Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 19:00

Regelmatig lees ik de topics op 'Exterieur en Hengstenkeuze'. Heel interessant, er zijn een aantal bokkers met veel kennis over fokken en hengstenkeuze. Zelf heb ik ook twee keer een veulen gefokt, en ik vind het het mooiste wat er is. Het hele proces van hengstenkeuze, dracht, geboorte en zien opgroeien van je eigen fokprodukt is onbetaalbaar.

Helaas lees ik met regelmaat reacties die alle pret voor de topicstarter verpesten. Kennelijk vind men dan dat er alleen gefokt mag worden met een merrie die uit een 'zeer interessante merrielijn' komt, minimaal preferent, sport, prok etc is en waarvan het veulen genoeg op moet kunnen brengen bij een veiling. En dat terwijl de topicstarter dan in de openingspost blijk geeft van een weloverwogen keuze en het veulen voor eigen gebruik te willen fokken. Maar desondanks volgen er dus reacties als: niet fokken met deze merrie, waarom koop je geen veulen, je fokt voor de slager, veulen brengt niets op etc. etc.

Behalve dat ik zulke reacties uitermate onsympathiek vind, zijn ze ook nog eens offtopic. De topicstarter vraagt namelijk niet of ze een veulen zal fokken, maar vraagt advies over de hengst. Toch wordt hier nooit op ingegrepen door een moderator. Terwijl dat wel eens gebeurde toen er commentaar was omdat iemand met een twee-jarige merrie wilde fokken; dat was wel off-topic. Kennelijk is fokken voorbehouden aan de happyfew? Opvallend is dat ik deze bokkers nooit lees bij 'Kraamstal in the picture', met reacties als 'wat een lelijk veulen zeg, zeker gefokt voor de slager', of 'waarom heb je geen veulen gekocht, er zijn al veel te veel paarden'. Dat zou pas van lef getuigen, maar waarschijnlijk wordt daar wel op ingegrepen.

Ik lees net weer een zo'n topic. Iemand met veel ervaring in de paarden en een leuke merrie vraagt een advies en weer volgt zo'n zure (offtopic) reactie. Ik erger mij daar vreselijk aan en vind eigenlijk dat er ingegrepen moet worden.

Zijn er nog meer bokkers die zich hieraan ergeren?

fientje80

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:04

Jep, helemaal mee eens! Ik vind overigens dat er in het algemeen soms (extreem) gemene opmerkingen gemaakt worden in topics op bokt. Ik pas nu altijd héél goed op voor ik een topic start of ergens op reageer. En de moderators zijn volgensmij idd meer gefocust op delen van de site.. Waarom weet ik ook niet :(

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:28

Ja opzich wel, maar echt ergeren wil ik het niet noemen. Het is vooral jammer voor de topicstarter. Want dat is niet het antwoord waar je het topic voor maakt.

Aan de andere kant moet je het ook zien als een advies. De tijden om een paard/veulen te verkopen zijn nou eenmaal slecht en als je dan ook nog een predikaatloos/papierloos veulen hebt dan raak je deze gewoon moeilijk kwijt.

Als je voor eigen gebruik hebt wordt dat natuurlijk een ander verhaal. Maar hoe vaak hoor je wel niet dat het voor eigen gebruik is en dat het dan qua kosten toch té duur wordt? Veulen moet weg, maar die raak je dan niet kwijt. En die gaat dan of weg voor een rotprijs, of richting slacht.

Als de topicstarter echt bewust is van alle risico`s/kosten en het dus financieel ook mogelijk is om het veulen te houden, en de merrie heeft geen afwijkende bouw dan zie ik geen enkel probleem om er niet mee te fokken.

Het is jammer dat er zulke reacties gegeven worden :( Geef gewoon een netjes advies met voor en tegen argumenten. Sommigen berichten zouden wel minder agressief/ gemeen naar de ts mogen.(dat is me ook wel opgevallen). In dat geval zou de moderator best mogen ingrijpen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:34

Het is maar net hoe het opgevat wordt of op welke manier het verteld wordt. Het is en blijft een beeldscherm waarbij je niet goed kan zien hoe het bedoeld wordt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:14

Daarbij vind ik het niet zuur maar zeker een kern van waarheid
mensen reageren zo ivm de huidige economie en dar de paardenwereld op z'n gat ligt
ze zijn niet zuur ze zijn realistisch

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:21

Ik kom niet zo vaak op dat subforum, maar in het algemeen, ik erger mij niet aan de ontradingstendens.
Er zijn te veel paarden op de markt, hoe je het ook draait of keert.
En hoe vaak ik al heb horen zeggen: "ja maar, ik fok voor mezelf" en dat het beestje drie jaar later toch te koop staat. En dat vind ik erg. Mag niemand dan meer fokken? Tuurlijk niet, dat zeg ik ook niet.
Maar als je een merrie hebt die niets heeft gepresteerd, die niet uitzonderlijk knap of goed is in iets en daarbovenop heb je ook nog niet echt een idee wat voor hengst je er wilt opzetten (laat ik eens aan bokt vragen), wat is dan eigenlijk de bedoeling van het fokken?

Ik kan me voorstellen dat dit niet voor ieder topic geldt, zoals al gezegd, ik kom weinig in dat subforum. Maar over het algemeen vind ik het goed wanneer niet iedere merrie per sé vol moet.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:45

Ik vind het absoluut niet storend. Ik vind best dat mensen goed mogen nadenken voor dat ze een veulen gaan fokken. Hetzelfde voor als mensen een dier aanschaffen. Hoeveel mensen moeten op dit moment geen dieren verkopen omdat ze gewoon niet hebben nagedacht of ze de dieren wel konden aanhouden als het wat minder zou gaan. Dát is gewoon een probleem in de paardenwereld op dit moment. Dus als mensen dan kritisch zijn als er een veulen wordt gefokt en andere proberen aan te zetten tot nadenken dan vind ik dat juist heel erg goed, en eigenlijk ook heel erg aardig van deze mensen. Beetje nadenken ook over vraag en aanbod. Vermeerderen is op dit moment gewoon "not done".

Ik zelf heb ook in dubio gestaan om mijn merrie te dekken nu ze niet meer geschikt ik voor de sport. Ze is gezond (prok) en het is een mooie KWPN stamboek merrie met een aardig papier. Dat is dus gewoon allemaal net niet. Dus wij gaan niet fokken met haar en hebben een fokker van een leuke drie jarige afgeholpen.... die hij dus ook niet zo gemakkelijk kwijt kon in deze markt ondanks dat het een zeer goed dier is met mooie papieren.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:10

Ojajoh schreef:
mensen reageren zo ivm de huidige economie en dar de paardenwereld op z'n gat ligt

Nee, deze mensen zijn niet realistisch maar selectief. Als de merrie aan hun eisen voldoet, mag er wel mee gefokt worden, ondanks de markt.

Sprintje schreef:
Ik zelf heb ook in dubio gestaan om mijn merrie te dekken nu ze niet meer geschikt ik voor de sport. Ze is gezond (prok) en het is een mooie KWPN stamboek merrie met een aardig papier. Dat is dus gewoon allemaal net niet. Dus wij gaan niet fokken met haar en hebben een fokker van een leuke drie jarige afgeholpen.... die hij dus ook niet zo gemakkelijk kwijt kon in deze markt ondanks dat het een zeer goed dier is met mooie papieren.

Zolang deze fokker zijn fokprodukten verkoopt, zal hij blijven fokken en blijft de markt ook verzadigd.

Als je van mening bent dat er uitsluitend gefokt mag worden met predikaatrijke merries, kan je daar toch een topic over openen ipv je mening ventileren over de ruggen van goedwillende merrie-eigenaren die eenmalig voor eigen gebruik een veulen willen fokken?
Dat is toch 'offtopic'?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:16

Sammyoo schreef:
Ojajoh schreef:

Nee, deze mensen zijn niet realistisch maar selectief. Als de merrie aan hun eisen voldoet, mag er wel mee gefokt worden, ondanks de markt.

[

logisch toch.....een beter product verkoopt altijd beter dan een matige.....it's simple

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:20

Ojajoh schreef:
Sammyoo schreef:

[

logisch toch.....een beter product verkoopt altijd beter dan een matige.....it's simple

Een beter product hoeft zeker niet beter te verkopen dan een matige hoor, niet alleen in de paardenbranche maar zeker ook daarbuiten zijn voorbeelden genoeg te bedenken van matige producten die het beter doen dan betere producten. En daarbij, het zijn allemaal subjectieve begrippen.

Overigens allemaal helemaal niet relevant, want zoals TS al aangeeft gaat het haar om de topics waarbij mensen voor eigen gebruik willen fokken en niet voor de markt. Dus de vergelijking met andere producten op de markt en de marktwaarde is dus verre van relevant.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:24

je kan toch ook maar niet met iedere scheve bok willen vermeerderen ?(van fokken is dan geen sprake)
de markt is over verzadigd.alleen de echte toppers blijven geld opleveren. en die komen -vaak- uit hoogwaardig merrie-materiaal.
het kan wel vriendelijker gezegd worden,maar vaak valt het kwartje dan niet. niet iedereen begrijpt een hint.
ik zie veel veulens, ook hier op bokt, alsnog te koop staan, al werd er verleden jaar gezegd dat ze voor hun eigen fokken.
maar je situatie kan wijzigen, financieel, of familiair, en dan blijft er weinig anders over als slacht..
als je perse wat wilt, koop dan een veulen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:24

Ik vind het wel goed dat het bokkers zijn die een vraagteken plaatsen bij het fokken van een veulen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:26

Daar ben ik het mee eens San87. Ik denk alleen dat de vorm waarin die boodschap gebracht wordt niet altijd even goed gekozen is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:27

Valt ook vaak op dat de mensen die 'zuur' reageren vaak ook nog fokkers zijn ... bang misschien dat ze hun veulens niet kunnen verkopen zeker??!!

Vaak reageer ik via PB aan de TS alleen al om die ongevraagde commentaar te omzeilen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:28

Peterina schreef:
Valt ook vaak op dat de mensen die 'zuur' reageren vaak ook nog fokkers zijn ... bang misschien dat ze hun veulens niet kunnen verkopen zeker??!!

Vaak reageer ik via PB aan de TS alleen al om die ongevraagde commentaar te omzeilen.

Of misschien hebben zij een realistischer beeld van de werkelijkheid ;)?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:29

Ik vind dat jij gerust mag zeggen als jij denkt dat de ts niet met die merrie zou moeten fokken, maar onderbouw dat dan ook. Er lopen zat paarden op de aardbol, als jij een papier loos veulen gaat fokken die gewoon minder kwaliteit heeft puur en alleen omdat je zo graag een veulen fokt vind ik dat je verkeerd bezig bent en mogen mensen dat ook zeggen. Maar wel onderbouwd en netjes.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:33

_San87_ schreef:
Of misschien hebben zij een realistischer beeld van de werkelijkheid ;)?

Denk je dat nu echt?! Er zijn mensen die konsekwent zo'n topic verzuren en die ik weet iedere jaar 1-5 veulens hebben. Als er zo veel paarden worden gefokt dan denk ik dat je eerder bij de 'brood' fokkers commentaar moet gaan brengen ... die zijn de oorzaak van het 'te veel' en niet de hobby fokker die misschien een keer een veulen uit eigen merrie wilt hebben! En dan nota bene voor eigen gebruik.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:41

FlyAway schreef:
Overigens allemaal helemaal niet relevant, want zoals TS al aangeeft gaat het haar om de topics waarbij mensen voor eigen gebruik willen fokken en niet voor de markt. Dus de vergelijking met andere producten op de markt en de marktwaarde is dus verre van relevant.

bij ongeveer 80% is het met het huidige beeld juist wel relevant
wat aangehaald wordt: vaak wordt het dier toch verkocht....

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:42

En waar baseer je die 80% op dan?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:43

hetgeen wat ik om mij heen en op de markt zie

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:44

Oh, ok, ik dacht even dat het ergens mee te onderbouwen was. Dat zou helpen in een dergelijke discussie.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 21:47

Dat is weinig objectief Ojajoh. Als ik zo zou redeneren kom ik juist tot 100% wat een lang en gelukkig leven bij de fokker heeft!

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:48

Vindt het wel jammer te lezen dat door dit soort opmerkingen mensen minder vaak een topic plaatsen. Dit terwijl je juist zo goed van elkaar kunt leren.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:55

Het is net als slecht gedrag bij paarden gewoon negeeren dan houd het van zelf op als niemand meer reageert op deze zure reacties.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:25

FlyAway schreef:
Oh, ok, ik dacht even dat het ergens mee te onderbouwen was. Dat zou helpen in een dergelijke discussie.

ja hoor ervaringen staan ook ergens vast gesteld... :roll: