bokkers ondankbaar / ongemanierd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

bokkers ondankbaar / ongemanierd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 23:54

Ik begin me er steeds meer aan te ergeren.

Dagelijks krijg ik tientallen pbs betreft voeding-dieet-sport en ik stuur altijd wat terug.
Vaak enorm lange pbs om bokkers te helpen of dingen goed uit te leggen.
Voor 1 bokker zelfs een heel voorbeeld weekmenu gemaakt.

Maar krijg ik ooit een pb terug met "bedankt"?
Nee hoor. Vrijwel nooit.

Moet ik dan voortaan echt een rekening van £30 gaan sturen voor een online consult?
Zo kinderachtig ben ik niet maar schijnbaar is het nodig want een pb terug met 1 woord erin is teveel moeite.

Zelfde verhaal voor de ad in mijn onderschrift.
Bokkers sturen de hele week pbs willen uitgebreide uitleg, en na paginas lange pbs is het toch teveel moeite om eventjes te pben dat je er vanaf ziet.
Geen probleem iedereen bepaald waar hij of zij het geld aan uit geeft maar laat het dan even weten als ik je ellende lange pbs heb moeten sturen.

Ligt het aan mij of is het gewoon ondankbaar eigenlijk onbeschoft om niet te bedanken of niks te laten weten?

Ik ben in elk geval per direct gestopt met gratis uitleg en advies want eerlijk is eerlijk ik krijg er normaal goed voor betaald en als dankjewel zeggen al te veel gevraagd is dan ben ik klaar met de goede daad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:07

Vervelend dat je hier zo tegen aan loopt.
Persoonlijk vind ik het ook niet netjes als mensen niet bedanken voor iets waar ze uiteindelijk zelf om hebben gevraagd een bedankje is idd maar een kleine moeite.

Voor sommige mensen lijkt het allemaal soms een beetje te vanzelfsprekend dat ze niet hoeven te bedanken.
Helemaal niet raar ook dat je vanaf nu geen gratis advies meer geeft, is je goed recht.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:13

Ik begrijp precies wat je bedoelt, ik krijg ook regelmatig pb'tjes met vragen over waar ik mijn materialen inkoop en wat voor technieken ik gebruik bij het leerbewerken. Soms zelfs van concurrenten!
Ik stop daar best wel tijd in om een goed antwoord te geven met tips enz, en helaas zitten er toch vaak weer van die mensen tussen die daarna niets meer laten horen... wham bam thank you m'am -O-

Ik krijg ook regelmatig netjes een bedankje hoor, maar diegenen die mij alleen maar gebruiken voor informatie omdat ze zelf geen zin hebben om wat speurwerk te verrichten hebben het nu bij mij echt verpest.
Bij mij hoeven ze niet meer aan te kloppen, materialen kunnen ze via mij inkopen, maar tips krijgen ze niet meer :n

Raponsje

Re: bokkers ondankbaar / ongemanierd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:16

Voor commerciele pbs vind ik het nog niet eens zo erg.

Maar ik bied gratis advies waar ik jaren voor geleerd heb en normaal ook voor online consulten flink betaald word.
Als er hier voor gratis advies nog geen bedankt van af kan is het klaar inderdaad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:19

Als iets gratis is hebben mensen zelden waardering voor wat je biedt.
Sterker nog, als iets gratis is, is het voor sommige mensen waardeloos.
Ik zou je dan ook willen adviseren te stoppen met dit gratis advies.
De energie die jij in je opleiding hebt gestoken, en de tijd en energie die jij erin steekt om mensen advies te geven, die mag echt gerust betaald worden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:23

Dit heeft niets met ondankbaarheid te maken hoor.

Zoiets stond laatst nog in de beatrijs (etiquette rubriek van de krant Trouw) over of de etiquette voorschrijft om bedankt emails te sturen. Het antwoord was nee. Aangezien we in een tijd leven waarin efficiency belangrijk is en waar SPAM verwerken eerder een last is dan een welkome daginvulling is het bij e-mails normaal om geen dingen zoals bedankjes of ontvangstbevestiging te sturen, tenzij daar om wordt gevraagd.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat je geen vergoeding kunt vragen voor je diensten, of kunt vragen om een wederdienst zoals een bedankje/bloemetje oid.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:26

sallandval schreef:
Dit heeft niets met ondankbaarheid te maken hoor.

Zoiets stond laatst nog in de beatrijs (etiquette rubriek van de krant Trouw) over of de etiquette voorschrijft om bedankt emails te sturen. Het antwoord was nee. Aangezien we in een tijd leven waarin efficiency belangrijk is en waar SPAM verwerken eerder een last is dan een welkome daginvulling is het bij e-mails normaal om geen dingen zoals bedankjes of ontvangstbevestiging te sturen, tenzij daar om wordt gevraagd.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat je geen vergoeding kunt vragen voor je diensten, of kunt vragen om een wederdienst zoals een bedankje/bloemetje oid.

Ik heb het over bokkers die mij zelf pben met niks anders dan vragen.

Uit mezelf pb ik niemand met advies.
Ik hoef in principe niks voor mijn advies maar een simpel bedankt pbtje is in mijn ogen niet meer dan nomaal.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:42

Raponsje schreef:
Ik heb het over bokkers die mij zelf pben met niks anders dan vragen.

Uit mezelf pb ik niemand met advies.
Ik hoef in principe niks voor mijn advies maar een simpel bedankt pbtje is in mijn ogen niet meer dan nomaal.

Dat je zelf geen advies uit gaat delen snap ik. Ik begrijp ook dat je andere normen en waarden gewend bent, maar de internet etiquette is nu eenmaal anders dan de real life etiquette, of dat dan nou leuk vind of niet.

Je kun je blijven ergeren aan de feiten of je er bij neer leggen, dat moet je zelf weten natuurlijk.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:47

Raponsje, het is tegenwoordig bijna de normaalste zaak van de wereld om geen manieren te hebben. Hoe banketstaaf het ook klinkt, maar een simpel dank je wel is al teveel moeite.
Om een voorbeeld te geven: loop een willekeurige winkel in, waar wordt je nog begroet door het personeel? Niet zo heel vaak meer helaas. Ze hebben het te druk met hun gsm of over weet ik wat praten met een collega.

Dus wat je kunt doen is: of geen gratis advies meer geven of accepteren dat je er nooit voor bedankt zult worden.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 00:49

Ik ben heel bekend met internet normen en waarden mijn vriend werkt immers in de internet branche.

Het is alleen op bokt, op andere fora ontvang ik wel netjes een bedankt berichtje en ik vind het gewoon jammer dat het nodig is om het te moeten zeggen dat dankjewel zeggen nog steeds niet out of fashion is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:51

Ik snap het hoor. Laatst nog heb ik een meisje dat compleet werd afgebrand in een topic een PB'tje gestuurd met een normale uitleg waarom er zo gereageerd werd en tips hoe ze het kon verbeteren. In eerste instantie niks gehad, vervolgens een enorm bitchy berichtje -O- pardon, sorry, just trying to help :')
Was een beetje in het idee van dat het meisje iets had gedaan en Bokt viel erover alsof ze haar pony compleet de vernieling in hielp terwijl dat echt wel meeviel, heb haar geadviseerd les te nemen en een paar namen genoemd als tip... Nu ja, her loss.

Overigens merk ik het zelf ook wel hoor. Ik probeer nog wel eens mensen te begroeten in de trein, maar soms is de enige reactie een soort als-blikken-konden-doden uitdrukking dat ik maar snel mijn krantje in duik :\

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:03

Bekend... Ik krijg nog best regelmatig vragen via pb over cavia's, soms blijf ik hele nachten wakker om iemand via internet te helpen met een zieke cavia etc. En als mijn hulp dan niet meer nodig is, dan is ''Bedankt'' nog te veel -O-
Gelukkig niet in alle gevallen hoor, ook genoeg mensen die me wel bedanken.

Maar het is wel flink kl*te als je zoveel moeite doet en je vervolgens nooit meer wat terug hoord...
Ik blijf er wel mee doorgaan, omdat de dieren er natuurlijk niks aan kunnen doen en omdat bij mij gelukkig het merendeel nog wel dankbaar is :Y)

Al heb ik het ook eens andersom meegemaakt. Bokker had mij ergens mee geholpen en ik had de pb wel gelezen, maar voelde me op dat moment helemaal niet goed, dus ik dacht; Ik zal morgen een pb sturen om haar te bedanken. Het was mijn idee om haar aan te bieden ervoor te betalen...

Tot ik de volgende dag een hééééle boze pb had, dat ik nogsteeds niet gereageerd had en dat het asociaal was dat ik haar nog niet bedankt had -O-

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:27

ik irriteer me daar ook aan.... maar dan niet perse op bokt maar int algemeen, ook op advertentie's op internet.

Zelfs als je al een afspraak hebt gemaakt en dus gehad hebt.. zoon kleine moeite te zeggen dat je er vanaf ziet of iets.
tja mensen leven tegenwoordig steeds gehaaster en zijn meer en meer met zichzelf bezig...

Daphne: das natuurlijk ook absurd.. beetje geduld kan wel, maar als je weken wacht vind ik t niet fijn. Zelfs gehad dat ik nog gevraagd had of ze al voorzien was en dit dan aub even wilde laten weten zodat ik verder kon.. NIKS

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:28

Ik begrijp je fustratie.... Mensen kunnen soms echt onbeschoft zijn.
Het stomme is dat ze zichzelf in de vingers snijden.

Leuk voorbeeldje; had recent een spelletjesmiddag georganiseerd voor de kinderen van de ponyclub. Heb bij verschillende ondernemers gadgets gekregen om een hele leuke goodybag te maken.
Aan het eind van de middag heb ik alle kindertjes op de pony met het tasje in de hand laten zwaaien naar de camera en deze foto met alleen de tekst "bedankt voor de bijdrage aan een geslaagde middag" rond gemaild naar iedereen die geholpen heeft of wat gegeven had voor het tasje.

Van iedereen kreeg ik een mail terug dat als ik nog een keertje zoiets organiseerde ik weer op hun bijdrage kon rekenen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:32

Ik heb het ook al gehad. In één topic op STW had ik de fout gemaakt om iemand z'n tekstje te verbeteren en te zeggen dat ik Frans en Engels gestudeerd heb. Sindsdien krijg ik met regelmaat poeslieve PB'tjes "zou je alsjeblieft alsjeblieft alsjeblieft mijn mondelinge test kunnen nakijken?" In het begin deed ik dat soms nog, maar daar zat dan makkelijk een uur tijd in. Maar krijg je daarna een dankjewel? :n Nee hoor, ik ben er ook weer mee gestopt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:07

Ik denk dat veel met de opvoeding te maken heeft en welke generatie het is. De 30tigers, 40tigers en ouderen zijn nog opgevoed met de beleefheidsvorm. Ik zeg niet dat ik ook niet eens kan vergeten om iemand een bedankje te sturen maar dat is echt niet bewust dan. Iemand groeten ga ik ook niet zo snel doen als ik de persoon niet ken. Groet er iemand mij dan zeg ik zeker iets terug hoor maar uit mezelf ga ik niet zo snel iets zeggen tegen vreemden.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:00

Ik ben het eens met Petra. Ik vind het ook niet meer dan normaal om iemand te bedanken die tijd in mij heeft gestoken, wat het ook mag zijn.

Daarnaast merk ik ook dat als mensen weten dat ze voor een dienst bij je kunnen komen, het snel gezien wordt als 'normaal' dat je dat maar even doet. Hierdoor ben ik een paar keer goed mn hoofd gestoten en daar ben ik klaar mee..

Heb je geen site met informatie? Je zou een verwijzing naar je site kunnen geven of een 'standaard' bericht op kunnen stellen. Dat is dan je 'gratis' advies. Willen ze meer, dat kan, maar dan via de officiële weg en dat kost ze geld, wat niet raar is voor een dienst.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:02

Nou, heeft niks met de leeftijd te maken hoor. Natuurlijk hoor je iemand te bedanken, dat hoort bij de opvoeding. :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:03

Patriciavt schreef:
Ik ben het eens met Petra. Ik vind het ook niet meer dan normaal om iemand te bedanken die tijd in mij heeft gestoken, wat het ook mag zijn.

Daarnaast merk ik ook dat als mensen weten dat ze voor een dienst bij je kunnen komen, het snel gezien wordt als 'normaal' dat je dat maar even doet. Hierdoor ben ik een paar keer goed mn hoofd gestoten en daar ben ik klaar mee..

Heb je geen site met informatie? Je zou een verwijzing naar je site kunnen geven of een 'standaard' bericht op kunnen stellen. Dat is dan je 'gratis' advies. Willen ze meer, dat kan, maar dan via de officiële weg en dat kost ze geld, wat niet raar is voor een dienst.

Same for me, helaas! Inderdaad, het idee van de site met informatie lijkt me dan wel een goede :j
Maar ik snap het principe wel ja :\ jammer dat een bedankje tegenwoordig niet meer kan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:06

allereerst wil ik zeggen dat ik het TOP vind dat je zoveel tijd wilt steken in het beantwoorden van de berichtjes!!!!
Kan me je frustratie echt ontzettend goed voorstellen!
Het banketstaaf alleen is dat als je zegt ik reageer niet meer, mensen die het wél echt waarderen en je een berichtje willen sturen daar ook de 'dupe' van zijn :P
Zou bijna in staat zijn er een berichtje achteraan te sturen met 'bedankt voor een reactie terug'...
Dat ze even voelen dat het echt niet netjes is om gewoon niets meer te laten horen.. }>

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:09

ook ik heb helaas die ervaringen.
dan vragen ze advies per PB ( na het " jij hebt er zoveel verstand van " ...).dan geef ik ze advies, soms neem ik de moeite om dingen voor ze op te zoeken. en dan hoor je er idd nix meer van >;)
een bedankje-kleine moeite, groot -plezier!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:11

Raponsje schreef:
Ik ben heel bekend met internet normen en waarden mijn vriend werkt immers in de internet branche.

Het is alleen op bokt, op andere fora ontvang ik wel netjes een bedankt berichtje en ik vind het gewoon jammer dat het nodig is om het te moeten zeggen dat dankjewel zeggen nog steeds niet out of fashion is.

Raponsje, ik zie dat je in de UK woont. Hoe lang woon je al in de UK? Die andere internetfora, zijn dat Nederlandse fora of Engelstalige fora? Anders vrees ik dat je gewoon doodleuk tegen een van de ongelooflijk grote cultuurverschillen tussen Nld en UK bent aangelopen. In Nld wordt het allemaal maar normaal gevonden dat iemand gratis advies geeft terwijl in de UK er nog zoiets bestaat als 'manieren'.

(voordat iedereen nu op zn achterste benen staat met 'zo ben ik niet', dit is even de grootste gemene deler en 'over een kam scheren', maar helaas gaat dit wel vaak op).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:17

Ik denk dat beleefdheid niet aan grenzen gebonden is :)

Bedank zelfs nog als ik iets ontvangen heb waarvoor ik WEL betaald heb, laat staan als ik iets gratis krijg !

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:26

Het is gewoon de norm om niet terug te mailen, niet alleen op fora. Of mensen die afspraken maken om iets op te komen halen of te komen kijken en gewoon niet komen opdagen. Heel normaal tegenwoordig, waarom zou je een afspraak afzeggen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:32

:j