Langlopend topic uit 2011 nu opslot? (wormenkuren)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Langlopend topic uit 2011 nu opslot? (wormenkuren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:10

Hallo,

Ik zie net dat het topic over wormenkuren kopen vanuit het buitenland nu na ruim een jaar opslot gaat omdat het topic tegen de regels van bokt zouden zijn.
Ik vind het erg jammer dat dit topic dicht gegaan is, we hebben vanaf 2011! het topic lopende kunnen houden en schaden hier verder niemand bij.

Ik vraag me af waarom er besloten is om nu na lange tijd dit topic op slot te zetten en of dit wel/niet besproken is met het hele bokt-team.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:49

Waarom er besloten is om dit topic op slot te zetten en het later vandaag te verwijderen staat in de slotpost.
Deze beslissing is in overleg met het gehele team genomen.
Het is verboden om wormkuren zonder recept te kopen en/of te verkopen. Ook het bespreken hoe je toch wormkuren zonder recept vanuit het buitenland kan verkrijgen is illegaal en daarom is besloten dit niet meer toe te staan op het forum.

Somebitch

Re: Langlopend topic uit 2011 nu opslot? (wormenkuren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 14:50

Maar waarom dan na 2 jaar pas? Waarom dan niet gelijk dat snap ik niet.. :o

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:51

Je hebt gelijk dat het netter was geweest als we het gelijk op slot gezet hadden. Maar we kunnen niet op andere plaatsen van het forum topics sluiten en dit forum gewoon door laten gaan.
Onze excuses dat dit op deze manier gegaan is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:53

Volgens mij is het helemaal niet illegaal om informatie te delen over het halen van medicijnen uit het buitenland. Heb je een bron van de wet waarin dat staat?
(Het zelf verkopen is uiteraard niet toegestaan.)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:55

Of het lettelijk in de Wet staat durf ik niet te zeggen, maar dit is de visie van het team:

Wetgever heeft gezegd dat dit soort zaken enkel op recept verkocht mogen worden. Die receptplicht omzeilen is tegen de wet, dus het valt al onder 'posts op Bokt mogen niet in strijd met de wet zijn'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:03

Zou dat standpunt ook gelden voor bv experimentele behandelingen die in Nederland nog niet kunnen? Of melden dat een hoestdrank in Belgie te verkrijgen is? Ik vind het namelijk nogal vergaand om te stellen dat je daar zelfs geen informatie meer over uit mag wisselen. De wet stelt dat niet als eis, en in het belang van de gezondheid is het ook beslist niet altijd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:09

Alles wat in strijd is met de wet is niet toegestaan op het forum.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:14

Waarom is het in strijdt met de wet? Het is gewoon legaal om wormenkuren uit het buitenland te halen. :j Tenminste, ik kan nergens vinden dat dit niet zo mogen volgens de wet..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:14

Ja, maar het punt is nu juist dat het niet in strijd met de wet is ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:23

Zouden we wel met de leden uit het topic een HK topic mogen starten?
Dan noemen we het geen Wormenkurentopic maar geven het een andere naam.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:04

Hallo, ik wilde jullie graag informeren, wie weet heeft iemand er iets aan, maar ik heb een jaarrecept van mijn DA gekregen voor ontworming. Omdat de prijs bij mijn DA best stevig is, ben ik gaan googlen. Wat blijkt, uit Engeland en Ierland mogen die dingen ook naar NL verzonden worden, en ze zijn zelfs nog goedkoper dan hier! Kortom, ik heb besteld en het is keurig afgeleverd. Waar ik mij wel over verwonderde, is dat ze daar niet vroegen naar het recept van mijn DA. Nu blijkt dat ze in die landen anders omgaan met ontwormingskuren, waardoor daar geen receptplicht is. Best bijzonder.

Al met al heb ik nu dezelfde wormenkuren als in NL, maar dan fors goedkoper! Dus mocht iemand iets aan deze informatie hebben? Het is tenslotte je eigen portefeuille waar je over wilt waken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:05

Marjanka11 schreef:
Hallo, ik wilde jullie graag informeren, wie weet heeft iemand er iets aan, maar ik heb een jaarrecept van mijn DA gekregen voor ontworming. Omdat de prijs bij mijn DA best stevig is, ben ik gaan googlen. Wat blijkt, uit Engeland en Ierland mogen die dingen ook naar NL verzonden worden, en ze zijn zelfs nog goedkoper dan hier! Kortom, ik heb besteld en het is keurig afgeleverd. Waar ik mij wel over verwonderde, is dat ze daar niet vroegen naar het recept van mijn DA. Nu blijkt dat ze in die landen anders omgaan met ontwormingskuren, waardoor daar geen receptplicht is. Best bijzonder.

Al met al heb ik nu dezelfde wormenkuren als in NL, maar dan fors goedkoper! Dus mocht iemand iets aan deze informatie hebben? Het is tenslotte je eigen portefeuille waar je over wilt waken.

:')

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:49

En als je een recept hebt,mag je het product kopen waar je wil volgens mij.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:34

Klopt Jodi, dat is de EU.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:33

Marga schreef:
Waarom er besloten is om dit topic op slot te zetten en het later vandaag te verwijderen staat in de slotpost.
Het is verboden om wormkuren zonder recept te kopen en/of te verkopen. Ook het bespreken hoe je toch wormkuren zonder recept vanuit het buitenland kan verkrijgen is illegaal en daarom is besloten dit niet meer toe te staan op het forum.

Dus alle topics over illegale bakken, schuren, bestratingen, omheiningen enz. gaan ook op slot? Hebben modjes niets te doen ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:47

Marga schreef:

Het is verboden wormkuren in Nederland zonder recept te kopen of verkopen,daar zit wel een belangrijke nuance hoor.
Het i sniet verboden je paard een wormkuur te geven die je in het buitenland koopt,staat nergens.

In belgie haal je ZONDER recept je wormkuur gewoon bij de apotheek,bemoeit geen da zich mee.Mijn Da weet ook dat ik mijn kuren in ierland koopt en vind dat ik gelijk heb.Hij verkoopt ze zelf niet dus het zal hem worst wezen.
Ik vind dit van het hele modteam dan ook een kinderachtige niet goedoverwogen reactie.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:02

Mij gaat het in het geheel niet om het onderwerp van het verwijderde topic, maar om de onvoorstelbare zelfoverschatting van het Team. Waar halen ze het vandaan dat zij degene zijn die mogen bepalen wat wettelijk of onwettig is. De wetgever zelf doet dat en in laatste instantie oordeelt de rechter. Maar niet 'het Team'. Het is een toe-eigening van authoriteit die hun nu echt niet toekomt. Uit niets in de verschillende profielen der Teamleden blijkt dat dit team meer gekwalificeerd zou zijn dan de Bokt-leden zelf, om te bepalen wat als "onwettig" of "in strijd met de wet is" beoordeeeld moet worden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kwaliteit gebruikte argumenten.

Maar bij deze: Dat zij tot deze conclusie komen is al een blijk van onkunde op zich. Als men geen informatie mag uitwisselen hoe de moderne handel in medicamenten binnen Europa gaat, dan zouden verschillende actualiteiten programma's zich al strafbaar gemaakt hebben. Hoe zit het met het hoog aangeschreven rechten zoals vrije meningsuiting en vrije nieuwsgaring? Het is volslagen legaal een bepaald product dat in Nederland receptplichtig is, in het buitenland te kopen zonder een recept te overleggen indien die plicht aldaar niet bestaat. Anders zou men in de absurde situatie komen dat men bijvoorbeeld in Portugal als Nederlander naar een arts moet gaan om een recept te vragen voor Tradonal, terwijl het voor de bewoners van Portugal helemaal niet receptplichtig is. Het land dat een dergelijk regeling opstelt, loopt grote kans in strijd te handelen met het 'gelijkheidbeginsel' van toepassing op alle personen verblijvend in de Europese Unie en dat prioriteit heeft boven bijna elke wettelijke regeling. Als men al begint te stoeien met juridische redeneringen, is de mooie regel "Quidquid agis, prudenter agas et respice finem" handig om indachtig te houden. In goed juristen taalgebruik zou het geheel wat Marga aan onzin hierover te berde brengt [het spijt mij dat ik geen andere en mildere kwalificatie ervoor kan vinden] , wellicht als volgt door een rechter gekwalificeerd worden: " De argumentatie van Marga schijdt geen hout, om met Hartkamp te spreken. "

Het Team is tot een bepaalde conclusie gekomen, die besluitvorming heeft al betreurenswaardig veel tijd gekost, maar dit terzijde, nu heeft Marga de moeilijke taak [op zich genomen?] het onverdedigbare te verdedigen, en doet dat in de beste traditie bekend van moderatoren en "het Team", namelijk met een dictaat onderbouwd met een gammele pseudo-logische redenering.
Als dit werkelijk de basis is van hun beslissing dat is het triest om het Team gesteld. Maar goed, onzin per strekkende meter verkopen, is inderdaad niet in strijd met de wet. Men schijnt niet in staat te zijn een onderscheid te kunnen maken tussen 'informatie uitwisseling' en 'feitelijk de informatie in de daad omzetten'. Waarbij ik ernstig betwijfel of die daad dan in strijd zou zijn met de wet. In deze bepaalt de wet slechts dat apotheken wormkuren slecht op basis van een recept mogen verkopen, over de plichten van de koper wordt met opzet niet gerept. De wetgever weet drommels goed dat het daarmee een enorme juridische rotzooi zou scheppen. terug naar mijn voorbeeld [zie hierboven]. Ik zou wellicht mijn , zonder recept verkregen tradonal nog in Portugal mogen gebruiken, wee mijn gebeente als ik de rest mee neem naar Nederland en het waag aldaar in te nemen. Dan neem ik illegal verkregen medicatie in, ik zondaar. Absurt !!! Pas als er een wettelijke regeling zou bestaan dat ik als gebruiker plichten krijg opgelegd, zou dat het geval kunnen zijn, EERDER NIET.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:09

Marjanka11, linkje? ;-)
Bokt bestuur...denken jullie nou echt dat iedereen met meer dan 5 paarden zijn wormenkuren voor de volle prijs netjes bij de DA haalt>?
Daarnaast, je mag in NL geen wormenkuur kopen zonder recept, in het buitenland mag dit wel, er zijn voor zover geen regels a.g wat je je paard wel en niet mag toedienen qua wormenmiddel.
Oftewel, het zal de NL overheid een drol wezen of je er een NL of een BE kuur instopt.
Jullie bemoeienis en ''volgens de regeltjes willen handelen'' is in dit geval dus complete onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:10

stukje van de site van rijksoverheid:

Een aantal malen tijdens het uitvoeren van dit evaluatieonderzoek, zowel tijdens gesprekken, het doen van eigen onderzoek als uit de enquête, hebben we vernomen dat er wegen zijn om zonder een recept URA-middelen te kunnen aanschaffen. Het gaat dan ten eerste om de mogelijkheid om in het buitenland via het internet URA-middelen te kopen; daartoe wordt in een aantal gevallen geen recept gevraagd.

Zo is de internetverkoop via Britse websites ter sprake gekomen en nadien door ons onderzocht. De nationale wetgeving in het Verenigd Koninkrijk (zie bijlage F) maakt het mogelijk dat als de persoon of instantie die uitlevert ook voorschrijft, er geen recept nodig is.Deze handelswijze druist in tegen wat in Nederland legale praktijk is, maar is in het Verenigd Koninkrijk toegestaan, en daarmee NIET illegaal.

Dit voorbeeld laat zien dat ondanks de beoogde gelijktrekking van de wet- en regelgeving op dit onderwerp, onderlinge verschillen in de nationale omzetting van de regelgeving in de verschillende lidstaten overeind zijn gebleven.
de bron;
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... delen.html

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:11

Kadankovitch: _O_

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:12

jodi schreef:
En als je een recept hebt,mag je het product kopen waar je wil volgens mij.

Nee Jodi. Je mag volslage legaal in België een wormkuur kopen en het aan je paard geven. Er is geen enkele wetytelijke plicht opgelegd aan de 'gebruiker'. Dat heb ik in mijn vorige post uiteengezet. Maar die is veel later geplaatst dan uw post. Maar omdat de meeste mensen in dit land gewoon aannemen dat zij tegelijkertijd met de aan de apotheker opgelegde receptplicht, ook de plicht hebben alleen maar wormkuren te geven die aldus verkregen zijn. Dat is een misvatting. Die plicht bestaat niet. De wetgever heeft daarin niet voorzien.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:15

Ik zag ook gewoon wormenspul te koop bij Agradi...dus ik snap het probleem niet?
Staat zelfs bij dat je zonder recept kan bestellen :\

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:17

Kadankovitch schreef:
Mij gaat het in het geheel niet om het onderwerp van het verwijderde topic, maar om de onvoorstelbare zelfoverschatting van het Team. Waar halen ze het vandaan dat zij degene zijn die mogen bepalen wat wettelijk of onwettig is. De wetgever zelf doet dat en in laatste instantie oordeelt de rechter. Maar niet 'het Team'. Het is een toe-eigening van authoriteit die hun nu echt niet toekomt. Uit niets in de verschillende profielen der Teamleden blijkt dat dit team meer gekwalificeerd zou zijn dan de Bokt-leden zelf, om te bepalen wat als "onwettig" of "in strijd met de wet is" beoordeeeld moet worden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kwaliteit gebruikte argumenten.

Maar bij deze: Dat zij tot deze conclusie komen is al een blijk van onkunde op zich. Als men geen informatie mag uitwisselen hoe de moderne handel in medicamenten binnen Europa gaat, dan zouden verschillende actualiteiten programma's zich al strafbaar gemaakt hebben. Hoe zit het met het hoog aangeschreven rechten zoals vrije meningsuiting en vrije nieuwsgaring? Het is volslagen legaal een bepaald product dat in Nederland receptplichtig is, in het buitenland te kopen zonder een recept te overleggen indien die plicht aldaar niet bestaat. Anders zou men in de absurde situatie komen dat men bijvoorbeeld in Portugal als Nederlander naar een arts moet gaan om een recept te vragen voor Tradonal, terwijl het voor de bewoners van Portugal helemaal niet receptplichtig is. Het land dat een dergelijk regeling opstelt, loopt grote kans in strijd te handelen met het 'gelijkheidbeginsel' van toepassing op alle personen verblijvend in de Europese Unie en dat prioriteit heeft boven bijna elke wettelijke regeling. Als men al begint te stoeien met juridische redeneringen, is de mooie regel "Quidquid agis, prudenter agas et respice finem" handig om indachtig te houden. In goed juristen taalgebruik zou het geheel wat Marga aan onzin hierover te berde brengt [het spijt mij dat ik geen andere en mildere kwalificatie ervoor kan vinden] , wellicht als volgt door een rechter gekwalificeerd worden: " De argumentatie van Marga schijdt geen hout, om met Hartkamp te spreken. "

Het Team is tot een bepaalde conclusie gekomen, die besluitvorming heeft al betreurenswaardig veel tijd gekost, maar dit terzijde, nu heeft Marga de moeilijke taak [op zich genomen?] het onverdedigbare te verdedigen, en doet dat in de beste traditie bekend van moderatoren en "het Team", namelijk met een dictaat onderbouwd met een gammele pseudo-logische redenering.
Als dit werkelijk de basis is van hun beslissing dat is het triest om het Team gesteld. Maar goed, onzin per strekkende meter verkopen, is inderdaad niet in strijd met de wet. Men schijnt niet in staat te zijn een onderscheid te kunnen maken tussen 'informatie uitwisseling' en 'feitelijk de informatie in de daad omzetten'. Waarbij ik ernstig betwijfel of die daad dan in strijd zou zijn met de wet. In deze bepaalt de wet slechts dat apotheken wormkuren slecht op basis van een recept mogen verkopen, over de plichten van de koper wordt met opzet niet gerept. De wetgever weet drommels goed dat het daarmee een enorme juridische rotzooi zou scheppen. terug naar mijn voorbeeld [zie hierboven]. Ik zou wellicht mijn , zonder recept verkregen tradonal nog in Portugal mogen gebruiken, wee mijn gebeente als ik de rest mee neem naar Nederland en het waag aldaar in te nemen. Dan neem ik illegal verkregen medicatie in, ik zondaar. Absurt !!! Pas als er een wettelijke regeling zou bestaan dat ik als gebruiker plichten krijg opgelegd, zou dat het geval kunnen zijn, EERDER NIET.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Spoiler:
En nu krijg ik vast een OW of ban voor mijn reactie, want het voegt niets toe volgens het team. :j :')

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:19

Ik heb mij wellicht erg kras uitgedrukt. Mocht iemand van de moderatoren, leden van het Team, xzich daardoor beledigd voelen, dat spijt mij dat oprecht, dat was niet mijn opzet.
Maar in die context moet men ook bedenken dat de Marga gepresenteerde argumentatie een flagrante belediging is voor de intelligentie van de hier aanwezigen. En dat niet voor de eerste keer.

En overigens ben ik van mening dat meer transparantie over hoe de leiding van Bokt tot haar beslissingen komt aanmerkelijk zou bijdragen tot tevredeheid onder 'Bokkers'. [met dank aan wijlen Cato de oudere]