zwarte lijst van oplichters via de markt op bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

zwarte lijst van oplichters via de markt op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 15:55

Steeds vaker hoor ik dat er veel mensen opgelicht worden via mp of via de boktmarkt.
Het is me nu zelf ook overkomen helaas.
Ik kan nergens iets vinden over een zogenaamde zwarte lijst hier op bokt. Dit zou zoveel ellende en teleurstelling voorkomen bij bokkers.
Misschien dat we hier zelf een verzameling kunnen maken van bokkers die niet te vertrouwen zijn?

Het gaat in mijn geval om bokker ***

Ik heb begin oktober bij haar verschillende spullen gekocht maar nooit gekregen en ze zou het geld terugstorten maar dit doet ze nu ook niet!

Dus ik heb per vandaag de zaak uit handen gegeven aan rechtsbijstandverzekering en zij gaan dit voor me oplossen maar ik wil graag andere bokkers waarschuwen voordat zij ook opgelicht worden!
Waarschijnlijk zijn er nog veel meer oplichters hier actief op bokt en het zou super overzichtelijk zijn om alle namen enz samen in een topic te hebben zodat je eerst dit topic kan checken voordat je iets koopt via internet.
Laatst bijgewerkt door Mars op 19-11-12 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:56

Lijkt me een strak plan :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:57

Moet je wel mee oppassen..

Ik word door iemand bestempeld als een oplichter terwijl ik iets opgestuurd had, ik had er per ongeluk te weinig postzegels op geplakt..
Ik wist dus niet dat het niet aangekomen was en opeens kreeg ik een dreigmailtje binnen dat ze naar de politie ging voor oplichting.. :=
Geld netjes teruggestort, kreeg het spul een week later gelukkig terug omdat ik mn postcode en huisnummer op de envelop had gezet..

Het kan wel twee kanten op werken dus..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:58

Lijkt mij een goed idee, zeker omdat er de laatste tijd steeds meer topics komen over oplichters via de bokt markt.

Maar waar trek je de grens? Want wat als het 1x is gebeurd en er geen kwaadheid achter zat van de verkoper?
Dat zijn wel dingen waarover nagedacht moet worden. Want mensen/bokkers op een zwarte lijst zetten die er niet thuis horen is ook zo wat :j

edit: je was me net voor :)
Laatst bijgewerkt door Anoli op 19-11-12 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:58

Ik weet niet hoeveel het toevoegd, aangezien mensen die bewezen oplichters zijn toch al geband worden en dus niks meer op de markt kunnen zetten.
Bovendien kunnen oplichters zo een ander account aanmaken zodra ze op die lijst staan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:59

Idd, dat kan 2 kanten op werken... volgens mij is hier al eens een topic over geweest.
Want dan kunnen mensen je ook gewoon zwart maken omdat ze bijv gewoon een hekel aan de anderen hebben. Daarom kon dit volgens mij niet doorgaan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:00

Misschien dat de mensen die opgelicht zijn een pb Naar een mod moeten sturen en dat bij 3(?) meldingen hij/zij op een lijst geplaatst word door een mod.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:02

MAar is het hier op bokt niet zo, dat als je "beschudligd' word van oplichting hier op bokt dat je dan permanent gebant word?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:03

Ladybird schreef:
MAar is het hier op bokt niet zo, dat als je "beschudligd' word van oplichting hier op bokt dat je dan permanent gebant word?

Maar vaak gaan die door via een andere naam.

Anoli

Ladybird schreef:

Ik mag toch hopen mét bewijs daar van?

Anders kan iedereen zomaar iedereen beschuldigen en laten bannen }:)

MelanieB

Ladybird schreef:

Als het echt aangetoond kan worden wel ja. :j
Dus zwarte lijst heeft niet heel veel nut.

Zou zoiets als ebay wel handig vinden: beoordelen wat je vind van de koop/verkoper hoe het verlopen is. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:04

Dit is al zo vaak besproken en het gaat er echt niet komen...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:04

Quera: is het dan niet dweilen met de kraan open?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 16:04

inderdaad; dit topic heeft nu al veel mensen weer behoed en heb zojuist al zelfs pbs gehad van bokkers die *** ook kennen van oplichterspraktijken via haar webshop en via de markt hier op bokt
Laatst bijgewerkt door Mars op 19-11-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:05

idd oud nieuws!

Shirley

Indien je een ban krijgt op IP-adres is het onmogelijk om een nieuwe naam te gebruiken ..

Ladybird
Moderator Algemeen

Anoli schreef:
Ladybird schreef:

Ik mag toch hopen mét bewijs daar van?

Anders kan iedereen zomaar iedereen beschuldigen en laten bannen }:)

JA hoor, dat word met bewijs gedaan..

maar inderdaad, die lijst gaat er niet komen, eens per zoveeltijd komt er zon topic langs.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:06

ik hou voor mezelf een lijst bij. opgelicht ben ik nog niet,maar wel van die onsympathiekelingen, die nooit meer wat laten horen.
daar doe ik gewoon nooit meer "zaken "mee.
ik koop nooit wat van hun, en bij mij hoeven ze ook niet meer te komen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:07

upendo schreef:

Tuurlijk.. Maar als Karel Jansen op bokt zit als Pietje14678 en die geeft zijn rekeningnummer tnv Karel Jansen . Bokker pietje14678 word geband. Maar Karel Jansen maakt een nieuw account aan onder de naam Klaas123. Hij gaat weer door en dan moet hij toch zijn rekeningnummer tnv Karel Jansen opgeven. En die Karel Jansen is dan het punt van herkenning. Die zou je dus op kunnen zoeken in de bokt lijst.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 16:08

upendo schreef:
Moet je wel mee oppassen..

Ik word door iemand bestempeld als een oplichter terwijl ik iets opgestuurd had, ik had er per ongeluk te weinig postzegels op geplakt..
Ik wist dus niet dat het niet aangekomen was en opeens kreeg ik een dreigmailtje binnen dat ze naar de politie ging voor oplichting.. :=
Geld netjes teruggestort, kreeg het spul een week later gelukkig terug omdat ik mn postcode en huisnummer op de envelop had gezet..

Het kan wel twee kanten op werken dus..

hier heb je een punt maar je hebt gewoon goed en netjes opgelost.
in mijn geval speelt het al vanaf begin oktober en na allerlei wisselende verhalen met smoesjes is het pakket nu ineens kwijt volgens tnt volgens haar.
Tnt informeerd mij anders namelijk pakket reour afzender; zij dus.
Ik heb veel geduld gehad en gewacht omdat ik de bokker in eerste instantie geloofde maar toen alles zo wazig werd en alles veranderde en pbs vaak niet beantwoord werden wist ik dat het niet klopte.
Ze heeft me meerdere keren beloofd geld terug te storten maar sinds vorige week laat ze niks meer horen en krijg ook het geld niet van haar teruggestort.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:08

Shirley schreef:
Indien je een ban krijgt op IP-adres is het onmogelijk om een nieuwe naam te gebruiken ..

Andere computer en klaar. Ip ban is dan zo te omzeilen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:08

quera schreef:
upendo schreef:

Tuurlijk.. Maar als Karel Jansen op bokt ziet als Pietje14678 en die geeft zijn rekeningnummer tnv Karel Jansen . Bokker pietje14678 word geband. Maar Karel Jansen maakt een nieuw account aan onder de naam Klaas123. Hij gaat weer door en dan moet hij toch zijn rekeningnummer tnv Karel Jansen opgeven. En die Karel Jansen is dan het punt van herkenning. Die zou je dus op kunnen zoeken in de bokt lijst.

Tegenwoordig zijn oplichters wel wat slimmer dan dat en hebben vaak meerdere rekeningnummers/namen..
Maar dat is een kwestie van googlen, daardoor heb ik bij mezelf oplichting gelukkig kunnen voorkomen (de beste man had 4 rekeningnummers/namen).

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:10

Bedoel je *** met 2 strepen die veel van Pagony enz verkoopt want bij de naam met 1 streep die jij geschreven hebt krijg ik niemand te zien. Misschien wel een goed idee zo´n lijst want wij als betrouwbare verkopers merken het natuurlijk ook in onze verkoop als er veel onbetrouwbare mensen zijn.
Laatst bijgewerkt door Mars op 19-11-12 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:10

T lijkt me wel handig om zo'n lijst te hebben :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:11

quera schreef:
Shirley schreef:

Andere computer en klaar. Ip ban is dan zo te omzeilen.

Ik ben te onschuldig voor deze wereld -O-