[Dienstmededeling] Tijdelijk nieuw BZC-lid *update 11/04*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

[Dienstmededeling] Tijdelijk nieuw BZC-lid *update 11/04*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 12:39

Op dit moment is de bezwaarcommissie tijdelijk onderbezet doordat drie leden door persoonlijke redenen een periode hun taken niet uit kunnen voeren en terug zijn in het zwart. Om deze tijdelijke afwezigheid op te vangen, hebben we gevraagd of één van de leden van één van de andere teams op Bokt tijdelijk in wil vallen. Zo is er minder inwerktijd nodig omdat een deel van het werk achter de schermen al bekend is, en hoeft niet een nieuw teamlid na 2 maanden te stoppen omdat de oude teamleden weer terug zijn. Bovendien geeft het een teamlid de mogelijkheid om eens achter de schutting te kijken bij een andere afdeling binnen Bokt, en dat is voor het team als geheel alleen maar goed :)

Moderator Mri zal vanaf vandaag tijdelijk bijspringen bij de bezwaarcommissie. Ze zal in die periode niet actief zijn als moderator, en dus ook geen toegang hebben tot de modfora. Bovendien helpt ze niet mee in zaken waarbij ze zelf als moderator betrokken is geweest, en wordt ze goed begeleid door de andere leden om de neutraliteit van de bezwaarcommissie te garanderen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:41

Opzich snap ik wel dat het gemakkelijker is om een teamlid te kiezen die het achter de schermen gedeelte al kent. Alleen vraag ik mij, wat shadow al in het 'welk kleurtje had jij' topic aanhaalde: Hoe kan een mod, die nu even oranje is en straks weer terug groen gaat, goed objectief blijven?

Overigens niks ten nadele van Mri, maar puur kleurtjes technisch gezien.

(Shadow in het andere topic: Shadow0 @ [FZ] oud-teamies gezocht, welk kleurtje had jij? )

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 12:49

Door zich er heel, heel goed bewust van te zijn dat dat een issue is waar je rekening mee moet houden. Juist omdat dit iets tijdelijk is, zijn we ons extra bewust van de valkuilen die Shadow daar noemt, en zal Mri daar extra bewust/kritisch mee omgaan. Maar misschien nog wel belangrijker dan dat: Mri neemt de bezwaarcommissie niet over maar komt daar samen te werken in een team waar het merendeel, ook op dit moment, nooit groen geweest is.

Tieneke

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk nieuw bezwaarcommissielid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:53

De bezwaarscommisie hoeft gelukkig niet over zaken van leven en dood te beslissen, dus er hoeft ook geen probleem van gemaakt te worden dat een mod nu tijdelijk inspringt. Goed opgelost.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:30

Ik denk dat het misschien verstandiger was geweest om "gewoon" een nieuw lid van de bezwaarcommissie aan te trekken... er zijn ongetwijfeld genoeg sollicitaties gekomen toen er een vacature openstond... er zal vast nog wel "iets bruikbaars" tussen zitten... Ik vind dit zelf niet heel handig denk ik... (al is dit niets persoonlijks voor Mri, maar idd wat Winged al zegt: puur kleurtjes technisch).

Wel wil ik Mri natuurlijk heel veel succes in haar nieuwe, tijdelijke functie wensen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:41

Tieneke schreef:
De bezwaarscommisie hoeft gelukkig niet over zaken van leven en dood te beslissen, dus er hoeft ook geen probleem van gemaakt te worden dat een mod nu tijdelijk inspringt. Goed opgelost.

Nja, het lijkt mij dat er met een reden de modzaken en de BC-zaken achter de schermen voor elkaar zijn afgeschermd. Daarnaast: Wellicht moet een groene nu als oranje een zaak behandelen waar zij als groene in mee heeft gestemd. Dan kun je in mijn ogen niet objectief zijn. Dat er meerdere teamleden zijn doet daar niet zo heel veel toe. Want: Als jij een invaller nodig hebt, dan is zijn/haar mening ook nodig.

Nogmaals, ik snap de beslissing, maar ik betwijfel wel de objectiviteit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:46

Er staat toch net dat ze niet zal meehelpen bij zaken waarin zij als mod betrokken was? Er zullen vast wel zo zaken zijn, want als ze overal bij betrokken was geweest, had men haar niet uitgekozen.

Natuurlijk is die afscherming ooit met reden geweest, dat is normaal. Maar om daar nu een issue van te maken... Het gaat hier nog steeds om een forum, niet om een rechtbank waar het om gevangenisstraffen gaat. Ik denk dat het een beetje gerelativeerd moet worden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:50

Het voordeel van een mod is dat er minder inwerktijd nodig is. Ik ben al bekend met de structuur ed.
En omdat bzc een behoorlijk tekort heeft, wat overigens tijdelijk is, is er weinig tijd voor het inwerken van een heel nieuw iemand. Daarbij is het ook niet netjes om een nieuw iemand na een maand of 2 de deur te wijzen omdat de oorspronkelijke leden weer terug zijn na hun break.

Ik weet dat ik weer terug op groen ga zodra iedereen weer terug is.

Persoonlijk zie ik geen bezwaren. Zelf was ik mod op rustige fora en ik ga mij niet bemoeien in zaken waarin ik als mod de afgelopen week/weken mijn mening heb gegeven. Bang om als mid (ex)collega mods "tegen de schenen te trappen" ben ik niet. Als ik dat doe is het vanwege mijn mening en niet vanwege het kleurtje dat ik heb.

Ter info, ik heb geen toegang tot de mod fora. Wel kan ik nu in de fora van de bzc, waar ik eerder geen toegang tot had

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:54

Nu ja, sowieso is het wel handig om ondertussen toch nieuwe bzc-leden te zoeken als er zo'n groot tekort is, ook al is dat maar tijdelijk. Dan heb je de volgende keer bij het uitvallen van een paar mensen toch nog mensen over, anders moet je nog mods gaan inzetten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:58

Het is een uitzonderlijke situatie waarin ineens 3 mids tijdelijk zijn weg gevallen en twee andere mids even privé veel aan hun hoofd hebben.
Normaal gesproken kunnen tijdelijke breaks goed worden opgevangen. Echter komt het nu onhandig uit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:00

Maar het kan altijd dat mensen van tijdelijk toch definitief wegvallen. Daar moet je ook niet op wachten voor je mensen bijzoekt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:10

Mri schreef:
Persoonlijk zie ik geen bezwaren. Zelf was ik mod op rustige fora en ik ga mij niet bemoeien in zaken waarin ik als mod de afgelopen week/weken mijn mening heb gegeven. Bang om als mid (ex)collega mods "tegen de schenen te trappen" ben ik niet. Als ik dat doe is het vanwege mijn mening en niet vanwege het kleurtje dat ik heb.

Ik snap de overwegingen voor deze stap en het is dan ook niet zo dat ik meteen denk dat het helemaal niet goed kan gaan...

Maar tegelijkertijd heb ik de indruk dat de voornaamste bezwaren nog niet helemaal begrepen worden. Het gaat namelijk niet om het bewust niet tegen de schenen schoppen (vanwege het kleurtje of vrienden ofzo), maar juist vanwege de onbewuste invloed die het kan hebben.

Het is lastig om je als mens te wapenen tegen onbewuste invloeden. Maar als je geen bezwaren ziet en denkt dat je er niet gevoelig voor bent, dan is de kans alleen maar groter dat je het over het hoofd ziet als dat toch gebeurt. En dat vind ik dan toch wel weer wat zorgelijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:19

De bezwaarcommissie heeft de ene keer meer werk dan de andere keer. Het aantal mensen dat er nu voor beschikbaar is, is in principe uitstekend. Het zijn er nu 7. Op het moment dat er 3 tijdelijk een midbreak hebben ben je de helft kwijt. En als van de 4 overgebleven er 2 ook niet op volle kunnen functioneren dan wordt het wel erg karig.

Maar wanneer men wel weer op volle sterkte aanwezig is, dan is er in principe ook meer dan genoeg mankracht om alles op te pakken. Zelfs in de drukke weken.

Shadow, op zich begrijp ik je punt wel hoor. Ik denk niet dat dat zo zeer te maken heeft met welke kleur je bent. Eerder uberhaupt het elkaar kennen is al genoeg. Ik ken meerdere moderators persoonlijk, dat zou mij ook onbewust kunnen beïnvloeden. Als je het zo door gaat trekken zou je echt een onafhankelijk team moeten hebben van mensen die ook niet eens op Bokt zitten. Maar mijn persoonlijke ervaring is dat je het juist heel goed los kan laten. Als ik een mod-topic lees over een bepaalde OW bijvoorbeeld, dan kijk ik nooit wie wat schrijft. Dat interesseert me niet. Het gaat erom wat er besloten is en hoe die besluitvoering tot stand is gekomen. Wie wat zegt is daarbij niet relevant.

mri, veel succes. :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:21

Maar een paar mensen meer kan nooit slecht zijn, het verlaagt enkel de werkdruk en zorgt ook nog eens voor een vrij normale gang van zaken bij het uitvallen van leden.

Bovendien zit je dan ook niet weer krap als er definitief stoppen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:24

De werkdruk is sowieso niet zo hoog. Als je er nu twee bij zou nemen dan blijft er gewoon te weinig te doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:25

Duidelijk nu wel, anders zou een mod niet moeten invallen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:49

Tieneke schreef:

Wederom, normale mid-bezetting is 7 man en voor 7 man is het prima te doen. Voor een bzc waar de helft van de leden uit is en een paar anderen niet op volle kracht functioneren is het anders. Je kunt nu wel nieuwe mensen inwerken, maar dan komt over een paar maanden de rest weer terug en heb je ineens 10 bzc-leden ofzo, en dan is het te weinig werk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:55

Maar er zijn er dus eigenlijk 3 uit. Die drie vervangen door 1 persoon, is dat echt voldoende?

(edit: foutje)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:57

Tieneke schreef:

Nou ja, dat is gewoon het gevolg van een klein team: dat maakt je veel kwetsbaarder voor samenloop van omstandigheden. Daar kun je bijna niets tegen doen, want je kunt je team (in dit geval specifiek het bc-team dus, niet het hele boktteam) niet eindeloos groter maken als er niet meer werk voor ze is. Het is niet realistisch om bv 5 reserve-bc's aan te houden voor die specifieke omstandigheid dat er net toevallig veel mensen tegelijk uitvallen. Dus dat vind ik niet gek, en daarom kan ik me deze oplossing ook wel voorstellen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 14:59

Maar ondertussen 1 of 2 mensen al verder uitzoeken, zonder ze daarom al "in dienst" te nemen, kan toch niet verkeerd zijn...?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:52

Dit is toch ook geen verkeerde oplossing?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:53

Dat heb ik toch ook niet gezegd :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:56

Nou ja ik bedoel meer, als deze oplossing werkt en er niet veel mis mee is dan hoef je die hele moeite van extra mensen uitzoeken niet te doen. Mensen uitzoeken die binnen het team passen lijkt me namelijk ook een lastige aangelegenheid die veel tijd kost.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:59

Kan je dus maar beter op tijd mee beginnen, beetje vooruit kijken... Maar goed, mijn probleem niet hoor :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:09

Tieneke: We hebben een lijstje van mensen die ons geschikt lijken. Af en toe vullen we dat lijstje aan als één van ons iemand ziet die haar geschikt lijkt om de BZC te versterken. In tijden van 'nood' pakken we dit lijstje erbij en kijken we verder of daar iemand bij zit die we kunnen vragen om lid te worden. We kijken dus wel degelijk vooruit :)

Bovendien is het zo dat als we iemand op het oog hebben, het proces daarna vrij vlot kan verlopen. Als we echt 'fulltime' versterking nodig hebben, kunnen we dus altijd putten uit het lijstje en kan de procedure best snel gaan zodat we weer vlot extra bezetting hebben.