kun je ook niet alles gewist hebben wat ooit over jou is gegaan of door jou is geplaatst. Alles wat er ooit in kranten, blaadjes, notulen en verslagen is gekomen blijft bestaan, en een groot deel daarvan is openbaar of in elk geval voor meerdere mensen toegankelijk.

Persoonlijk ben ik ook erg benieuwd wat er precies achter zit om alles verwijderd te hebben, wat maakt dat anonimiseren niet genoeg is?

Nou ja, als je een aantal jaar op bokt hebt gezeten en elke dag een paar berichten plaatst, dan wordt het natuurlijk een heel werk om alles uit te zoeken :) Natuurlijk kan je even zoeken op woonplaats en naam, maar vaak heb je ook wel andere dingen geplaatst waaraan valt af te leiden om wie het gaat... En om die ook te laten verwijderen moet je die post voor post uitzoeken..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:12

Ik zou het juist heel jammer vinden als alles wat ik geschreven heb verwijderd zou worden, net alsof ik uitgewist wordt ofzo. Nee hoor, lekker laten bestaan, laat men maar weten dat ik ook op deze aardbol rondgelopen heb *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:12

TE5: maar wat is er zo erg als iemand met uren speurwerk zou kunnen reconstrueren wat je ooit hebt geschreven of wat er ooit gebeurd is? De berichten kunnen niet meer apart nagezocht worden en je naam is niet meer herkenbaar. Wat zijn de zken waar je je zorgen om maakt?

Vergeet bovendien niet dat iedereen een accountje aan kan maken en de berichten automatisch kan kopieren. Bedenk ook dat Google, Facebook en Twitter ook je gegevens niet vernietigen - ze maken ze niet meer openlijk beschikbaar maar zelf kunnen ze er nog bij, en ze hebben expliciete voorwaarden waarin ook staat dat die gegevens best verkocht kunnen worden.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:35

Shadow, heb je ooit iemand gehad uit je offline leven die online jouw berichten begon na te lezen? :) Dat is niet heel fijn kan ik je vertellen :)) Zeker niet als ze dat anders interpreteren dan jij het had bedoeld. Ik zit in een HK-topic dat inmiddels alweer meer dan vier jaar bestaat, met mensen die ik ook al even lang ken en inmiddels als vrienden beschouw. Daar heb ik het dus ook over mijn offline leven, maar dat wil niet zeggen dat iedereen uit mijn offline leven dat hoeft te lezen :) (Net zoals met een gewoon gesprek dus eigenlijk. Niet iedereen hoeft alles te weten over hoe ik over ze denk en voel, de twijfels die ik aan mezelf heb en al dat soort dingen.) Nu kan je natuurlijk zeggen dat als 't niet op de voorpagina van de krant mag, je 't ook niet online moet zetten, maar zoals gezegd: ik zit al jaren op bokt. Ten tijde van mijn eerste post was ik veertien of vijftien en had ik een andere kijk op wat ik wel of niet wilde delen met elke willekeurige persoon die de moeite doet om dingen na te lezen...

Nou moet ik zeggen dat ik me persoonlijk niet zo héél veel zorgen maak hierover, maar ik kan me best voorstellen dat mensen raardere en persoonlijke dingen hebben gepost dan ik heb :j En ik zou het toch ook wel fijn vinden als ik, stel dat ik ooit stop met bokt, de boel zou kunnen wissen als ik die behoefte voel. Tegenwoordig groeit iedereen op met internet en hoewel je ouders je echt wel waarschuwen en zeggen dat je niet teveel details over jezelf op internet moet zetten, heb je dan nog niet echt het inzicht dat dat schadelijk kan zijn. Je wordt gewaarschuwd voor vieze mannetjes, maar je beseft je niet dat je leven onvoorspelbaar kan lopen en je niet kan weten of jij misschien op de een of andere manier zodanig in de belangstelling gaat komen dat mensen met andere bedoelingen jouw woorden na gaan lezen.

En natuurlijk zouden je berichten in theorie al gekopieerd kunnen zijn, maar hoe groot is die kans? :P En natuurlijk zijn er andere manieren om bokt berichten terug te zoeken, zoals via Google, maar waarom zou je het makkelijker maken dan nodig is? Wat betreft dat Facebook en Twitter het ook doen: dat iemand anders iets doet, wil nog niet zeggen dat het goed is :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:56

TE5 schreef:
Shadow, heb je ooit iemand gehad uit je offline leven die online jouw berichten begon na te lezen? :)

Gelukkig niet. Maar eh, dat staat toch min of meer los van wat er gebeurt na je dood?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:58

Amable schreef:
Ik zou het juist heel jammer vinden als alles wat ik geschreven heb verwijderd zou worden, net alsof ik uitgewist wordt ofzo. Nee hoor, lekker laten bestaan, laat men maar weten dat ik ook op deze aardbol rondgelopen heb *\o/*

Ja zo voelt het ook voor mij, alsof je er nooit bent geweest, nee krijg er een akelig gevoel bij als dat zou gebeuren :\ Niet dat ik bang ben om vergeten te worden maar wel als alles gewist zou worden.. Al is het alleen internet..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:00

Tja van mij hoeft het ook niet weg, maar als iemand dat wel zou willen moet dat gewoon kunnen vind ik.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:06

Shadow0 schreef:
TE5 schreef:
Shadow, heb je ooit iemand gehad uit je offline leven die online jouw berichten begon na te lezen? :)

Gelukkig niet. Maar eh, dat staat toch min of meer los van wat er gebeurt na je dood?

Oh, ja, dat wel inderdaad :) Maar gezien 't gesprek in z'n algemeen meer richting 'of bokt alle posts van gebruikers zou moeten verwijderen als zij dat willen' begon te gaan dacht ik dat ik my two cents ook maar zou plaatsen :P

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:30

En wat nou als iemand jou post heeft gequote? Moet die hele post van de bokker die jou ooit heeft gequote ook weg? Want er staat wel informatie die jij hebt getypt in, en je nabestaanden willen alles gewist hebben.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:14

Ik denk dat Bokt het niet gaat wissen. Het zou er trouwens uitzien dat je eerst dood moet zijn om die wens in vervulling te zien gaan. Oeps, dat zie je dan niet meer. :D