YUTK? een idee misschien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

YUTK? een idee misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 10:29

Ik merk een heel groot contrast tussen de net volwassen en volwassen tekenaars en de aankomende tekenaars van rond de 12 a 13 jaar.
Is het misschien een idee om een soort Youth uit de kunst te maken? Foto uit de kunst eigenlijk hetzelfde verhaal.

Of een aparte tag?
Het loopt nu zo ontzettend uiteen!
Bij FK worden fototopics nog wel eens verplaatst naar Beestenboel if ITP bij kiekjes. Maar met tekeningen kan dat natuurlijk niet.

LeonieL

Re: YUTK? een idee misschien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:42

Dat vind ik wel een goed idee. Dat is eerlijk gezegt ook waarom ik nog maar nauwelijks op UK kijk...
Ik zou het dan helemaal bij Young riders plaatsen.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:55

Ik vind het ook geen slecht idee!
Alleen weet ik niet precies hoe. Ik zou liever een deel hebben voor de minder ervaren/serieuze tekenaars en een deel voor de serieuze/goede tekenaar zegmaar, en dat je dan vrij bent om te plaatsen waar je het wilt.
Als je echt onder de 16 bijvoorbeeld bij de "jeugd"afdeling moet, zou de lol er voor mij af zijn.
Ik teken namelijk best veel en serieus en ben dus ook echt op zoek naar commentaar/tips (ook van volwassenen).

Ik heb ook wel het idee dat het voor sommige niet leuk is en het idd beter is een afdeling te maken voor de beginnende tekenaar/jonge tekenaar idd.
Ik heb nu ook het idee dat als er een tekening van iemand wordt geplaatst die voor het eerst een "lijkend" paard heeft getekend, die bestaat uit wat lijntjes, er gewoon geen reactie op komt of dat er alleen maar commentaar wordt gegeven. Dat is natuurlijk niet leuk want de ts zal er best heel trots op zijn :D

Mij lijkt het het beste dan gewoon deze afdeling onder Uit de Kunst te plaatsen.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:56

Youth zit mij dwars. Als ik iets wil posten met een serieuze bedoeling (weliswaar cartoon getekend), moet ik dan onder Youth zetten, ondanks ik graag kritiek wil?
Waarom niet een onderverdeling proberen te creëren tussen krabbels (zoals in schriften en 'even snel gemaakte' werkjes) en grotere/serieuze projecten?]

Ik begrijp wat jullie bedoelen en willen, ik zou het zelf ook fijn vinden. Maar omdat het voor mij dan niet fijn uit zou pakken, ben ik er weer op tegen. Beetje onduidelijk, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:00

Eigenlijk gaat het echt puur om leeftijd.
Er is een enorm verschil in kunnen tussen een 12 en 16 jarige.
Al begint een 16 jarige net met tekenen is toch een boel anders kwa inzicht ed, en zal het altijd beter zijn dan een 12 jarige zijn/haar eerste tekening

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:02

Naborah schreef:
Youth zit mij dwars. Als ik iets wil posten met een serieuze bedoeling (weliswaar cartoon getekend), moet ik dan onder Youth zetten, ondanks ik graag kritiek wil?
Waarom niet een onderverdeling proberen te creëren tussen krabbels (zoals in schriften en 'even snel gemaakte' werkjes) en grotere/serieuze projecten?]

Ik begrijp wat jullie bedoelen en willen, ik zou het zelf ook fijn vinden. Maar omdat het voor mij dan niet fijn uit zou pakken, ben ik er weer op tegen. Beetje onduidelijk, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. :)

Dit probeer ik ook een beetje duidelijk te maken.
Er zijn namelijk ook volwassen die net beginnen met tekenen en er zijn ook jongeren die veel (en dan ook echt serieus) tekenen en/of talent hebben.
Daarom zei ik ook al dat ik de verdeling tussen jongeren en volwassenen niet goed vind :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:03

Vind ik geen goed idee, om heel eerlijk te zijn. Als ik kijk naar mezelf was ik op mijn 13/14e geen beginnende tekenaar bijvoorbeeld (simpelweg ook omdat ik al mijn hele leven teken). Ik vind leeftijd in dit geval dan ook geen goed iets om op te gaan splitsen. Ook "krabbels" en serieuzer werk is lastig omdat dit soms moeilijk te beoordelen is (de een vind iets serieus, de ander misschien een "krabbel").
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 09-07-12 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:03

Mwah. ik heb nog eens nagedacht *Ik weet, moet ik eigenlijk niet doen*
Eigenlijk is per leeftijd niet te doen. Maar toch lijkt het me lastig om ergens een lijn te trekken.
Ik denk dat de meesten hun werk bij de oudere (betere?) Kunstenaars vindt passen. Wie moet dat dan gaan controleren, of wie beoordeelt of iets er wel bij hoort?

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:05

Maar dan worden sommige mensen wederom op basis van leeftijd beoordeeld. Een 16+ tekenaar zal zich waarschijnlijk niet op het 'Youth' gedeelte vertonen en daar commentaar geven. Daardoor komen serieuze/goede tekenaars in dat gedeelte met alleen maar reacties "Leuk!" en "Mooi <3 ". Daar ben ik dan weer bang voor.
Door alle serieuze werken en werken waarvan de TS ook moet weten dat het kwalitatief nog niet erg goed is, zie je het spreekwoordelijke bos niet meer. Maar ik zit echt niet te wachten op onliners, die toch veel geplaatst zullen gaan worden op Youth.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:06

Diaz schreef:
Eigenlijk gaat het echt puur om leeftijd.
Er is een enorm verschil in kunnen tussen een 12 en 16 jarige.
Al begint een 16 jarige net met tekenen is toch een boel anders kwa inzicht ed, en zal het altijd beter zijn dan een 12 jarige zijn/haar eerste tekening

Uiteraard. Maar als een 16 jarige zijn eerste tekening zal plaatsen in het volwassen deel zal dat hetzelfde effect hebben als een 12 jarige nu bij UK, namelijk dat er weinig (zinvol) commentaar komt omdat het niveau nog anders is.
Maar dat is wat ik denk :)

Overigens denk ik dat bij een tag als in de OP genoemd deze topics gewoon veel minder bekeken worden :=
Dan vind ik een aparte categorie beter :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:07

Ik ben voor niet splitsen, hoe zien jullie die categorie voor je dan? Denk je echt dat zoiets gaat werken?
Edit: overigens zie ik meerdere mensen van hogere leeftijd die qua niveau gelijk zijn met sommige 14/15 jarigen. Dus dat werkt dan toch sowieso al niet? En wie bepaald of je een beginner bent of niet? En wanneer je iets in welke categorie zou moeten posten?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 11:10

Ik zou zeggen dan een Uit de kunst bij Youth. Dan kunnen goede tekenaars altijd nog hier plaatsen, net als sommige foto's gewoon bij ITP staan.
Maar dan kunnen jongere meiden elkaars tekeningen alsnog laten zien.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:13

Dus goede tekenaars die wel jonger zijn kunnen wel nog op de gewone UK plaatsen als ik het goed begrijp? Wie bepaald dan wanneer je een "goede" tekenaar bent? Op welke manier gaat dit werken? Ik zie hier echt geen voordelen in.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:18

Nee, ik zie het zo ook niet werken. Tenzij je een onderscheidt kan maken tussen mensen die tekeningen gewoon willen laten zien, en mensen die echt tips en kritiek willen ontvangen. Maar ook dat zal al snel weer door elkaar gaan, denk ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:24

Er was vroeger wel een soort apart UK voor jongere bokkers trouwens (was ik alweer bijna vergeten maar ik postte daar ook ooit natuurlijk :+ ). Crea Bea (CB) maar het zal dus niet voor niets zijn dat er nu alleen UK is :) worden ook precies dezelfde punten aangehaald als nu ;)
[FZ] Uit de kunst en Crea Bea..

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:28

Het is niet voor niks een aantal jaar geleden veranderd, vanwege ontevredenheid omdat de leeftijdsgrens een maatstaf is die niet werkt bij creatieve uitingen. In plaats van CB en UK (voor alle creatieve uitingen) is er een UK en FK gekomen.

Een 15 jarige kan bloedserieus zijn en graag willen groeien terwijl een 45 jarige een geinige krabbel wil laten zien en verder totaal niet zit te wachten op serieus commentaar maar liever "wat grappig" of "leuk" wil horen en verder ook niet de intentie heeft volgende week weer een topic te plaatsen om te laten zien wat ze met de kritiekpunten van de vorige keer gedaan hebben.

Er is, geloof ik, in het verleden wel eens geopperd om een "laat je krabbels zien" centraal topic te maken waar mensen hun weinigzeggende schetsjes en vingeroefeningen kunnen laten zien maar met het oog op de aantallen centrale topics is dat destijds afgeketst.

Daarbij is er geen duidelijke grens te trekken met wat op niveau is en wat niet. Dan zou je al een constructie moeten doen zoals 10, 15 jaar terug diverse creatieve sites hanteerden, nl. een commissie die bepaalt of bepaalde werken worden toegelaten of niet en dat werkt met de forumconstructie gewoonweg niet. Dan zou je daarvoor extra mods moeten gaan aanwijzen en dat lijkt me niet te doen.

Ook ik zie hier de voordelen niet van in. Een eventueel centraal droedel-topic zou kunnen werken, en dan hangt het van sociale controle af dat mensen die een droedeltopic openen voor hun eigen werk worden doorverwezen naar dat topic, maar ook daar zitten wat mij betreft haken en ogen aan want wat de een een droedel vindt is voor de ander een enorme prestatie en zij willen dan graag een eigen topic.

Ik ben hier dus geen voorstander van.
edit: grammatica

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:31

Precies hoe ik er ook over denk Jorieke (alleen wat beter verwoord :') )

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nog maar héél zelden op UK kijk. Misschien toch maar weer eens doen. ;)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:55

-> FZ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:55

Ik snap aan de ene kant wel dat de oudere tekenaars soms enorm geiriteerd [schrijf ik niet goed, weet het] worden van de onproffesionele tekeningen.
Maar aan de andere kant.. ik ben 11, en ik wil juist serieus kritiek.
Dit klinkt misschien opschepperig, ik bedoel er trouwens niet mee dat ik zo goed ben als al die andere op utk
maar ik hoor van best veel mensen dat ik goed in tekenen ben,
en dat hebben meerdere denk ik wel die rond de 11 zijn.
Voor deze kinderen zal het niet leuk zijn om op een yutk moeten, want daar krijg je waarschijnlijk minder proffesioneel kritiek.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:47

Ik erger me voornamelijk aan de amateurfotografen bij FK ... Vaak ook rond de leeftijd van youth..
Tuurlijk er zullen uiteraard serieuze kids tussen zitten, maar sommige topics kun je toch haast niet serieus nemen met de HTK fotos :=

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:20

ik ben er ook niet zo voor..
ik vind het idd af en toe ook wel irritant dat er tekeningen en foto's en dergelijke staan die echt in 5 minuten gemaakt zijn, maar dit heeft op zich niks met leeftijd te maken. al is het wel zo dat de niet serieuze topics vaker voorkomen bij youth..
maar om nou een grens te trekken, dat is echt moeilijk. vooral als je dan ook nog wil gaan beoordelen wanneer iemand wel of niet goed genoeg is voor uit de kunst.
als iemand echt heel erg zijn best gedaan heeft op een tekening, en iemand anders verplaatst het omdat ze het niet goed genoeg vinden dan is de ts ook niet zo blij denk ik. dan is het wel heel erg duidelijk dat mensen je werk niet goed genoeg vinden.

misschien is een topic voor simpele tekeningen, zoals josav zei goed, maar dan is er gewoon een risico dat er niemand op gaat posten.
vooral als heel veel mensen graag commentaar en opbouwende kritiek willen, dat zal je op zo'n droedeltopic niet krijgen dan.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:23

Paardengek0 schreef:
Ik snap aan de ene kant wel dat de oudere tekenaars soms enorm geiriteerd [schrijf ik niet goed, weet het] worden van de onproffesionele tekeningen.
Maar aan de andere kant.. ik ben 11, en ik wil juist serieus kritiek.
Dit klinkt misschien opschepperig, ik bedoel er trouwens niet mee dat ik zo goed ben als al die andere op utk
maar ik hoor van best veel mensen dat ik goed in tekenen ben,
en dat hebben meerdere denk ik wel die rond de 11 zijn.
Voor deze kinderen zal het niet leuk zijn om op een yutk moeten, want daar krijg je waarschijnlijk minder proffesioneel kritiek.

hier ben ik het ook mee eens, ik post soms wel eens een verhaal ofzo, en het lijkt mij dat je daar tussen yutk veel minder commentaar krijgt, van veel meer kinderen waar je als het ware niks aan hebt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:58

Oneens. Ik kom dagelijks op UK, en bekijk alle topics, en inderdaad er zitten amateuristischere tekeningen bij.
So what? Wil je geen commentaar geven, klik dan op een ander topic.
Ik vind het redelijk discriminerend en kwetsend tegenover de beginnende bokkers, maakt niet uit hoe oud ze zijn, omdat ze nog niet 'goed genoeg' zijn voor de ervaren/professionele tekenaars.

Daarbij vind ik het ook gewoon arrogant. Voel je je misschien te goed om bij de 'minder goede' tekeningen te staan? kijk je erop neer misschien? Bedenk dan dat jouw tekeningen vroeger waarschijnlijk ook zo waren. Dat jij ze waarschijnlijk wel mooi vond, en trots was op je prestatie.
Mogen zij niet trots zijn? Moeten zij zich minder voelen misschien?
Mogen zij geen tips krijgen? Mogen zij zich niet willen verbeteren? Mogen zij hun tekening niet laten zien misschien?

En waar wordt de grens dan getrokken tussen amateuristisch en professioneel? Ik vind niet dat ik heel goed kan tekenen of dat ik ervaren ben of professioneel ben. Maar ik wil mijzelf wel verbeteren en ik wil wel tips en commentaar. En ik denk dat iedereen dat wil die zijn tekening plaatst.

Wie ben jij dan om te bepalen welke tekening amateuristisch,beginnend,kinderachtig of slordig is?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:43

Ook oneens.
Ik plaats vooral gedichten op UK, en dan wil ik commentaar van vooral volwassenen omdat die meestal meer inhoud hebben dan een 12-jarige. Ik hoef op mijn gedichten niet alleen maar 'mooi' te horen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:44

Damned schreef:
Oneens. Ik kom dagelijks op UK, en bekijk alle topics, en inderdaad er zitten amateuristischere tekeningen bij.
So what? Wil je geen commentaar geven, klik dan op een ander topic.
Ik vind het redelijk discriminerend en kwetsend tegenover de beginnende bokkers, maakt niet uit hoe oud ze zijn, omdat ze nog niet 'goed genoeg' zijn voor de ervaren/professionele tekenaars.

Daarbij vind ik het ook gewoon arrogant. Voel je je misschien te goed om bij de 'minder goede' tekeningen te staan? kijk je erop neer misschien? Bedenk dan dat jouw tekeningen vroeger waarschijnlijk ook zo waren. Dat jij ze waarschijnlijk wel mooi vond, en trots was op je prestatie.
Mogen zij niet trots zijn? Moeten zij zich minder voelen misschien?
Mogen zij geen tips krijgen? Mogen zij zich niet willen verbeteren? Mogen zij hun tekening niet laten zien misschien?

En waar wordt de grens dan getrokken tussen amateuristisch en professioneel? Ik vind niet dat ik heel goed kan tekenen of dat ik ervaren ben of professioneel ben. Maar ik wil mijzelf wel verbeteren en ik wil wel tips en commentaar. En ik denk dat iedereen dat wil die zijn tekening plaatst.

Wie ben jij dan om te bepalen welke tekening amateuristisch,beginnend,kinderachtig of slordig is?

_/-\o_