Concept nieuwe layout voor Bokt.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Concept nieuwe layout voor Bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 13:12

We zijn al een flinke tijd bezig met nadenken over een nieuwe layout voor Bokt.nl en dat is, eerder deze maand allemaal een stuk concreter geworden. We willen jullie dan ook graag een concept laten zien met waar we op dit moment ongeveer staan en welke richting dat opgaat.

De belangrijkste redenen om te kijken naar een nieuwe layout is dat de huidige site behoorlijk onoverzichtelijk is. Zeker voor nieuwe gebruikers is het erg moeilijk om je weg te vinden op Bokt. En ook gebruikers van het eerste uur hebben af en toe moeite om functies als b.v. de Markt en de Wiki te vinden. De navigatie moet dus een stuk duidelijker. Verder is de layout voor een heel groot deel gebaseerd op een, inmiddels flink gedateerde, opmaak van onze forumsoftware. Deze is behoorlijk recht en hoekig, vrij donker, soms slecht leesbaar, onrustig, rommelig.

Bovenstaande geeft een beetje aan wat ons eisenpakket was voor de vormgever :) Ik denk dat we er goed in zijn geslaagd om al die eisen en wensen samen te brengen in een nieuwe vormgeving. Met gepaste trots hieronder het resultaat tot nu toe.

Daarbij wel meteen een kanttekening, het zijn echt nog concepten. Er moet nog wat gesleuteld worden aan kleuren, verhoudingen, teksten, plaatsen van elementen. Het gaat vooral nog over de algemene 'look&feel'. Ik ben erg benieuwd wat jullie er tot nu toe van vinden:

Volledige browser:
http://boktimg.nl/upload/1/layout/1206/ ... IE-bvb.png

Tablet:
http://boktimg.nl/upload/1/layout/1206/boktnl-ipad.png

Smartphone:
http://boktimg.nl/upload/1/layout/1206/ ... tphone.png

In de screenshots alleen nog plaatjes van de Bokt Markt. De Markt, de voorpagina en de Wiki willen we snel om gaan zetten naar de nieuwe layout. Het forum blijft de komende tijd nog zoals deze nu is op de bovenkant (met navigatie) na.

sweetheart

Re: Concept nieuwe layout voor Bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:18

Toevallig, ik zat er net aan te denken wanneer de nieuwe layout er zou zijn :) (Gewoon nieuwsgierigheid... geen haast).

Ik vind het er goed uitzien. Rustig beeld. Ik vind alleen het groene (de knoppen) niet zo mooi, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur :P

Heel veel succes nog met het samenstelling van de nieuwe layout. Is er al een richtlijn wanneer we hem (deels) kunnen verwachten?

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:19

Het ziet er nu al heel leuk uit!

En inderdaad, wanneer kunnen we hem ongeveer verwachten? :D

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 13:20

Wanneer? Zo snel mogelijk O:) Wordt iig hard aan gewerkt...
De groene knoppen zijn nu inderdaad nog wat te overheersend aanwezig. Groen wordt waarschijnlijk wel een nieuwe accentkleur maar iets minder prominent dan in de concepten. De teksten op de groene knoppen zijn ook te slecht leesbaar nu. Maar dank!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:21

is dit alleen voor de bokt markt??of heel bokt?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:24

NathalietjeB schreef:
is dit alleen voor de bokt markt??of heel bokt?

Ook mijn vraag. :)

Vind het voor de BoktMarkt erg leuk uitzien, mooi strak en duidelijk, maar als dit voor de rest van Bokt wordt doorgevoerd denk ik dat er een stukje te zakelijk/niet warm genoeg is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:29

bij mij doet de bovenste link het niet??

maar die 2de link vind ik heel netjes :j

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 13:30

@NathalietjeB & Roosch:

BartVB schreef:
In de screenshots alleen nog plaatjes van de Bokt Markt. De Markt, de voorpagina en de Wiki willen we snel om gaan zetten naar de nieuwe layout. Het forum blijft de komende tijd nog zoals deze nu is op de bovenkant (met navigatie) na.

:D

@kimmie261; opgelost?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:33

Ziet er netjes uit, rustig en overzichtelijk :j

Ben benieuwd! En die kleur groen mag van mij blijven, heerlijk zo'n fris kleurtje :))

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:33

Als de lay-out voor heel bokt is, vind ik het eigenlijk als ik eerlijk ben ook heel erg zakelijk. Voor bokt markt super! :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:35

Ziet er mooi uit

Alleen Is het niet zo dat voor de smartphone's te veel afbeeldingen zijn?
Dan duurt laden ook wat langer.
Maar verder, alles staat dan op maat, dat is wel fijn :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:36

Excuses, ik ben nog niet wakker. :D

Voor de Wiki, Markt en voorpagina denk ik zeer geschikt. Voor het forum te zakelijk en te koud, maar ik begrijp dat er dus geen plannen zijn om die ook in deze lay-out te maken?
"Het forum blijft de komende tijd nog zoals deze nu is op de bovenkant (met navigatie) na."
Dat kan twee dingen betekenen: Of voorlopig niet in de nieuwe lay-out of helemaal niet. :+

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:38

In ieder geval erg fijn om mobiel ook nieuws, markt en wiki te kunnen vinden.
Als ik op fora zit is het mij echt een raadsel hoe ik bij de rest kom (zonder de link handmatig aan te passen dan).

Het groen zal ff wennen worden, ben benieuwd naar het eindresultaat en wanneer dit ook op de fora wordt toegepast.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:42

Mooi hoor Bart!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:46

Ik vind dat hele lichte persoonlijk erg inspiratieloos en bovendien erg lijken op horses.nl al die andere sites waar 'licht' erg in de mode is. Volgens mij kan er ook met het huidige blauw-met-oranje (dat mij wel aanspreekt) best iets te maken zijn. De indeling lijkt me bv niet gek - alleen de kleuren zijn zo 13-in-dozijn... En groen - tsja, een prima kleur op zich hoor, maar aan bokt voegt het wat mij betreft niets toe.

Voor het forum hoop ik dat alles nog lang grotendeels hetzelfde blijft. Ik vind het prettig lezen, prettiger dan enig ander forum. Het forum hoeft niet hip of rond of mooi - als het maar fijn leest, en dat doet het. Kleine verbeteringen (zoals het niet quoten van afbeeldingen) zijn wel super.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:48

Mooi en overzichtelijk! Het is inderdaad een stuk rustiger geworden :) Hoop alleen dat het niet saai gaat worden.
Die groene kleur vind ik wel tof! Alleen de tekst is nu wel erg slecht leesbaar, maar las dat jullie daar ook al achter waren.
Ben benieuwd naar het eindresultaat :D en ook hoe t.z.t. het forum zelf wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:51

Ik weet niet wat ik ervan vind. Ik krijg zo een kapaza gevoel. Voor de markt mag dat, maar voor heel bokt? Nee, sorry :n

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:56

Voor de markt leuk, maar voor het boktforum vind ik het te sfeerloos :o

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:03

er mag van mij wel wat blauw bij :D

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:06

Voor de markt en de wiki super!! Echt een verschil van dag en nacht :) Ik zeg doen!! Voor het forum moet ik toch echt straks een concept printscreen zien, want ik kan het me gewoon niet goed inbeelden.. ben benieuwd!

Nu nog een splitsing van GVL-ITP en ik ben weer helemaal tevreden!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:07

Inhoudelijkere reactie: wat me opvalt bij deze voorbeelden is dat je als lezer weinig geleid wordt. Bijna alle informatie op de pagina wordt weergegeven met dezelfde zwaarte. De aandacht wordt daardoor niet meteen naar de advertentie getrokken, en het scannen van een pagina wordt zeker voor nieuwe bezoekers lastig. (Met name op de fullscreen versie. Op kleinere schermen is dat uiteraard minder aan de orde, omdat je dan de rest gewoon nog niet ziet.)

Specifiek geldt dat voor het bovenmenu, linkermenu, advertentie en reactie: die zien er van een afstandje allemaal hetzelfde uit, en vragen min of meer dezelfde aandacht. Er is geen natuurlijk onderscheid tussen de inhoudelijke advertente en de navigatie van de site, waardoor je oog niet zo heel natuurlijk gaat naar de advertentie (waar het toch om draait.)
Ook het plaatsen van acties (van toepassing op deze specifieke advertentie) in hetzelfde blok als de navigatie (naar andere onderdelen van de markt gaan) is wat verwarrend: ik zou de acties in elk geval terug laten komen in/onder de advertentie zelf.

Binnen de advertentie speelt iets dergelijks. Dat zie je bv in de eerste regel van de advertentie: prijs xxxx euro, datum, zoveel keer bekeken. Allemaal op dezelfde regel, in dezelfde letter, met dezelfde kleuren.
Maar die informatie is voor gebruikers helemaal niet gelijkwaardig: de prijs is bij een advertentie ERG belangrijk, het aantal keer bekeken doet er volgens mij nauwelijks toe (best geinig om te weten hoor maar ook volstrekt prima om over te slaan.)

Dat lijken kleine dingen, maar om het achteraf in een ontwerp te verwerken kan ontzettend lastig zijn - terwijl het wel precies deze dingen zijn die het verschil maken tussen mensen die min of meer vanzelf hun weg vinden op een site of mensen die dat niet doen (en dus toch sneller afhaken.)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:08

Zo dat zou wel heel erg wennen worden
Maar ziet er wel leuk uit

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:10

Jammer, dat alles wat goed is veranderd wordt, ik zal het jammer vinden als het forum veranderd...
Markt zou me niet zoveel uitmaken, maar het forum leest heerlijk op deze manier...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:12

@YSB, Dit layout is enkel voor Voorpagina, Markt en Wiki ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:13

rocymax schreef:
Als de lay-out voor heel bokt is, vind ik het eigenlijk als ik eerlijk ben ook heel erg zakelijk. Voor bokt markt super! :)

Eens!
Vind het vreselijk statisch.