[Dienstmededeling] BNB Januari

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

[Dienstmededeling] BNB Januari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 16:28

Voorwoord van de Redactie
AfbeeldingFoto via Flickr, Andrew Kuznetsov

En hier de allereerste BNB van 2013! De jaarwisseling ligt al een week of twee achter ons. Inmiddels is het eerste Bokt veulen van 2013 geboren. Maar er gebeurde ook iets raars afgelopen jaar. In een jaar tijd groeide een Twingo uit naar een Renault Laguna. Dat is toch wel heel speciaal.. Deze BNB staat verder weer vol met allerlei opvallende topics geplaatst door jullie in de afgelopen weken.

Ter informatie..
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen: ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt via de TeM-functie of via pb bij 1 van de redactieleden.

Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor of rond de eerste van de nieuwe maand te reageren. Alle reacties worden gewaardeerd en wij doen altijd ons best om ze mee te nemen in de nieuwe BNB.

De nieuwsbrief van november is hier terug te lezen. De BNB is een afgeleide van het BBB. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.

De redactie wenst jullie veel leesplezier met dit nieuwe BNB.

Bellatrix, Mysa, Olina, Iefke, Rowi, Eddy_Rocks en Marieke_k

Highlights van de afgelopen maand

Topic van de maand
Het topic van de maand kun je hier terug lezen.

Nieuws
Het nieuws van afgelopen maand kun je hier terug lezen.

Communitynieuws

Bokkers in de media
Nieuwsgierig wie er afgelopen maand de nationale media haalde? Klik hier.

Quotes van de maand
En ook deze maand hebben we weer rare, grappige, ontroerende en heerlijke uitspraken verzameld. Klik hier om ze te lezen.

Hartekreten
Deze maand zijn er geen hartekreten binnengekomen.
Wil jij een persoonlijk bericht sturen naar iemand, stuur dan je hartekreet via een pb naar Bellatrix.

Kunstwerken van de maand
Nieuwsgierig naar alle creativiteit van de afgelopen maand? Klik hier.

Het virtuele bloemetje
Deze maand delen we twee bloemetjes uit, lees hier verder.

Het virtuele zonnetje
Nieuwsgierig naar wie wij deze maand extra laten stralen? Klik hier

Het leukste onderschrift van deze maand
Klik hier!

Vijf vragen aan een Bokker of Teammie
Deze maand vijf vragen aan een teammie! Lees hier verder.

De Young Riders.. in de spotlights!
Lees hier wie er deze maand in de spotlights staan.

Wikinieuws
De laatste nieuwtjes over de Wiki lees je hier.

Wist je dat...
Olympia tijdens het verschijnen van deze BNB druk aan het verhuizen is. :D *\o/*
Neej had gehoopt inmiddels melding te kunnen maken van Olliebabies maar helaas, ze zitten nog veilig bij mams :)
Eline een heerlijke vakantie te paard achter de rug heeft in Marokko :)

Binnengekomen post
- Bij het lezen van dit topic hadden wij even een ''aahhh... schattig!'' momentje: [YRT] Hoe kom ik op hoogniveau? Erg leuke reacties van Bokkers! +:)+
- Of Bokker Rumpleteaser zich zorgen moet maken over de bult op de rug van haar paard lees je hier
- Pest jouw paard je tijdens het rijden ook door steeds te gaan mesten? Bokker sammy1 heeft de oplossing: [ITP] wat doe je als jou paard je pest! juist terug pesten!mestzak
- Is een goed voornemen van je dat je wilt gaan sporten? Neem dan eens in een kijkje in het [MW] 30 Day Shred (Jillian Michaels) Part 2! topic.
- En tot slot een hele goede tip van Bokker GewoonNoor over het verven van je zadel

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 16:29

Topic van de maand
Afgelopen maand vielen drie topics ons op. Als eerste was daar het topic van Bokker Raponsje. Zij werkt als dietiste/sportinstructrice en heeft te horen gekregen dat zij in de afgelopen 4 jaar haar clienten 10.000 kilo heeft laten afvallen! Dat is wel een vermelding waard! Het volledige topic lees je hier terug.

Het tweede topic dat bij ons onder de aandacht is gebracht is het topic van Sabrina1983. Zij wil haar vriend gaan verassen door eens flink te klussen in huis als hij een weekendje weg is. Lees mee met de voorpret en bewonder de foto's van het eindresultaat: [LZP] Een leuk plannetje!

Maar het meest noemenswaardige topic van afgelopen maand kwam van Dobel. Zij wilde eens lekker haar tuig invetten, alleen heeft zij dat met hoefvet gedaan in plaats van ledervet :+ Lees hier de reacties.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 16:30

Nieuws
Deze maand kwam naar buiten dat het Friese Paard populair blijft ondanks de crisis. Ook viel Edward Gal nog in de prijzen en gingen veel Nederlandse tuigpaarden met een apart doel naar Amerika: [VN] Amish kopen weer diverse topsport tuigpaardenmerries

Nieuwstopic van de maand
Adelinde Cornelissen won in december de kür tijdens de World Dressage Masters in Mechelen. De duitse Helen Langehanenberg eindigde met haar Damon Hill als tweede. [VN] Adelinde Cornelissen wint Kür in Mechelen

Discussie van de maand
Deze maand een ietwat lachwekkende discussie. Een pastoor in Amerika denkt namelijk dat homoseksualiteit te ‘genezen’ is door het aaien van een paard: [VN] "Aai een paard en je bent weer hetero of verslavingsvrij"

Opmerkelijk
Dat een paard geen goed ontnappingsmiddel is, ondervond de man in dit topic.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 16:31

Bokkers in de media
Op 4 januari werd bij bij Bokker shadidi het allereerste Boktveulen van 2013 geboren. Van harte gefeliciteerd met de geboorte van deze prachtige dame! *\o/* Lees hier verder :)

De ponyhengst Dylano du Bois van Bokker Annash is heel dichtbij goedkeuring als dekhengst bij het NRPS! *\o/* Nadat hij glansrijk slaagde voor de eerste, tweede en derde bezichtiging, vinden deze maand de laatste onderzoeken plaats. Wij wensen hen ook daarbij heel veel succes! Lees hier verder :)

Bokker kleinvosje was deze maand te horen op Radio 538! Lees hier verder :)

Heb je een tip? Stuur dan een PB naar RoWi!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:13

Quotes van de maand
Deze maand niet zoveel quotes gespot, maar die ene die we hebben gevonden, is wel erg leuk!

Citaat:
Leuke vergassingissing! :D

avensis schreef:
wíj hebben hier een paard die een gasmasker op heeft in de paddock en ondanks dat toch genoeg zand heeft weten binnen te krijgen om flink koliek te krijgen.
avensis schreef:
pfff graasmasker natuurlijk :o

uit topic: [VSW] Graasmasker bij zandkoliekgevoelig paard, ervaringen?

Kom je een leuke quote tegen? Stuur dan een PB naar Olina.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:15

Kunstwerken van de maand
Ook deze maand zijn we weer een aantal prachtige kunstwerken tegengekomen. Allereerst heeft Fiffil van alles verteld over rasteren en overtrekken.
_Bitje_ heeft een schitterend kerstcadeau voor haar vriendje getekend. Amber27 heeft een tekening van de band Coldplay gemaakt.

Mocht je een saaie deur hebben die je wat op wil pimpen, dan kun je bij mar_fay terecht. Zij is begonnen om van haar deur een kunstwerk te maken.
NewGirl_BQ moest haar eindwerk voor school maken, met het thema ‘Balans’. Zij verwerkte hier op een schitterende manier paarden en kleur.

Maar het meest bijzondere kunstwerk is toch wel van Loontje_. Zij maakte een jurk van theezakjes.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:17

Het virtuele bloemetje
Deze maand delen we twee virtuele bloemetjes uit. De eerste gaat naar Bokker Utixo. Halverwege september 2012 liet zij haar pony inslapen nadat deze verkeerd opstond na een koliekoperatie. Beestje had ze al 18 jaar. Nu een aantal weken geleden werd haar veulen ernstig ziek uit de wei geplukt en heeft nu alle kracht nodig om op te knappen. En alsof het nog niet genoeg is heeft ze afgelopen maand haar oude hond onverwachts verloren door een vergiftiging en de jongste heeft liggen vechten voor zijn leven met dezelfde vergiftiging. Over het veulen en de hond is te lezen in het volgende topic: [MD] Veulentakel

Het tweede bloemetje gaat naar Bokker Kaspar die voor de tweede keer in een jaar tijd een zwerfhond heeft opgevangen. Helaas is het beestje overleden. Het hele verhaal kun je hier terug lezen.

Wil je iemand een bloemetje geven? Stuur dan een PB naar Marieke_k.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:18

Het virtuele zonnetje
Deze maand zetten we Bokker Bellatrix in het zonnetje vanwege haar leuke oproep vlak voor kerst. Zij zocht een Bokker die op tweede kerstdag met haar wilde gourmetten. Uiteindelijk zijn er meerdere Bokkers bij elkaar gekomen om samen kerst te vieren. De oproep en reacties kan je hier terug lezen: [BM] 1 Bokker gezocht die 2e Kerstdag wil komen gourmetten!

Wil je iemand in het zonnetje zetten? Stuur dan een PB naar Marieke_k.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:22

Het leukste onderschrift

lieveli:
Citaat:
Ik viel niet van mijn paard. Ik stapte af in galop en struikelde en daardoor léék het alsof ik viel maar dat is dus niet zo.

Ayasha
Afbeelding

Rytir
Afbeelding

Kom je een leuk onderschrift tegen? Stuur dan een PB naar iefke.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:25

Vijf vragen aan een Bokker of Teammie

Deze maand zijn de vragen gesteld aan Bokker Eddy_Rocks
Citaat:
1. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had? (verklaar nader )
Vroeger droomde ik er altijd van om weg te lopen van huis en onderweg een pony te stelen. Daar zou ik dan het hele land mee doortrekken. (Het is maar goed dat ik dit nooit heb gedaan :+ )

2. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Van de nieuwsredactie natuurlijk :D

3. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Dan zou ik de hele dag alleen maar winkelen, paardrijden en relaxen. En zou ik alle landen in de hele wereld bezoeken denk ik.

4. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Bokt betekent voor mij vooral veel op het gebied van kennis. Als Bokt er niet was geweest had ik een stuk minder geweten. Ik denk dat ik, en zeker ook mijn pony, er een stuk beter van zijn geworden.

5. Aan welke Bokker wil jij 5 vragen stellen?
Dinopino

Heb je een leuke, rare, nieuwsgierige of gewoon gekke vraag voor een Bokker of Teammie? Of wil je iemand voordragen voor deze rubriek? Stuur dan een PB naar Olina.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:26

De Young Riders.. in de spotlights!

Deze maand heeft Bokker Mutjei een topic over haar pony op EJL-ITP gezet. Zij en haar pony Bo hebben dit jaar veel gedaan samen! Verder is er op JITP een topic geopend over de leukste foto met je (verzorg)pony!

Wil jij een Young Riders topic in de spotlight zetten? Stuur dan een PB naar Olina.
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 16-01-13 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:27

Wiki Nieuws

Afbeelding
Ridder

Algemeen nieuws
Op dit moment wordt er hard aan gewerkt om alle artikelen over medische aandoeningen in de standaardopmaak te zetten. Wij hopen dit komende maand af te ronden.

Nieuwe Artikelen
Echte helden komen weer tot leven in de wiki in het artikel ridder. Wisten jullie dat het woord ridder is afgeleid van het woord ruiter?

Ook is er een artikel over een spagaat toegevoegd. Deze oefening kent iedereen natuurlijk, maar is het ook bekend dat dit uitgevoerd kan worden door een paard? In het artikel staat beschreven wat deze oefening inhoud.

Met het nieuwe dekseizoen voor de deur zijn er veel personen al weer druk bezig met de voorbereidingen. Het stelsel van de merrie is daarom afgelopen maand goed onder de loep genomen. Eén van de organen die natuurlijk belangrijk zijn in dit proces is de eierstok, in de eierstok begint natuurlijk het proces. Is je merrie drachtig dan kun je het hormoon eCG terugvinden tussen 40e dag en de 130e dag. Dit hormoon is belangrijk om de dracht in stand te houden. Het hormoon wordt geproduceerd in de endometriale cups deze cups worden gevormd door cellen van het embryo die zich tegen de baarmoederwand gaan vestigen. Na 130 dagen worden deze cups vernietigd door het afweersysteem van de merrie.

Uiteraard is het ook belangrijk om een goede partner te kiezen voor je merrie, wellicht kom je via een hengstencompititie wel de geschikte hengst tegen. In deze competities wordt er gekeken naar de best presterende hengsten op bepaalde niveaus. Het is bij de keuze goed om te kijken naar de bloedlijn en dus ook de afstamming van je eigen merrie, maar natuurlijk ook naar die van de hengst. Misschien vind je in Rohdiamant wel een passende hengst of is de hengst Baldewijn terug te vinden in de afstamming van je merrie.

Heb je geen fokaspiraties en ben je meer een teamspeler dan is het artikel afdelingsdressuur interessant. In deze tak rijd je in een vier- of zestal dressuur. Wedstrijden kun je dan rijden via een vereniging. Een vereniging in de paardensport heeft als doel het mogelijk maken van deelname aan wedstrijden georganiseerd door de KNHS voor leden van de desbetreffende vereniging.

Mocht je deelnemen aan wedstrijden dan is Roelof Bril misschien wel je grote voorbeeld. Over deze internationale springruiter is ook een artikel aangemaakt.

Tot slot is er ook aandacht besteed Urticaria. Urticaria , of te wel netelroos, is een niet-besmettelijk huidziekte bij paarden. Als overgevoeligheidsreactie ontstaat er dan een vochtophoping. Meestal verdwijnen deze vochtophopingen vanzelf, samen met een dierenarts kan je dan op zoek gaan naar de oorzaak. De dierenarts kan ook medicatie toedienen om het herstel te bevorderen.

Nieuwe foto's
Er zijn nieuwe foto's toegevoegd waarbij enkele vrijheidsdressuur oefeningen in beeld worden gebracht waarbij er problemen zijn met de uitvoering. Er wordt een compliment te diep uitgevoerd en een buiging met te weinig ruimte in beeld gebracht. Ook valt er te zien hoe een buiging correct uitgevoerd dient te worden.

Dat er veel verschillende optomingen zijn was natuurlijk al bekend, maar zijn jullie al bekend met de optomingen binen Parelli? In de categorie Natural Horsemanship zijn foto's toegevoegd van verschillende optomingen binnen Parelli: de Parelli Country Snaffle Bridle, Parelli rijden met touwhalster, Parelli rijden met Snaffle Bridle, Parelli touwhalster met mecate.

Anoniem

Re: [Dienstmededeling] BNB Januari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:16

Hij is weer leuk!!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:24

haha ik schaam me nog steeds dat ik alles heb ingevet met hoof care :+

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:02

Marieke_K schreef:
Bokkers in de media

De ponyhengst Dylano du Bois van Bokker Annash is deze maand doorverwezen naar de tweede bezichtiging van de NRPS hengstenkeuring. Van harte gefeliciteerd en heel veel succes! Lees hier verder :)

Leuk, thanks, maar het klopt niet helemaal. Hij is namelijk in november al doorverwezen naar de 2e bezichtiging. Die 2e bezichtiging was 5 januari. Daar kwam hij wederom doorheen. Dezelfde dag is hij bij de veterinair goedgekeurd en aansluitend was toen de 3e bezichtiging, waar hij ook doorheen is gekomen.

Het wachten is nu op de uitslag van het sperma- en rontgenologisch onderzoek. Duimen draaien dus. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:17

Leuke update.
Moet toch maar eens een LEUK topic schrijven. Ze zijn vaak te saai voor BNB :')

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:18

Onze excuses, we hebben het meteen aangepast! :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:18

RoWi schreef:
Onze excuses, we hebben het meteen aangepast! :)

Snelle service! :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:26

Geeft niks hoor, voor mij is dit traject ook voor het eerst en ik was/ben af en toe de weg ook even kwijt... :') Bedankt voor de aanpassing en superleuk dat jullie er aandacht aan besteden!

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:46

*\o/* Yeah!! Mijn verrassingstopic voor vriendlief staat er ook in! Dat was weer een verrassing voor mij! Leuk zeg!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:10

Wat een leuk BNB overzicht weer! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:16

Ik sta er ook in. :D Wat leuk! :)

Shan, wat tof dat Dylano het zo goed doet! Ik duim mee!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:27

Thanks Bella! :)

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:56

Weer een leuke BNB

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:45