Het nut van centrale topics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Het nut van centrale topics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 15:02

Aan de ene kant begrijp ik ze hoor, die centrale topics over uitgekauwde onderwerpen, maar aan de andere kant :n

Het probleem zit hem in een aantal dingen. A: Je moet eerst 300 pagina's doorworstelen om te zien of er niet al een antwoord op jouw vraag staat, wat veel mensen niet doet, en waardoor je dus nog steeds dezelfde vraag krijgt, alleen nu dan centraal ipv in een los topic.

Daarnaast proef ik toch groepsvorming in de centrale topics. Mensen die al een poos met elkaar praten over het zelfde onderwerp, en als je daar dan als nieuweling tussen komt kan dan weleens lastig zijn.

ben benieuwd naar meningen van anderen over centrale tppics

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:04

Ik vind ze ook niet prettig. Het anti-conceptie topic bijvoorbeeld. Soms zijn vragen vrij specifiek, maar alles sneeuwt gewoon onder omdat je niet een 'exclusieve' vraag hebt maar gewoon in de grote hoop binnen komt vallen met je vraag.

Snap ook niet waarom het nodig is.

Grapjasjes12

Re: Het nut van centrale topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:06

Ik ben het 100% met je eens. Mijn ervaring met centrale topics is dat je bijna nooit antwoord krijgt op je vraag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:07

Ik vind ze wel handig, je moet gewoon even de moeite nemen om een aantal pagina's door te lezen. Of zoeken via de functie linksonderaan, dan kom je vaak al een eind.
MAAR ik vind het reuze onhandig dat de centrale topics niet bovenaan staan. Want zo krijg je nog tig keer dezelfde vraag in een apart geopend eigen topic. Waar ik dan na 5 keer wel antwoord te hebben gegeven de 6de keer ook denk, zoek eerst eens of er een centraal topic over is !

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:13

Ik vind ze bij verschillende onderwerpen een uitkomst.
Ik pleit al jaren voor een centraal topic over hoe iemand zijn witte paard schoon krijgt, waarom hier worden maandelijks zo'n 3 a 4 topic's over geopend met altijd weer dezelfde antwoorden.
Dit soort topic's vind ik gewoon nutteloos.

Aan de andere kant zijn er idd topic's die je niet centraal kan maken gezien dit weer omstandigheid afhankelijk is.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:16

Soms is het wel lastig , maar soms ook wel handig .
Als er meerdere mensen op je vraag gaan antwoorden , heb je veelkans dat je goed geholpen wordt .

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:39

Ik vind ze ook echt verschrikkelijk, niet omdat ze er zijn (beter dan 1000 topics "Kan ik zwanger zijn?" of "Welke piercing zal ik nemen en doet het pijn?"), maar vooral omdat ze de actieve onderwerpen ondersneeuwen.

Ik gebruik de actieve onderwerpen om kriskras door het forum leuke topics te vinden, maar je ziet er steeds vaker de algemene topics in terug. Topics met meer dan 20 pagina's, of al die centrale topics mogen van mij daar echt per direct tussenuit vallen. Voorbeelden van dit moment:
[LZP] Het Weertopic deel 24!
[YRT] [CENTRAAL] Hoe oud schatten jullie mijn paard/pony #19!
[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

De inhoud geloof ik ook wel, veel te veel pagina's om het door te worstelen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:43

Ben het er helemaal mee eens!
Heb zelf ooit ook een topic geopend met een vraag welke later weer werd gesloten ivm een bestaand centraal topic, nadeel was dat ik nog altijd geen antwoord heb op die vraag :Y)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:45

inderdaad. Echt heel vervelend, je krijgt geen antwoord op je vraag! Iedereen heeft het ergens anders over, en niemand reageert op je!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:54

Moet er wel even aan toevoegen dat het per centraal topic verschillend is, de ene is veel gastvrijer dan de andere :)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:14

Maar bij een centraal topic sta je toch altijd vrij om een vraag te stellen die al gesteld is? In de centrale topics waar ik nog wel eens kijk worden zovaak dezelfde vragen gesteld. En er is altijd wel iemand die het nog een keer beantwoord of die behulpzaam een linkje naar de eerdere vragen geeft.

Ik vind het bij centrale topics wel handig wanneer de OP regelmatig aangepast wordt met bijvoorbeeld handige links. Als je geen antwoord krijgt op je vraag quote je het nog een keertje? Ik vind het beter dan tienduizend keer hetzelfde topic en ik kom graag in een paar centrale topics!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:23

Er zijn inderdaad een bepaald aantal centrale topics waar je bijna niet tussen komt en dat vind ik toch wel nadelig want je hebt toch een vraag die onbeantwoord blijft. Soms als je het in dat topic nog een keer de vraag stelt dan kunnen ze nog wel eens geïrriteerd reageren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:46

Ik vind vooral de centrale topics in Paardenwelzijn (Medisch) een crime.
Het zomereczeem-topic bv. is al aan zijn vierde editie toe en die telt ook alweer meer dan 100 pagina's. Dat lees je toch allemaal niet. Ik vind ook dat die topics meer neigen naar de Huiskamer-sfeer. Mensen met eczeempaarden plaatsen hun dagelijkse avonturen.
Als je een specifieke vraag hebt, wordt het met een beetje geluk door twee mensen beantwoord. Maar wanneer het topic doorraast en je bent twee pagina's verder, weet niemand nog van het bestaan van jouw vraag af.

Ik stel mij al langer vragen bij het nut van informatieve centrale topics, want het is gewoon te veel.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:54

Ik lees ze niet (meer). Het is vaak een groepje vaste mensen wat daar zit en het wel en wee uitwisselen. Begrijpelijk maar ik zie ook tunnelvisie ontstaan. Bepaalde amateur-deskundigen verkondigen hun waarheden en opvattingen die dan vervolgens een eigen leven gaan leiden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:57

Ik vind ze ook onzinnig. Wrdt vaak een soort huiskamper topic en moet eerst weet ik hoeveel pag's doorwrstelen. Want ene lossen vraag wordt altijd beantwoord met "lees het topic" :+
En als je het dus niet kan vinden en maakt dan toch maar een apart topic, gaat die weer dicht omdat er een centraal topic is.... Ja, maar daar krijg je dus geen antwoord!
Overigens vind ik dat niet-paardgerelateerde topics wel centraal mogen blijven. :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:58

Ik lees ze ook niet meer. En als ik eens een vraag stel en dat topic gesloten wordt omdat de vraag in een centraal topic hoort, dan begin ik daar niet eens meer aan. Dan denk ik 'laat maar zitten'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 15:05

Reactie van het team zou weer leuk zijn (waarom moet ik hier altijd om vragen???)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:05

Stef, uit jouw OP haalde ik niet echt een vraag richting het team deze keer. :)

Maar goed, ik begrijp dus uit jullie reacties dat er een aantal centrale topics zijn die wellicht minder prettig lopen en waar naar gekeken dient te worden. Ik zal deze zeker even onder de aandacht brengen bij de betrokken personen.

Het zomerexceemtopic dat ken ik persoonlijk niet inhoudelijk, het anti-conceptietopic wel omdat ik daar regelmatig post en voor mijn gevoel loopt dat vrij aardig. Ik kan me wel voorstellen dat als je een vraag hebt die wat minder gebruikelijk is dat deze niet tot zijn recht komt in een centraal topic. Toch zal er ergens een grens getrokken moeten worden om te voorkomen dat er bepaalde subfora ondergesneeuwd raken door dezelfde soort vragen.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:08

Ik vind ze ook niet echt heel handig.
Veel te veel pagina's.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 22:29

Iris: forumzaken gaan over het forum, dan is het toch logisch dat daar vanuit het team op gereageerd wordt? Of moet je dat er apart bij vermelden?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:13

Persoonlijk denk ik dat de ideaalsituatie een niet-bestaande is. Namelijk daar waar centrale topics niet echt nodig zijn, de wiki gevuld is met info en kennis, op ieder begripsniveau, en de centrale topics eerder vervangen kunnen worden door ervaringentopics.

Nu wordt er op zich aan al die voorwaarden best goed voldaan, hoewel ik toch wel blij ben dat er geen stuk in de wiki staat over bijv. menselijke anticonceptie :+

Op RT hebben we bijvoorbeeld in de openingspost (met nog altijd veel dank aan de schrijfster!) in het centrale "aan de teugel"-topic, een keurige uitleg en een berg info. Daar zie ik de meerwaarde echt wel hoor...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 18:44

Maar het nut van een forum is toch dat je antwoord op je vragen krijgt? Als de wiki dan alles dekkend zou zijn kan je t forum ook wel opdoeken ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:54

True, maar als niet 195.000 dezelfde vraag gesteld zou worden zouden centrale topics toch ook niet nodig zijn? Niet als informatiebron tenminste.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:58

Ik vind centrale topics ook niet handig. Nee.

Edit: In een centraal topic heb je toch vaak veel verschillende vragen door elkaar heen, soms 2, 3 of zelfs meer. Dat is vervelend want je hebt sneller kans dat erover heen gelezen word.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:54

Heb een paar keer gehad dat ik een topic opende en dat volgens de mods in een centraal topic thuishoorde, maar het was in mijn ogen iets heel anders, dat vond ik wel jammer.