Berichten later editten, Idee; HK-topics wissen na bep tijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fliertje6

Berichten later editten, Idee; HK-topics wissen na bep tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:23

Hi,
Ik vraag me af waarom je niet altijd vrij bent om je berichten te editten of verwijderen?
Mensen veranderen, soms plaats je iets wat je beter anders had willen zeggen of vertel je iets teveel over je prive leven of dat van anderen.
Ik ben actief op een ander forum waarop je altijd vrij bent je berichten aan te passen en ik moet eerlijk zeggen dat dat je dat totaal niet merkt als je het forum doorleest. De angst wellicht dat je hele onleesbare of rare stukken hebt is ongegrond, ik ervaar juist dat mensen doordat ze de keuze hebben er juist heel allert mee omgaan (ge-editte stukken worden omschreven waarom er veranderd is, en wat etc).

Verder het idee om HK topics na bepaalde tijd te wissen?
Er worden daar veel persoonlijke dingen verteld, en van sommige topics wil je gewoon niet dat het 5 jaar later nog te vinden is. Waarom nou niet juist die plek opschonen war het meest persoonlijk wordt gepraat. Geeft iedereen wellicht wat meer lucht om dingen te bespreken. En de nieuwswaarde van een HK topic is ook niet zo hoog dat het na vijf jaar nog gevonden moet worden toch?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:28

Daarom altijd goed nadenken voordat je iets plaatst. Het zou een zooitje worden als iedereen altijd zijn berichten aan kan blijven passen.
Idem met de HK topics. Als je niks persoonlijks openbaar wilt hebben, moet je het gewoon niet plaatsen.

hannah41

Re: Berichten later editten, Idee; HK-topics wissen na bep tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:32

Omdat forum dan niet meer kloppen, als iemand bijv. een heel raar bericht plaatst en iedereen daar op reageert en dit bericht vervolgens word aangepast, klopt het hele topic niet meer en is het raar om te lezen voor iemand die het eerste bericht niet gelezen heeft. Goed nadenken dus!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:39

HK topics wissen!? Nee! Ik vind het juist leuk om soms nog oude topics door te lezen en weer herinneringen op te halen!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:40

Sieltjuh schreef:
HK topics wissen!? Nee! Ik vind het juist leuk om soms nog oude topics door te lezen en weer herinneringen op te halen!

Helemaal mee eens!

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:46

Nu denk ik zeker na over wat ik plaats en wat niet, maar het zou juist meer ruimte geven..
Bijvoorbeeld, ik heb een leuke foto van mijn paardrijdende vriend maar mijn vriend wil niet op internet. In een HK topic is iedereen benieuwd naar mn vriend. Ik plaats de foto, zet er * haal hem vanavond weer weg, snel kijken dus* erbij en savonds haal ik hem weg.
Geen man overboord en ruimte voor meer mogelijkheden dus.

Verder ervaar ik het dus helemaal niet zo bij een forum waar er wel ge-edit mag en kan worden. Ik kom bij het teruglezen geen stukken tegen die ik niet snap etc.. De angst dat een heel forum gaten gaat vertonen snap ik, maar in de praktijk merk ik dus dat het juist maakt dat mensen bewust zijn van hun "verantwoordelijkheid" en hier op in spelen.
Dus dat het een zooitje wordt ben ik het niet mee eens.

Maargoed, het gaat er niet om dat ik dingen graag gewist zie, maar dat ik het op een ander forum ervaar als toevoeging en dat het me nu tegenhoud bepaalde dingen te delen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:54

Ik zie het juist als een nadeel. Dingen kunnen veranderd/verdraaid worden, topics kloppen niet meer.
En als je vriend niet op internet wilt, zou ik dat gewoon respecteren en helemaal geen foto van hem erop zetten. Wilt iemand de foto zo graag zien, kan je het in een prive bericht sturen. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 00:02

Ik weet niet of dit werkt op bokt.

Bijv. in de typische topics over paardenwelzijn gaat het soms hard tegen hard. Dan zou je met een hele groep iemand verrot kunnen schelden, en het snel weer kunnen veranderen voor een mod het ziet.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 00:30

Gypsy schreef:
Ik weet niet of dit werkt op bokt.

Bijv. in de typische topics over paardenwelzijn gaat het soms hard tegen hard. Dan zou je met een hele groep iemand verrot kunnen schelden, en het snel weer kunnen veranderen voor een mod het ziet.

Nou daar ben ik dus benieuwd naar, of het zou werken.
Denk dat er veel ideen zijn over wat er allemaal met het forum gebeurd als we het toestaan, maar dat het wellicht juist heel goed werkt.

Hard tegen hard wordt er veel gequote, je kan dan toch temmen, en het valt dan deels terug te lezen.
Nu hebben mods veel werk aan het veranderen van topics (op's, foutieve info etc) , en in sommige gevallen een puist werk aan het veranderen of weghalen van post' van diegene die wat minder had nagedacht over wat te posten.

Ik vind het gewoon raar in deze tijdgeest dat er niet valt te editten.
"Wij" zijn de eerste generatie die volop internet gebruikt en het is logisch en menselijk dat er soms niet na wordt gedacht over privacy.
Neem bijvoorbeeld de mogelijkheden die er tegenwoordig bestaan om iemand na te zoeken, werkgevers die mensen natrekken etc, dat hadden we 5jaar geleden toch ook niet kunnen bedenken.

*edit, kijk toch fijn dat ik een mega autocorrect verwarring kan editten :p

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 00:41

Verder gaat het mij vooral om hk topics.
Ik zie soms titels voorbij komen waarvan ik me afvraagt of die personen wel nagedacht hebben over hun privacy. Lijkt mij dat mods daar een berg werk aan gaan hebben mochten die berichten over 5jaar nog terug te lezen zijn.

Het teruglezen van hk topics is iets wat enkel voor de betrokkenen leuk is, over het algemeen heeft een gemiddelde bokt bezoeker of gast weinig te doen met huis tuin en keuken praat tussen mensen die elkaar vaak al langer kennen.
Om herinneringen op te doen zou je het ook kunnen printen of opslaan op je eigen computer.
Mijn punt is dat er een soort schijnveiligheid wordt gecreëerd door het afschermen van hk topics (enkel te posten na zoveel postst etc) en hk toch vaak veel persoonlijke info bevatten.

Waarom dan niet een limiet stellen aan de tijd dat iets leesbaar is, zeg 2 jaar.
Scheelt ook een hoop opslagruimte!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:59

ellewies: dat vind ik een goed idee! Dat het afgeschermd word voor buitenstaanders van het topic naar 2 jaar.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:27

Eigenlijk vind ik dat helemaal geen goed idee. Er gaan dan een hoop waardevolle posts verloren. En als je het over alleen HK-topics hebt, dan nog zou ik het niks vinden als mijn vorige HK-topics ineens zouden verdwijnen. Soms wil je iets teruglezen of terugzoeken en dan vind ik het erg prettig als dat nog gewoon online staat.

Ook voor buitenstaanders van het topic vind ik niks. Dan zouden nieuwe leden van een HK nooit terug kunnen lezen naar vorige HK-topics, bijvoorbeeld.

Als je bepaalde dingen niet meer openbaar wil hebben, kun je daar volgens mij altijd een mod over pben en die zal dan vast wel samen met je willen kijken naar het probleem.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:34

Nou, ik vind het best een goed idee. Een vriendin van me heeft een tijdje onder mijn naam gepost (al een tijdje niet meer, hoor) en zij heeft er een paar hele rare dingen op gezet. Die zou ik best weg willen hebben, omdat mensen denkern dat ik dat heb geschreven/meegemaakt.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:40

Volgens mij kun je dan beter contact met een mod opnemen :o Dat is meer een persoonlijke situatie dan iets voor wat alle bokkers moet gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:45

Ik vind het belachelijk dat je je oude posts niet kunt editten.
Zeker bokkers, zoals ik, die hier al jááren zitten en veel hebben gepost op een toen nog veel kleiner Boktje zijn ouder geworden en wijzer...en sommige dingen die je destijds wilde delen in je onschuld wil je nu weghebben.
Ik wist 8 jaar geleden niet zo goed hoe internet en bokt zich zou ontwikkelen en hoe vervelend ht kan zijn als berichten altijd en eeuwig nog te lezen zijn.

En wbt die gaten in topics...nou en...en topic van járen oud heeft toch geen toegevoegde waarde meer en vervuilt alleen ruimte.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:04

Nou dat is ook een beetje mijn punt, zeker de HK topics hebben echt geen toegevoegde waarde meer over een paar jaar!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:12

ik ben helemaal voor..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:20

Over modjes en je problemen oplossen.. Yeah right :=.

Een paar jaar geleden had ik wat mot met mijn oude staleigenaar en EXPRES geen namen genoemd. Iemand anders in het topic dacht niet na en had dus wel de naam van de stal genoemd. Ik een PBtje naar een modje gestuurd of die naam in "x" veranderd kon worden, omdat ik giga problemen zou kunnen krijgen door iemand anders.

Reactie van een mod: Tja, kwestie van eerst denken, dan doen.

En betreft die oude topics.. Topics van een x-aantal jaar geleden worden nu echt niet meer weergegeven via een zoekmachine ofzo..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:25

Ellewies schreef:
Nu denk ik zeker na over wat ik plaats en wat niet, maar het zou juist meer ruimte geven..
Bijvoorbeeld, ik heb een leuke foto van mijn paardrijdende vriend maar mijn vriend wil niet op internet. In een HK topic is iedereen benieuwd naar mn vriend. Ik plaats de foto, zet er * haal hem vanavond weer weg, snel kijken dus* erbij en savonds haal ik hem weg.
Geen man overboord en ruimte voor meer mogelijkheden dus.

Dit kun je ook doen door een link te plaatsen en je facebook tijdelijk zichtbaar voor anderen te maken.. ;)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:50

Yv_ schreef:
En betreft die oude topics.. Topics van een x-aantal jaar geleden worden nu echt niet meer weergegeven via een zoekmachine ofzo..

Maar via zoek gebruiker's berichten kan ik in ieder geval bij mij zelf terug tot 2005..
Persoonlijk zou ik dit graag anders willen zien :o

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:17

HK verwijderen vind ik een beetje drastisch, maar de vrijheid om te verwijderen in HK's vind ik wel een goed idee. Dat die niet meer kloppen is toch niet erg.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:14

Het kan inderdaad goed dat je een aantal jaar geleden die reactie krijgt, maar het beleid op dit punt is de afgelopen jaren flink aangepast. 'Vroeger' was het standaardantwoord wat je kreeg op een vraag of een bepaald bericht aangepast of verwijderd mocht worden inderdaad: 'nee, daar had je van te voren over na moeten denken'. Op dit moment is er veel meer mogelijk omdat ook wij heel duidelijk zien dat de online wereld veranderd is. Van googlen tot exen die tot in den treure meelezen tot mensen die de afgelopen 10 jaar veranderd zijn en bepaalde dingen niet meer online willen hebben.

Als je berichten verwijderd wilt hebben van Bokt en je hebt daar een duidelijke reden voor (ik vond het stoer om drugs te gebruiken, heb daar nu last van / ik heb m'n ex een klootzak genoemd en vind het rot dat dat nog online staat / er staat een fototopic online waar ik zelf herkenbaar opsta en dat wil ik niet meer ), kun je contact opnemen met één van de moderators of met support@bokt - afhankelijk van je verzoek. Meer daarover kun je lezen op: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

Het probleem uit de openingspost dat je beschrijft, dat je bepaalde dingen niet deelt omdat Bokt openbaar is, is ook bij ons bekend. We zijn daar al een tijd mee bezig, maar daar een goede oplossing voor verzinnen, zonder alleen het gevoel van 'schijnveiligheid' te vergroten is een lastige.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:28

Anoniem schreef:
Ik vind het belachelijk dat je je oude posts niet kunt editten.
Zeker bokkers, zoals ik, die hier al jááren zitten en veel hebben gepost op een toen nog veel kleiner Boktje zijn ouder geworden en wijzer...en sommige dingen die je destijds wilde delen in je onschuld wil je nu weghebben.
Ik wist 8 jaar geleden niet zo goed hoe internet en bokt zich zou ontwikkelen en hoe vervelend ht kan zijn als berichten altijd en eeuwig nog te lezen zijn.

En wbt die gaten in topics...nou en...en topic van járen oud heeft toch geen toegevoegde waarde meer en vervuilt alleen ruimte.

Precies wat ik ook dacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:46

Eline schreef:
Het kan inderdaad goed dat je een aantal jaar geleden die reactie krijgt, maar het beleid op dit punt is de afgelopen jaren flink aangepast. 'Vroeger' was het standaardantwoord wat je kreeg op een vraag of een bepaald bericht aangepast of verwijderd mocht worden inderdaad: 'nee, daar had je van te voren over na moeten denken'. Op dit moment is er veel meer mogelijk omdat ook wij heel duidelijk zien dat de online wereld veranderd is. Van googlen tot exen die tot in den treure meelezen tot mensen die de afgelopen 10 jaar veranderd zijn en bepaalde dingen niet meer online willen hebben.

Als je berichten verwijderd wilt hebben van Bokt en je hebt daar een duidelijke reden voor (ik vond het stoer om drugs te gebruiken, heb daar nu last van / ik heb m'n ex een klootzak genoemd en vind het rot dat dat nog online staat / er staat een fototopic online waar ik zelf herkenbaar opsta en dat wil ik niet meer ), kun je contact opnemen met één van de moderators of met support@bokt - afhankelijk van je verzoek. Meer daarover kun je lezen op: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Berichten_verwijderen

Het probleem uit de openingspost dat je beschrijft, dat je bepaalde dingen niet deelt omdat Bokt openbaar is, is ook bij ons bekend. We zijn daar al een tijd mee bezig, maar daar een goede oplossing voor verzinnen, zonder alleen het gevoel van 'schijnveiligheid' te vergroten is een lastige.

ja,en vervolgens krijg je alsnog reacties van mods dat ze niet snappen waarom je dat bericht verwijderd wilt hebben...
want elk berichtje dat je verwijderd wilt hebben moet je per stuk gaan pb'en.
schiet niet op als je eigenlijk zowat alle oude posts gewoon weg wil hebben...en dat kan weer niet.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:55

Alle oude berichten verwijderen is inderdaad niet mogelijk, daar zijn wel alternatieven voor (zie daarvoor de link in m'n post). En het klopt dat er door de moderators gevraagd wordt naar een reden voor elk verzoek. Ook dat heeft te maken met het feit dat ook de oude posts en topic voor Bokt gewoon belangrijk zijn.