Regels veranderen omtrent geld inzamelen voor een goed doel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Regels veranderen omtrent geld inzamelen voor een goed doel

Voor
30 (38%)
Tegen
48 (61%)

Totaal aantal stemmen: 78

Maartje1990

Regels veranderen omtrent geld inzamelen voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 21:18

Onlangs heb ik een topic geopend met de vraag mij te sponsoren voor de Alpe D'HuZes waaraan ik ga deelnemen. Dit had ik gedaan met een directe link naar mijn actiepagina waarop gesponsort kan worden. Ondanks dat ik ergens meende dat 't niet mocht had ik na zoeken toch geen regel kunnen vinden (stond onder een wat apart kopje waardoor ik daar niet gekeken had). Goed dit topic was dus gesloten. Nu vind ik de regels begrijpelijk, maar desondanks vroeg ik mij toch af of hier een verandering in gebracht kan worden.

Om alpe D'HuZes als voorbeeld te nemen, ik heb enige tijd terug een topic geopend waarin ik vertelde over de wereld die onder m'n voeten vergaan was na te horen gekregen te hebben dat mijn moeder uitzaaiingen van borstkanker had, waarvan ze niet meer te genezen is. Hier kreeg ik ook natuurlijk heel veel respons op van bokkers. Nu doe ik dus mee aan D'Alpe D'HuZes en zou ik via bokt zóveel mensen kunnen bereiken die een donatie kunnen doen die ik anders niet zou kunnen bereiken. Die ik nu niet kan bereiken, omdat het simpelweg niet mag.

Goed ik snap dat je jullie geen 'last' willen hebben als bokkers hun geld gewoon kwijt zijn aan iemand die 't in z'n eigen portemonnee steekt, maar zou dit niet op te lossen zijn door een simpele regen van ''op eigen risico'' ? Dat gezegt is Alpe D'HuZes trouwens te controleren als écht zeker dat het geld daarnaartoe gaat mits je direct via iemands actiepagina een donatie doet.

Goed nu vraag ik mij af, wat vindt de rest van bokt hiervan. En is er een mogelijkheid tot aanpassing hier op dit vlak? Door middel van een kleine aanpassing of toevoeging?

Alvast bedankt.

__Marije__

Re: Regels veranderen omtrent geld inzamelen voor een goed doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:26

Ik vind voor dit soort dingen (die dus controleer baar zijn) er best een topic geopend mag worden!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 01:15

je kan alle bokkers natuurlijk gewoon bereiken door het in je onderschrift te zetten (wat je al gedaan hebt) Het voordeel daar van is dat je iedereen bereikt in de topics waarin je reageert en niet alleen in je actietopic.

Deze regel is er gekomen door slechte ervaringen die Bokt heeft gehad met inzamelacties voor een goed doel. Ik denk wel dat het goed is dat er in dit soort zaken één lijn getrokken wordt en dat je niet kan zeggen dat je het wel voor eigen risico doet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:43

Ja, maar je hebt natuurlijk een veel groter bereik als je er ook een specifiek topic over maakt, of als je een topic maakt in mijn geval dan over mijn moeder, het daarin vermeld, die mensen kennen dan immers je verhaal al. Ik snap de regel, maar bokt zou de mogelijkheid bieden om een zoveel groter gebied te beslaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:45

Ik ben hier op tegen. Voordat je het weet staan er alleen maar inzamelingsacties bij de actieve onderwerpen. Als je geld in wilt zamelen doe het dan via je onderschrift.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:49

Ik ben het met FriesWytske eens :). Dat het in een onderschrift staat vind ik al meer dan genoeg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:08

Ik snap je punt, maar ben hier ook op tegen.
Het staat ook prima in een onderschrift en ergens moet een grens getrokken worden.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:11

Ik ben het er mee eens zoals het is, je word in het dagelijks leven al dood gegooid met goeie doelen. Als je het belangrijk vind dan zet je het inderdaad maar in je onderschrift. Bokt raakt nu al vervuilt met 'kaartenacties' voor jan en alleman, daar mag ook best een stop op.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:41

Benfan schreef:
Ik ben het er mee eens zoals het is, je word in het dagelijks leven al dood gegooid met goeie doelen. Als je het belangrijk vind dan zet je het inderdaad maar in je onderschrift. Bokt raakt nu al vervuilt met 'kaartenacties' voor jan en alleman, daar mag ook best een stop op.

Tot je zelf eens een keer zo ziek bent, dan besef je hoeveel dat met een mens kan doen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:48

Ik bewonder je paranormale gaven, ook al werken ze nu niet naar behoren. Maar ik hoef geen kaartjes van wild vreemden. Het gaat mij om de kwaliteit van een vriendschap niet de kwantiteit. Ik heb liever 5 kaartjes van gemeende vrienden dan 500 van mensen die ik totaal niet ken. Ik heb dan liever dat ze het geld in wat steken dat nuttiger is.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:04

Och gaan we weer op deze toer... :7 Ook door dit soort acties kunnen hele hechte vriendschappen ontstaan. Plus dat mensen er wél heel veel steun uit kunnen putten, dus als je die topics liever niet leest, kijk dan gewoon niet :x Maar om zo te reageren en ze haast aan de kant te willen schoppen, sorry hoor maar daaruit blijkt niet echt veel respect. We sturen geen verjaardagskaartjes immers.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:05

Wat maakt het uit wat ik er van vind?. Ik persoonlijk wil dat soort dingen niet voor mezelf. Zo zijn er vast meer mensen die zich 'ergeren' bij dit soort actie's over heel bokt heen. Maar ook mensen die het zelf ook niet willen. Maar ik weet niet, wou je hier een discussie gaan beginnen over kaarten-actie's? is het niet helemaal de plek voor.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:25

Benfan schreef:
Ik bewonder je paranormale gaven, ook al werken ze nu niet naar behoren. Maar ik hoef geen kaartjes van wild vreemden. Het gaat mij om de kwaliteit van een vriendschap niet de kwantiteit. Ik heb liever 5 kaartjes van gemeende vrienden dan 500 van mensen die ik totaal niet ken. Ik heb dan liever dat ze het geld in wat steken dat nuttiger is.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:38

Probleem bij dit soort verzoeken is denk ik de selectie. Welke doel mag wel (diegene die ts noemde lijkt me prima in orde) en welke niet (mag een 'help mij aan een nieuwe koelkast want mijn geld is op nu ik een nieuw paard heb gekocht' ook?) en waarop baseer je dat? Lijkt me niet te doen voor het team. Ik kan me uitstekend vinden in een algeheel verbod.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:56

Naar mijn idee hoort de discussie over wel of niet kaarten ontvangen van bokkers wanneer je ziek bent buiten dit topic :o
Zelf vind ik gebruik maken van het onderschrift al genoeg.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:11

Helaas komt het tegenwoordig ook vaak voor dat mensen slechte bedoelingen hebben. Dus even een topic starten en geld inzamelen en vervolgens op vakantie gaan...of een nieuwe broek kopen. Denk niet dat bokt hierin mee moet gaan. Maar voor dingen zoals bv bij Bianca en Marieke voor bloemen vindt ik wel gewoon moeten kunnen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:17

Denk dat Alpe D'huZes inmiddels zo populair is dat iedereen al van een vriend, familielid of bekende een link krijgt om te sponsoren. Persoonlijk voel ik me eerder geroepen om iemand te sponsoren die ik ken, dan zomaar een onbekende die bedelt voor een goed doel.
En ja, ik weet wat het is om kanker in je naaste familie te hebben (mama 2 keer, papa recent geopereerd en da's alleen nog maar de 1e graad familie).

Over de kaartenacties is overigens een tijdje geleden al een topic geopend.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:25

Met Benfan eens, bokt is een informatief paardenforum en geen wervingssite of verzamlingssite voor kaarten.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:26

Op Bokt:Helpt staat een heel stuk over wat wel en niet mag over een inzamelingsactie starten.

http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Mag_ik_een_inzamelingsactie_starten_op_Bokt.3F

Zelf zou ik de huidige regels niet willen aanpassen / aangepast willen zien. Het is na het lezen denk ik voor een ieder helder wat wel en niet mag.

Een inzamelingstopic voor een overleden bokker, heb ik van heel dicht mee meegemaakt, geholpen om alle aangemelde bokkers te berichten voor bankgegevens (goed 500) en te zorgen dat ook iedereen netjes mee betaalde zoals afgesproken was. Ik kan uit eigen ervaring zeggen, dat daar heel veel tijd in gaat zitten. Als teamwork op Bokt, heb je naast het alles zo goed mogelijk in goede banen te laten verlopen, ook nog een privé leven en een baan.

Het is helaas onmogelijk om de goed bedoelde inzamelingsactie , allemaal na te lopen, te controleren of ook daadwerkelijk het ingezamelde geld ook daad voor gebruikt wordt, als er wordt aangegeven.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:57

Ik heb een tijd geleden een af val topic geopend waar ik bokkers gratis wilde helpen.
Voor elke afgevallen kilo zou IK ZELF 1 euro naar het goede doel storten.

Dit mocht niet, want de mods vonden het een geld-inzamelings topic....

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:02

Raponsje, daarvan ik me heel goed iets bij voorstellen. Het is een mooie stok achter de deur voor sommige, maar andere kunnen daar ook misbruik van maken, door te zeggen dat ze in plaats van 5 kilo 10 kilo zijn afgevallen. Omdat het niet te controleren is, is het niet toegestaan.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:16

Freya schreef:
Raponsje, daarvan ik me heel goed iets bij voorstellen. Het is een mooie stok achter de deur voor sommige, maar andere kunnen daar ook misbruik van maken, door te zeggen dat ze in plaats van 5 kilo 10 kilo zijn afgevallen. Omdat het niet te controleren is, is het niet toegestaan.

Dan is het nog steeds geen inzamelingsactie en ben ik de enige die geld stort.
Of het nu 1 of 200 euro is maakt voor mij niet, ik stort elk jaar een mooi bedrag naar het goede doel als ik het niet kon missen zou ik een dergelijke
uitspraak ook niet doen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:59

Dat snap ik, maar omdat de stelling, voor elke afgevallen kilo wordt er een euro gestort, niet controleerbaar is, is het niet toegestaan op Bokt. Wel kan je dit via je onderschrift doen, maar niet via een topic.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:20

Het ging ook niet om het ophalen van geld, maar om een afval topic waar ik professioneel advies en tips gaf gezien er in centrale afval topics heel veel incorrecte info word gegeven.

De storing was slechts een extra.
Overigens moet dat nog niets uitmaken, wat interesseert het bokt of ik 10 of 1000 euro naar het goede doel stort?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:12

Ik snap je punt heel goed, maar als je de regels leest over soort gelijken actie's op de wiki, dan zal het een stuk helderder voor je worden, waarom dat niet mag en kan. En omdat er in jouw geval ook geld mee gepaard ging, werd dit als een inzamelingstopic gezien. Het team en het bestuur van Bokt kan, ondanks de mooie achterliggende gedachten hier niet achter staan.

Stel dat half bokt mee zou doen en gemiddeld ze toch goed tussen de 2 a 5 kilo waren afgevallen per persoon, dan had je er niet met een paar honderd euro geweest. Ik denk dat Bokt ( het team en het bestuur ) dezelfde gedachten gehad. En bokt kan dat niet controleren of het geld ook daadwerkelijk daar heen gaat of dat de bokkers die mee doen eerlijk zijn over het afgevallen gewicht.
Dit staat los van het feit dat maar een persoon dit betaald en er geen geld van andere gestort hoeft te worden.
Het zou niet eerlijk zijn, als iemand die niet hoeft te lijnen, je een hak wilt zetten door te zeggen dat ze is afgevallen en je hiermee dus geld zou moeten storten aan een goed doel.

Nogmaals ik begrijp je punt, maar als je het van de andere kant bekijkt, is hier ook veel voor te zeggen. Digitaal valt niet alles te controleren helaas.