ABN typen op bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

ABN typen op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 22:06

Hallo,

Ik merk steeds vaker dat er hoofdletters aan het begin van de zin vergeten worden, de punten en komma's gebruikt men ook niet. Ik vraag me serieus af hoe volwassen mensen dit doen als ze een sollicitatiebrief moeten schrijven.

Kreeg net een reactie:' ik heb geen zin om ., enz. te gebruiken.

Ik kan daar echt met m'n kop niet bij.. Hier maak je toch geen zin voor. Dit hoort er toch gewoon in te zitten?
Ik ben ook geen spellingswonder en vergeet wel eens een d of een t. Maar sommige teksten van bepaalde gebruikers zijn gewoon niet te lezen. Ik neem daardoor die persoon al bij voorbaat al minder serieus.
Laatst bijgewerkt door quera op 24-09-12 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: ABN typen op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:07

Kan het alleen maar met je eens zijn. Het stoort me dan ook echt enorm.

In communicatie met mensen in wat voor vorm dan ook lijkt het mij dat je toch wel tracht om begrepen te worden. Ik snap niet dat sommige mensen daar geen moeite voor willen doen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 22:08

En ook het niet willen verbeteren vind ik erg jammer :)
Stel in mijn openingspost zitten spelfouten. Zeg het maar tegen me. Daar kan ik alleen maar van leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:09

Joah je eerste zin klopt niet helemaal... hoofdletters -> word...

Maar goed, het is wel duidelijk te lezen :j

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:10

Ben het helemaal met je eens. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat een persoon denkt met dusdanig veel (bewuste?) fouten nog serieus genomen te worden. Ik ben ook geen spellingswonder, maar lees wel mijn teksten na en hoop alle fouten eruit gehaald te hebben voordat ik op plaatsen klik.
Maar er zijn al meerdere topics hier over geweest toch?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 22:11

PineApple schreef:
Ben het helemaal met je eens. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat een persoon denkt met dusdanig veel (bewuste?) fouten nog serieus genomen te worden. Ik ben ook geen spellingswonder, maar lees wel mijn teksten na en hoop alle fouten eruit gehaald te hebben voordat ik op plaatsen klik.
Maar er zijn al meerdere topics hier over geweest toch?

Er is nu een bokster bezig met dit soort teksten. Even een frustratiemomentje voor mezelf dus :')

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:11

Helemaal mee eens! Soms moet je echt gaan puzzelen om uit te vinden wat een TS bedoelt. In de regels staat volgens mij ook dat je ABN moet typen en dat Breezertaal etc niet is toegstaan. En ABN is volgens mij toch ook echt mét leestekens, hoofdletters etc.

En idd, zulke teksten sla ik dus ook lekker over.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:13

Misschien wordt het tijd voor autocorrectie op Bokt. Levert ook hilarische teksten op, maar dan wel correct gespeld!

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:14

Ik erger me daar ook aan. En idd zeg het maar tegen me als ik iets fout schrijf etc. Waar ik me ook aan erger, vooral bij de "jonge" bokkers, dat ze dingen schrijven zoals het niet moet. Bijv. Echt schrijven ze egt,
Enz, enz, enz.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:21

Ik probeer ook een topic te volgen met daarin 2 mensen die beiden een andere mening hebben, de een typt in net abn en de ander in een vaag typbrabbeltje dat zo af en toe iets weg heeft van nederlands. Ik zou graag willen zien dat de regels over bokt-abn meer worden nageleefd en deze personen hierop worden aangesproken.

Het zou best kunnen dat dit achter de schermen al gebeurd, in dat geval: keep the good work up!
Het lijkt mij dat veel gebruikers zo'n topic wegklikken omdat ze geen zin hebben zich door de zinnen heen te worstelen, lijkt me voor een TS ook frustrerend.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:27

Ik verwacht en hoop dat moderators in gaan grijpen in dat topic. Het is werkelijk te gek voor woorden. Buiten dat het onleesbaar is, slaat het hele topic gewoon nergens op. Maar ook staat het duidelijk in de regels:

Citaat:
8 - De voertaal op Bokt is Nederlands: zorg voor verzorgde, leesbare posts.

De voertaal op Bokt is Standaardnederlands. Varianten als dialect, MSNtaal of ‘br33zer’ zijn lastig leesbaar en mogen niet worden gebruikt. Spelfouten en het ontbreken van hoofdletters en leestekens maken je tekst onleesbaar: verdeel lange lappen tekst onder in alinea's en gebruik witregels om je tekst duidelijker te maken. Gebruik de 'voorbeeld' functie en kijk je tekst nog even na op spelfouten voordat je het op het forum zet. Als je van jezelf weet dat je moeite hebt met spelling kan je altijd de spellingscontrole van een tekstbewerkingsprogramma gebruiken. Ook overdreven opmaak vermindert de leesbaarheid en is daarom niet toegestaan. Teksten in vet, cursief of kleurtjes en titels met ALLEEN HOOFDLETTERS of versieringen worden aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:33

Ik erger me vooral aan bokkers op telefoons. Hele teksten worden daardoor onbegrijpbaar.
Sommige topics klik ik zo verder, heb geen zin om een half uur te spenderen aan het ontcijferen van een topic.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:50

ABN kun je niet typen. Je kunt het alleen spreken. Geschreven ABN heet Standaardnederlands.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:58

ABN typen is voor veel mensen moeilijk blijkt.
Laatst kwam ik ook een reactie van iemand tegen, alles aan elkaar getypt..
Zucht, begreep er helemaal niks van, en had dat gemeld, maar helaas zonder resultaat.
Kwam vandaag ook iemand tegen die op de volgende manier typte

vandaag.geen.zin.om.de.spatie.te.gebruiken.gebruik.liever.een.punt.want.dat.maakt.het.zo.lekker.leesbaar..

En zag in de berichten dat ze dat heel vaal deed.
Ook erg irritant, en sla zulke berichten dus gewoon over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 06:37

Die punt ertussen gebeurt mij ook wel eens als ik via mijn mobiel post. Ik heb een touchscreen en mijn punt zit naast de (nogal smalle) spatie. Als ik het zie probeer ik wel altijd nog mijn post te editten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:09

Bij onleesbare teksten: tem even, we spreken gebruikers er zeker wel op aan als het de spuigaten uitloopt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:17

Lente schreef:
Die punt ertussen gebeurt mij ook wel eens als ik via mijn mobiel post. Ik heb een touchscreen en mijn punt zit naast de (nogal smalle) spatie. Als ik het zie probeer ik wel altijd nog mijn post te editten.

Die punt en spatie o de mobiel is gewoon vervelend.
Daar komt bij dat je niet ziet wat je typt, die tekst komt niet in mijn venster. Editten wil ook bijna niet omdat ik niet bij mijn tekst kan. Ik hoop dat dit er foutloos staat, bok nu op mn telefoon.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:19

Ik vind vooral het: me paard, me dit me dat zo storend.. Het is mijn of m'n, maar me..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:18

ik heb laatst een gebruiker vriendelijk aangesproken op het afschuwelijke en onleesbare taalgebruik en heb vervolgens dagenlang via PB de ene berg oliebol na de ander over me heen gekregen. Ik denk tegenwoordig wel 3x na voor ik iets zeg, maar lezen en reageren doe ik ook niet meer op dat soort berichten.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:25

Ohh ja LotteElb me paard, me fiets ik kan daar echt niet tegen, m'n of mijn maar niet me. Het ziet er niet uit, het klinkt voor geen meter en het irriteert me.
Ik ben ook echt geen spellingwonder maar probeer mijn berichten wel min of meer foutloos te typen. Ook mijn smsjes en facebookberichten zijn overigens redelijk foutloos.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:38

Ik kan me daar ook mateloos aan irriteren in posts! Vooral het 'me' i.p.v. 'mijn' en hele werkwoorden zonder -n aan het eind....Pffff!
En de lappen tekst zonder punten en hoofdletters, zodat je er zelf een kloppend verhaal van hoort te maken. Staat er soms om de haverklap nog lol tussen (dus ook echt zo als ik nu gedaan heb) Why???

Ben zelf een autocorrect-kampioen als ik niet op zit te letten en via de telefoon bok, en ook de eerste om dat toe te geven, maar daar buiten om... ;)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:40

F_Orumster schreef:
Lente schreef:

Die punt en spatie o de mobiel is gewoon vervelend.
Daar komt bij dat je niet ziet wat je typt, die tekst komt niet in mijn venster. Editten wil ook bijna niet omdat ik niet bij mijn tekst kan. Ik hoop dat dit er foutloos staat, bok nu op mn telefoon.

Ik heb precies hetzelfde.

Maar ik lees ook voorbeelden als 'me' en 'mijn' dat mensen zich daaraan storen. Kan ik mij voorstellen. Echter moet je wel in je achterhoofd houden dat sommigen gewoon echt geen Nederlands kunnen :+

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:59

Me en mijn vind ik dan nog niet eens storend.

maar de smoes "Ik ben dyslectisch" word ik niet goed van.
Het hele forum is ineens dyslectisch.
Juist dan zou je even extra op kunnen letten dat je post leesbaar is.
Als je bijvoorbeeld Google Crome gebruikt, heb je een automatische spellingscheck. Echt super handig.

Ik snap dat dyslectisch zijn geen pretje is, maar een beetje je best doen loont.
Vooral als je een flinke post wil tikken kun je dat ook even in Word doen. Die haalt een hoop fouten er automatisch uit.
Velen hebben daar blijkbaar geen zin in.

Ook de opmerking "ik zit niet op school" vind ik storend.

Oké, als iemand over iedere punt die niet goed staat valt, is dat vervelend.
Maar bij een gehele post die zonder punten, komma's, hoofdletters geschreven word en waar echt storende spelfouten in staan, mag daar best iets op gezegd worden.
Vooral omdat sommige woorden verkeerd geschreven heel iets anders kunnen betekenen.

Je hoeft niet perfect Nederlands te typen, maar begrijpbaar Nederlands waarin je een beetje je best doet om het toch een beetje foutloos te doen, is toch wel fijn.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:04

Ik vind jouw bericht erg generaliserend. Ik werk met studenten (zo nu en dan ook dyslectische) die bijvoorbeeld echt niet weten hoe ze bepaalde dingen moeten schrijven, die snappen dat gewoon écht niet. Al ben ik er 20 weken mee bezig, sommige dingen krijg je er gewoon niet in. En een automatische spellingscheck werkt echter niet bij 'me' en 'mijn', bij vervoegingen van werkwoorden, etc.

Kijk, dat iemand volledig zonder interpunctie schrijft maakt de tekst inderdaad onbegrijpelijk. Dat vind ik ook een ander verhaal :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:19

ik denk dat sabbientje bedoeld dat heel veel mensen meteen roepen dat ze dyslectisch zijn als je ze aanspreekt op het taalgebruik, of het bij voorbaat als excuus noemen.
Vroeger op school hadden we 2 of misschien 3 kinderen op een HELE school die dyslectisch waren en daarvoor hulp kregen, hier op bokt lijkt het meerendeel wel ' iets' te hebben.
Ik ben niet zo'n hokjes-stopper.

Ik vind d's en t's soms ook weleens lastig, dan zoek ik het op. Ik kan ook heel makkelijk onder de tekst zetten 'ja sorry hoor voor de fouten maar ik ben dyslectisch', dat scheelt heel wat werk maar zo zit ik niet in elkaar.