Grappig dat de meningen van leden zo zijn veranderd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Grappig dat de meningen van leden zo zijn veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 17:02

Grappig.. ik opende net een topic over of mais goed voor paarden is of niet. Google even op internet of mais goed is voor paarden en vind een topic uit 2005. In 2005 kon mais geen kwaad.. in 2012 is het absoluut niet goed voor een paard.

Hetzelfde voor een kreupelend jong paard (2 jaar)
- 2012 meteen naar de kliniek, DA laten komen en een heel drama waar ik echt slecht van heb geslapen
- topic van vele jaren terug: jong dier, even aankijken als het verslechterd of hetzelfde blijft DA laten komen anders laten lopen.

Wat is er in die paar jaar veranderd dat mensen zo anders zijn gaan denken?

Nayomie

Re: Grappig dat de meningen van leden zo zijn veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:03

Misschien willen ze nu meer zekerheid? Zijn er onderzoeken verricht waaruit blijkt dat je het eea anders moet doen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:06

geld moet rollen en dus moet je snel naar een dure kliniek en voer kopen waar een paard op de verpakking staat (en daar betaal je dan ook voor)

denk ik :D ik bel iig niet eerder dan 5jr geleden de DA, eerder minder snel omdat ik zelf veel heb meegemaakt met ze.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:11

Maar zijn het ook dezelfde mensen die reageren? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat in het oude topic toevallig een paar voorstanders hebben gereageerd en in het nieuwe topic tegenstanders. Jouw nieuwe topic loopt ook maar net, dus wie weet komen er straks nog andere meningen naar voren.

Daarnaast worden constant dingen opnieuw onderzocht en kan het dus zomaar voorkomen dat iets waarvan we eerder dachten dat het geen kwaad kon, wel degelijk slecht kan zijn.

Een kreupelend jong paard vind ik lastig vergelijken. Elke situatie is verschillend, heeft een andere achtergrond welke bepaald wat het beste is om te doen. Is een tweejarige zonder aanwijsbare reden ineens steenkreupel dan zou ik er een DA bijhalen; loopt ie niet helemaal lekker na een tik te hebben gehad van een weidegenootje, dan zou ik misschien het een paar dagen aankijken (afhankelijk van de situatie).

Wat ik wel merk is dat steeds meer mensen informatie van het internet afhalen en dit soms in de plaats willen stellen van een DA, om maar geld uit te sparen. Dit speelt natuurlijk ook in de hand dat mensen juist zeggen er een DA bij te halen, omdat die nu eenmaal het meeste verstand ervan hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:40

mylittlejoy schreef:
Maar zijn het ook dezelfde mensen die reageren? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat in het oude topic toevallig een paar voorstanders hebben gereageerd en in het nieuwe topic tegenstanders. Jouw nieuwe topic loopt ook maar net, dus wie weet komen er straks nog andere meningen naar voren..

Dit komt natuurlijk ook vaak voor. Soms zie je iemand een RIJ-ITP topic zonder cap rijden waarin niets aan de hand is en de keer daarna wordt de volgende persoon totaal afgebrand.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:52

Bwa, ik denk dat we het niet te negatief moeten bekijken. Vroeger smeerde men ook afgetapte motorolie op open wonden.
Dus soms is het maar goed dat inzichten en kennis veranderen.

Wat betreft de maïs is het nu eenmaal zo dat een dagelijkse middelmatige tot grote portie niet zo goed is voor een paard. Er zitten best wel wat suikers is. Is het daarom slecht en mag je het nooit voeren, nee, natuurlijk niet. Maar zeker niet als hoofdvoeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:56

De paarden wereld is doorgedraafd :D qua denkwijze.
We maken er softies van..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:59

Ik denk dat de paarden alleen maar meer worden vermenselijkt nu. Beestje heeft het koud, is zielig omdat z'n baasje niet een keer komt kijken en o jee; is zelfs vies na rollen!

Dus ik vind het allemaal wat truttiger geworden; een etterbak mag je geen mep verkopen als ie naar je trapt omdat het zielig is want 'zou ik jou eens slaan met de zweep, kijken hoe jij dat vindt???'

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:01

vuurneon schreef:
Ik denk dat de paarden alleen maar meer worden vermenselijkt nu. Beestje heeft het koud, is zielig omdat z'n baasje niet een keer komt kijken en o jee; is zelfs vies na rollen!

Dus ik vind het allemaal wat truttiger geworden; een etterbak mag je geen mep verkopen als ie naar je trapt omdat het zielig is want 'zou ik jou eens slaan met de zweep, kijken hoe jij dat vindt???'

precies. ik vind het zo soft aan het worden. ik geef liever een tik. die hard maar consuqent is. dat 10x zachtjes mag niet. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:03

Idd 5jr terug zagen we een paard als een dier om op te rijden, als je dat nu zegt gaan mensen meteen steigeren :D (sorry into de woordgrapjes denk ik vandaag)
Want paarden zijn tegenwoordig je kinderen :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:06

vuurneon schreef:

Maar dit advies wordt toch ook nooit gegeven. Als een paard een trap verkoopt denk ik dat iedere bokker een rotschop terug zou verkopen. Ik heb nog nooit op bokt gelezen dat dat expliciet afgeraden wordt.
Ik erger mij meer aan deze negativiteit. Bokt is niet meer hoe het vroeger was, de mensen zijn zo veranderd, de paardenwereld is zo soft geworden, de modjes zijn zo partijdig en slecht,.... jeetje zeg, het is maar een internetforumpje hoor. Put on your happy face!! *\o/*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:08

O jawel hoor; ik heb dat advies vaker gehoord dat het zielig was en dat je moest kijken waar het probleem weg kwam (ja daar heb je wat aan als een paard naar je uithaalt :') ) en ja, heb het ook vaker gezien dat er wel iemand was dat zo zei :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:10

Echt waar? Ik kijk blijkbaar in de verkeerde topics. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:12

Ach, je hebt altijd mensen (of eigenlijk bij die adviezen altijd jeugd) die nog veel ervaring op moeten doen. Moet er altijd wel om gniffelen als ik zulk advies voorbij zie komen haha :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:14

Ach ja, toen ik een penny was vond ik het ook erg toen ik hoorde dat iemand zijn paard niet iedere dag borstelde. Had ik in die tijd op bokt gezeten, ik zou afgemaakt zijn. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:15

Nee hoor, ik had het schattig gevonden :')

(Ik had nog nooit van kuilmais gehoord, tot vandaag dan!)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-10-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:17

Gini:

Ik denk dat je wel aan mag nemen dat bokt (reeedelijk, met zoveel gebruikers) een vertegenwoordiging is van de Nederlandse paardenwereld.. Dus dit is gewoon een constatering over de paarden(lief)hebbers in NL, dat we de laatste jaren softer en pietluttiger geworden zijn. Niks anti-bokts aan :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:18

Enerzijds omdat het de tendens van de samenleving is: Alles moet perfect zijn. Eisen liggen hoger.
Daarbij zijn er meer mensen met paarden, die relatief weinig kennis en ervaring hebben met dieren. Daardoor lijkt iedere 'afwijking van de perfecte staat' een bezoek van de dierenarts waard. Soms mist wat 'boerenverstand'...

Aan de andere kant: doordat er tegenwoordig meer kennis is over specifieke ziekten en blessures, valt er ook meer te behandelen.
De kunst is daar de mooie middenweg in te vinden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:20

België is idd wat meer achter op paardengebied dan Nederland, dus ik kan me voorstellen dat jullie er anders tegenaan kijken. Voor mij is bokt juist een verademing. Eindelijk eens een grote bron van paardenkennis die niet afkomstig is van 80-jarige boertjes. :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:24

Vroeger was het heel 'normaal' om je sportpaard 23/7 op stal te hebben, nu is ook de gemiddelde bokker er wel van overtuigd dat je paard elke dag even buiten moet komen zónder ruiter of stapmolen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:20

De kennis verandert en dat komt voor een groot deel door internet. Vroeger ging je af op mensen uit je omgeving (wat lang niet altijd goed was is mijn ervaring). Tegenwoordig kijk ik eerst even op diverse fora of er al iets over mijn 'probleem' is geschreven (tenzij het ernstig lijkt, dan meteen een dierenarts erbij).

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:21

Iris82 schreef:
Dit komt natuurlijk ook vaak voor. Soms zie je iemand een RIJ-ITP topic zonder cap rijden waarin niets aan de hand is en de keer daarna wordt de volgende persoon totaal afgebrand.

Er is bij mij nog nóóit wat gezegd over mijn cap. Zo raar :P .. Terwijl het wel een 4jarige is... (nee, nu niet allemaal op me afkomen, doe maar in een Rij topic :') )

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:22

VivaLaVida schreef:
De paarden wereld is doorgedraafd :D qua denkwijze.
We maken er softies van..

_/-\o_
Precies goed gezegd

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:27

Weet je... het geldt niet alleen voor paarden en alles daaromheen. Bijvoorbeeld ook voor kinderen. Mijn oudste moest en zou nog op haar zij slapen toen ze baby was, de jongste mocht dat absoluut niet! Etcetera. Niet teveel van aantrekken maar...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:34

Moet wel zeggen, dat mijn mening qua voer de laatste jaren ook erg is veranderd. Ben nog van de oude garde om het maar zo te zeggen en inderdaad was mais vroeger iets wat hier ook iedere winter op het menu stond van de paarden. Nu toch heel anders tegen voer aankijkend en dus geen mais meer hier.
Ben verlost van de zogeheten "speknekken"(oh, dat staat zo geweldig mooi, als je op concours komt met zo'n nek erop) maar weet nu dat die speknek erg ongezond is en laat voeding nu juist voor die speknek zorgen..
Qua DA erbij is het niets veranderd. Ik bekijk situatie per situatie en als ik het nodig is om meteen een DA te laten langskomen, bel ik en in andere situaties kijk ik het inderdaad ff aan..